Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sahlin avgår, Bra eller dåligt?
          Anma
          Inlägg 14-11-2010, 17:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Bra tycker jag!
          Vem blir efterföljare? Hoppas på Wallström, men tror inte det kommer att ske.

Citera
          5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Nytt inlägg
          Svar (40 - 59)
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-11-2010, 08:23
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (herkules @ 14-11-2010, 22:50) *
          självklart finns det arbetare i sverige.

Jo, men de är inte så många. Dessutom har många skaffat sig bil och hus och ogillar därmed alla bilskatter och fastighetsskatten.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 15-11-2010, 10:10
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (netha @ 14-11-2010, 21:33) *
          Det är så tråkigt att det fortfarande när vi är på tjugohundratalet ... bedrivs häxjakt på kvinnor/kvinnliga politiker. sad.gif

Mona Sahlin har fått lida för inköp med riksdagskortet ... som hon angett var privata och själv betalat.
          Kvinnliga Moderata ministrar fick avgå pga de inte betalat tevelicens el haft "svart" barnflicka.
          Manliga ministrar hade inte heller betalat licens och nuvarande Finansministern Anders Borg har haft "svart" barnflicka ... men sitter kvar.
          Vad säger det?

Det värsta i kråksången är att så många kvinnor går i spetsen för att "avrätta" kvinnor som nått upp en bit på karriärstegen som i sekler varit männens revir. sad.gif

Det gjordes en undersökning inom genusforskningen här i Sverige bara för några år sedan just det där med samarbete osv på toppnivå och kvinnor över lag hade absolut svårast att samarbeta med varandra och hade en betydligt större tendens att "sälja ut" varandra än sina manliga kollegor. Mona Sahlin fick avgå inte bara beroende på kontokortet utan en hel drös med av saker i bagaget. Alla kvinnor behöver inte avgå ta tex den nya ministern som hade vart på bjudresa i Frankrike osv, väldigt få politiker hade egentligen tvingats avgå om de bara kunde sköta sig medialt och utveckla lite teflonhud. För S del så var nog Monas avgång ett msåte då hon från början inte var första eller andrahandsvalet utan bara en nödlösning som få inom partiet egentligen ville ha. Ska S ha en chans till nästa val, för då kommer det krävas höga resultat för att ens vara en utmanare så krävs nog en yngre förmåga som kan förändra partiet rakt igenom så det blir ett modernt arbetarparti som lockar väljare i dagens "brukssamhälle".
          Anledningen till att M lyckats så bra är att de tidigare insett att det gamla industrisamhället är dött och att mycket av det som en gång byggde och fastställde S inte längre existerar på samma sätt.

Citera
          herkules
          Inlägg 15-11-2010, 10:48
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (theseraphim @ 15-11-2010, 10:10) *
          Anledningen till att M lyckats så bra är att de tidigare insett att det gamla industrisamhället är dött och att mycket av det som en gång byggde och fastställde S inte längre existerar på samma sätt.

anledningen till att moderaterna (tillsammans med småpartierna som ligger precis ovanför vattenytan) är det näst största partiet i sverige idag, är att de mer eller mindre kopierat sin politik från och av socialdemokraterna.
          eller ja, sossar tar inte brödet ur munnen och taket över huvudet från fattigt och sjukt folk, det gör ju moderater så där skiljer det sig, gudskelov.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          theseraphim
          Inlägg 15-11-2010, 12:07
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (herkules @ 15-11-2010, 10:48) *
          anledningen till att moderaterna (tillsammans med småpartierna som ligger precis ovanför vattenytan) är det näst största partiet i sverige idag, är att de mer eller mindre kopierat sin politik från och av socialdemokraterna.
          eller ja, sossar tar inte brödet ur munnen och taket över huvudet från fattigt och sjukt folk, det gör ju moderater så där skiljer det sig, gudskelov.

Inte riktigt hela sanningen för om man hade kopierat rakt av hade de själva dragits med halvdana siffror men de har som de mesta experter hävdar plus en del S-toppar varit bättre på att anpassa sig till en mer modern tidsera och S har saknat förnyare under en lång tid, Göran P var duktig men satt lite för länge och byggde gå gammal grund och Mona är en duktig politiker men hon var varken första eller andrahandsvalet för posten utan var en tillfällig lösning. Sedan så var det det med den oheliga alliansen med V som stötte bort många väljare att rösta på S för allt var det många som kunde tänkt sig röstat på S men som tyckte illa om dagens V(hade Gudrun varit kvar så ahde det kanske varit annorlunda).
          Både S och M tar brödet och taket över huvudet från fattiga och sjuka de gör det bara på olika sätt och att tro att alla fattiga försvinner och att alla sjuka skulle bli friska bara för S sitter i makten är bra naivt, mycket av det man ser idag började redan på GP´s tid men då var regeringen röd och då talade man inte lika mycket om det.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 17-11-2010, 20:04
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Som jag ser det. Mona Sahlin var redan "förbrukad" när hon tillsattes som partiledare efter Göran Persson. Lek med tanken: Mona Sahlin hade blivit partiledare efter Ingvar Carlsson. Tänk tanken. Hon blev fimpad p.g.a. bagateller jämfört med porrbesök (gubbarna satt kvar).

Ett partiproblem är, som jag ser det, ett inbördes "rosornas krig" och att optimala ledare tillsätts för sent (de ska ha hundra år av erfarenhet först). Det diskuteras om politikens innehåll, jag tror snarare/också att budbärarna inte kommunicerat politikens kärna och hjärta av rädsla för att förlora röster eller för att budbärarna hör hemma någon annanstans.

Ett starkt alternativt till alliansen behövs. Reinfeldt - såsom arbetslinjens ledare - bugar och ler om partiet utser Östros eller någon av de andra i samma grupp. Pär Nuder är kliniskt sett en av de skickligaste, också han är förbrukad och, ja vad ska jag säga, inte strategiskt rätt (men av "gam.sossarna" det bästa valet).

När det gäller (knäpper händerna) nya "sjuklöneregler"; oavsett vilken regering hade regelverket förändrats.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          herkules
          Inlägg 17-11-2010, 20:11
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (theseraphim @ 15-11-2010, 12:07) *
          Inte riktigt hela sanningen för om man hade kopierat rakt av hade de själva dragits med halvdana siffror men de har som de mesta experter hävdar plus en del S-toppar varit bättre på att anpassa sig till en mer modern tidsera och S har saknat förnyare under en lång tid, Göran P var duktig men satt lite för länge och byggde gå gammal grund och Mona är en duktig politiker men hon var varken första eller andrahandsvalet för posten utan var en tillfällig lösning. Sedan så var det det med den oheliga alliansen med V som stötte bort många väljare att rösta på S för allt var det många som kunde tänkt sig röstat på S men som tyckte illa om dagens V(hade Gudrun varit kvar så ahde det kanske varit annorlunda).
          Både S och M tar brödet och taket över huvudet från fattiga och sjuka de gör det bara på olika sätt och att tro att alla fattiga försvinner och att alla sjuka skulle bli friska bara för S sitter i makten är bra naivt, mycket av det man ser idag började redan på GP´s tid men då var regeringen röd och då talade man inte lika mycket om det.

jag skrev att moderater med småpartier mer eller mindre kopierat sin politik från socialdemokraterna, rakt av har jag då rakt inte skrivit smile.gif

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 17-11-2010, 20:27
          Länk hit: #47

Medlem

Hallå?

--------------------

Citera
          Miro
          Inlägg 17-11-2010, 20:29
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Jag har inget förtroende för Mona Sahlin och tycker de är skönt att hon försvinner. Jag hade nog kännt mig nervös var och varannan gång det var stadbesök på G för hur hon skulle bete sig. Tycker hon är politiskt menlös och allmänt pinsam. Tror inte att sossarna tappat röster för att de närmar sig vänstern, utan för att väljarna känner sig frustrerade över att partiets utvecköling stagnerat. En resning på ledningsnivå är en bra start!

Citera
          smuleborg
          Inlägg 17-11-2010, 20:32
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Miro @ 17-11-2010, 20:29) *
          Jag har inget förtroende för Mona Sahlin och tycker de är skönt att hon försvinner. Jag hade nog kännt mig nervös var och varannan gång det var stadbesök på G för hur hon skulle bete sig. Tycker hon är politiskt menlös och allmänt pinsam. Tror inte att sossarna tappat röster för att de närmar sig vänstern, utan för att väljarna känner sig frustrerade över att partiets utvecköling stagnerat. En resning på ledningsnivå är en bra start!

En rensning på ledningsnivå är en bra start tummenupp.gif

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 17-11-2010, 20:51
          Länk hit: #50

Medlem

Puff. Det här är viktigt.

--------------------

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 17-11-2010, 21:25
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Men Herkules!

Inte för att jag trivs med den här debatten men jag får vissa vibbar av dina inlägg.

Enligt min syn på sakerna så finns det inget som den röda falangen kan tillföra för den enskilde i vårt land. Kanske i andra länder. Grundidén är suverän. Men det läget existerar inte längre. Aliansen har tagit tag i grunderna av den enskilda människans behov. Visserligen har pensionärerna behandlats styvmoderligt trots att de har byggt upp grunderna för den svenska ekonomin. Men devisen att arbete skall löna sig är väl helt OK. Var hade vi stått i den ekonomiska krisen om vi haft en röd regering. Förmodligen på Irlands eller Greklands nivå. Sverige är ett av få länder som klarat sig med lätt svedda hörn. Tack vare en stram ekonomisk inhemsk politik. Arbetslösheten är stor. Jfr med andra länder inte så alvarlig. Vad väntar man sig när ett ekonomiskt system höll på att falla samman.

Tro på vilken färg ni vill men tro på något som gagnar hela landet och inte bara den egna plånboken. Själv snålar jag (hur fan man nu kan snåla med pensionsfjärten) så mycket som går. Åker inte till tätorten för att handla förrän det finns minst tio livsmedel på listan. Förr kunde jag åka för enochenhalv mjölk. Jag släcker alla lampor om kvällen. OSV. Det är faktiskt billigare att sticka in huvudet till grannen för en 12a ägg. Dubbelt så dyrt men en tur till Hammarn blir 34 km och det är dyrare. Vi har bunkrat torrmjölk så vi inte är bet när barnbarnen vill ha pannkaka. Yngste sonen sa vid ett tillfälle att vi kan klara minst tre månaders belägring och nu när vi har jordvärme förmodligen 5 till 6. Bara elkabeln från EON håller trots hutlösa nätpriser.

Vi lever i Sverige i dag. Ett modernt land som skulle kunna vara paradiset om skolan funkade. Om folk skaffade barn. Om vi hade en positiv flyktingpolitik. Om lönerna var relevanta i förhållande till utfört arbete och ansvar. Om människorna insåg att man måste flytta till jobben. Att gå och stämpla i en döende kommun är att tära på samhällets resurser. Det om något är att leva på bidrag.

Visserligen talar politiker om att vi är på väg mot en vändning men det går långsamt. som alla andra styvnackade åldringar har jag en privat teori. Jag har varit med om minst 4, mer eller mindre stora ekonomiska kriser. Vid alla har jag lagt märke tll att när, dvs, strax före svängningen så blommar det estetiska och humanistiska livet upp. Val till gymnasiets sphprogram (som det heter idag) val med estetiska inriktningar ökade. Dels vid 80-talets ekonomikris som ju var marginell. Dels ett par gånger tidigare. Vänta och se. hur märkte då jag det? Jo när estetiskt tillval (hette så förr) gav elevgrupper på närmre 40 elever. Och utrymmet inte räckte till. Jag var ful som den lede och lyckdes skrämma bort ett par elever. Fick gå till rektorn och kräva en kompetent lärarassistent. Fick det vid dessa timmar och hör och häpna. Hon hade haft samma lärare på konstfack som jag hade haft. Fick jag en hostattack så fortsatte hon där jag slutade. Helt underbart.
          Ja, jag vet att jag svävade ut lite men det här är smått och gott och då är det tillåtet.

Men oaktat blårött (lila) eller bara rött så gäller det inte längre inhemsk politik längre. Nu är det EU politik. Totaladifferensen är ju faktiskt ganska minimal. Sverige skall gå bra. Det är målet. Når vi det så når vi de andra målen också. Kanske vi skall ha en plusvision här istället. Som den s.k. nollvisonen i trafiken.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 17-11-2010, 22:46
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Du är en klok man du överbölingen tummenupp.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 18-11-2010, 09:05
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Överbölingen @ 17-11-2010, 21:25) *
          Men Herkules!
          Inte för att jag trivs med den här debatten men jag får vissa vibbar av dina inlägg.
          Enligt min syn på sakerna så finns det inget som den röda falangen kan tillföra för den enskilde i vårt land. Kanske i andra länder. Grundidén är suverän. Men det läget existerar inte längre. Aliansen har tagit tag i grunderna av den enskilda människans behov. Visserligen har pensionärerna behandlats styvmoderligt trots att de har byggt upp grunderna för den svenska ekonomin./.../

vibbar kanske är bra ibland, jag ser hellre till fakta.
          och fakta är knappast att nuvarande regering tagit tag i grunderna av den enskilde människans behov, det kan man fråga vilken sjuk människa som helst om. sen att pensionärer (tillsammans med sjuka) betalar till friska arbetande människor skulle inte jag vilja kasta över axeln med ett visserligen.
          men tillbaka till mona sahlin, det var bra att hon gick och jag hoppas att de hittar en bra ny partiledare och att hela partiet hittar tillbaka så de blir socialdemokrater igen som tycker att solidaritet och rättvisa är något att jobba för.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-11-2010, 09:09
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (herkules @ 18-11-2010, 09:05) *
          vibbar kanske är bra ibland, jag ser hellre till fakta.
          och fakta är knappast att nuvarande regering tagit tag i grunderna av den enskilde människans behov, det kan man fråga vilken sjuk människa som helst om. sen att pensionärer (tillsammans med sjuka) betalar till friska arbetande människor skulle inte jag vilja kasta över axeln med ett visserligen.
          men tillbaka till mona sahlin, det var bra att hon gick och jag hoppas att de hittar en bra ny partiledare och att hela partiet hittar tillbaka så de blir socialdemokrater igen som tycker att solidaritet och rättvisa är något att jobba för.

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-11-2010, 11:47
          Länk hit: #55

Gäster

CITAT (Överbölingen @ 17-11-2010, 21:25) *
          Enligt min syn på sakerna så finns det inget som den röda falangen kan tillföra för den enskilde i vårt land. Kanske i andra länder. Grundidén är suverän. Men det läget existerar inte längre.

fear.gif vilken analys!...inte ens Timbro skulle hålla med dig där.

Vi har inte längre en svensk ekonomi, inte ens en europeisk, utan ekonomin som så mycket annat är global.

Vår välfärd är uppbyggd på billiga fossila bränslen, för ett exportberoende land som Sverige skulle det snabbt bli kritiskt om t.ex. oljepriset börjar rusa.

Alla goda krafter behövs att möta framtiden, tyvärr tycker jag världen i dag saknar det ledarskap som kommer att krävas inför de svårigheter vi står inför. Ingen vågar tala klartext eftersom den globala ekonomin är så bräcklig, istället rusar vi på med det politiska mantrat om ökad tillväxt och skulderna växer.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-11-2010, 14:10
          Länk hit: #56

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Har det gjorts någon undersökning om vilka det är som röstar på sossarna nu för tiden? Jag tycker mig minnas att 22% av arbetarna gav dem sin röst, men vilka var resterande röstande? Ligger det någon grund i att sossarna sägs ha blivit de bidragsberoendes parti?

Citera
          herkules
          Inlägg 18-11-2010, 14:34
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-11-2010, 14:10) *
          Har det gjorts någon undersökning om vilka det är som röstar på sossarna nu för tiden? Jag tycker mig minnas att 22% av arbetarna gav dem sin röst, men vilka var resterande röstande? Ligger det någon grund i att sossarna sägs ha blivit de bidragsberoendes parti?

"de bidragsberoende" - vad är det för jävla ord?

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 18-11-2010, 15:16
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Kryp in i ditt ormbo och göm dig, huggorm, och skäms. Det var det nesligaste jag har läst på den här sidan. Om man är "bidragsberoende" så är man inte fuskare som du försöker antyda. Det finns alltid en anledning till att man inte kan tjäna sitt uppehälle för egen "maskin". Hoppas att du en dag bryter benet av dig, och blir "bidragsberoende" ...fy tusan vilken människosyn!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-11-2010, 15:57
          Länk hit: #59

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Bengalow @ 18-11-2010, 15:16) *
          Kryp in i ditt ormbo och göm dig, huggorm, och skäms. Det var det nesligaste jag har läst på den här sidan. Om man är "bidragsberoende" så är man inte fuskare som du försöker antyda. Det finns alltid en anledning till att man inte kan tjäna sitt uppehälle för egen "maskin". Hoppas att du en dag bryter benet av dig, och blir "bidragsberoende" ...fy tusan vilken människosyn!

Nu läser du in saker i inlägget som inte finns där igen. Jag förstår att du vill ondgöra mig eftersom det på något vis skulle förbättra din position i diskussionen, men du får nog vara lite diskretare.

Anledningen till att jag skrev som jag skrev är att det måste ligga i sossarnas intresse att veta vilka som röstar på dem, och sedan kunna jämföra detta med vilka de särskilt riktar sig mot. Kallar man sig arbetarparti och det bara är 22% av arbetarna som röstar på en så är man fel ute, särskilt som de fick drygt 30% av rösterna i hela riket. Arbetarna är alltså mindre benägna att rösta på dem än folk i allmänhet.
          Från högerhåll beskylls socialdemokraterna för att vara ett parti som speciellt attraherar folk som lever på bidrag. Under valrörelsen talades ofta om alliansens arbetslinje och de rödgrönas bidragslinje. Därför tycker jag det i allra högsta grad är relevant att ställa sig frågan om det ligger något i det?

Citera
          skogstroll
          Inlägg 18-11-2010, 16:42
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

måste man vara något sämre för att man behöver bidrag? Är det inte därför man betalar skatt för att man i dåliga situationer ska kunna få bidrag. Jag skulle verkligen inte skämmas i alla fall. Däremot tycker jag att de som tjänar lite väl mycket inte ska behöva få barnbidrag. Det är väl de som verkligen är behövande som ska få bidragen och det är ju verkligen inget att skämmas för.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 03:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon