|
|
  |
GERBILTRÅDEN, Odlas officiella |
|
|
|
13-11-2010, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 988
Medlem nr: 497

|
Ojojoj så söta o jag borde väl skämmas som alltid läst vad som stått under din signatur...trodde hela tiden att gerbil var en blomma
--------------------
************************************************************ Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
|
|
|
|
|
13-11-2010, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Äntligen  Oj så söta de små snuttisarna är. Så bra att du lyckades med att fånga dem lite grand. Blommor  nu fick jag mig ett gott skratt.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
Meriona
|
13-11-2010, 23:12
|
Gäster

|
Hihihi en blomma!  Har faktiskt varit med om att de på veterinärstationens växel velat ha gerbil till en sorts ödla, så blomma är ju bättre ändå! Och jag HAR faktiskt försökt vattna en gerbil, eller rättare sagt, hon försökte vattna sig själv. På den tiden fick de springa fritt i hela lägenheten så när jag stod och diskade så rasslade världens snabbaste Fina (den makalöst mest intelligenta gerbilen vi haft hittills) upp för byxbenen, tog ett halv steg på diskbänken och halkade med huvudet före i diskvattnet. Att hitta den stackaren under allt skum kunde varit svårt, men det gick nog på instinkt, jag grabbade henne ganska så direkt, virade in henne i en handduk och försökte torka henne så gott det gick. De blir ju avkylda så snabbt och kan få lunginflammation! Men när hon inte ville bli torkad längre så fick hon gå ner på golvet. Hon sprang direkt till badrummet och satte sig under elementet. Hon VAR smart!  Visade sig bland annat i att hon vägrade bli inplockad i buren när det inte passade henne, jag minns en natt när jag låg och grinade på golvet av utmattning, klockan hade blivit framåt tre, men inte skulle hon låta sig luras inte! Jag har till och med kvar ett papprör (de är oemotståndliga, påminner väl om gångarna de gräver i det fria) som jag skrev FINAS FIL på den natten, för att jag tänkte det skulle locka in henne. Men nä då, det tog nån timme till innan jag fick fatt på henne.
|
|
|
|
|
13-11-2010, 23:24
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Meriona @ 13-11-2010, 23:12)  ...halkade med huvudet före i diskvattnet...  Hjälp vad otäckt! Vilken tur att det gick bra.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
Meriona
|
13-11-2010, 23:30
|
Gäster

|
Japp. Det är såna incidenter som gjort att de numera får husera enbart på vardagsrumsgolvet. Det var Fina som klättrade upp i julgranen också och bet av sladden till belysningen. Men inte hände det nåt med henne inte, men när jag gick dit och kollade varför det blev svart så var ju jag inte lika smart. Jag tog i båda avknipsade ändrana och fick mig en stöt så att håret reste sig.
|
|
|
|
Meriona
|
13-11-2010, 23:40
|
Gäster

|
Hihihi då ska jag inte ta det där med episoden när grannens katt kom in.
|
|
|
|
|
14-11-2010, 00:03
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT (Meriona @ 13-11-2010, 23:12)  Hihihi en blomma!  Har faktiskt varit med om att de på veterinärstationens växel velat ha gerbil till en sorts ödla, så blomma är ju bättre ändå! Och jag HAR faktiskt försökt vattna en gerbil, eller rättare sagt, hon försökte vattna sig själv. På den tiden fick de springa fritt i hela lägenheten så när jag stod och diskade så rasslade världens snabbaste Fina (den makalöst mest intelligenta gerbilen vi haft hittills) upp för byxbenen, tog ett halv steg på diskbänken och halkade med huvudet före i diskvattnet. Att hitta den stackaren under allt skum kunde varit svårt, men det gick nog på instinkt, jag grabbade henne ganska så direkt, virade in henne i en handduk och försökte torka henne så gott det gick. De blir ju avkylda så snabbt och kan få lunginflammation! Men när hon inte ville bli torkad längre så fick hon gå ner på golvet. Hon sprang direkt till badrummet och satte sig under elementet. Hon VAR smart!  Visade sig bland annat i att hon vägrade bli inplockad i buren när det inte passade henne, jag minns en natt när jag låg och grinade på golvet av utmattning, klockan hade blivit framåt tre, men inte skulle hon låta sig luras inte! Jag har till och med kvar ett papprör (de är oemotståndliga, påminner väl om gångarna de gräver i det fria) som jag skrev FINAS FIL på den natten, för att jag tänkte det skulle locka in henne. Men nä då, det tog nån timme till innan jag fick fatt på henne.   Den natten minns jag av någon anledning, du kanske beklagade dig dagen efter eller så var det sms kontakt under tiden.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
Meriona
|
14-11-2010, 00:05
|
Gäster

|
Det är möjligt fast det kommer jag inte ihåg hur det var. Men det var ju Fina som försökte döda Molly Marsvin också.  Ettrig tjej! Helt i min smak. Fast det var ju tur att du lyckades rädda Molly då.
|
|
|
|
Olle A
|
14-11-2010, 08:11
|
Gäster

|
Kanske tur att det var hemma och inte på någon utställning hon blev diskad. Olle
|
|
|
|
Meriona
|
14-11-2010, 10:13
|
Gäster

|
CITAT (Olle A @ 14-11-2010, 08:11)  Kanske tur att det var hemma och inte på någon utställning hon blev diskad. Olle Jag har bara varit med på utställning en gång och det var både första och sista. Det var en lång och seg dag för både människor och djur, dessutom är jag övertygad att småbarnen som deltog inte hade avmaskat sina djur alls eller åtminstone inte särskilt noga. Jag vet iallafall att mina djur är de snyggaste.
|
|
|
|
|
14-11-2010, 14:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Så sött att sova i en kokosnöt
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
14-11-2010, 14:41
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Åååh  Det kanske var dumt att tjata om en gerbiltråd. Nu blir man väl tvungen att skaffa gerbiler också bara för att de är så söta.  Jag tar tillbaka allt jag har sagt. Du får inte visa fler söta bilder och du får bara berätta om nackdelar, missöden osv.  CITAT (Meriona @ 13-11-2010, 23:40)  Hihihi då ska jag inte ta det där med episoden när grannens katt kom in.  Nu är det morgon, nu får du berätta.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
14-11-2010, 14:42
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
14-11-2010, 18:04
|

Medlem
Antal inlägg: 1 659
Medlem nr: 14 868

|
Verkligen jätteroligt att se att det går så bra med de nya småttingarna! Alla tre är väldigt söta men Ebbe med sina små vita fläckar. Hur kan man motstå..... Så mysigt de har i kokosnöten.
--------------------
Zon 3 Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
|
|
|
|
Meriona
|
14-11-2010, 20:02
|
Gäster

|
Tack Biggan och Skruttis. Ja de är mammas små älsklingar. Egentligen vill man inte gå och jobba alls, bara sitta och titta på dem.  Men Myo, gerbiler ska nog inte bo hos dig. De ska ha minst 20 grader varmt. Apropå påhälsningen av grannens katt så har det hänt två gånger. Första gången var när de målade om huset förra gången (inte i somras), då spatserade grannens feta katt helt sonika in genom köksfönstret, han promenerade väl på byggställningen. Eftersom råttisarna var ute och kutade (den gången tamråttor och de fick vara i hela lägenheten) så fick jag ju häva mig över den stackars katten och hugga tag i nackskinn och svansrot och helt sonika hiva ut honom genom fönstret igen. Som tur var studsade han på fönsterrutan så att han inte ramlade hela vägen ner till marken (bor på vån 2), utan hamnade fint på byggställningen igen och kunde lite chockad promenera vidare. Han kom aldrig in den vägen mer iallafall, och det var ju avsikten. När grannens andra katt kom in var det lite mer dramatiskt, men det tar vi nästa gång.  Under tiden kanske Wilmer kan berätta om när Fina gerbil försökte ha ihjäl Molly marsvin?
|
|
|
|
|
14-11-2010, 20:32
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Meriona @ 14-11-2010, 20:02)  Ja de är mammas små älsklingar. Egentligen vill man inte gå och jobba alls, bara sitta och titta på dem. Du får väl ta mammaledigt ett tag!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
Meriona
|
14-11-2010, 20:36
|
Gäster

|
CITAT (Biggan_ @ 14-11-2010, 20:32)  Du får väl ta mammaledigt ett tag!  Tack gärna!  Ett år eller 10.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|