Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

64 sidor V  « < 44 45 46 47 48 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2011 års chilitråd, Allt om odlingen 2011
          Bock
          Inlägg 20-06-2011, 08:22
          Länk hit: #901

Medlem
          Antal inlägg: 229
          Medlem nr: 15 963

CITAT (Inez @ 19-06-2011, 20:48) *
          På vilket sätt var det inte bra att klippa ned över vintern? Jag hade tänkt försöka övervintra den bästa chilin och ha den i flera år, trodde det var problemfritt att klippa ned?

Jag upplevde att de torkade och sen började de mögla. Jag vattnade sparsamt och hade värme plus ljus i mitt växthus men det kan ha vart att jag klippte ner dem för hårt.

Så här såg det ut....
          Bifogad fil  V_xthuset_2011____vervintring_01.JPG ( 122.74k ) Antal nedladdningar: 39

Jag tror om man inte klipper ner dem utan låter de vissna ner bara helt enkelt och sen till våren när det börjar komma nya skott och blad då tror jag det är rätt tillfälle att klippa och forma. Jag ska testa detta i år plus att toppa dem när önskad höjd är uppnådd.

Ni som gjort liknade experiment kan väl ge tips om hur ni gjorde eller kanske har någon bättre ide' för att lyckas.

Citera
          tommot123
          Inlägg 20-06-2011, 20:48
          Länk hit: #902

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

CITAT (Bock @ 20-06-2011, 09:22) *
          Jag upplevde att de torkade och sen började de mögla. Jag vattnade sparsamt och hade värme plus ljus i mitt växthus men det kan ha vart att jag klippte ner dem för hårt.

Så här såg det ut....
          Bifogad fil  V_xthuset_2011____vervintring_01.JPG ( 122.74k ) Antal nedladdningar: 39

Jag tror om man inte klipper ner dem utan låter de vissna ner bara helt enkelt och sen till våren när det börjar komma nya skott och blad då tror jag det är rätt tillfälle att klippa och forma. Jag ska testa detta i år plus att toppa dem när önskad höjd är uppnådd.

Ni som gjort liknade experiment kan väl ge tips om hur ni gjorde eller kanske har någon bättre ide' för att lyckas.

Tycker chili är svår att övervintra. har övervintrat några men de mår inte riktigt bra verkar det som. Klipper ner dem så lite som möjligt, verkar som de inte tål det?

Citera
          Bock
          Inlägg 21-06-2011, 06:26
          Länk hit: #903

Medlem

Jag tror en annan sak med... att man har det för kallt ??

Jag ska se hur det blir i år ( har citronträd och fikonträd i växthuset på vintern och dessa vill inte ha över 10 grader för sin övervintring )

Kanske fixa ett sånt tält man kan ha i växthus och ha chilin där inne och då kunna ha lite högre värme ?!

Citera
          swix13
          Inlägg 21-06-2011, 12:05
          Länk hit: #904

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 32 909

Jag övervintrar chilin i fönstren och det är inget problem, har än så länge övervintrat kanske totalt 20 chiliplantor, några går in för fjärde vintern i år. De brukar dock tappa många av sina blad framåt januari (jag bor i Umeå och vi har bara 3-4 timmar sol per dag i dec och jan...) men när våren kommer tar de sig alltid. Dock har jag aldrig klippt ner dem på hösten, nu i år är första året jag klippt ner dem över huvud taget och då gjorde jag det i mars. Man får stå ut med att ha lite plantor med tråkigt utseende några nånader innan de kommer igen så att säga. Dock har jag ju färst chili året runt. Det brukar finnas en 3-4 chili per planta även under vintern så... smile.gif

Citera
          Inez
          Inlägg 21-06-2011, 13:22
          Länk hit: #905

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 43 309

Det verkar alltså att man ska göra det så lätt som möjligt för sig, låta bli dem och låta dem stå kvar i söderfönster smile.gif

Jag trodde det skulle vara superlätt att ha med dem att göra efter att ha läst om bonzai chilin

http://www.fatalii.net/growing/index.php?o...&Itemid=105

Citera
          swix13
          Inlägg 21-06-2011, 13:43
          Länk hit: #906

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 32 909

Jag har inte provat att bonchia dem än men är sugen på att göra det snart, efter att ha läst fataliis guide tycker jag dock det verkar som att det är viktigt med mycket ljus efter att man klippt ner dem (och det är det ju inte på vintern) samt säger han inget om att ha dem kallt så jag antar att det är fortsatt rumstemperatur som gäller?

Citera
          Draugen
          Inlägg 21-06-2011, 21:02
          Länk hit: #907

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 53 325

Jag får intrycket av att det är rumstemp som gäller. När man bonchiar lär man ju stressa plantorna kopiöst, och det sista de behöver då är temperaturstress.

Blev sjukt pepp på att testa av att läsa guiden! Någon som har testat? Bilder, tips?

Tjena
          /D

Citera
          mattias__o
          Inlägg 21-06-2011, 21:07
          Länk hit: #908

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 20 469

Jag brukar lyckas ganska bra med mina övervintringar men bonchi går inte.
          Jag har testat med några plantor. Alla dog snabbt så jag är nog inte rätt person att ge råd. Om någon lyckas ser jag fram mot att få lite tips.

--------------------

Citera
          PMK
          Inlägg 21-06-2011, 21:20
          Länk hit: #909

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

En rätt stor paprikaplanta bröts av i vinden ute så den skall jag testa att bonzai:a, återkommer med resultat! ;D

Tack för superbra info swix13, skall definitivt låta mina favoriter stå kvar i vårt söderfönster även under vintern nu! Tack!! smile.gif

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Inez
          Inlägg 21-06-2011, 21:43
          Länk hit: #910

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 43 309

CITAT (mattias__o @ 21-06-2011, 22:07) *
          Jag brukar lyckas ganska bra med mina övervintringar men bonchi går inte.
          Jag har testat med några plantor. Alla dog snabbt så jag är nog inte rätt person att ge råd. Om någon lyckas ser jag fram mot att få lite tips.

När klippte du ner dem? På hösten eller våren? Tricket är kanske att vänta med att klippa ned dem till våren precis innan tillväxtperioden? Som man gör med växterna i trädgården... g.gif

Citera
          tommot123
          Inlägg 22-06-2011, 20:23
          Länk hit: #911

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

Chili får lätt ohyra under vintern och det försvagar dem nog? Har märkst att vissa sorter är lättare att övervintra än andra.
          Vissa av mina såg bra ut efter vintern men vissnade bara ner i våras och dog (bhut jolokia, fatalii, vit hab o.s.v) men aji amarillo, kongo black, 7pod, caribean red och en fatalii har klarat sig bra. Har både beskärt och inte beskärt! Tror inte det beror enbart på klimatet? Är svåra att övervintra tycker jag!

Citera
          mattias__o
          Inlägg 22-06-2011, 20:25
          Länk hit: #912

Medlem

Jag minns inte riktigt. Skulle tro att det var någon gång på vintern. På några kom det lite nya blad. Jag tyckte det var svårt att veta hur mycket av rötterna man vågade klippa bort och i och med att man ska plantera dem i små krukor med lite jord var det svårt med vattningen.

Om jag skulle prova igen blir det på någon planta som jag inte är rädd om.

--------------------

Citera
          Bock
          Inlägg 24-06-2011, 07:08
          Länk hit: #913

Medlem

Säg att du har ca 15 - 18 grader i växthuset över vintern då tror jag att de klarar sig...? Men hur mår plantan ? Den behöver väl som oss människor lite vila ( semester ) ! Man har ju hört att vissa plantor,träd ect måste få vintervila för att orka med, är det så för chilin med och då är vissa sorter mera känsliga. Eller vad tror ni ?

Citera
          Iren
          Inlägg 24-06-2011, 08:27
          Länk hit: #914

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

Det här är ju en intressant diskussion! Har ju tänkt på detta och undrar om chilisarna kan bo i ett visserligen ganska ljust utrymme men kanske bara 5-10 plusgrader till vintern. I samma utrymme som citrus, fikon, oliv mm?

Har någon testat den tempen för vinterförvaring??

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          Bock
          Inlägg 24-06-2011, 09:12
          Länk hit: #915

Medlem

CITAT (Iren @ 24-06-2011, 09:27) *
          Det här är ju en intressant diskussion! Har ju tänkt på detta och undrar om chilisarna kan bo i ett visserligen ganska ljust utrymme men kanske bara 5-10 plusgrader till vintern. I samma utrymme som citrus, fikon, oliv mm?

Har någon testat den tempen för vinterförvaring??

Det var så jag gjorde i fjol och det gick inte men det kan berott på att jag klippte ner den ganska hårt. Kan ha gett dem för mycket vatten...

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 24-06-2011, 20:40
          Länk hit: #916

Gäster

jeg havde både klippede og ikke klippede chilier stående ved 5-6 grader i vinter - ingen overlevede....

Men til gengæld er det gået forrygende godt med mine planter i denne sæson:

https://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlink

Citera
          PMK
          Inlägg 25-06-2011, 18:10
          Länk hit: #917

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Nom nom nom nom nom från dagens middag.. (:

Bifogad fil  IMG_2594_copy.jpg ( 186.63k ) Antal nedladdningar: 16

Bifogad fil  IMG_2602_copy.jpg ( 139.21k ) Antal nedladdningar: 15

Tar nu hemskt gärna emot tips på maträtter och kanske också tillbehör och inläggningar med chilli! Börjar gilla stark mat mer och mer men har i princip aldrig lagat mat med färsk chili förut, och nu börjar jag få så jag kan skörda av mina egna!

Som jag skrev på min blogg nu nyss, allt från grillat till soppor och allt där i mellan, alla recepttips är välkomna! smile.gif

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Iren
          Inlägg 27-06-2011, 10:16
          Länk hit: #918

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

CITAT (Anja Danmark @ 24-06-2011, 21:40) *
          jeg havde både klippede og ikke klippede chilier stående ved 5-6 grader i vinter - ingen overlevede....

Men til gengæld er det gået forrygende godt med mine planter i denne sæson:

https://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlink

Vilka bilder Anja! Verkligen imponerande! Ja, jag tycker nog också att dina plantor ser ut att ha växt väldigt bra.

Men vad har du för mini temp då du övervintrar???

CITAT (Bock @ 24-06-2011, 10:12) *
          Det var så jag gjorde i fjol och det gick inte men det kan berott på att jag klippte ner den ganska hårt. Kan ha gett dem för mycket vatten...

Ja det får väl bli väldigt sparsamt med vatten... Hur mycket vattnade du??? Sen klipper jag nog inte ner alls innan förvaringen då...

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          mattias__o
          Inlägg 30-06-2011, 22:10
          Länk hit: #919

Medlem

I väntan på att mina första chilisar ska mogna slänger jag upp en bild på en min fishpepper. Den börjar sätta rikligt med frukt nu och jag tycker det är kul att se att även frukterna har samma defekter som bladen.

Är det någon som har erfarenhet av fishpepper?

Bifogad fil  fishpepper.jpg ( 146.29k ) Antal nedladdningar: 3

--------------------

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 30-06-2011, 22:40
          Länk hit: #920

Gäster

CITAT (Iren @ 27-06-2011, 11:16) *
          Vilka bilder Anja! Verkligen imponerande! Ja, jag tycker nog också att dina plantor ser ut att ha växt väldigt bra.

Men vad har du för mini temp då du övervintrar???

Jeg overvintrer slet ikke, men har startet 3 nye planter inde under LED for en måned siden, som skal give lidt friske vinterchilier... Måske prøver jeg at starte et par stykker mere som stiklinger i august - det har tidligere givet moden frugt i april, og det er jo pænt tidligt.

Planterne i drivhuset er sået i oktober/november året før og har stået under LED på mit kontor hele vinteren, så de var allerede store, da de blev flyttet i drivhus. De blev flyttet derud i starten af maj - med varme på om natten derude, så temperaturen ikke kom under 10 grader.

Jeg er holdt op med at overvintre, da jeg ikke vil have bladlus/löss indendørs på mine små planter. Det havde jeg forrige år, og det gik ret meget ud over deres vækst.

Citera

64 sidor V  « < 44 45 46 47 48 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 19:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon