Full version: svartvinbärsbuskar
lenamarita
Hej Är det fler än jag som har hört att man ska ha minst två svartvinbärsbuskar för att det ska bli rikligt med bär?
Jag har också hört att svartvinbärsbusken gillar lite skugga på dagen. Är det fler som hört detta eller?
Jag ska plantera svartvinbärsbuske och bor i Skåne. Här skulle man kunna ha nya sorter som bl a finns i
Skottland, men kommer inte ihåg namnen. Någon som kan hjälpa mig med förslag?
Hälsningar Lena i Skåne confused.gif
Bassam
Hej

De är tål skugga, Du behöver hanbuske och hon buske.

H:Bassam
Herbert Arvidsson
Hej du behöver absolut inte två buskar för att det ska bli mer och bättre bär. Lite skugga skadar inte men mycket ger sura bär. Du kan fråga efter sorten Risarp som är lika bra som sorterna från Skottland och är godare.
EKLO
Jag planterade själv ett par sv. vinbärsbuskar för ett par år sedan - valde ett soligt ställe för sötmans skull. Mitt råd är att ta till ordentligt med plats, de växer! Och grenarna lägger sig ner lite, eller böjer sig tungt utåt, det är bra att så småningom räkna med platsen för ett lågt träräcke runt eller ngt annat som stöder grenarna (och som i mitt fall gör det möjligt att enklare klippa gräset).

Det är härligt att ha vinbär! Den andra året (i somras) var det kanske 15 klasar på vardera busken, det ökar förstås hela tiden.
Jan Lindgren
Hej!
Vad ska du ha vinbären till? Ska du äta dem färska så tycker jag att Byelorussian Sweet är godast, ska du göra saft så är Herberts Risarp utmärkt. Vertti är ett gott grönt vinbär.
Ryska genbanken har ca 900 sorters vinbär så det finns en del att välja bland. Jag har ca 50 olika sorters vinbär och smaken är mycket varierande. När vinbären mognar så är du välkommen till Denningarums Gård för att provsmaka.
De skotska sorterna är framtagna för att vara lättskördade med maskin, inte alltid för att få maximalt god smak.
Vinbärsbuskar tål lite skugga men blir bäst i full sol. Det finns enstaka sorter som är självsterila men jag tror inte att du hittar dem i Sverige.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon