Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svensk sjukvård, Håller ni med skribenten?
          theseraphim
          Inlägg 10-11-2010, 16:47
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Har aldrig själv upplevt något dålig med vården utan alltid bemötts på ett bra och effektivt sätt. Måste vara någon läkare som tröttnat på göra annat än bara läkargrejer.

Citera
          Red Top
          Inlägg 10-11-2010, 16:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

"Läkare med gränser" startades, om jag förstått det hela rätt, av Åsa Kadowaki, psykiater och KBT-terapeut. Hon har gett ut boken: 'SVENSK SJUKVÅRD TILL VANVETT'

Där hon enligt beskrivningen på Psykologinsats's hemsida

.... tar ett KBT-perspektiv på sjukvården och argumenterar i den här boken för att läkarna ska återta sin auktoritet och våga göra medicinska bedömningar, som kanske inte alltid faller patienten på läppen. Hon argumentera också för att patienterna ska återta initiativet och försöka lösa livets olika ekonomiska, arbetslöshets och familjeproblem på ett aktivt sätt och inte passivt förlita sig på, att sjukvården ska skydda dem för påfrestningar och lindra de plågor som livet normalt utsätter oss alla för.

Åsa Kadowaki är psykiater och KBT-terapeut. Hon har varit verksam inom psykiatrin, inom ett privat psykologföretag som konsult till vårdcentralsläkare och är även ansvarsläkare vid försäkringskassan och har i sin verksamhet sett otaliga exempel hur patienter blivit sjukskrivna där sjukskrivning har varit direkt sjukdomsalstrande och skadligt.

Det handlar alltså framförallt om själsliga åkommor.

Har själv, tack och lov, aldrig behövt söka vård inom den sektorn, utan har endast erfarenhet av mer lekamliga sjukdomar och behandling av dessa.

Aldrig har jag träffat på någon läkare(jag har träffat många)som har tyckt synd om mig. De har alla varit helt inriktade på att få mig frisk, så snart som möjligt, med hjälp av olika behandlingsformer.

Fotnot: KBT-Kognitiv beteendeterapi, är en psykoterapiform som koncentrerar sig på att belysa hur en patients mer eller mindre omedvetna beteende påverkar dennes tankar och känslor. Terapiformen började användas under 60-talet och är numera den terapiform Socialstyrelsen pratar sig mest varm för.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-11-2010, 16:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Inte underligt då att så många blir utförsäkrade när dom har såna knäppgökar som ansvarsläkare på Fk.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Red Top
          Inlägg 10-11-2010, 17:08
          Länk hit: #24

Medlem

Jag började faktiskt fundera på om hennes bok var/är ett beställningsverk från alliansen. angel_not.gif naughty.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 17:27
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Red Top @ 10-11-2010, 16:53) *
          "Läkare med gränser" startades, om jag förstått det hela rätt, av Åsa Kadowaki, psykiater och KBT-terapeut. Hon har gett ut boken: 'SVENSK SJUKVÅRD TILL VANVETT'

Där hon enligt beskrivningen på Psykologinsats's hemsida

.... tar ett KBT-perspektiv på sjukvården och argumenterar i den här boken för att läkarna ska återta sin auktoritet och våga göra medicinska bedömningar, som kanske inte alltid faller patienten på läppen. Hon argumentera också för att patienterna ska återta initiativet och försöka lösa livets olika ekonomiska, arbetslöshets och familjeproblem på ett aktivt sätt och inte passivt förlita sig på, att sjukvården ska skydda dem för påfrestningar och lindra de plågor som livet normalt utsätter oss alla för.

Åsa Kadowaki är psykiater och KBT-terapeut. Hon har varit verksam inom psykiatrin, inom ett privat psykologföretag som konsult till vårdcentralsläkare och är även ansvarsläkare vid försäkringskassan och har i sin verksamhet sett otaliga exempel hur patienter blivit sjukskrivna där sjukskrivning har varit direkt sjukdomsalstrande och skadligt.

Det handlar alltså framförallt om själsliga åkommor.

Har själv, tack och lov, aldrig behövt söka vård inom den sektorn, utan har endast erfarenhet av mer lekamliga sjukdomar och behandling av dessa.

Aldrig har jag träffat på någon läkare(jag har träffat många)som har tyckt synd om mig. De har alla varit helt inriktade på att få mig frisk, så snart som möjligt, med hjälp av olika behandlingsformer.
          Fotnot: KBT-Kognitiv beteendeterapi, är en psykoterapiform som koncentrerar sig på att belysa hur en patients mer eller mindre omedvetna beteende påverkar dennes tankar och känslor. Terapiformen började användas under 60-talet och är numera den terapiform Socialstyrelsen pratar sig mest varm för.

Tack Red Top för den informationen! Kände du till detta tidigare eller har du tagit reda på det nu?

Jag började också ana att det framförallt gällde själsliga åkommor. Vad det i sin tur innefattar kan man dock diskutera. Det är ju mycket som påverkar den psykiska hälsan men vad som är hönan och ägget är ju inte helt solklart. Många med värk och annat har blivit avfärdade med att det är psykiskt. Jag anser inte heller att utbrändhet är en psykisk åkomma även om det påverkar den psykiska orken. Även värk och annan fysisk ohälsa kan ju göra att den psykiska kapaciteten sjunker avsevärt.

Det konstiga är att i medlemslistan finns alla möjliga sorters läkare.

http://www.lakaremedgranser.org/vi-aer-med

Redigerat av Christa: 10-11-2010, 17:37

Citera
          Red Top
          Inlägg 10-11-2010, 17:33
          Länk hit: #26

Medlem

Om du menar fakta om "Läkare med gränser", så tog jag reda på det under dagen. Gillar att forska vidare, när jag ser uttalanden, som jag tycker är intressanta eller märkliga på något sätt. smile.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 18:51
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Red Top @ 10-11-2010, 17:33) *
          Om du menar fakta om "Läkare med gränser", så tog jag reda på det under dagen. Gillar att forska vidare, när jag ser uttalanden, som jag tycker är intressanta eller märkliga på något sätt. smile.gif

Undrar om det finns fler webbplatser med läkarnas interna diskussioner. Jag skulle gärna vilja veta hur de tänker och resonerar.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-11-2010, 19:04
          Länk hit: #28

Medlem

Varför då? Tror du att alla tänker och resonerar lika? Man går väl inte till doktorn och har förutfattade meningar om hur h*n tänker. Det visar sig väl när man träffas och har man träffats många gånger så vet man.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 19:55
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-11-2010, 19:04) *
          Varför då? Tror du att alla tänker och resonerar lika? Man går väl inte till doktorn och har förutfattade meningar om hur h*n tänker. Det visar sig väl när man träffas och har man träffats många gånger så vet man.

Nej alla tänker inte likadant men det kan ända vara intressant att få lite inside information. KRT skrev en sak i en annan tråd om att läkare klassifiserade patienter i olika sorter. Kanske inte helt rätt uttryckt från min sida så jag skall försöka hitta det igen.

Framförallt skulle jag vilja veta hur de tänker när det gäller alla de patienter som fått veta vad de inte har men inte vad hälsoproblemen beror på. Det är olika hur mycket jobb de lägger ner innan de ger upp. Det skulle vara intressant att veta hur de tänker när de inte gjort speciellt mycket och ändå säger att patienten är färdigutredd.

Det skulle också vara intressant att veta om de lägger ihop de olika saker som patienten sökt för eller om de tittar på varje sak för sig. Det sägs ju att i Sverige ser man patienterna som en massa olika delar medan man i en del andra länder ser människor som en helhet.

Varför skriver man ut läkemedel mot sympomen istället för att identifiera orsaken? Är det tidsbrist eller kunskapsbrist eller beror det på deras utbildning? Påverkas läkarutbildningen av läkemedelsbolagen?

Citera
          hattstugan
          Inlägg 10-11-2010, 20:33
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Kan väl säga så här ang vad du Christa skriver om att skriva ut läkemedel istället för att identifiera orsaken är att jag har gått i drygt 4 mån med svår värk i höft-ljumske som inte går att identifiera!
          Det är gjort alla tänkbara röntgen och inget finns som kan förklara varför det värker som det gör! och alla läkarna jag haft är unga och otroligt duktiga och tycker iaf inte synd om mig annat än för att de inte kan finna orsaken!

Citera
          herkules
          Inlägg 10-11-2010, 20:36
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

att bli sjukskriven för att man inte får bostadsbidrag eller få antidepressiv medicin + sjukskrivning när man har kärlekssorg i 20-årsåldern är på tok, det har inget med vård att göra. helt fel ute är inte dessa läkare.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 21:18
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (herkules @ 10-11-2010, 20:36) *
          att bli sjukskriven för att man inte får bostadsbidrag eller få antidepressiv medicin + sjukskrivning när man har kärlekssorg i 20-årsåldern är på tok, det har inget med vård att göra. helt fel ute är inte dessa läkare.

Har du hittat det hos "Läkare med gränser"? Det låter ju konstigt att någon kan bli sjukskriven av de skäl du nämner.

Sorg efter separation eller död kan i och för sig sänka människor helt för ett tag. Om man klarar att jobba beror ju på vad man har för jobb. Jag skulle inte vilja bli opererad av en kirurg som inte sovit på flera veckor eller är helt paralyserad av sorg.

När det gäller sjukskrivningar så finns det mycket att diskutera men visst känner jag till fall där jag tycker det verkar konstigt att personen har blivit sjukskriven men det är alltid svårt att bedöma.

Citera
          netha
          Inlägg 10-11-2010, 21:21
          Länk hit: #33

Gäster

CITAT (Christa @ 10-11-2010, 19:55) *
          Nej alla tänker inte likadant men det kan ända vara intressant att få lite inside information. KRT skrev en sak i en annan tråd om att läkare klassifiserade patienter i olika sorter. Kanske inte helt rätt uttryckt från min sida så jag skall försöka hitta det igen.

Framförallt skulle jag vilja veta hur de tänker när det gäller alla de patienter som fått veta vad de inte har men inte vad hälsoproblemen beror på. Det är olika hur mycket jobb de lägger ner innan de ger upp. Det skulle vara intressant att veta hur de tänker när de inte gjort speciellt mycket och ändå säger att patienten är färdigutredd.

Det skulle också vara intressant att veta om de lägger ihop de olika saker som patienten sökt för eller om de tittar på varje sak för sig. Det sägs ju att i Sverige ser man patienterna som en massa olika delar medan man i en del andra länder ser människor som en helhet.

Varför skriver man ut läkemedel mot sympomen istället för att identifiera orsaken? Är det tidsbrist eller kunskapsbrist eller beror det på deras utbildning? Påverkas läkarutbildningen av läkemedelsbolagen?

Att gå till doktorn med förutfattad mening att h*n i princip är inkompet och bara vill döva symptomen ... rekommenderas inte.
          Inte heller att komma till doktorn och ha en färdig diagnos ... säga att jag är med i den o den patientföreningen och vet att jag har den sjukdomen ... eller ... jag har läst på nätet och sett att jag nog lider brist på den o den vitaminen/mineralen osv osv.
          ( att någon i vårt land lider av vitamin/mineralbrist är oerhört ovanligt/unikt)
          Så klart ser doktorn till hela sjukdomshistorian ... vad du haft för bekymmer tidigare och vilka mediciner du fått.
          Många gånger kan det handla om hypokondriker och då är det viktigt att ha grepp om helheten.

Inte alltid hittar man roten till det onda och då gäller att man lindrar symptomen.

Tror inte alls att det handlar om vare sig tidsbrist eller kunskapsbrist hos doktorn ... bara att man helt enkelt inte vet vad orsaken är ... man har idag inte svar på alla frågor ... vare sig det gäller människokroppen eller annat.
          Läkare blir man efter lång utbildning och praktik ... dessutom förkovrar man sig hela tiden ... tar del av och lär sig nytt hela tiden.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-11-2010, 21:22
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (herkules @ 10-11-2010, 20:36) *

Men det är ju läkare som både skriver ut medicin och sjukskriver. Det kan man väl inte skylla patienterna för. Dessutom tycker jag att man är ute på väldigt hal is om man bagatelliserar människors depressioner utan vidare. Man kan aldrig generalisera när det gäller sjukdom.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 10-11-2010, 21:26
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (Christa @ 10-11-2010, 21:18) *
          När det gäller sjukskrivningar så finns det mycket att diskutera men visst känner jag till fall där jag tycker det verkar konstigt att personen har blivit sjukskriven men det är alltid svårt att bedöma.

Precis! Svårt att bedöma ... och vem är du att göra det???

Såna uttalanden får mig att gå i taket! *förb*

CITAT (*Stintan* @ 10-11-2010, 21:22) *
          Men det är ju läkare som både skriver ut medicin och sjukskriver. Det kan man väl inte skylla patienterna för. Dessutom tycker jag att man är ute på väldigt hal is om man bagatelliserar människors depressioner utan vidare. Man kan aldrig generalisera när det gäller sjukdom.

tummenupp.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-11-2010, 21:26
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (netha @ 10-11-2010, 21:21) *
          Att gå till doktorn med förutfattad mening att h*n i princip är inkompet och bara vill döva symptomen ... rekommenderas inte.
          Inte heller att komma till doktorn och ha en färdig diagnos ... säga att jag är med i den o den patientföreningen och vet att jag har den sjukdomen ... eller ... jag har läst på nätet och sett att jag nog lider brist på den o den vitaminen/mineralen osv osv.
          ( att någon i vårt land lider av vitamin/mineralbrist är oerhört ovanligt/unikt)
          Så klart ser doktorn till hela sjukdomshistorian ... vad du haft för bekymmer tidigare och vilka mediciner du fått.
          Många gånger kan det handla om hypokondriker och då är det viktigt att ha grepp om helheten.

Inte alltid hittar man roten till det onda och då gäller att man lindrar symptomen.

Tror inte alls att det handlar om vare sig tidsbrist eller kunskapsbrist hos doktorn ... bara att man helt enkelt inte vet vad orsaken är ... man har idag inte svar på alla frågor ... vare sig det gäller människokroppen eller annat.
          Läkare blir man efter lång utbildning och praktik ... dessutom förkovrar man sig hela tiden ... tar del av och lär sig nytt hela tiden.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 10-11-2010, 22:22
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Christa @ 10-11-2010, 21:18) *
          Har du hittat det hos "Läkare med gränser"? Det låter ju konstigt att någon kan bli sjukskriven av de skäl du nämner.
          Sorg efter separation eller död kan i och för sig sänka människor helt för ett tag. Om man klarar att jobba beror ju på vad man har för jobb. Jag skulle inte vilja bli opererad av en kirurg som inte sovit på flera veckor eller är helt paralyserad av sorg.

nej, det jag skrev är inget jag läst utan vad jag tycker.
          jag tycker att detta som stod tidigare i tråden - "Hon argumentera också för att patienterna ska återta initiativet och försöka lösa livets olika ekonomiska, arbetslöshets och familjeproblem på ett aktivt sätt och inte passivt förlita sig på, att sjukvården ska skydda dem för påfrestningar och lindra de plågor som livet normalt utsätter oss alla för"
          framförallt det jag fetat är helt rätt, många människor söker idag vård för helt vanliga påfrestningar som drabbar de flesta av oss.
          självklart är det skillnad på egentlig depression och att tillfälligt vara ledsen för att ens pojkvän gjort slut.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-11-2010, 22:24
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (herkules @ 10-11-2010, 22:22) *
          jag tycker att detta som stod tidigare i tråden - "Hon argumentera också för att patienterna ska återta initiativet och försöka lösa livets olika ekonomiska, arbetslöshets och familjeproblem på ett aktivt sätt och inte passivt förlita sig på, att sjukvården ska skydda dem för påfrestningar och lindra de plågor som livet normalt utsätter oss alla för"
          framförallt det jag fetat är helt rätt, många människor söker idag vård för helt vanliga påfrestningar som drabbar de flesta av oss.
          självklart är det skillnad på egentlig depression och att tillfälligt vara ledsen för att ens pojkvän gjort slut.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          netha
          Inlägg 10-11-2010, 22:27
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (herkules @ 10-11-2010, 22:22) *

Så rätt! tummenupp.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 10-11-2010, 22:32
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Sjukvården är rätt dålig på att ta hand om människor som verkligen mår dåligt och många är rädda för att ens ha att göra med människor som verkligen råkat ut för traumatiska saker. när stora katastrofer inträffat som med tex. Estonia så inrättas det kriscenter för de drabbade men om en enskild människa drabbas av något så sopas det gärna under mattan och detta har jag personlig erfarenhet av. Man skall klara sig själv och får 14 dagars sjukskrivning och en burk piller i handen.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 22:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon