Hej
Får alltid så bra hjälp här när det gäller saker hemma att dona med så slänger ut ytterligare en fråga.
Köpt hus som inflytt är 1 dec.
I huset finns nu el (direktel?) & oljeradiatorer. Inte det bästa har jag hört men kunde vart sämre.
När vi köpte fanns tanken att ganska fort ordna antingen ngt komplement el ngt helt nytt.
Jag har funderat över att komplettera med luftvärmepump vilket jag hört mkt gott om.
Sedan ev även, el istället, fixa en braskamin. Finns nu ingen sådan el öppen spis.
Men tankarna har också funnits att köra in bergvärme. Då behövs kanske inget alls mer komplement, el?
Fjärrvärme finns ingen där nu i området så det kanske inte är ngt att tänka på då?
Huset är 1 plans med källare där varje våning är 105m2. Alltså 210m2.
Vi är endast jag & min sambo nu så över vintern behövs ju inte båda våningarna värmas upp såklart.
Huset är i tegel från 1974.
Min tanke är ju såklart vilket som är bäst men även vilket som man får mest för priset för.
Sedan såklart vilket som är billigast kan vara bra att veta med.
Vi har budgeterat för detta men man vill ju ändå veta vilka lösningar som kan vara bäst & vilka som ska väljas emellan.
Sedan undrar jag även om ni tycker jag ska starta ngt direkt 1 dec el om jag ska vänta & se denna vinter hur det är & vilka kostnader det blir med det som redan finns där?
Alltså, jag ska sammanfatta:
1. Vilket är bäst, mest för pengarna, billigast?
Luftvärmepump
Luftvärmepump + braskamin
Bergvärme
Fjällvärme
Braskamin
Inget behövs
Finns fler alt?
2. Ska jag vänta denna vinter & se hur det är el starta ngt bums?
Har hört att en vinters elräkning med kassa förutsättningar kan dra iväg kostnadsmässigt att det lönar sig snabbt att direkt sätta in ngt nytt.
Missar jag saker som går att tänka på så ös på med förslag bara & förklaringar, för jag är inte så vass i detta ämne.

Blir väl annorlunda när jag väl bott i hus ett tag.
Huset är inköpt för att vi ska bo där länge. Långsiktig planering om det hjälper ngt.
Pengar finns men såklart skulle bergvärme (plus ev ngt ytterligare) såklart svida i plånboken.
Där har ni en del förutsättningar & behövs fler så fråga så ska jag svara.