Full version: Tjuvar & Banditer!
Katie
Det är då själva devil.gif att folk inte kan låta bli andras grejer. ranting.gif

I vårt område rör sig just nu en stöldvåg. De kommer på dagtid när folk inte är hemma. Rutor krossas och vips så är de inne. angry.gif

Det har stulits grejer både inne i husen och ute i ekonomibyggnader.
En av bönderna i min närhet har förutom att bli av med diverse prylar även fått sin traktor 'överfallen'. När han kom hem skulle han starta den vilket inte gick. Traktorn var död. När han gick över motorn fick han se att det saknades både det ena och det andra.

De som haft inbrott ligger synligt från stora vägen och där är lätt för dem som gör inbrotten att snabbt komma iväg från platsen.

Idag kom det upp en röd Opel här på gården. Hanhunden markerade att det inte var en känd bil så jag höll ett öga på den en stund. Min ena granne brukar bli upphämtad på gården ibland så jag avvaktade för att se om bilen väntade på honom.
Helt plötsligt kliver två grabbar ur bilen och börjar röra sig mot lagården. Då jag inte har bil själv så trodde de nog att ingen var hemma eftersom alla parkeringar var tomma.
Vid det här laget tyckte jag att det var dags att släppa ut hanhunden som mer och mer markerade ett obehag. Så fort dörren öppnades var han som ett skott ut. Han rusade mot männen som fick syn på honom.
Han ser allt annat än trevlig ut när han anar oråd och de två männen var snabba som en oljad blixt tillbaka in i bilen.
Hunden ställde sig framför bilen vilket han alltid gör för att stoppa.
Jag fick snabbt kalla in honom då jag misstänkte att föraren inte tänkte stanna när han nu fick fart på bilen. Hade ingen lust att få hunden överkörd.
Tyvärr hann jag inte se nummerskylten när de körde iväg, men bilen, den kommer jag känna igen! Kameran är också redo att användas om de kommer tillbaka. Kommer släppa alla tre hundarna nästa gång och rusa efter dem.

När en bil stannar på gården och de i den är rädda för hundar brukar de sitta kvar och vänta på att någon kommer eller kallar in hundarna. Om de nu har nåt ärende på gården.
Om de har ett ärende på gården brukar de inte köra iväg som om de stulit både bil och bensin.

Bor ni i Uddevallatrakten? HÅLL KOLL OCH LÅS IN DET NI HAR UTE SOM ÄR BÄRBART!!! De tar allt.

Här kommer det sättas hänglås överallt utom där djuren är. Hos dem finns inget att stjäla (förutom djuren själva). Allt stöldbegärligt kommer låsas in. Det är inte första gången som det är stöldraider häromkring men så länge jag är hemma och hanhunden är vid liv så släpper jag honom.
Solstorm
Vilken tur att du har dina hundar! Nästan så jag småfunderar på att skaffa en.
Meriona
Det är en himla massa villainbrott även här i Trollhättan och Vänersborg nu, nån liga troligen. Några har de fått tag på, men det fortsätter i mindre omfattning, så några finns tydligen kvar på fri fot. FY sjutton för såna, tur att ingenting allvarligt hände hos dig Katie! ranting.gif
Solstorm
Dottern berättade just att vaktgäss är bra att ha. Ingen klarar att smyga sig förbi utan att de börjar snattra. Kan man göra om lekstugan till gåsbostad tro? Fast en hund är nog effektivare om den inte är sådan att den är glad i alla.
Bettis
Fy så jäkla arg man blir, där jag hade min häst tidigare kom det en bil vid ett tillfälle och var på väg att lassa in ett får i bilen (typ skåpbil) dom jäklarna stannade bara på vägen och skulle stjäla ett får!!!!!! men som tur var blev dom skrämda och stack iväg, folk är så jäkla fräcka. Tur att du var hemma och skönt att ha hunden.
Katie
Gäss har vi haft och jag kommer skaffa det igen nu om bara orken kunde infinna sig. Gäss är MYCKET effektiva.

För flera år sedan när jag hade Gutefår blev jag av med ett par lamm. Det var INTE räven som hämtade dem utan tvåbenta 'rovdjur'.

I somras när jag hade fåren i en hage så de syntes från vägen körde det in bilar titt som tätt för att 'syna' fåren.
En dag när jag höll på att röja i köket kom hanhunden farande och morrade. Han rusade tillbaka in i vardagsrummet, in till mig i köket och vidare in i vardagsrummet igen.
Visste direkt att något inte stämde.
Gick in i vardagsrummet och fram till fönstret där hunden stod och markerade. Utanför fönstret får jag se en man som hänger över fårnätet och lyfter i mina lamm!!!
VAD I HEL....!!!

Kastar mig ut genom dörren med hunden före. NU devil.gif !!!
När karln upptäckte 'den glada' hunden (klart att han log när han visade tänderna flirting.gif ) släppte han lammet han höll i och började skrika på mig att ta bort hunden.

'Inte en chans', svarade jag. 'Vad fasen gör du med mina lamm?', frågade jag.
'Ville kolla om det var bra vikt för att slakta', svarar ärkenötet.
'SLAKTA!!!', vrålade jag.
'Kom dig härifrån innan jag gör nåt jag förmodligen INTE kommer att ångra.'
'Du får inte släppa hunden på mig.'
'OM jag släpper hunden är ditt minsta problem just nu. Vad tror du om att jag ringer polisen och anmäler dig för olaga intrång på privat mark? Om hunden biter dig blir min huvudvärk. Du har inte bland mina djur att göra. Om du var intresserad av att köpa lamm skulle du knackat på dörren först.'

Han gick till bilen och jag kallade in hunden. Tack och lov för att hunden är avvaktande och inväntar order. Skulle han däremot känna ett plötsligt hot mot mig hade han nog däremot inte väntat.

Jag ringde polisen och berättade vad som hänt och lämnade regnummret på bilen och en beskrivning av karlaset.
Jag var inte den första som ringt angående denna person men jag var en av de få som kunnat lämna en uppgift på hur mannen såg ut. Många andra hade bara hunnit ta bilnummret och efter en kontrollräkning av flocken kunnat konstatera att de blivit av med ett lamm eller två.

Folk är tamejfaan hur fräcka som helst.

Numera får mina får bara gå på framsidan huset om jag är hemma. Ska jag iväg vallar jag dem till en dold del av gården där de inte syns från vägen men där grannarna har koll istället.
gnon49
Bor i Forshälla (Uddevalla). Har haft ett inbrott för länge sedan. Hur obehagligt som helst. Ändå bor jag vid vägens ände. En sommarstuga intill hqar haft påhälsning ganska ofta. En okänd bil på vår väg fångar alltid mitt intresse. Det värsta var ju att tjyvarna gått igenom alla skåp o lådor. Videon dom tog var ändå trasig(haha).
Att hitta till mig är inte det lättaste så dom kanske åker in på småvägar i hopp om att hitta tomma hus.
Christa
CITAT (Katie @ 02-11-2010, 20:29) *
Gäss har vi haft och jag kommer skaffa det igen nu om bara orken kunde infinna sig. Gäss är MYCKET effektiva.

För flera år sedan när jag hade Gutefår blev jag av med ett par lamm. Det var INTE räven som hämtade dem utan tvåbenta 'rovdjur'.

I somras när jag hade fåren i en hage så de syntes från vägen körde det in bilar titt som tätt för att 'syna' fåren.
En dag när jag höll på att röja i köket kom hanhunden farande och morrade. Han rusade tillbaka in i vardagsrummet, in till mig i köket och vidare in i vardagsrummet igen.
Visste direkt att något inte stämde.
Gick in i vardagsrummet och fram till fönstret där hunden stod och markerade. Utanför fönstret får jag se en man som hänger över fårnätet och lyfter i mina lamm!!!
VAD I HEL....!!!

Kastar mig ut genom dörren med hunden före. NU devil.gif !!!
När karln upptäckte 'den glada' hunden (klart att han log när han visade tänderna flirting.gif ) släppte han lammet han höll i och började skrika på mig att ta bort hunden.

'Inte en chans', svarade jag. 'Vad fasen gör du med mina lamm?', frågade jag.
'Ville kolla om det var bra vikt för att slakta', svarar ärkenötet.
'SLAKTA!!!', vrålade jag.
'Kom dig härifrån innan jag gör nåt jag förmodligen INTE kommer att ångra.'
'Du får inte släppa hunden på mig.'
'OM jag släpper hunden är ditt minsta problem just nu. Vad tror du om att jag ringer polisen och anmäler dig för olaga intrång på privat mark? Om hunden biter dig blir min huvudvärk. Du har inte bland mina djur att göra. Om du var intresserad av att köpa lamm skulle du knackat på dörren först.'

Han gick till bilen och jag kallade in hunden. Tack och lov för att hunden är avvaktande och inväntar order. Skulle han däremot känna ett plötsligt hot mot mig hade han nog däremot inte väntat.

Jag ringde polisen och berättade vad som hänt och lämnade regnummret på bilen och en beskrivning av karlaset.
Jag var inte den första som ringt angående denna person men jag var en av de få som kunnat lämna en uppgift på hur mannen såg ut. Många andra hade bara hunnit ta bilnummret och efter en kontrollräkning av flocken kunnat konstatera att de blivit av med ett lamm eller två.

Folk är tamejfaan hur fräcka som helst.

Numera får mina får bara gå på framsidan huset om jag är hemma. Ska jag iväg vallar jag dem till en dold del av gården där de inte syns från vägen men där grannarna har koll istället.

Fick polisen tag i lammtjuven sedan?

De där som star grejer från traktorn låter ju nästan som en utländsk liga. Har svårt att tro att traktordelar betingar något större värde på svarta marknaden i Sverige.

Synd att du inte hann se registreringsnumret eller ta kort på dem. Det är verkligen obehagligt med tjuvar.
Katie
CITAT (gnon49 @ 02-11-2010, 20:46) *
Bor i Forshälla (Uddevalla). Har haft ett inbrott för länge sedan. Hur obehagligt som helst. Ändå bor jag vid vägens ände. En sommarstuga intill hqar haft påhälsning ganska ofta. En okänd bil på vår väg fångar alltid mitt intresse. Det värsta var ju att tjyvarna gått igenom alla skåp o lådor. Videon dom tog var ändå trasig(haha).
Att hitta till mig är inte det lättaste så dom kanske åker in på småvägar i hopp om att hitta tomma hus.

Bor också i Forshälla.
Inbrotten som varit nu har ägt rum runt Lillhed.

CITAT (Christa @ 02-11-2010, 21:14) *
Fick polisen tag i lammtjuven sedan?

De där som star grejer från traktorn låter ju nästan som en utländsk liga. Har svårt att tro att traktordelar betingar något större värde på svarta marknaden i Sverige.

Synd att du inte hann se registreringsnumret eller ta kort på dem. Det är verkligen obehagligt med tjuvar.

De fick tag i just den lammtjuven men det cirkulerar flera varje år omkring vårt område.
Även fjäderfän försvinner från inhängnader som en räv, grävling mm inte kan ta sig in i såvida de inte lärt sig att öppna OCH låsa grindarna efter sig.
gnon49
Lillhed känner jag faktiskt inte till, men Forshälla är ju ganska utbrett. Får titta på eniro var det är. Egentligen borde man sätta upp en rejäl bom en bit från huset, men alla är ju inte tjyvar som kommer på besök.
Katie
CITAT (gnon49 @ 02-11-2010, 21:27) *
Lillhed känner jag faktiskt inte till, men Forshälla är ju ganska utbrett. Får titta på eniro var det är. Egentligen borde man sätta upp en rejäl bom en bit från huset, men alla är ju inte tjyvar som kommer på besök.

Området vid Kalle (Reino), där man svänger av mot Forshällaskolan.
Solstorm
Får och lammstölder har det pratats om i många år nu. De är intressanta att stjäla för dem som vill ha halalslaktat kött.

Här hos mig kommer det någongång ibland en van (olika bilar) med täckta rutor som står nedanför grinden och tittar sig omkring. Här ser nog inte så elegant ut att det är något som lockar och kommer det en bil på min väg så går det inte att mötas så det är inte så lätt att fly härifrån. Men jag har ju haft tjuvar inne här när jag var ute och hängde tvätt. Det har förstört mycket för mig. Nu brukar jag låsa när jag ska hänga tvätt eller hämpa posten. Förr stod här vidöppet för jämnan.
gnon49
CITAT (Katie @ 02-11-2010, 21:58) *
Området vid Kalle (Reino), där man svänger av mot Forshällaskolan.

Ok. Bor nära gamla skidanläggningen, Inget avstånd med bil precis. Men dom flesta som vänder på gården har ju , tack o lov, ärliga avsikter.
Christa
CITAT (Katie @ 02-11-2010, 21:18) *
Bor också i Forshälla.
Inbrotten som varit nu har ägt rum runt Lillhed.
De fick tag i just den lammtjuven men det cirkulerar flera varje år omkring vårt område.
Även fjäderfän försvinner från inhängnader som en räv, grävling mm inte kan ta sig in i såvida de inte lärt sig att öppna OCH låsa grindarna efter sig.

Vet du vad det var för typ av person, lammtjuven som åkte fast? Man undrar ju vad det är för människor som stjäl levande djur. Kan verkligen en knarkare slackta och ta vara på ett lamm. Annars är det ju mest missbrukare som tjäl mat.
*Stintan*
Det är knappast missbrukare som åker omring och stjäl lamm.
Katie
Nej, det är inte knarkare.
De stjäls i regel alltid för halal.
Det är inte många fårägare som vill sälja till halal så det är svårt för dem att få tag på. Tydligen är det bättre att stjäla direkt istället för att fråga först. De skulle kanske få ett ja någonstans men frågar man inte blir fårägare ännu mer emot det.
De vi tagit på bar gärning här har garanterat varit ute efter lamm till halal.
malcolm
Tur man bor i stockholmsområdet där ingenting stjäls, inte ett enda får eller lamm har jag blivit av med. giggle.gif
andersen
CITAT (malcolm @ 03-11-2010, 17:30) *
Tur man bor i stockholmsområdet där ingenting stjäls, inte ett enda får eller lamm har jag blivit av med. giggle.gif

Ja du, Olle på Lövsta gård nära dej, blir av med får,vad jag förstår så har han slutat med att ha får på en del ställen, bla i Vårbygård och det ligger nog nära tillhands att tro att dom försvinner till halal slakt.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 03-11-2010, 17:30) *

Svårt att bli av med något man inte har blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon