| |
|
  |
2011 års chilitråd, Allt om odlingen 2011 |
|
|
|
|
19-07-2011, 18:43
|
Medlem
Antal inlägg: 981
Medlem nr: 35 230

|
Klart imponerande! Får ut o mäta, haha... återkommer!
--------------------
Irene zon 3 :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
19-07-2011, 19:02
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
till min förvåning så går min tropiska Lava Caribe (C. annuum) bra på friland i en drivbänk som nu mera står öppen jämt eftersom plantorna har vuxit sig så höga att den inte går att stänga längre. Trodde aldrig att en karbisk sort skulle vara lättodlad ute! Sen väntar vi på Manzano och Chiliega piccante som odlas på friland i Italien. Jag testar alltid olika sorter ute för nr man inte har växthus blir det trångt i fönsterna och plantorna når så mkt bättre ute.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-07-2011, 20:14
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Kollade på mina Lava nyss.
lava1462.JPG ( 270.4k )
Antal nedladdningar: 27
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2011, 03:46
|
Medlem
Antal inlägg: 14
Medlem nr: 63 580

|
Jag har precis startat en innomhus odling av Habanero. 4 små groddar har dykt upp efter 12 dagar. men upptäckte när jag tittade noga att bladen är lite brunaktiga längs ut på spetsarna, vad är det? Dem har stått ute i växthuset idag (igår) och fått massor av sol och mycket värme. Kanske för mycket? Har dock vattnat på rejält, Kanske för mycket. Hahah Eller så behöver jag inte oroa mig.
|
|
|
|
|
|
|
Anja Danmark
|
21-07-2011, 05:59
|
Gäster

|
Pas på med at vande for meget - og de skal ikke have gødning endnu... Brune kanter skyldes formentlig enten for meget vand eller gødning, men de har heller ikke godt af for meget direkte sol endnu. Jeg er også i gang nu indendørs under blåt LED-lys - Jalapeno, Nora di Bola og Vicente's Sweet Habanero:
bl__chilier_1_sm_.jpg ( 152.01k )
Antal nedladdningar: 41
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2011, 10:56
|
Medlem
Antal inlägg: 124
Medlem nr: 23 866

|
Någon som har erfarenhet av pasilla bajo? När är bäst att skörda osv. Vi har massor av stora frukter och de börjar bli grön-bruna nu.
Några bra tips på hur man torkar tjockväggiga chili?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2011, 13:05
|
Medlem
Antal inlägg: 107
Medlem nr: 20 469

|
CITAT (Anja Danmark @ 21-07-2011, 06:59)  Jeg er også i gang nu indendørs under blåt LED-lys - Jalapeno, Nora di Bola og Vicente's Sweet Habanero: Jag är nyfiken på vad du använder för LED-belysning. Jag håller på att läsa in mig på området och tar gärna mot tips. Jag tänkte starta lite tidigare med odlingarna i år än vad jag har gjort innan så jag vill ha bra belysning.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Anja Danmark
|
21-07-2011, 16:42
|
Gäster

|
CITAT (mattias__o @ 21-07-2011, 14:05)  Jag är nyfiken på vad du använder för LED-belysning. Jag håller på att läsa in mig på området och tar gärna mot tips. Jag tänkte starta lite tidigare med odlingarna i år än vad jag har gjort innan så jag vill ha bra belysning. Jeg bruger disse lamper: http://www.prolys.dk/plante-akvarie-lys.htmlJeg starter med de rent blå, og når planterne er et par måneder gamle, skifter jeg til dem med både rødt og blåt lys, så der kan komme gang i blomstrerdannelsen. Mine første chilier blev sået sidst i september sidste år, men de fleste i november/december.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2011, 16:46
|
Medlem
Antal inlägg: 10
Medlem nr: 40 950

|
Är sjukt imponerad av alla fina frukter ni får! Första året jag försöker mig på chili och jag är mer än nöjd hitills! Har fått många fina gröna chilis av sorten serrano som jag hoppas ska bli röda någongång. -Hur lång tid kan det ta innan de mognar? Chilin har blivit ljus, nästan vit, längst upp. Bör jag oroa mig eller ska den se ut så? Men är fruktansvärt arg på de små gröna bladlössen som verkar stormtrivas på båda mina plantor! Jag försöker ta död på dem genom att klämma sönder dem med fingrarna(äckligt, men då är jag säker på att de dör). Har även försökt spruta vatten på bladen, men är rädd att skada chilin. Är det ändå sprutandet som är det mest effektiva? Bör jag använda såpa också?
chilii.jpg ( 46.91k )
Antal nedladdningar: 26Hoppas nu på många fina chilifrukter hos både mig och er andra!
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2011, 21:02
|
Medlem
Antal inlägg: 110
Medlem nr: 31 920

|
CITAT (Anja Danmark @ 21-07-2011, 17:42)  Jeg bruger disse lamper: http://www.prolys.dk/plante-akvarie-lys.htmlJeg starter med de rent blå, og når planterne er et par måneder gamle, skifter jeg til dem med både rødt og blåt lys, så der kan komme gang i blomstrerdannelsen. Mine første chilier blev sået sidst i september sidste år, men de fleste i november/december. Jag har kollat länge på lampor och förra hösten köpte jag lysrör (för växter) + armatur. Det funkar helt ok för övervintring (provade chili och rosmarin). Dock är jag väldigt intresserad av att få mer precision vad gäller våglängd (blått, rött) på ljuset eftersom det har så stor effekt på hur växterna beter sig. Länken ovan: De verkar mest sälja enskilda diodlampor utan armatur? Har de några paket med lampor + armatur + annat man antagligen behöver? Det känns som om man kan surfa i timmar på den där sidan utan att hitta det man behöver.
--------------------
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
|
|
|
|
|
|
|
Anja Danmark
|
21-07-2011, 21:27
|
Gäster

|
Jeg ved ikke, hvad de har ellers - jeg har kun set på mine egne lamper, som jo er superlette at bruge og ikke kræver ret meget ekstra grej.
Bare i en E27-fatning, og så er der lys...
Men prøv at skrive til ham, hvis du har spørgsmål!
mvh Anja
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2011, 21:52
|
Medlem
Antal inlägg: 65
Medlem nr: 41 034

|
CITAT (lindapinda @ 21-07-2011, 17:46)  Är sjukt imponerad av alla fina frukter ni får! Första året jag försöker mig på chili och jag är mer än nöjd hitills! Har fått många fina gröna chilis av sorten serrano som jag hoppas ska bli röda någongång. -Hur lång tid kan det ta innan de mognar? Chilin har blivit ljus, nästan vit, längst upp. Bör jag oroa mig eller ska den se ut så? Men är fruktansvärt arg på de små gröna bladlössen som verkar stormtrivas på båda mina plantor! Jag försöker ta död på dem genom att klämma sönder dem med fingrarna(äckligt, men då är jag säker på att de dör). Har även försökt spruta vatten på bladen, men är rädd att skada chilin. Är det ändå sprutandet som är det mest effektiva? Bör jag använda såpa också?
chilii.jpg ( 46.91k )
Antal nedladdningar: 26Hoppas nu på många fina chilifrukter hos både mig och er andra! om det är något du INTE ska göra så är det att spruta vatten på plantorna, vattna jorden och låt plantorna vara torra, då är risken mindre för ohyra, hur du får bort de löss du redan har vet jag inte riktigt men såpa är ju ett välbeprövat knep som oftast funkar bra. att dina frukter ljusnar i basen visar att de håller på att mogna, man tycker det tar en evighet men sen när de mognar brukar det gå undan så det är nog snart dags ser det ut som om vädret vill vara på våran sida :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2011, 13:46
|
Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 28 832

|
Är det någon som har erfarenhet Fatalii?
Min har växt sig frodig och stor och jag fick blom på den för ett par veckor sen men de trillade bara av. Har gått ca. 3-4 vecor sedan sista blomman trillade av. Efter det har det inte kommit några blommor, lite knopp har kommit men de har vissnat.
Är Fatalii seg när det gäller blomtillväxt?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2011, 17:07
|
Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 9 881

|
Någon som kan säga mig när jag ska skörda mina frukter? Kan man känna det på dom? Är det så fort de blivit röda? Jag har ingen susning :S Bifogar en dagsfärsk bild!
IMG_1177.jpg ( 50.19k )
Antal nedladdningar: 45
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2011, 18:12
|
Medlem
Antal inlägg: 80
Medlem nr: 58 554

|
Om chilin har fått färg går det bra att skörda dem!!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2011, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
Jaha, vad gör man med chilin nu då? Har flera sorter som är mogna - Yellow Thai, Apache och Cayenne... idag gjorde jag chili con carne med frukter från alla olika sorter, men det blev ingen riktig hetta ändå. Kanske för att jag pillade ut de mesta fröna för att spara till nästa års odling Nej men, jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra med mogna chilisar. Kan man steka upp på nåt vänster och äta som de är? Ge mig lite tips!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-07-2011, 04:06
|
Medlem
Antal inlägg: 110
Medlem nr: 31 920

|
CITAT (Rebecca @ 23-07-2011, 20:14)  Jaha, vad gör man med chilin nu då? Har flera sorter som är mogna - Yellow Thai, Apache och Cayenne... idag gjorde jag chili con carne med frukter från alla olika sorter, men det blev ingen riktig hetta ändå. Kanske för att jag pillade ut de mesta fröna för att spara till nästa års odling Nej men, jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra med mogna chilisar. Kan man steka upp på nåt vänster och äta som de är? Ge mig lite tips! Om de bara har lite hetta föreslår jag att du har dem i sallad. Man kan också fylla dem med ost och baka i ugnen. Jag föredrar numera att odla chili som är mild (bara aningens hetta vill jag ha) för de kan man grilla färska. Delikat! Frys in de riktigt heta, då kan man använda "färsk" chili i maten länge. Torkade frukter är också lätta att hantera.
--------------------
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-07-2011, 10:30
|
Medlem
Antal inlägg: 98
Medlem nr: 30 324

|
Saker man kan göra med sin chili  Kolla google för recept • Chilisås • Chilipepparsås • Sweet Chili sås • Harissa • Sambal Oelek • Currypasta • Chilisalt • Salsa • Torka hela • Torka och mortla i bitar • Torka och mala till fint pulver (kaffe-kvarn) • Frysa in råa • Rosta och skala, frysa in
Redigerat av Leonard91: 24-07-2011, 10:31
|
|
|
|
|
|
|
|
24-07-2011, 15:20
|
Medlem

|
CITAT (Anja Danmark @ 21-07-2011, 17:42)  Jeg bruger disse lamper: http://www.prolys.dk/plante-akvarie-lys.htmlJeg starter med de rent blå, og når planterne er et par måneder gamle, skifter jeg til dem med både rødt og blåt lys, så der kan komme gang i blomstrerdannelsen. Mine første chilier blev sået sidst i september sidste år, men de fleste i november/december. Tack för länken.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-07-2011, 16:36
|
Medlem

|
Det känns som om det har regnat i en evighet nu och det verkar inte finnas något slut på det. Trots det mognar chilisarna. Här är en bild på dagens skörd. Det är Peri Peri, Cayenne Golden och Cayenne Long Red Slim.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|