Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Luftvärmepump, el vilket ska jag fundera över?
          BigDaddy
          Inlägg 02-11-2010, 17:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Hej

Får alltid så bra hjälp här när det gäller saker hemma att dona med så slänger ut ytterligare en fråga.

Köpt hus som inflytt är 1 dec.
          I huset finns nu el (direktel?) & oljeradiatorer. Inte det bästa har jag hört men kunde vart sämre.
          När vi köpte fanns tanken att ganska fort ordna antingen ngt komplement el ngt helt nytt.
          Jag har funderat över att komplettera med luftvärmepump vilket jag hört mkt gott om.
          Sedan ev även, el istället, fixa en braskamin. Finns nu ingen sådan el öppen spis.

Men tankarna har också funnits att köra in bergvärme. Då behövs kanske inget alls mer komplement, el?

Fjärrvärme finns ingen där nu i området så det kanske inte är ngt att tänka på då?

Huset är 1 plans med källare där varje våning är 105m2. Alltså 210m2.
          Vi är endast jag & min sambo nu så över vintern behövs ju inte båda våningarna värmas upp såklart.
          Huset är i tegel från 1974.
          Min tanke är ju såklart vilket som är bäst men även vilket som man får mest för priset för.
          Sedan såklart vilket som är billigast kan vara bra att veta med.
          Vi har budgeterat för detta men man vill ju ändå veta vilka lösningar som kan vara bäst & vilka som ska väljas emellan.

Sedan undrar jag även om ni tycker jag ska starta ngt direkt 1 dec el om jag ska vänta & se denna vinter hur det är & vilka kostnader det blir med det som redan finns där?

Alltså, jag ska sammanfatta:

1. Vilket är bäst, mest för pengarna, billigast?
          Luftvärmepump
          Luftvärmepump + braskamin
          Bergvärme
          Fjällvärme
          Braskamin
          Inget behövs

Finns fler alt?

2. Ska jag vänta denna vinter & se hur det är el starta ngt bums?
          Har hört att en vinters elräkning med kassa förutsättningar kan dra iväg kostnadsmässigt att det lönar sig snabbt att direkt sätta in ngt nytt.

Missar jag saker som går att tänka på så ös på med förslag bara & förklaringar, för jag är inte så vass i detta ämne. smile.gif
          Blir väl annorlunda när jag väl bott i hus ett tag.

Huset är inköpt för att vi ska bo där länge. Långsiktig planering om det hjälper ngt.
          Pengar finns men såklart skulle bergvärme (plus ev ngt ytterligare) såklart svida i plånboken.
          Där har ni en del förutsättningar & behövs fler så fråga så ska jag svara.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          malcolm
          Inlägg 02-11-2010, 17:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag skulle satsa på luftvärmepump och braskamin.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 02-11-2010, 17:25
          Länk hit: #3

Medlem

Ok tack.
          Men vad går det på ihop med installation. Jag tänker att bergvärme kanske är bättre om kostnaderna ändå blir såpass mkt?

Ska det ske nu bums det jag gör el ska jag avvakta till sommaren & inför nästa vinter?

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 02-11-2010, 17:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

Det bästa alternativet är bergvärme, utan tvekan.
          Det tråkiga i ditt fall är att du inte har vattenburet värmesystem, vilket innebär att du får byta varenda element och dra rör för vattenburet. Detta oavsett vad du väljer förutom luft-luftvärmepump och braskamin (vilket inte räcker för 210 m2).

Det ser dyrt ut hur du än gör ärligt talat.

Citera
          malcolm
          Inlägg 02-11-2010, 17:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Bergvärme är definitivt bra men kostar en hel del i installation.

Citera
          gnon49
          Inlägg 02-11-2010, 17:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Men om det finns en djupborrad brunn så går väl det hålet att använda till bergvärme? Om det finns alltså.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-11-2010, 17:38
          Länk hit: #7

Gäster

För att långsiktigt minska energikostnaderna är bergvärme det bästa alternativet.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 02-11-2010, 17:49
          Länk hit: #8

Medlem

Ja tack alla för svar.

210m2 är mkt för luftvärmepump men eg räcker det med ett plan att värma upp. Alt är att man i framtiden sätter 1st även i nedre plan, men alla sovrum, v-rum, kök & allt är på översta planet.
          Så jag tänker att det räcker med en luftvärmepump där vilket då blir 105m2.
          Till att börja med iaf om jag väljer det alternativet.

Ja bergvärme är kanske ett bra förslag långsiktigt.
          Funderar dock vad kostnaderna blir om man snackar då att byta ut alla element osv?
          IOM att det behövdes.
          Vilka summor mellan tummen & pekfingret snackar vi då?
          Huset ligger i Götet men borde väl rimligtvis vara hyfsat liknande kostnader oavsett var i landet.

Jag vet inte men sedan undrar jag också om ni tycker jag redan nu ska satsa på det jag väljer el vänta denna vinter & se hur räkningarna blir & vilken värme det är osv...?

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 02-11-2010, 18:00
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

Det är omöjligt att säga vad det kommer att kosta.
          Luft-luft kostar i runda slängar 20 000:- per anläggning om du köper något av de större märkena.
          Bergvärme hamnar sannolikt runt 120 000, men då får du räkna med att sätta in vattenburet värmesystem vilket gör att det blir kraftigt dyrare.
          De alternativen som du har nu, alltså el och oljeradiatorer, går ju på vanlig ström och lär bli svindyrt att driva.

Ska du få ner driftkostnaden till en rimlig nivå snabbt så kanske du ska satsa på braskamin...även om det inte är riktigt optimalt.
          Men stalltipset är som sagt bergvärme. Det blir dyrt men då är problemet löst.

Redigerat av AndersKbg: 02-11-2010, 18:09

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 02-11-2010, 18:07
          Länk hit: #10

Medlem

Ok tack. Får ta en funderare.
          Tusen tack!

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-11-2010, 18:50
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Braskaminen ger mer med en riktig murad pipa. Vet sådana som har med bara ett rör (fast det är i sommarstuga) och då lagras ingen värme där.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 02-11-2010, 19:51
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Solstorm @ 02-11-2010, 18:50) *
          Braskaminen ger mer med en riktig murad pipa. Vet sådana som har med bara ett rör (fast det är i sommarstuga) och då lagras ingen värme där.

Ok fast det finns ingen skorsten alls nu.
          Förstår tror jag. Att värmen uppåt inte sprids, förstår jag rätt?
          IOM att det endast är vinden ovan så spelar det kanske mindre roll, el?

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 02-11-2010, 19:59
          Länk hit: #13

Medlem

Kan säga att jag mest är nu är inne på detta:

Jag släpper undervåningen helt. Där finns träningsrum, biljardrum & gillestuga + lite mer utrymmen.
          Inga sovrum.

På övervåningen kör jag luftvärmepump kombinerat med braskamin.
          Det blir hyfsat bra pris känns det som samtidigt som det borde dra ner kostnaderna en hel del månadsvis samt ge bra med värme,
          Ett plus med detta är mysfaktorn man får med braskamin också.

Nu sitter min pappa här & jiddrar att man kan sätta en kraftig luftvärmepump i hallen då hallen ligger mellan båda plan. Han menar på att den då kan ge styrka på båda plan.
          Jag har dock läst att 100m2 är max att klara. Såklart tänkte jag innan jag gör ngt ta dit en expert som berättar mer & var den ska sitta för att bli bäst, men är nyfiken på om det han säger stämmer.

Han menar då på att även om det inte helt orkar båda plan så kan braskaminen på övervåningen väga upp det sista på entreplan medan luftvärmepumpen gör att det hjälper lite på nedervåningen än inget alls.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-11-2010, 20:00
          Länk hit: #14

Gäster

Kakelugnar t.ex. lagrar värmen och är varma långt efter att brasan har släckts. Finns inget murat som kan hålla värmen så blir kaminen kall på en gång. Braskaminer är väl mera en mysfaktor än värmekälla.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-11-2010, 20:16
          Länk hit: #15

Medlem

Läste ett test av kaminer för flera år sedan. Då var det någon finsk täljstenskamin som var absolut bäst på att magasinera värmen och mest effektiv ekonomisk, kakelugn kom strax efter. Min kamin är en kakelklädd gjutjärnskamin. Den håller allt värmen länge också även om den är långt ifrån täljsten och kakelugn. Jag är väldigt glad för min murade skorstenspipa. När man eldat några timmar i kaminen så blir pipan uppvärmd och håller värmen lääänge.

Braskaminer i plåt är nog sämst, där magasineras ju ingen värme alls.

De finska täljstenskaminerna är vansinnigt vackra, jag skulle gärna ha en men de kostar en rejäl slant. Det är bra att välja en kamin med stor eldstad. Då kan man mata på elden åt sidan litegrann. Då har man den riktigt varma glöden i ena sidan samtidigt som veden vid sidan om kommer att ge sådan glöd lite senare. Hm, svamligt förklarat kanske.

Redigerat av Solstorm: 02-11-2010, 20:30

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 02-11-2010, 20:20
          Länk hit: #16

Medlem

Ok jag är med på det. Dock inte mkt att göra åt det. Får väl köpa att när det brunnit upp så finns ingen värme mer.
          Men
          visst kommer det väl en del värme av braskaminer, vissa iaf?
          De har ju ändå lufthål väl som värmen blåser ut ur?
          El har jag fel?
          Är det verkligen så att braskaminen inte gör ngn nytta alls?

Jag hittade en text från ett äldre forum. Citerar in det här då jag tyckte det lät som ngt att ta till sig, men jag förstår inte riktigt första delen i texten.
          Här kommer den:

Om det är direktverkande el så skulle jag rekommendera att du installerar en centralstyrning med 1 innegivare i huset. (då vrider du upp termostaterna på radiatorerna till max och ställer in givaren på 21 grader)
          Detta är den mest kostnadseffektiva åtgärden för att sänka kostnaden för ett hus med direktverkande el. (Kostar ca 6 tusen kr + installation.)

För att ytterligare spara så kan du montera in en luft/luft värmepump.
          Denna ska placeras där längsta möjliga öppna golvyta finns tex i vardagsrum med öppning mot korridor/passage.
          Luft/luft pumpen SKALL placeras vid golv och inte som i de flesta fall i takhöjd!!! (Sämsta placeringen är i hall ovanför dörr eller i trappan)

Den ska sitta i golv nivå och luftstrålningen skall vara fast och justeras så att den "smeker" golvytan så långt som det är möjligt. (om luften pendlar upp/ner så minskar spridningen eftersom luften då måste studsa mellan golv och tak...)
          Dessutom så får slangar från ute och innedel aldrig vara över 5 meter.

Kolla förresten Folksams hemsida för tips på bra utrustning då deras undersökningar baseras på antalet reklamationer som de får in.

Det viktigaste att kolla är vilken verkningsgrad Luft/lyúft pumpen har vid minus 15 grader. Alla andra värden är oviktiga!(Bra pumpar kostar runt 15-20 tusen.)

Hoppas det kan hjälpa dig!

Ok, plåt=kasst.
          Är med nu.

Så vad kostar en braskamin alltsom allt om man vill ha ngn som också ger värme?
          Kanske är det inget alt då utan kanske endast ska sikta in mig på luftvärmepump(?)

Kolla gärna texten jag citerade in jag hittade om du har lust.

Tackar återigen för all hjälp

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-11-2010, 20:36
          Länk hit: #17

Medlem

Är inte alls hemma på priser, du får nog kolla runt. Luftvärmepumpar kan jag inget om.

Visst ger plåtkaminerna värme. De ger mycket värme så länge man matar elden. Här finns säkert någon som har sådan som kan berätta.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 02-11-2010, 20:40
          Länk hit: #18

Medlem

Jaja, ok. Vad bra.
          Kollade lite snabbt på blocket & hittade denna där de nämnde täljsten. Kan det vara ngt?

http://www.blocket.se/goteborg/Vattenmantl...m?ca=15&w=1

Isf lät det ju inte så himla dyrt om de är jättebra. Men var kanske inte en sådan riktigt du menade?
          Ja då är jag tillbaka på att kanske en braskamin är ngt för mig ihop med luftvärmepump.

Kollat runt lite på luftvärmepump också & verkar finnas sådana som klarar 150-200m2 & då räcker det ju isf med endast en sådan till mig.
          Visserligen 210m2 men alla utrymmena behöver inte detta. Kanske 150m2 uppskattningsvis.
          En sådan ihop med en bra braskamin känns som närmast nu. smile.gif

Citera
          Niklas-73-
          Inlägg 02-11-2010, 21:03
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 8 411

Svårt att välja

du bör ju också tänka på att om det blir väldigt kallt så blir effekten sämre på LVP`n.
          Det finns dual enheter (en ute och flera inne) om du vill ha en på varje våning.

samtidigt blir det en väldigt stor investeringskostnad med bergvärme ,fast då får du ju varmvatten också.

skälv kör jag med kakelugn och LVP. sen några veckor då jag inte tyckte det gick att försvara installationskostnaden som blir med BVP.

Hoppas att jag har gjort ett bra val wink.gif

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 02-11-2010, 21:24
          Länk hit: #20

Medlem

Ok det känns som vi har samma tänk där. Känns tryggt för mig att veta att fler kör på samma sätt.
          Jag ska fundera men det känns bra detta.
          Tackar & bockar.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2025, 18:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon