Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Konstnärer, Visa bilder, tyck till, visa egna alster!
          fuchsian
          Inlägg 08-11-2010, 14:00
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Det var färgrika och fina bilder.
          Du nämnde att du arbetar med acrylfärg?! ---- Jag började med det efter min paus fr. oljemålning, men jag får inte till det, så då åkte oljefärgerna upp igen och jag har fler bilder som jag maler i tankarna så snart är det dags att hämta ritblocket och skissa. .. Fuchsian

Redigerat av fuchsian: 16-11-2010, 17:28

Citera
          Solstorm
          Inlägg 08-11-2010, 14:32
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (fuchsian @ 08-11-2010, 10:29) *
          Ett litet tips.
          Du säger att du har bilder i huvudet, vet hur de är och så. Flera av mina elever började så. De fick berätta om sin bild och i etappvis skissa det på ritblock. Sen kvittade hur det såg ut, men så tränade jag flera tills det började likna det de hade förestält sig.
          Allt blir ju inte perfekt och exakt lik den inre bilden, men det är en bra början när inspirationen rinner till.
          Sedan var det färgläran som jag fick dra med dom. Kunna se skillnader i varma och kalla nyanser och hur man la dom. De kalla längst bort i början. Det finns enkla böcker om det hela.... Fuchsian......

Det går även att rita av en bild el. foto och därifrån börja utveckla det till sin egen stil.

Ta inte illa vid, men kunde inte låta bli att reagera och ge dig lite starthjälp. tummenupp.gif ..Fuchsian.....

Kan du inte visa steg för steg hur man gör?

Citera
          fuchsian
          Inlägg 08-11-2010, 14:52
          Länk hit: #43

Medlem

Det kan bli svårt med avståndet, men

Att börja på detta sätt kommer man att få fram sin egen unika sätt att måla och det ser inte ut som en kopia.
          Visst kan man leka med foton och då se hur skuggor ser ut och vart man behöver sätta ljuset.
          ..Fuchsian....

Redigerat av fuchsian: 16-11-2010, 17:30

Citera
          Solstorm
          Inlägg 08-11-2010, 14:57
          Länk hit: #44

Medlem

Förstår inte. Kan du inte visa en bild hur den växer fram steg för steg istället.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 08-11-2010, 15:10
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Solstorm @ 08-11-2010, 14:57) *
          Förstår inte. Kan du inte visa en bild hur den växer fram steg för steg istället.

Det vore lärorikt....

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Fenja
          Inlägg 08-11-2010, 15:16
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

*väntar med spänning*

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Anma
          Inlägg 08-11-2010, 15:18
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag vill se fler av era alster!

Citera
          fuchsian
          Inlägg 08-11-2010, 15:21
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Solstorm @ 08-11-2010, 14:57) *

Jo, det vore det enklaste sättet att rita en serie fr. början till slut, etappvis. Håller på och grunnar på lösningar.
          Du har den fördelen att du är ju halvvägs på väg när du har en inre bild och försöka få den att stegvis likna samma på papper. Det finns nämnligen väldigt många som inte kan se inre bilder och hur i helskota ska man hjälpa en sådan??? confused.gif och har viljan att måla --- då får den en enkel foto av mig att sätta igång och börja kopiera den. Med tiden kanske det löser sig och man kan börja se inre bild
          Fuchsian .....

Redigerat av fuchsian: 16-11-2010, 17:31

Citera
          RitRat
          Inlägg 08-11-2010, 15:27
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Jag brukar skissa grovt med penseln direkt på duken eller annat underlag som jag ska måla på. Mina bilder växer fram väldigt snabbt. Oftast vill jag ha dem klara under en 'sittning'.

Om akryl och olja - som Fuchsian funderade på - det är väldigt olika tekniker verkligen. Jag har målat mycket med båda, under några decennier, och båda har sin tjusning och sina för- och nackdelar. Jag kan inte säga vilket jag föredrar. Det går i perioder. Från i våras har det bara varit olja för mig, innan dess många år med bara acryl.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 08-11-2010, 15:31
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (fuchsian @ 08-11-2010, 14:52) *
          Det kan bli svårt med avståndet, men om du menar allvar så kan jag försöka förklara det hela. Det behövs en kommunikation för att jag får förklarad den bilden du tänker på, sedan tar man det i små delar, så små att du efter lite ritande får den första biten klar.
          Sedan förklarar du hur du ser nästa steg och jag går igenom olika alternativ och du tecknar tills du är nöjd, sen går vi vidare i bilden du har och gör om denna procedur.
          Enklast börjar du med en enkel blomma, se det i ditt inre och förklara till mig hur du skulle vilja att det ser ut, så startar man med det innersta bladet tills du får den som du tänkt dig.
          Under påbyggnaden av bilden ska vi tänka varifrån ljuset kommer mot blomman och enkelt skuggar man baksidan, då får dina blomblad djupet och det blir inte platt.

Läs igenom detta och tänk dig om det skulle fungera för dig. Jag har andra knep men då får eleven sitta med och jag ska bilda mig den bilden du berättar och se till vilket sätt det kan bli enklast att undervisa dig från dina egna förrutsättningar.

Att börja på detta sätt kommer man att få fram sin egen unika sätt att måla och det ser inte ut som en kopia.
          Visst kan man leka med foton och då se hur skuggor ser ut och vart man behöver sätta ljuset.
          ..Fuchsian....

Äh, massa ord som vanligt. Visa vad du menar istället!

Citera
          fuchsian
          Inlägg 08-11-2010, 15:47
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (RitRat @ 08-11-2010, 15:27) *
          Jag brukar skissa grovt med penseln direkt på duken eller annat underlag som jag ska måla på. Mina bilder växer fram väldigt snabbt. Oftast vill jag ha dem klara under en 'sittning'.

Om akryl och olja - som Fuchsian funderade på - det är väldigt olika tekniker verkligen. Jag har målat mycket med båda, under några decennier, och båda har sin tjusning och sina för- och nackdelar. Jag kan inte säga vilket jag föredrar. Det går i perioder. Från i våras har det bara varit olja för mig, innan dess många år med bara acryl.

Jag har nog inte gett akrylen en chansch, men den känndes fel på något sätt på direkten. Jag får nog nöja mig med mina snabba akvareller och koncentrera mig på olja. Min far målade i olja och farfar.

Du är olik mig i målandet. Jag tar tid på mig med olika saker, beroende av motiv.
          Nån ritprogram har jag inte just här att tillgå för att göra en bildserie i all hast. Fuchian.....

CITAT (Solstorm @ 08-11-2010, 15:31) *
          Äh, massa ord som vanligt. Visa vad du menar istället!

Nu är du lite otålig men det kan lösa sig med tiden. .. Fuchsian...

Redigerat av fuchsian: 16-11-2010, 17:34

Citera
          RitRat
          Inlägg 08-11-2010, 15:56
          Länk hit: #52

Medlem

Jag tycker inte att den här tråden ska bli en kurs, utan ett galleri bara. Mer egna alster, tack!! wub.gif tongue.gif tongue.gif

--------------------

Citera
          Fenja
          Inlägg 08-11-2010, 15:57
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT
          Vi skulle ha en konstdag och måla ihop flera stycken, den ena lär den andra.

Du som har så gott om plats kan väl ordna det hemma hos dig? (Jag är inte intresserad av att närvara...)
          Mvh
          Fenja

Redigerat av Fenja: 08-11-2010, 15:57

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          RitRat
          Inlägg 08-11-2010, 15:59
          Länk hit: #54

Medlem

Jag kom på en sak.... Det är INTE roligt om folk kopierar andras alster här och sparar på hårddisken. Allt går att missbruka som vi vet.

Hoppas ni respekterar en skakig icke-existerande copyright, och INTE laddar ned! <3

--------------------

Citera
          Fny
          Inlägg 08-11-2010, 16:03
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

yes.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Solstorm
          Inlägg 08-11-2010, 16:18
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (RitRat @ 08-11-2010, 15:59) *
          Jag kom på en sak.... Det är INTE roligt om folk kopierar andras alster här och sparar på hårddisken. Allt går att missbruka som vi vet.

Hoppas ni respekterar en skakig icke-existerande copyright, och INTE laddar ned! <3

Äger inte alla sina egna bilder alltid? Måste det skyddas på något speciellt sätt? Frågar eftersom jag inte vet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-11-2010, 16:29
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (RitRat @ 08-11-2010, 15:56) *
          Jag tycker inte att den här tråden ska bli en kurs, utan ett galleri bara. Mer egna alster, tack!! wub.gif tongue.gif tongue.gif

Tänker inte låta mina alster bli bedömda av forumets självutnämnda konstlärare tillika verbalonanist. Att det bor en duktig liten konstnär i många odlaiter visste jag och det är jättekulkul att få se resultatet av andras skaparglädje.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Alba
          Inlägg 08-11-2010, 16:36
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (fuchsian @ 08-11-2010, 15:47) *
          Jag har nog inte gett akrylen en chansch, men den känndes fel på något sätt på direkten. Jag får nog nöja mig med mina snabba akvareller och koncentrera mig på olja. Min far målade i olja och farfar.

Du är olik mig i målandet. Jag tar tid på mig med olika saker, beroende om det är natur eller om jag ska ha något som är en pillgöra vilket jag gör i varierande sätt, beroende om det ska finnas mer än det på tavlan.
          Jag kommer och går ifrån det jag målar, men kan sitta rätt länge om det är en sak som ska bli färdig och sedan tar jag resten när jag har tid att sitta vid igen.

Hur i katten skulle jag kunna förklara solstorm bättre hur jag undervisar???? Fattar nån annan av det?
          Nån ritprogram har jag inte just här att tillgå för att göra en bildserie i all hast. Fuchian.....
          Nu är du lite otålig men det kan lösa sig om jag får fram nån ritprogram att visa, annars kanske nån annan kan hjälpa dig med detta.
          Förstår att det är snurrigt att förklara, men har ändå gått från punkt till punkt. ...Fuchsian....

Vi skulle ha en konstdag och måla ihop flera stycken, den ena lär den andra.

Varför hänvisa tilld et du inte har. Enklast är väl att fota en tavla och lägga in bilden här.
          Här finns många konstkännare som säkert förstår din konst.

Redigerat av Alba: 08-11-2010, 16:38

Citera
          RitRat
          Inlägg 08-11-2010, 16:54
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Solstorm @ 08-11-2010, 16:18) *
          Äger inte alla sina egna bilder alltid? Måste det skyddas på något speciellt sätt? Frågar eftersom jag inte vet.

Lägger man ut en bild på nätet så är den förlorad. Vem bryr sig om äganderätten så länge som bilder går att kopiera och spara utan vidare, helt enkelt. Jag får aldrig veta vilka som sparar ned, no way.
          Ett sätt som några använder sig av, om man är lite rädd om sin bild, är att lägga en "vattenstämpel" med sitt namn rakt över bilden. Då går det inte att hävda att någon annan gjort den. Tyvärr har jag inte lärt mig än hur man gör. Det går i Photoshop och andra bildredigeringsprogram.

Är man mycket rädd om sin bild, lägger man INTE ut den alls. Så enkelt är det.

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 08-11-2010, 17:20
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Man ska även läsa villkoren innan man laddar upp bilder i externa album.
          Då det gäller tex Picasa så finns det mycket att läsa. Googla på "Picasa rättigheter" så hittar ni en hel del info.
          Jag har bilder i Picasa själv men man ska vara medveten om villkoren.

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 02:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon