I vårt område rör sig just nu en stöldvåg. De kommer på dagtid när folk inte är hemma. Rutor krossas och vips så är de inne.

Det har stulits grejer både inne i husen och ute i ekonomibyggnader.
En av bönderna i min närhet har förutom att bli av med diverse prylar även fått sin traktor 'överfallen'. När han kom hem skulle han starta den vilket inte gick. Traktorn var död. När han gick över motorn fick han se att det saknades både det ena och det andra.
De som haft inbrott ligger synligt från stora vägen och där är lätt för dem som gör inbrotten att snabbt komma iväg från platsen.
Idag kom det upp en röd Opel här på gården. Hanhunden markerade att det inte var en känd bil så jag höll ett öga på den en stund. Min ena granne brukar bli upphämtad på gården ibland så jag avvaktade för att se om bilen väntade på honom.
Helt plötsligt kliver två grabbar ur bilen och börjar röra sig mot lagården. Då jag inte har bil själv så trodde de nog att ingen var hemma eftersom alla parkeringar var tomma.
Vid det här laget tyckte jag att det var dags att släppa ut hanhunden som mer och mer markerade ett obehag. Så fort dörren öppnades var han som ett skott ut. Han rusade mot männen som fick syn på honom.
Han ser allt annat än trevlig ut när han anar oråd och de två männen var snabba som en oljad blixt tillbaka in i bilen.
Hunden ställde sig framför bilen vilket han alltid gör för att stoppa.
Jag fick snabbt kalla in honom då jag misstänkte att föraren inte tänkte stanna när han nu fick fart på bilen. Hade ingen lust att få hunden överkörd.
Tyvärr hann jag inte se nummerskylten när de körde iväg, men bilen, den kommer jag känna igen! Kameran är också redo att användas om de kommer tillbaka. Kommer släppa alla tre hundarna nästa gång och rusa efter dem.
När en bil stannar på gården och de i den är rädda för hundar brukar de sitta kvar och vänta på att någon kommer eller kallar in hundarna. Om de nu har nåt ärende på gården.
Om de har ett ärende på gården brukar de inte köra iväg som om de stulit både bil och bensin.
Bor ni i Uddevallatrakten? HÅLL KOLL OCH LÅS IN DET NI HAR UTE SOM ÄR BÄRBART!!! De tar allt.
Här kommer det sättas hänglås överallt utom där djuren är. Hos dem finns inget att stjäla (förutom djuren själva). Allt stöldbegärligt kommer låsas in. Det är inte första gången som det är stöldraider häromkring men så länge jag är hemma och hanhunden är vid liv så släpper jag honom.