Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > svartvinbärsbuskar, Mer än en? Skugga?Sorter till Skåne?
          lenamarita
          Inlägg 13-11-2010, 21:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 4 500

Hej Är det fler än jag som har hört att man ska ha minst två svartvinbärsbuskar för att det ska bli rikligt med bär?
          Jag har också hört att svartvinbärsbusken gillar lite skugga på dagen. Är det fler som hört detta eller?
          Jag ska plantera svartvinbärsbuske och bor i Skåne. Här skulle man kunna ha nya sorter som bl a finns i
          Skottland, men kommer inte ihåg namnen. Någon som kan hjälpa mig med förslag?
          Hälsningar Lena i Skåne confused.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 14-11-2010, 17:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

De är tål skugga, Du behöver hanbuske och hon buske.

H:Bassam

Citera
          Herbert Arvidsso...
          Inlägg 28-11-2010, 05:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 6 353

Hej du behöver absolut inte två buskar för att det ska bli mer och bättre bär. Lite skugga skadar inte men mycket ger sura bär. Du kan fråga efter sorten Risarp som är lika bra som sorterna från Skottland och är godare.

Citera
          EKLO
          Inlägg 28-11-2010, 11:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag planterade själv ett par sv. vinbärsbuskar för ett par år sedan - valde ett soligt ställe för sötmans skull. Mitt råd är att ta till ordentligt med plats, de växer! Och grenarna lägger sig ner lite, eller böjer sig tungt utåt, det är bra att så småningom räkna med platsen för ett lågt träräcke runt eller ngt annat som stöder grenarna (och som i mitt fall gör det möjligt att enklare klippa gräset).

Det är härligt att ha vinbär! Den andra året (i somras) var det kanske 15 klasar på vardera busken, det ökar förstås hela tiden.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-11-2010, 17:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vad ska du ha vinbären till? Ska du äta dem färska så tycker jag att Byelorussian Sweet är godast, ska du göra saft så är Herberts Risarp utmärkt. Vertti är ett gott grönt vinbär.
          Ryska genbanken har ca 900 sorters vinbär så det finns en del att välja bland. Jag har ca 50 olika sorters vinbär och smaken är mycket varierande. När vinbären mognar så är du välkommen till Denningarums Gård för att provsmaka.
          De skotska sorterna är framtagna för att vara lättskördade med maskin, inte alltid för att få maximalt god smak.
          Vinbärsbuskar tål lite skugga men blir bäst i full sol. Det finns enstaka sorter som är självsterila men jag tror inte att du hittar dem i Sverige.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 06:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon