Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

64 sidor V  « < 40 41 42 43 44 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2011 års chilitråd, Allt om odlingen 2011
          Vätten
          Inlägg 13-05-2011, 10:38
          Länk hit: #821

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 42 561

Flyttar någon av er ut era chili's om sommaren? Hur pass varmt om nätterna måste det vara då?
          Jag köpte ett sådant där "växthus" till balkongen, med plastöverdrag där jag tänkte att de skulle få bo i sommar - men frågan är om man vågar. Här längst uppe i Norrland blir det ofta under +10 om nätterna även om sommaren, klarar de det?

Citera
          PMK
          Inlägg 13-05-2011, 14:41
          Länk hit: #822

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

CITAT (Vätten @ 13-05-2011, 11:38) *
          Flyttar någon av er ut era chili's om sommaren? Hur pass varmt om nätterna måste det vara då?
          Jag köpte ett sådant där "växthus" till balkongen, med plastöverdrag där jag tänkte att de skulle få bo i sommar - men frågan är om man vågar. Här längst uppe i Norrland blir det ofta under +10 om nätterna även om sommaren, klarar de det?

Tja!

Mina har ''sovit'' utomhus några gånger redan, rätt upp å ner, utan växthus. Då va de kanske.. 12 grader på natten som kallast, ansåg att det räckte! ^^ Så med ditt växthus till hjälp kanske dem håller värmen bättre, även under kalla nätter?

Dem överlever nog nästan garanterat skulle jag våga påstå, frågan är väl mest hur bra det är för dem, och de vågar jag absolut inte svara på! sweatingbullets.gif

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          josohl
          Inlägg 13-05-2011, 18:44
          Länk hit: #823

Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem nr: 4 341

Jag har flera år i rad haft mina chilisar ute från mitten av maj (de är utflyttade nu) till frosten tar dem. Det har gått utan problem! De står i ett gassigt söderhörn på terassen. Skulle det bli frost nu skulle jag nog ta in dem i garaget dock. Bor i zon 2.

Det är viktigt att du avhärdar dem innan de åker ut helt! Det gör du genom att låta dem stå ute några timmar längre för varje dag under en vecka - 10 dagars tid så de får välja sig vid utelivet!

Redigerat av josohl: 13-05-2011, 18:46

Citera
          backis
          Inlägg 14-05-2011, 10:54
          Länk hit: #824

Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem nr: 41 034

om vi inte hör från dig på en vecka eller så ringer vi 112 :-)

CITAT (PMK @ 13-05-2011, 00:18) *
          Infon jag ville ha, tack! wink.gif Tar risken och provar!

Citera
          PMK
          Inlägg 14-05-2011, 12:47
          Länk hit: #825

Medlem

Låter som en bra plan!

Just nu från jag KRUPP och alla världens sjukdomar på BLÅSTEN i detta jävla land?!! Va i !!!

Va rätt stilla när jag började ställa ut mina 15 stora jävla krukor, nu blåser det som FAN i byarna!
          Känns inte bra!! Hur mycket blåst låter ni era ta? Tex du som ställde ut dem i ett söderhörn över natten blabla..?

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          josohl
          Inlägg 15-05-2011, 07:25
          Länk hit: #826

Medlem

Mina chili står som sagt ute i alla väder, regn, blåst eller sol. Jag har inte märkt att de mår dåligt av blåst. Igår blåste det ju som sagt bra i byarna, och plantorna är inte så stora än, men idag ser de hur glada ut som helst.

Citera
          dkhenrik
          Inlägg 15-05-2011, 16:56
          Länk hit: #827

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 34 153

Här går det bra med min fönsterbrädsodling ... mina två annuum'er är fint på gång med blommor, den ena också med frukter yahoo.gif ... chinense'en mår bra men inga knopper än

De fina lilla blommor på Flourescent Purple
          Bifogad fil  FPflowmid.JPG ( 60.37k ) Antal nedladdningar: 17
          Bifogad fil  FPflowtop.JPG ( 36.57k ) Antal nedladdningar: 15

Den lite mer anonyme vita blomma och frukt på Santa Fe Grande
          Bifogad fil  SFGflow.JPG ( 53.22k ) Antal nedladdningar: 17

Här är dom alla 3 före dagens omplantering
          Bifogad fil  allpurp.JPG ( 49.32k ) Antal nedladdningar: 21
          Bifogad fil  allhab.JPG ( 49.56k ) Antal nedladdningar: 23

Jag har faktiskt en mer av varje, men dom satte jag permanent på balkonen i mitten av april (zon 1, 9. vån) ... dom har nog haft et par nätter med rundt 0 grader och definitivt många med under 10 ... dom är låångt efter dunno.gif

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 15-05-2011, 19:26
          Länk hit: #828

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 46 527

Hej,

I år testar jag odla lite chili för första gången, och då köpte jag en påse med Lombardo och en påse med Hot Lemon.
          Tycker dock vissa av plantorna ser lite konstiga ut, vad säger ni, är det här normalt?
          Har ett gäng, kanske 10-11 st som ser ut som den till vänster, ingen direkt stjälk, bladen ser inte riktigt ut som på andra chiliplantor jag sett på bild. Det är både lombardo och hot lemon som ser ut sådana.
          Sedan har jag ett gäng, 6 st som ser ut som den till höger. Och de ser mer ut som jag tänker mig en chiliplanta. Även här några hot lemon och några lombardo.

Någon som kan svara på varför en del ser ut som de gör?
          De har veggats under en 2x36watts odlingsarmatur och åkt ut under odlingsväv nu för någon dag sedan.
          De har tidigare varit ute en del i solljuset på dagarna.

Ta gärna en titt på bilderna och säg vad ni tror.
          Det kanske är så att en del chilisar ser ut sådär när dom är unga plantor jag vet inte.

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20110515234.jpg ( 748.33k ) Antal nedladdningar: 36

Citera
          josohl
          Inlägg 15-05-2011, 19:54
          Länk hit: #829

Medlem

Jag skulle gissa att plantan i den runda krukan inte är någon chili alls utan nåt annat som grott för dig. Jag har under de senaste cirka 5 åren odlat kanske 10 olika chilisorter och alla har sett ungefär likadana ut i starten, och det är som plantan i den fyrkantiga krukan (den ser möjligen lite blek ut, får den tillräckligt med ljus?).

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 15-05-2011, 21:00
          Länk hit: #830

Medlem

Mjo, det var väl lite min tanke med även om det känns väldigt otippat att 10-11 av 16-17 st skulle bli något annat än chili, när det var chilifrön jag tog. Trodde först att det kunde vara något som kommit med jorden men sen kom jag på att jag använt den jorden även till dill och gräslök och de ser helt normala ut. smile.gif

Lite tjåligt, jag hade viljat ha ett femtontal chiliplantor att roa mig med men får nöja mig med 6st smile.gif
          Ska låta de andra gå ett tag till och se vad det blir.
          Ser dock ut som ngt slags ogräs. Finns ingen direkt stjälk utan mer en typ liten kort stam som det kommer en helvetes massa bladstjälkar ur.
          Spännande tongue.gif

Tack för svaret iaf. Nästa år blir det ett lite större gäng sorter som skall förveggas under en 250w hps från nån gång i januari - feb, tänkte mig ett par paprikaplantor med.
          So much to do and so little time. smile.gif

Ah just ja, det är en son/dotter på väg i juli med. biggrin.gif

Mvh

Redigerat av MrLeaf: 15-05-2011, 21:01

Citera
          Birre77
          Inlägg 15-05-2011, 22:09
          Länk hit: #831

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 38 197

CITAT (MrLeaf @ 15-05-2011, 22:00) *
          Mjo, det var väl lite min tanke med även om det känns väldigt otippat att 10-11 av 16-17 st skulle bli något annat än chili, när det var chilifrön jag tog. Trodde först att det kunde vara något som kommit med jorden men sen kom jag på att jag använt den jorden även till dill och gräslök och de ser helt normala ut. smile.gif

Lite tjåligt, jag hade viljat ha ett femtontal chiliplantor att roa mig med men får nöja mig med 6st smile.gif
          Ska låta de andra gå ett tag till och se vad det blir.
          Ser dock ut som ngt slags ogräs. Finns ingen direkt stjälk utan mer en typ liten kort stam som det kommer en helvetes massa bladstjälkar ur.
          Spännande tongue.gif

Tack för svaret iaf. Nästa år blir det ett lite större gäng sorter som skall förveggas under en 250w hps från nån gång i januari - feb, tänkte mig ett par paprikaplantor med.
          So much to do and so little time. smile.gif

Ah just ja, det är en son/dotter på väg i juli med. biggrin.gif

Mvh

Det har funnits många här som har velat bli av med sina plantor och det kanske finns några kvar till dej om du vill adoptera.
          Jag har bara en planta av varje sort kvar. De andra frös ihjäl senaste snön och minusgraderna.

Grattis till den lille! Oroa dej inte barn tar ingen tid alls! wink.gif

--------------------
          /Birre

Gillar Norrländska Sällskapet för Kultivering av Chili.
          Alla är välkomna till Norrland.
          http://www.facebook.com/groups/244504178920449/

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 15-05-2011, 22:51
          Länk hit: #832

Medlem

Kolla denna länken:

http://1.bp.blogspot.com/_aFG2JP0J4Js/S7WD...B6dbl%C3%A5.JPG

Ser en viss likhet mellan mina "konstiga chiliplantor" och de som är längst ner till höger på bilden på den länken.
          Men hittar inget namn på vad det kan vara.

Mvh

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 16-05-2011, 06:39
          Länk hit: #833

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 20 520

jag är nybörjare på odling överhuvudtaget. Jag satte röd chili (köpte en röd chili på ICA på mataffären) & tryckte ner två från nån millimeter i jorden. Eftersom jag jobbar med mineralgödsel (NPK, små kulor med fosfor, kalium & kalksalpeter som största innehår) så testade jag det och det växer på bra. satte de första 9/5(inglasad balkon i sydost-läge(tar in dom på natten).

1. Min fråga är; vet ni om det kan vara smaka illa eller rent av kanske farligt att käka dessa chilisar?

(Jag har nu satt chili med endast blomsterlandets egen såjord, vatten solljus, vanlig lysrörslampa på natten. inga tillsatser).

2. Hur är det med frön? några tips, det grundläggande.

Redigerat av skogsmulle101: 16-05-2011, 06:45

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 16-05-2011, 08:58
          Länk hit: #834

Gäster

Jeg undrer mig lidt...

Hvorfor vil I absolut sætte jeres planter ud så tidligt????

Ja - de fleste overlever da sikkert, men I får jo frugt flere uger senere, end I ellers ville have fået - og hvorfor så overhovedet starte planterne så tidligt og bruge en masse tid på det, hvis I alligevel sætter dem ned i fart igen?

Alle chilier, der i en periode står for koldt, vil vokse langsommere, end de ellers ville have gjort, så måske får I mere plads inden døre - men I får da også en mindre høst ud af det...

Undskyld mig - men jeg forstår det ikke helt confused.gif

De fleste af mine chilier bliver dyrket i drivhus, og de par stykker, som skal på friland, bliver ikke sat ud før i juni måned, selv om det kniber med pladsen i drivhuset efterhånden!

Mvh
          Anja

Citera
          Vätten
          Inlägg 16-05-2011, 11:08
          Länk hit: #835

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 42 561

CITAT (Anja Danmark @ 16-05-2011, 09:58) *
          Jeg undrer mig lidt...

Hvorfor vil I absolut sætte jeres planter ud så tidligt????

Ja - de fleste overlever da sikkert, men I får jo frugt flere uger senere, end I ellers ville have fået - og hvorfor så overhovedet starte planterne så tidligt og bruge en masse tid på det, hvis I alligevel sætter dem ned i fart igen?

Alle chilier, der i en periode står for koldt, vil vokse langsommere, end de ellers ville have gjort, så måske får I mere plads inden døre - men I får da også en mindre høst ud af det...

Undskyld mig - men jeg forstår det ikke helt confused.gif

De fleste af mine chilier bliver dyrket i drivhus, og de par stykker, som skal på friland, bliver ikke sat ud før i juni måned, selv om det kniber med pladsen i drivhuset efterhånden!

Mvh
          Anja

Jag kan ju bara svara för mig, men för min del så har avsikten alltid varit att de ska flytta ut på balkongen så snart som möjligt, helt enkelt på grund av att det finns ont om utrymme inomhus. Jag började driva upp mina plantor i april ungefär så jag tycker inte jag startade så tidigt (men jag misstänker att de som började tidigare helt enkelt hade svårt att vänta, det är ju roligt!). Jag har dock inte ställt ut mina ännu, jag väntar tills jag är säker på att se trivs därute så de får bo inne till i juni åtminstone.

Från det ena till något helt annat, jag postade en bild på några plantor ett par sidor tillbaka och undrade om någon visste vad det kunde vara för sorts chili. Nu har även bladen blivit vinröda/lila och mysteriet tätnar så jag testar igen med en nyare bild;

Bifogad fil  chili_r_da_blad.jpg ( 300.7k ) Antal nedladdningar: 22

Någon som vet? Det är ingen höjdarbild direkt.

Citera
          PMK
          Inlägg 16-05-2011, 16:45
          Länk hit: #836

Medlem

Anja: För mig är svaret på dina frågor enkel: platsbrist.

Dem får inte plats, inte ens alla i fönsterna längre, så ljuset måste ju bli himla dåligt. Ute däremot, finns det massor med ljus! smile.gif

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          anders96
          Inlägg 17-05-2011, 06:07
          Länk hit: #837

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 33 369

CITAT (Vätten @ 16-05-2011, 12:08) *
          Jag kan ju bara svara för mig, men för min del så har avsikten alltid varit att de ska flytta ut på balkongen så snart som möjligt, helt enkelt på grund av att det finns ont om utrymme inomhus. Jag började driva upp mina plantor i april ungefär så jag tycker inte jag startade så tidigt (men jag misstänker att de som började tidigare helt enkelt hade svårt att vänta, det är ju roligt!). Jag har dock inte ställt ut mina ännu, jag väntar tills jag är säker på att se trivs därute så de får bo inne till i juni åtminstone.

Från det ena till något helt annat, jag postade en bild på några plantor ett par sidor tillbaka och undrade om någon visste vad det kunde vara för sorts chili. Nu har även bladen blivit vinröda/lila och mysteriet tätnar så jag testar igen med en nyare bild;

Kan vara Pimenta da neyde men lite svårt att se

CITAT (Vätten @ 16-05-2011, 12:08) *

Kan vara Pimenta da neyde men lite svårt att se

Citera
          josohl
          Inlägg 17-05-2011, 08:01
          Länk hit: #838

Medlem

CITAT (MrLeaf @ 15-05-2011, 23:51) *
          Kolla denna länken:

http://1.bp.blogspot.com/_aFG2JP0J4Js/S7WD...B6dbl%C3%A5.JPG

Ser en viss likhet mellan mina "konstiga chiliplantor" och de som är längst ner till höger på bilden på den länken.
          Men hittar inget namn på vad det kan vara.

Mvh

Jo, men de som är till vänster längst fram tror jag inte är chili, det ser ut som akleja eller kanske bladpersilja, så jag är inte så säker på att de längst fram till höger är chili... De i bakre raden är helt klart chili eller paprika!

Redigerat av josohl: 17-05-2011, 08:03

Citera
          swix13
          Inlägg 17-05-2011, 16:39
          Länk hit: #839

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 32 909

CITAT (skogsmulle101 @ 16-05-2011, 07:39) *
          jag är nybörjare på odling överhuvudtaget. Jag satte röd chili (köpte en röd chili på ICA på mataffären) & tryckte ner två från nån millimeter i jorden. Eftersom jag jobbar med mineralgödsel (NPK, små kulor med fosfor, kalium & kalksalpeter som största innehår) så testade jag det och det växer på bra. satte de första 9/5(inglasad balkon i sydost-läge(tar in dom på natten).

1. Min fråga är; vet ni om det kan vara smaka illa eller rent av kanske farligt att käka dessa chilisar?

(Jag har nu satt chili med endast blomsterlandets egen såjord, vatten solljus, vanlig lysrörslampa på natten. inga tillsatser).

2. Hur är det med frön? några tips, det grundläggande.

Det kommer inte vara farligt att käka frukterna om du får några. "Risken" med att ta fröer från chilisarna på mataffären är att man inte riktigt vet vad man får. Du kan tex få upp en "steril" variant, som bara år blommor men ingen frukt, så är det tyvärr med många framavlade grödor idag... Men det är ju spännande att prova biggrin.gif

Citera
          mattias__o
          Inlägg 17-05-2011, 21:53
          Länk hit: #840

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 20 469

Lagom till att jag kom hem från jobbet idag slutade det att regna och solen började skina så jag passade på att ta lite bilder på mina chiliplantor. Här är bilder på mina två största plantor.

Bifogad fil  cayenne_long_red_slim.jpg ( 211.31k ) Antal nedladdningar: 23

Cayenne Long Red Slim

Bifogad fil  fishpepper.jpg ( 214.54k ) Antal nedladdningar: 25

Fishpepper

Jag sådde dem i slutet på januari och nu står de i krukor på 3 liter. Hoppas att det blir lite varmare snart så de kan få flytta ut permanent. Det börjar bli lite jobbigt att flytta ut dem varje morgon.

--------------------

Citera

64 sidor V  « < 40 41 42 43 44 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 12:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon