Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

19 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > GERBILTRÅDEN, Odlas officiella
          Olle A
          Inlägg 14-11-2010, 21:41
          Länk hit: #41

Gäster

Vad goa de ser ut när de tränger ihop sig i kokosnöten! wub.gif wub.gif wub.gif

Olle

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 14-11-2010, 22:43
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Söta fina gosisar wub.gif

För 1½ år sedan höll jag på att bli med råtta. Har en väninna som föder upp råttor, hon har en råtthanne som inte gillar andra råttor, bara människor. Men eftersom jag hade en stor macho-katt då som inte var rädd för någonting, så...
          Nu vägrar guben min att vi skulle skaffa råttor. Fjantiigt, eller hur? Han som haft hamstrar och dansmöss...*suck*

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 15-11-2010, 09:47
          Länk hit: #43

Gäster

Gerbiler har han säkert ingenting emot, E-H! kompiskram.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 15-11-2010, 14:27
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Har inte vetat så mycket om gerbiler tidigare och förstår först nu vad jag missat! Massor helt enkelt....det är så roligt att läsa om dom och sedan se alla de söta bilderna thanks.gif underbart!

Följer fortsättningen med stort intresse biggrin.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 15-11-2010, 18:30
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Meriona!
          Kul att se att det finns gerbils i olika färger. När jag hade gerbils på 70-talet så var de vildfärgade. Jag fick mina från ett lab som använde dem som försöksdjur. Gerbils är den trevligaste gnagarart jag haft dessutom så luktar de inte. Oerhört charmiga djur.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Meriona
          Inlägg 15-11-2010, 21:22
          Länk hit: #46

Gäster

Nämen Jan! Vad härligt att du haft gerbiler så tidigt, du måste var en riktig föregångare! Jag köpte min första 1990, och redan det var tidigt, det fanns ingen information att få nånstans om hur man skulle sköta dem, man fick experimentera. Ingen förening fanns som man kände till iallafall, inga böcker, inte nåt internet att söka på, djuraffären visste ingenting och veterinärerna ännu mindre. Helt fantastiskt att höra att du haft dem så tidigt! Jag har bara haft en enda viltfärgad (agouti) men jag måste erkänna att jag tycker att det är den allra vackraste färgen! Hade du hanar eller honor?

För er andra: Det var först på femtiotalet som gerbiler hamnade i fångenskap, det var några amerikanska forskare som samlade in nåt dussin för att ha till studier och djurförsök. Men det visade sig att de där små liven var så trevliga att ha att göra med så att de började avla på dem istället och sälja som sällskap. Och det sägs att det är från dessa individer som alla domesticerade gerbiler härstammar idag.

Meriones Unguiculatus heter den mongoliska gerbilen på latin, det betyder på ett ungefär "Liten krigare med klor". Och det stämmer ju ganska bra, de är ena jäklar på att försvara sig, även mot större motståndare. Och nu fick ni återigen en påminnelse om varför jag heter Meriona. :)

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 15-11-2010, 21:38
          Länk hit: #47

Medlem

Hej Meriona!
          På min tid hette de ökenråttor. Det tog flera år innan jag hittade bilder i en amerikansk djurtidning och fick kännedom om namnet namnet gerbil. Jag upplevde aldrig att det var några som helst problem med skötseln. De förökade sig snällt och jag sålde många. Förmodligen fick jag lite information från min släkting som insåg att det var ett intressant djur för mig. Labbet i Lund födde upp ökenråttor. Ökenråttorna var ju enormt mycket bättre husdjur än hamstrar. Lätta att para och fungerar utmärkt i grupp. Hamstrar är solitära. Ska man skaffa något litet husdjur till familjen så är gerbils ett bra alternativ.
          Jag ska kanske tillägga att jag hade en zooaffär på den tiden. Ett kul jobb för någon som är djur- och växttokig.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-11-2010, 12:26
          Länk hit: #48

Gäster

Det förstår jag, det är nog ett drömyrke för många. Fast om jag hade haft zooaffär hade jag aldrig kunnat sälja ett enda djur. Hur skulle jag kunna lita på att köparna var snälla mot dem. giggle.gif Det hade blivit lite fullt överallt gissar jag.

Och ökenråttor tycker jag är ett helt okej namn fortfarande, vi säger råttisarna eller råttorna om våra. Men ökenmöss ser man ibland, det tycker jag känns lite fel.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 16-11-2010, 18:23
          Länk hit: #49

Medlem

Hej!
          Tama gerbils och hamstrar härstammar från ett mycket litet antal föräldradjur. Det visar att inavel kanske inte alltid är ett så stort problem. Kan vara bra att tänka på i vargdebatten.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-11-2010, 19:57
          Länk hit: #50

Gäster

Det är sant, men sedan har ju både gerbiler och hamstrar tillåtits att blir tillräckligt många för att den genetiska variationen ska uppstå igen. Inte bara 220 individer liksom. sad.gif Usch jag blir bara arg, nu talar vi om nåt annat.

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-11-2010, 21:18
          Länk hit: #51

Gäster

Vad meningslöst sött. jag försöker ta en kort på dem alla tre samtidigt för att kunna använda som julkort. De ligger sååå sött hopkrullade och sover, men varje gång jag försöker smyga mig närmare med kameran och lyfta på burlocket så vaknar Chili och springer ut för att försvara sin lilla flock. sad.gif SÅ genomsött, men det blir inte några bra kort. Men vilken kille! smile.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-11-2010, 21:23
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

De är ljuvliga Meriona kiss.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-11-2010, 21:29
          Länk hit: #53

Gäster

CITAT (Wilmer @ 16-11-2010, 21:23) *
          De är ljuvliga Meriona kiss.gif

Japp! Det är snart bara du i hela Sverige som inte sett dem IRL. naughty.gif

Dessutom är det underbart att höra pip från buren igen, de piper ju knappast när de inte har nån att prata med. Men nu när de är tre stycken så är det alltid nånting som ska gnabbas om. smile.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-11-2010, 21:54
          Länk hit: #54

Medlem

Jaja, jag måste förstås se dem IRL, men inte har väl MYO hälsat på utan att berätta dunno.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-11-2010, 21:57
          Länk hit: #55

Gäster

NÄ det är klart, det är fult att ljuga, jag glömde just Myo. Men alla andra...... wink.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-11-2010, 22:22
          Länk hit: #56

Medlem

ALLA andra påOdla, trodde du hade ett jobb att sköta confused.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Fny
          Inlägg 17-11-2010, 10:48
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

CITAT (Jan Lindgren @ 16-11-2010, 18:23) *
          Hej!
          Tama gerbils och hamstrar härstammar från ett mycket litet antal föräldradjur. Det visar att inavel kanske inte alltid är ett så stort problem. Kan vara bra att tänka på i vargdebatten.
          MVH
          Jan Lindgren

Lite oväntat inlägg i vargdebatten, en aning opåkallat kanske?! Liksom by the way, det gör väl inte om vargarna blir inavlade... Vilket inte känns så väldigt genomtänkt, inavel leder ju oftast till fortplantningsproblem, missbildningar mm. Sen att vissa djur (och växter) har såpass stor genetisk variation (gärna i kombination med kort livslängd) att även ett litet antal individer KAN ge hälsosam avkomma betyder INTE att detsamma gäller för alla. Det har även att göra med artens livslängd, och att gerbiler inte lever så länge påverkar antagligen också det hela.

Men, det är inte det den här tråden handlar om, förlåt Meriona men jag var bara tvungen att svara.

Synd att du inte bor i närheten av mig, känner att lite gerbil-gos hade varit välkommet idag... whist.gif Har ju mina älskade kissar men de verkar inte vara på goshumör just nu, de verkar tycka att jag är för varm... sad.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Olle A
          Inlägg 17-11-2010, 11:13
          Länk hit: #58

Gäster

Jag har inte heller sett dem på riktigt! Lite orättvist, för Meriona har sett mina husdjur. Både de våta inne och de fyrbenta ute på ängen. rolleyes.gif

Olle

Citera
          Meriona
          Inlägg 17-11-2010, 20:05
          Länk hit: #59

Gäster

Fast inte älgarna. tongue.gif

Du är alltid välkommen Olle, det vet du! smile.gif En bra djurfotograf är precis vad jag behöver just nu!

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-11-2010, 10:06
          Länk hit: #60

Gäster

Jag håller ju på att hand-vänja de små. Igår plockade jag upp Elvis (minstingen) och luktade på honom. Märkligt, han luktade frukt? Och frukt får de ju verkligen inte äta när de är så små! Plockade upp Ebbe, han luktade också frukt! g.gif Gissa om jag funderade, men så plockade jag upp Chili och han luktade frukt även han! Och det VET jag ju att han inte gör annars, så då kopplade det i skallen på mig! Jag hade ju givit dem en Lipton Forest Fruit-kartong att gnaga på, och tydligen satte sig doften från den i pälsen. smile.gif Hihi vad vi fnissade, sonen och jag när vi kom på detta. wub.gif

Citera

19 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 16:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon