Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svensk sjukvård, Håller ni med skribenten?
          herkules
          Inlägg 10-11-2010, 22:34
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag tänker att mycket utav det som människor idag går till doktorn för är saker som man förr tog med sin familj och sina vänner.
          nu menar jag mest själsliga åkommor, min morsa kunde ju inget göra när jag bröt benet liksom.
          människor är ensammare idag.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          netha
          Inlägg 10-11-2010, 22:38
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (malcolm @ 10-11-2010, 22:32) *
          Sjukvården är rätt dålig på att ta hand om människor som verkligen mår dåligt och många är rädda för att ens ha att göra med människor som verkligen råkat ut för traumatiska saker. när stora katastrofer inträffat som med tex. Estonia så inrättas det kriscenter för de drabbade men om en enskild människa drabbas av något så sopas det gärna under mattan och detta har jag personlig erfarenhet av. Man skall klara sig själv och får 14 dagars sjukskrivning och en burk piller i handen.

Så synd att du råkat ut för detta.
          Själv har jag ... tack o lov inte råkat ut för traumatiska upplevelser, men har syskon som drabbats och fått jättebra hjälp.
          Men visst är det så att om det handlar om en större katastrof så tar man hand om alla men glömmer dem som drabbas i fam och mår minst lika illa.

Citera
          herkules
          Inlägg 10-11-2010, 22:47
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (malcolm @ 10-11-2010, 22:32) *
          Sjukvården är rätt dålig på att ta hand om människor som verkligen mår dåligt och många är rädda för att ens ha att göra med människor som verkligen råkat ut för traumatiska saker. när stora katastrofer inträffat som med tex. Estonia så inrättas det kriscenter för de drabbade men om en enskild människa drabbas av något så sopas det gärna under mattan och detta har jag personlig erfarenhet av. Man skall klara sig själv och får 14 dagars sjukskrivning och en burk piller i handen.

där brister vården tyvärr - 14 dagars sjukskrivning och en burk piller borde följas upp, kanske inte av läkare men iaf en psykolog eller kurator.
          om vi pratar psykiatri vill säga.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 10-11-2010, 22:53
          Länk hit: #44

Gäster

CITAT (herkules @ 10-11-2010, 22:47) *
          där brister vården tyvärr - 14 dagars sjukskrivning och en burk piller borde följas upp, kanske inte av läkare men iaf en psykolog eller kurator.

Men som det nu är inom psykiatrivården ... då politikerna i Landstingen nästan kostar mer än vården ... då händer det att sköterska tar hand om hela vården inkl medicinutförskrivningen ... detta efter att hon pratat med doktorn som inte ens träffat patienten. sad.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 10-11-2010, 23:05
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (herkules @ 10-11-2010, 22:47) *

Vissa saker verkar vara för tunga ens för de sk. proffsen att hantera och då är det lättare att låta det vara.

Citera
          Christa
          Inlägg 11-11-2010, 09:43
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (netha @ 10-11-2010, 21:26) *
          Precis! Svårt att bedöma ... och vem är du att göra det???

Såna uttalanden får mig att gå i taket! *förb*
          tummenupp.gif

Som du säkert såg så var det inte jag som skrev det ursprungliga utan jag höll bara delvis med men du brukar ju inte ha för avsikt att förstå vad jag menar. Du verkar ha ett horn i sida på mig och jag skulle väl inte ens försöka få rätsida på det eller förklara när jag vet att du missförstår medvetet och letar fel men jag blir en aning frustrerad ändå.

Citera
          netha
          Inlägg 11-11-2010, 10:00
          Länk hit: #47

Gäster

CITAT (Christa @ 11-11-2010, 09:43) *
          Som du säkert såg så var det inte jag som skrev det ursprungliga utan jag höll bara delvis med men du brukar ju inte ha för avsikt att förstå vad jag menar. Du verkar ha ett horn i sida på mig och jag skulle väl inte ens försöka få rätsida på det eller förklara när jag vet att du missförstår medvetet och letar fel men jag blir en aning frustrerad ändå.

Men snälla ... hur kan du påstå nåt sånt. För det första så undrar jag hur jag skulle kunna se att inlägget inte är ditt ... du skriver ingenstans att det är citat.
          Ber om ursäkt ändå.

Horn i sidan, letar fel ... varför skulle jag ha det!?
          Då skulle jag väl inte till o med letat land o rike runt tills jag, med hjälp av barnen, hittade o köpte en LP, bara för att du skulle få texten till en låt.

Citera
          Christa
          Inlägg 11-11-2010, 10:11
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (herkules @ 10-11-2010, 20:36) *
          att bli sjukskriven för att man inte får bostadsbidrag eller få antidepressiv medicin + sjukskrivning när man har kärlekssorg i 20-årsåldern är på tok, det har inget med vård att göra. helt fel ute är inte dessa läkare.

Det var det här jag bemötte netha. Ursprunget till tråden är ju att "Läkare med gränser" tycker att folk gnäller och vill bli sjukskrivna helt i onödan.

Herkules tyckte höll delvis med dom och jag skrev då att det kan finnas fall där folk sjukskrivits i onödan men att det kan vara svårt att bedöma.

När jag läste vad de Läkare med gränser skrev så blev jag ganska beklämd och en aning chockad. Kolla deras sida ordentligt om du verkligen är intresserad av ämnet i den här tråden. Du angrep mig för att tycka precis det jag inte tyckte.

Citera
          netha
          Inlägg 11-11-2010, 10:14
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (Christa @ 11-11-2010, 10:11) *
          Det var det här jag bemötte netha. Ursprunget till tråden är ju att "Läkare med gränser" tycker att folk gnäller och vill bli sjukskrivna helt i onödan.

Herkules tyckte höll delvis med dom och jag skrev då att det kan finnas fall där folk sjukskrivits i onödan men att det kan vara svårt att bedöma.

När jag läste vad de Läkare med gränser skrev så blev jag ganska beklämd och en aning chockad. Kolla deras sida ordentligt om du verkligen är intresserad av ämnet i den här tråden. Du angrep mig för att tycka precis det jag inte tyckte.

Förstår inte ....

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-11-2010, 10:15
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Så var det ju inte riktigt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 11-11-2010, 10:58
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (netha @ 10-11-2010, 22:53) *
          Men som det nu är inom psykiatrivården ... då politikerna i Landstingen nästan kostar mer än vården ... då händer det att sköterska tar hand om hela vården inkl medicinutförskrivningen ... detta efter att hon pratat med doktorn som inte ens träffat patienten. sad.gif

om jag varit med om ett sådant förfarande skulle jag anmäla det - omedelbart.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 11-11-2010, 11:07
          Länk hit: #52

Medlem

/.../Herkules tyckte höll delvis med dom och jag skrev då att det kan finnas fall där folk sjukskrivits i onödan men att det kan vara svårt att bedöma.
          /.../

sjukskrivningar är en sak och resursslöseri inom vården en annan.
          för mig är det självklart att läkare ska få göra det de är bäst på - bota sjukdom, inte sitta och dalta med människor som inte behöver hjälp.
          dräp mig gärna men innan ni gör det så kan ni ju försöka förstå hur jag tänker smile.gif

Redigerat av herkules: 11-11-2010, 11:29

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 11-11-2010, 11:34
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (herkules @ 11-11-2010, 11:07) *
          sjukskrivningar är en sak och resursslöseri inom vården en annan.
          för mig är det självklart att läkare ska få göra det de är bäst på - bota sjukdom, inte sitta och dalta med människor som inte behöver hjälp.
          dräp mig gärna men innan ni gör det så kan ni ju försöka förstå hur jag tänker smile.gif

Finns det någon som i den här tråden har hävdat att man skall dalta med folk som inte behöver hjälp?

Citera
          herkules
          Inlägg 11-11-2010, 11:44
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Christa @ 11-11-2010, 11:34) *
          Finns det någon som i den här tråden har hävdat att man skall dalta med folk som inte behöver hjälp?

nä, inte vad jag läst.
          jag skriver ff bara vad jag själv tycker.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 11-11-2010, 11:49
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (herkules @ 11-11-2010, 11:44) *
          nä, inte vad jag läst.
          jag skriver ff bara vad jag själv tycker.

Känner du till någon som sökt läkare utan att behöva hjälp?

Citera
          herkules
          Inlägg 11-11-2010, 12:00
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Christa @ 11-11-2010, 11:49) *
          Känner du till någon som sökt läkare utan att behöva hjälp?

jadå, flera stycken till och med. hjälp kan säkert personerna behövt men inte läkarhjälp.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-11-2010, 12:08
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Men hur kan du bedöma det?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          netha
          Inlägg 11-11-2010, 22:21
          Länk hit: #58

Gäster

CITAT (herkules @ 11-11-2010, 10:58) *
          om jag varit med om ett sådant förfarande skulle jag anmäla det - omedelbart.

Jag har inte varit med om det ... men några som varit med ... hade tagit kontakt med media ...
          förhoppningsvis funkar det bättre nu .... fast det tror jag eg inte.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 23:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon