Full version: Sahlin avgår
Sidor: 1, 2
Anma
Bra tycker jag!
Vem blir efterföljare? Hoppas på Wallström, men tror inte det kommer att ske.
Gunilla T
Ja, det är nog bra men det räcker inte. Hela partiledningen måste nog bytas ut om någon förnyelse av politiken skall vara möjlig.

Problemet är att det inte finns någon lämplig efterträdare med tillräcklig erfarenhet.
netha
Både och.

Vanja Lundby Vedin har förstört mycket för partiet .... skrämt bort väljare
och hon är den enda i styrelsen som inte frivilligt ställer sin plats till förfogande.

Ny partiledare måste tyvärr bli en manlig sådan.
Socialdemokraterna är inte mogen för en kvinnlig ledare ... Mona Sahlin har jagats från första början. thumbdown.gif

Men om gubbmaffian och några av kvinnorna byts ut ... då kanske också kvinnor har en chans ....
Pirum
Jag tror det behövs rensas från toppen; det "gamla" garnityret med Bodströmar, Wallströmar, Messingar och Östrosar har under en lång tid i många frågor gått på tvärsen mot traditionella socialdemokratiska väljare. Vi ska dock komma ihåg att det bara för ett par år sedan såg extremt annorlunda ut i opinionsundersökningar -vilket tyder på att förbättringspotentialen är enorm om man hittar rätt ledare och riktning. Det politiska motståndet på borgarsidan är svagt, men med interna bråk inom S blir det svårt att gå framåt på riksplanet - på lokal nivå gjorde S på många ställen ett bättre val än 2006, men det försvinner i debatten.

S har alldeles för få personer med undersköterske- eller svarvarbakgrund i partitoppen, om man spetsar till det lite. En socialdemokrat ska inte behöva göra studiebesök på SAAB för att se hur en industri ser ut, till skillnad från industriminister Maud Olofsson som varken vet hur en industri ser ut, fungerar eller bryr sig om det.

Tidigare har det ibland förekommit tendenser av arbetarromantik inom rörelsen, åtminstone i retoriken, idag tycks pendeln ha slagit åt andra hållet. Moderaterna och Sverigedemokraterna tackar och tar emot.
herkules
bra att hon avgår, hoppas hon tar med sig alla andra högervridna sossar när hon går och så får de som bryr sig om sverige och dess folk bygga upp socialdemokratin på nytt.
Piccante
värre kan det ju inte bli men de borde avsätta hela ps om de vill ha förändring.
gnon49
Ja nu blir det räfs o rättarting i partiet. Huvuden skall rulla och maktkampen inom rörelsen lär inte bli sämre än den värsta tvålopera. Ja jösses vad det smids planer nu. Tänk om man satsar på fel häst och åker ut i kylan.
Många toppolitiker sover nog ganska oroligt dom närmaste dagarna. Jag satsar på att man vill ha en partiledare som går mot mitten eftersom flirten med vänstern var ett rejält misstag. Men vi får se. Den med vassast armbågar ligger nog bra till.
Överbölingen
Himmel! Inte Wallström. Då går det åt fanders med aliansen. Oaktat var W hör hemma är hon en förnämlig politiker och det respekterar jag.
Anma
CITAT (Överbölingen @ 14-11-2010, 18:50) *
Himmel! Inte Wallström. Då går det åt fanders med aliansen. Oaktat var W hör hemma är hon en förnämlig politiker och det respekterar jag.

Just precis och exakt därför vill jag ha Wallström som partiledare. Att Alliansen går åt fanders ser jag inte som en dålig sak.
herkules

spännande att man kan tycka så olika, själv tycker jag margot wallström utgör en tämligen slätstruken profil och är en medelmåttig politiker som mest paddlat sig fram på en räkmacka utan att göra något storstilat för sitt land.
Överbölingen
Herkules! Jämfört med stockholmsbönan som liten patrullbåt är MW ett slagskepp. För att inte tala om Winbergskan men hon har gjort bort sig med morkulljakten för all evighet.
notera att MW och MW är från norrrland.
Bengalow
Margot Wallström är från Värmland - det räknar jag inte till Norrland, om man inte är från Skåne förstås. Då räknas allt norr om smålandsgränsen till Samojedriket
netha
CITAT (Bengalow @ 14-11-2010, 19:15) *
Margot Wallström är från Värmland - det räknar jag inte till Norrland, om man inte är från Skåne förstås. Då räknas allt norr om smålandsgränsen till Samojedriket

Margot Wallström är från Skellefteå.
Piccante
CITAT (netha @ 14-11-2010, 19:20) *
Margot Wallström är från Skellefteå.

oki då är hon från Nordpolen men jag tror hon trivs för bra i Bryssel för att vila leda sitt havererade parti.
netha
CITAT (Markus_H @ 14-11-2010, 19:25) *
oki då är hon från Nordpolen men jag tror hon trivs för bra i Bryssel för att vila leda sitt havererade parti.

Nej Markus ... inte Nordpolen ... Skellefteå ligger i Västerbotten. smile.gif

Margot W jobbar väl inte i Bryssel ... hon jobbar i New York åt FN
Meriona
M Winberg är ursprungligen från Trollhättan, eller Sjuntorp egentligen strax utanför. Rätt ska vara rätt. Ang avgångar så är jag inte så insatt, men klart är väl att Mona inte varit särskilt populär eller karismatisk, så det kanske behövs nån annan. Politiskt bra eller dålig vet jag inte, det är jag inte människa till att bedöma, säkert kan hon göra nytta nån annanstans i partiet.
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 14-11-2010, 19:25) *

Fast nu jobbar hon ju för FN.
Aqvakul
Hur partiet ska hitta en trovärdig politisk vision och en bra ledare, står verkligen skrivet i stjärnorna...
Överbölingen
OK. MWi Bor i Nälden eller Trångsviken någonstans (Jämtland)*. Och har jobbat i Östersund och jag har haft två döttrar i skolan. MWa avslöjar sig på dialekten.

*Se www.alltomtradgard.se. En tråd om Norrlandshumor av Inger.
Meriona
CITAT (Överbölingen @ 14-11-2010, 19:49) *
OK. MWi Bor i Nälden eller Trångsviken någonstans (Jämtland)*. Och har jobbat i Östersund och jag har haft två döttrar i skolan. MWa avslöjar sig på dialekten.

*Se www.alltomtradgard.se. En tråd om Norrlandshumor av Inger.

Intressant, kan det vara språkförbistringar? När man säger att en människa "är ifrån" nånting, är det då orten där man är född, där man bott mesta tiden av livet, eller där man bor nu? Man kan ju vara född i pakistan, bott i skåne i 40 år men bor nu i Örebro. Är man då pakistanier, skåning eller närking? confused.gif
Bengalow
Jag tycker att det är bra att hon avgår. Hon är för mycket "tant" för att leda ett politiskt parti, som bör satsa på förnyelse.
Redan när hon tillträdde hade hon för mycket extra bagage med sig, för att göra sig gällande. Hon har ingen auktoritet överhuvudtaget, och floskler från gamla tider går inte hem längre. Hon var en kompromiss redan från början. Egentligen en medelmåtta, vars framväxt till partiledare är ett stort frågetecken. Hur gick det till? Fråga stockholmarna, som inte känner till världen utanför tullarna!
herkules
CITAT (Överbölingen @ 14-11-2010, 19:07) *
Herkules! Jämfört med stockholmsbönan som liten patrullbåt är MW ett slagskepp. För att inte tala om Winbergskan men hon har gjort bort sig med morkulljakten för all evighet.
notera att MW och MW är från norrrland.

jag bryr mig inte varifrån människor kommer, de jag vill se som ledare för socialdemokraterna är människor som vet vad rättvisa och solidaritet betyder.

CITAT (netha @ 14-11-2010, 19:29) *
/.../

Margot W jobbar väl inte i Bryssel ... hon jobbar i New York åt FN

jo, det var länge sedan hon gjorde något för sverige.
netha
CITAT (herkules @ 14-11-2010, 20:16) *
jag bryr mig inte varifrån människor kommer, de jag vill se som ledare för socialdemokraterna är människor som vet vad rättvisa och solidaritet betyder.
jo, det var länge sedan hon gjorde något för sverige.

yes.gif tummenupp.gif

*Stintan*
Gör dom som sitter i EU-parlamentet ingenting för Sverige? Hon var ju EU-kommissionär fram till februari i år.
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 14-11-2010, 20:31) *
Gör dom som sitter i EU-parlamentet ingenting för Sverige? Hon var ju EU-kommissionär fram till februari i år.

EU-kommissionärer arbetar för EU och inte för hemlandet.
Gossen Ruda
Om det är någon som hoppas på en mer vänsterinriktad kurs med ny partiledare så hoppas jag ni hoppas fel. Det blir i så fall bättre att hoppa på Lasses tåg. Skulle S gå mer åt vänster så kommer man att tappa ännu mer sympatisörer, notera att många som lämnade S gick till M. Sverige är inget arbetarland längre, åtminstone inte i huvudsak. Vi är mer ett tjänstesamhälle och den gruppen går inte ut på 1 Maj och viftar med flaggor. V med sina futtiga 5-6 % visar att det är tomt på vänsterkanten. Fö tycker jag att det var bra av Mona att avgå, hon är för blek som partiledare.
Gita

Att Wallström är oerhört kompetent håller jag med om, men jag skulle bli väldigt förvånad om hon är villig att riskera sitt namn och rykte genom att bli ledare för ett parti som ju spelat ut sin roll.
Gita
Snöflinga
CITAT (Gita @ 14-11-2010, 20:55) *
Att Wallström är oerhört kompetent håller jag med om, men jag skulle bli väldigt förvånad om hon är villig att riskera sitt namn och rykte genom att bli ledare för ett parti som ju spelat ut sin roll.
Gita

Och som dessutom är i opposition med sig själva sweatingbullets.gif
Anma
CITAT (Gita @ 14-11-2010, 20:55) *
Gita

Nåja, Socialdemokraterna är trots allt fortfarande Sveriges största parti enligt väljarna.
netha
Det är så tråkigt att det fortfarande när vi är på tjugohundratalet ... bedrivs häxjakt på kvinnor/kvinnliga politiker. sad.gif

Mona Sahlin har fått lida för inköp med riksdagskortet ... som hon angett var privata och själv betalat.
Kvinnliga Moderata ministrar fick avgå pga de inte betalat tevelicens el haft "svart" barnflicka.
Manliga ministrar hade inte heller betalat licens och nuvarande Finansministern Anders Borg har haft "svart" barnflicka ... men sitter kvar.
Vad säger det?

Det värsta i kråksången är att så många kvinnor går i spetsen för att "avrätta" kvinnor som nått upp en bit på karriärstegen som i sekler varit männens revir. sad.gif
renate
CITAT (Gossen Ruda @ 14-11-2010, 20:40) *
Om det är någon som hoppas på en mer vänsterinriktad kurs med ny partiledare så hoppas jag ni hoppas fel. Det blir i så fall bättre att hoppa på Lasses tåg. Skulle S gå mer åt vänster så kommer man att tappa ännu mer sympatisörer, notera att många som lämnade S gick till M. Sverige är inget arbetarland längre, åtminstone inte i huvudsak. Vi är mer ett tjänstesamhälle och den gruppen går inte ut på 1 Maj och viftar med flaggor. V med sina futtiga 5-6 % visar att det är tomt på vänsterkanten. Fö tycker jag att det var bra av Mona att avgå, hon är för blek som partiledare.

Bra skrivt Gossen Ruda.
Piccante
CITAT (Anma @ 14-11-2010, 21:11) *
Nåja, Socialdemokraterna är trots allt fortfarande Sveriges största parti enligt väljarna.

inte enligt dagens SIFO men osäkerheten är stor i mätningarna så förmodligen är S och M lika stora.
Christa
CITAT (Anma @ 14-11-2010, 21:11) *

Ja det är dom ju faktiskt. Jag har retat på mig på att de säger att de måste förnya sig och ändra sin politik för att få fler väljare. Det är ju f öv fler än dom som gör.

Var finns ideologin då? Partierna får väl bli bättre på att argumentera för det dom står för och inte vända kappan efter vinden när de inte lyckas attrahera väljarna.

Tycker inte heller man skall skylla på Mona för att det gick sämre än de hoppats. Om väljarna röstar efter vem som är partiledare och inte efter vad partiet står för så är det väljarna det är fel på och inte partiledaren.

Tycker också att valdebatterna tenderar att bli alltmer fokuserade på några få frågor och inte så mycket framtidsvisoner och fakta som man skulle önska.

Bort med populism och kortsiktigt röstfiske och fram för mer visioner och förslag för en långsiktig välfärd.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 14-11-2010, 21:46) *
Ja det är dom ju faktiskt. Jag har retat på mig på att de säger att de måste förnya sig och ändra sin politik för att få fler väljare. Det är ju f öv fler än dom som gör.

Var finns ideologin då? Partierna får väl bli bättre på att argumentera för det dom står för och inte vända kappan efter vinden när de inte lyckas attrahera väljarna.

Tycker inte heller man skall skylla på Mona för att det gick sämre än de hoppats. Om väljarna röstar efter vem som är partiledare och inte efter vad partiet står för så är det väljarna det är fel på och inte partiledaren.

Tycker också att valdebatterna tenderar att bli alltmer fokuserade på några få frågor och inte så mycket framtidsvisoner och fakta som man skulle önska.

Bort med populism och kortsiktigt röstfiske och fram för mer visioner och förslag för en långsiktig välfärd.

tummenupp.gif bravo.gif
Anma
CITAT (Markus_H @ 14-11-2010, 21:43) *
inte enligt dagens SIFO men osäkerheten är stor i mätningarna så förmodligen är S och M lika stora.

Jag struntade i sifo och grejer och gick på valresultatet helt enkelt. smile.gif
Överbölingen
Meronia! Jag är född i sörmland. Katrineholm.
Jag känner inga som helst rötter där. Ankrade upp i Östersund 1963 och har gått i norrlandsskolan och annamat läget. Därav min invandrarsyn tillika.
Piccante
CITAT (Anma @ 14-11-2010, 21:51) *
Jag struntade i sifo och grejer och gick på valresultatet helt enkelt. smile.gif

Okej då blush.gif 0,60% större var de ju faktiskt.
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/rike/index.html
Lokan
Kom tillbaka Anna Lindh!!! -cry-.gif
herkules
CITAT (Christa @ 14-11-2010, 21:46) *

bra skrivet!

CITAT (Gossen Ruda @ 14-11-2010, 20:40) *

självklart finns det arbetare i sverige.
omk
Jag tycker inte alls att Mona är "blek". Hon har skinn på näsan. Jag gillar hennes stil, på nåt sätt.
Visst, hon snackar som en politiker (dvs svarar ALDRIG ja eller nej) men jag förstår iaf vad hon säger och menar !

Men en partiledare ÄR ju inte själva partiet, de försöker levandegöra partiets program !

Hennes (och S) misstag, var nog att de försökte skapa en "Allians" även på sin sida, med V och MP.
Många sossar har nog förflyttat sig lite mera åt mitten, än åt V / MP.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 14-11-2010, 22:50) *
självklart finns det arbetare i sverige.

Jo, men de är inte så många. Dessutom har många skaffat sig bil och hus och ogillar därmed alla bilskatter och fastighetsskatten.
theseraphim
CITAT (netha @ 14-11-2010, 21:33) *
Det är så tråkigt att det fortfarande när vi är på tjugohundratalet ... bedrivs häxjakt på kvinnor/kvinnliga politiker. sad.gif

Mona Sahlin har fått lida för inköp med riksdagskortet ... som hon angett var privata och själv betalat.
Kvinnliga Moderata ministrar fick avgå pga de inte betalat tevelicens el haft "svart" barnflicka.
Manliga ministrar hade inte heller betalat licens och nuvarande Finansministern Anders Borg har haft "svart" barnflicka ... men sitter kvar.
Vad säger det?

Det värsta i kråksången är att så många kvinnor går i spetsen för att "avrätta" kvinnor som nått upp en bit på karriärstegen som i sekler varit männens revir. sad.gif

Det gjordes en undersökning inom genusforskningen här i Sverige bara för några år sedan just det där med samarbete osv på toppnivå och kvinnor över lag hade absolut svårast att samarbeta med varandra och hade en betydligt större tendens att "sälja ut" varandra än sina manliga kollegor. Mona Sahlin fick avgå inte bara beroende på kontokortet utan en hel drös med av saker i bagaget. Alla kvinnor behöver inte avgå ta tex den nya ministern som hade vart på bjudresa i Frankrike osv, väldigt få politiker hade egentligen tvingats avgå om de bara kunde sköta sig medialt och utveckla lite teflonhud. För S del så var nog Monas avgång ett msåte då hon från början inte var första eller andrahandsvalet utan bara en nödlösning som få inom partiet egentligen ville ha. Ska S ha en chans till nästa val, för då kommer det krävas höga resultat för att ens vara en utmanare så krävs nog en yngre förmåga som kan förändra partiet rakt igenom så det blir ett modernt arbetarparti som lockar väljare i dagens "brukssamhälle".
Anledningen till att M lyckats så bra är att de tidigare insett att det gamla industrisamhället är dött och att mycket av det som en gång byggde och fastställde S inte längre existerar på samma sätt.
herkules
CITAT (theseraphim @ 15-11-2010, 10:10) *
Anledningen till att M lyckats så bra är att de tidigare insett att det gamla industrisamhället är dött och att mycket av det som en gång byggde och fastställde S inte längre existerar på samma sätt.

anledningen till att moderaterna (tillsammans med småpartierna som ligger precis ovanför vattenytan) är det näst största partiet i sverige idag, är att de mer eller mindre kopierat sin politik från och av socialdemokraterna.
eller ja, sossar tar inte brödet ur munnen och taket över huvudet från fattigt och sjukt folk, det gör ju moderater så där skiljer det sig, gudskelov.
theseraphim
CITAT (herkules @ 15-11-2010, 10:48) *
anledningen till att moderaterna (tillsammans med småpartierna som ligger precis ovanför vattenytan) är det näst största partiet i sverige idag, är att de mer eller mindre kopierat sin politik från och av socialdemokraterna.
eller ja, sossar tar inte brödet ur munnen och taket över huvudet från fattigt och sjukt folk, det gör ju moderater så där skiljer det sig, gudskelov.

Inte riktigt hela sanningen för om man hade kopierat rakt av hade de själva dragits med halvdana siffror men de har som de mesta experter hävdar plus en del S-toppar varit bättre på att anpassa sig till en mer modern tidsera och S har saknat förnyare under en lång tid, Göran P var duktig men satt lite för länge och byggde gå gammal grund och Mona är en duktig politiker men hon var varken första eller andrahandsvalet för posten utan var en tillfällig lösning. Sedan så var det det med den oheliga alliansen med V som stötte bort många väljare att rösta på S för allt var det många som kunde tänkt sig röstat på S men som tyckte illa om dagens V(hade Gudrun varit kvar så ahde det kanske varit annorlunda).
Både S och M tar brödet och taket över huvudet från fattiga och sjuka de gör det bara på olika sätt och att tro att alla fattiga försvinner och att alla sjuka skulle bli friska bara för S sitter i makten är bra naivt, mycket av det man ser idag började redan på GP´s tid men då var regeringen röd och då talade man inte lika mycket om det.
smuleborg
Som jag ser det. Mona Sahlin var redan "förbrukad" när hon tillsattes som partiledare efter Göran Persson. Lek med tanken: Mona Sahlin hade blivit partiledare efter Ingvar Carlsson. Tänk tanken. Hon blev fimpad p.g.a. bagateller jämfört med porrbesök (gubbarna satt kvar).

Ett partiproblem är, som jag ser det, ett inbördes "rosornas krig" och att optimala ledare tillsätts för sent (de ska ha hundra år av erfarenhet först). Det diskuteras om politikens innehåll, jag tror snarare/också att budbärarna inte kommunicerat politikens kärna och hjärta av rädsla för att förlora röster eller för att budbärarna hör hemma någon annanstans.

Ett starkt alternativt till alliansen behövs. Reinfeldt - såsom arbetslinjens ledare - bugar och ler om partiet utser Östros eller någon av de andra i samma grupp. Pär Nuder är kliniskt sett en av de skickligaste, också han är förbrukad och, ja vad ska jag säga, inte strategiskt rätt (men av "gam.sossarna" det bästa valet).

När det gäller (knäpper händerna) nya "sjuklöneregler"; oavsett vilken regering hade regelverket förändrats.
herkules
CITAT (theseraphim @ 15-11-2010, 12:07) *
Inte riktigt hela sanningen för om man hade kopierat rakt av hade de själva dragits med halvdana siffror men de har som de mesta experter hävdar plus en del S-toppar varit bättre på att anpassa sig till en mer modern tidsera och S har saknat förnyare under en lång tid, Göran P var duktig men satt lite för länge och byggde gå gammal grund och Mona är en duktig politiker men hon var varken första eller andrahandsvalet för posten utan var en tillfällig lösning. Sedan så var det det med den oheliga alliansen med V som stötte bort många väljare att rösta på S för allt var det många som kunde tänkt sig röstat på S men som tyckte illa om dagens V(hade Gudrun varit kvar så ahde det kanske varit annorlunda).
Både S och M tar brödet och taket över huvudet från fattiga och sjuka de gör det bara på olika sätt och att tro att alla fattiga försvinner och att alla sjuka skulle bli friska bara för S sitter i makten är bra naivt, mycket av det man ser idag började redan på GP´s tid men då var regeringen röd och då talade man inte lika mycket om det.

jag skrev att moderater med småpartier mer eller mindre kopierat sin politik från socialdemokraterna, rakt av har jag då rakt inte skrivit smile.gif
smuleborg
Hallå?
Miro
Jag har inget förtroende för Mona Sahlin och tycker de är skönt att hon försvinner. Jag hade nog kännt mig nervös var och varannan gång det var stadbesök på G för hur hon skulle bete sig. Tycker hon är politiskt menlös och allmänt pinsam. Tror inte att sossarna tappat röster för att de närmar sig vänstern, utan för att väljarna känner sig frustrerade över att partiets utvecköling stagnerat. En resning på ledningsnivå är en bra start!
smuleborg
CITAT (Miro @ 17-11-2010, 20:29) *
Jag har inget förtroende för Mona Sahlin och tycker de är skönt att hon försvinner. Jag hade nog kännt mig nervös var och varannan gång det var stadbesök på G för hur hon skulle bete sig. Tycker hon är politiskt menlös och allmänt pinsam. Tror inte att sossarna tappat röster för att de närmar sig vänstern, utan för att väljarna känner sig frustrerade över att partiets utvecköling stagnerat. En resning på ledningsnivå är en bra start!

En rensning på ledningsnivå är en bra start tummenupp.gif
smuleborg
Puff. Det här är viktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon