Gäss har vi haft och jag kommer skaffa det igen nu om bara orken kunde infinna sig. Gäss är MYCKET effektiva.
För flera år sedan när jag hade Gutefår blev jag av med ett par lamm. Det var INTE räven som hämtade dem utan tvåbenta 'rovdjur'.
I somras när jag hade fåren i en hage så de syntes från vägen körde det in bilar titt som tätt för att 'syna' fåren.
En dag när jag höll på att röja i köket kom hanhunden farande och morrade. Han rusade tillbaka in i vardagsrummet, in till mig i köket och vidare in i vardagsrummet igen.
Visste direkt att något inte stämde.
Gick in i vardagsrummet och fram till fönstret där hunden stod och markerade. Utanför fönstret får jag se en man som hänger över fårnätet och lyfter i mina lamm!!!
VAD I HEL....!!!
Kastar mig ut genom dörren med hunden före. NU

!!!
När karln upptäckte 'den glada' hunden (klart att han log när han visade tänderna

) släppte han lammet han höll i och började skrika på mig att ta bort hunden.
'Inte en chans', svarade jag. 'Vad fasen gör du med mina lamm?', frågade jag.
'Ville kolla om det var bra vikt för att slakta', svarar ärkenötet.
'SLAKTA!!!', vrålade jag.
'Kom dig härifrån innan jag gör nåt jag förmodligen INTE kommer att ångra.'
'Du får inte släppa hunden på mig.'
'OM jag släpper hunden är ditt minsta problem just nu. Vad tror du om att jag ringer polisen och anmäler dig för olaga intrång på privat mark? Om hunden biter dig blir min huvudvärk. Du har inte bland mina djur att göra. Om du var intresserad av att köpa lamm skulle du knackat på dörren först.'
Han gick till bilen och jag kallade in hunden. Tack och lov för att hunden är avvaktande och inväntar order. Skulle han däremot känna ett plötsligt hot mot mig hade han nog däremot inte väntat.
Jag ringde polisen och berättade vad som hänt och lämnade regnummret på bilen och en beskrivning av karlaset.
Jag var inte den första som ringt angående denna person men jag var en av de få som kunnat lämna en uppgift på hur mannen såg ut. Många andra hade bara hunnit ta bilnummret och efter en kontrollräkning av flocken kunnat konstatera att de blivit av med ett lamm eller två.
Folk är tamejfaan hur fräcka som helst.
Numera får mina får bara gå på framsidan huset om jag är hemma. Ska jag iväg vallar jag dem till en dold del av gården där de inte syns från vägen men där grannarna har koll istället.