Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Luftvärmepump, el vilket ska jag fundera över?
          Carl
          Inlägg 03-11-2010, 09:00
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Jag bor i ett suterräng hus 100+100m2. Jag har luft/luft panasonic duo. Viket innebär en ute enhet och 2 inne enheter. Att värma upp övervåningen är inga problem. Har aldrig behövt tillskotts värme oavsett ute temp. Under våning blir inte pefekt. För värmen har en tendens att stiga upp via trappen. Allt beror på layouten på huset.

Kanske i ditt fall man skulle tänka sig en duo eller två värmepumpar. Själv sänkte jag förbrukningen ifrån 23 000kw till 11000kw

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 03-11-2010, 10:57
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Min bror har luftvärmepump och ett litet hus, 2 åningar. Han satte den i trappan upp till övervåningen men ångrar sig idag. Den värmer bara i hallen och vardagsrummet direkt framför pumpen. Är inte nöjd alls. Värmepumpar är bäst vid öppen planlösning.

Vi själva har luft/vattenvärmepump Daikin eftersom vi har vanliga vattenelement och vårt hus är som ditt 105 m2 + källare lika stor m gillestuga,hobbyrum o tvättstuga m.m. I vintras räckte den inte till och tyvärr har vi ingen annan värmekälla så det var lite kallt. Vi planerar att sätt in en liten kamin för vi har ju skorsten och murstock så det finns ju alternativ men då ryker en garderob i hallen där det bäst passar så jag måste hitta plats för de sakerna som ligger där i först.

För din del så är ju problemet att du måste mura upp skorsten om du väljer braskamin eller annan vedeldad kamin. Så 2 stycken värmepumpar en till övervåningen och en till källaren, eller bergsvärme är väl alternativet. Eftersom du har direktverkande el så finns det väl också bidrag och söka om det nu finns kvar sedan är det ju Rot-avdrag eventuellt på arbetskostnaden.
          Kolla med flera firmor. Jämför noga kostnaderna ta offerter för detta kan men inte göra själv något av det, titta inte bara på siffrorna utan vad du får typ service när det går sönder för det är viktigt.

Att du struntar i källaren förlorar du nog lite på eftersom det blir kallluft som kyler underifrån då och det gör ju att det blir kallt på golven på övervåningen och sedan en fuktig luft i källaren som den inte mår så bra av. Ett är ju att du kan ha kvar några element som du har underhållsvärme på under den kallaste tiden.

Lycka till.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-11-2010, 11:13
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 02-11-2010, 19:59) *
          Kan säga att jag mest är nu är inne på detta:

Jag släpper undervåningen helt. Där finns träningsrum, biljardrum & gillestuga + lite mer utrymmen.
          Inga sovrum.

På övervåningen kör jag luftvärmepump kombinerat med braskamin.
          Det blir hyfsat bra pris känns det som samtidigt som det borde dra ner kostnaderna en hel del månadsvis samt ge bra med värme,
          Ett plus med detta är mysfaktorn man får med braskamin också.

Nu sitter min pappa här & jiddrar att man kan sätta en kraftig luftvärmepump i hallen då hallen ligger mellan båda plan. Han menar på att den då kan ge styrka på båda plan.
          Jag har dock läst att 100m2 är max att klara. Såklart tänkte jag innan jag gör ngt ta dit en expert som berättar mer & var den ska sitta för att bli bäst, men är nyfiken på om det han säger stämmer.

Han menar då på att även om det inte helt orkar båda plan så kan braskaminen på övervåningen väga upp det sista på entreplan medan luftvärmepumpen gör att det hjälper lite på nedervåningen än inget alls.

Tänk på att varm luft alltid stiger uppåt så att koncentrera värmekällorna till övervåningen är väl inte så bra.

Har du kollat kostnaderna för energiförbrukningen utslaget/månad? Vilken typ av fönster har huset? Är det gamla och dåliga fönster är de riktiga energitjuvar och kan bli dyrt i längden.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 03-11-2010, 11:40
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Det billigaste är att lägga jordvärme/bergvärme. Visserligen kostar det, men på några år har du fått det betalt.
          Vi har jordvärme och en extra elräknare så vi ser hur mycket det går åt. Vanligtvis skulle de andra alternativen ge en elkostnad ca. 30 000 kr per år i vårt hus, nu har vi räkningen endast stax under 10 000kr, och vi sparar inte på värmen.
          Har ett hus i 2 vån. och totalyta som värms upp är 375 kvarat + ett garage till.

Värmepump var utesluten sak, samt de andra alternativen. Har haft jordvärme 15 år, den förnyades 3 år sedan, men maken känner väl dem som lägger det, så jag har ingen aning vad det kostade, men inte alls som det skulle göra normalt. ... Fuchsian.....

Redigerat av fuchsian: 03-11-2010, 11:41

Citera
          EKLO
          Inlägg 03-11-2010, 15:25
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag vet inte om detta är ett onödigt inlägg, men jag som ett tag funderade på att skaffa luftvärmepump på sommarstället (där jag alltså även är under helger på vintern) jag backade från den idén när jag hörde hur de lät. Där ute på sommarstället är det tyst, en av poängerna, räcker att kylen surrar - inga fler ljud för mig.

Redigerat av EKLO: 03-11-2010, 15:25

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-11-2010, 16:54
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag bor i ett souterängradhus på 2 x 72 kvm och har allvarliga planer på att installera en luftvärmepump på bottenvåningen, närmaste grannen har gjort det och han är mycket nöjd med sin (Panasonic). Värmen sprider sig upp i trapphuset och värmer således även upp övervåningen, inte låter det speciellt mycket heller enl. honom.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 03-11-2010, 19:09
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

CITAT (Carl @ 03-11-2010, 09:00) *
          Jag bor i ett suterräng hus 100+100m2. Jag har luft/luft panasonic duo. Viket innebär en ute enhet och 2 inne enheter. Att värma upp övervåningen är inga problem. Har aldrig behövt tillskotts värme oavsett ute temp. Under våning blir inte pefekt. För värmen har en tendens att stiga upp via trappen. Allt beror på layouten på huset.

Kanske i ditt fall man skulle tänka sig en duo eller två värmepumpar. Själv sänkte jag förbrukningen ifrån 23 000kw till 11000kw

Ok, låter bra. Vad var det du hade innan?

Vad innebär det i pengar. Alltså på´t ungefär, vad innebär 11 K kwh i pengar?
          Är det samma, ungefär då, som 11 K kr?

Citera
          Carl
          Inlägg 04-11-2010, 08:54
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Jag har vatten buren värme! Valde luft/luft pga den lägre investeringskostnaden i mitt 30 000 Kr. Att installera bergvärme gå väl på 150 000- 250 000 Kr plus 10 000 per element om dom inte redan finns minus ev bidrag. Svårt att räkna hem den kostnaden.

Visst det finns nackdelar med Luft/luft. Den hörs men inte så mycket att det stör. Det är bara en värme källa vilket medför att värmen har lite svårt att sprida sig när det är riktigt kallt under -10 grader under en längre tid. Väggarna kyler.

Det blir mycket is runt ute delen när den frostar av och det är minus grader ute.

1kw är lite mer än en krona i dagsläget.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 09:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon