Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rubrik som blivit ändrad, Ni har ju sagt att det inte går
          Gita
          Inlägg 18-11-2010, 21:04
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 20:59) *
          Gäller inte för internetforum. Forumägaren kan bli ställd till svars om någon skriver något här som kan vara straffbart, exempelvis direktlänkar så att en bild från en annan sida visas här utan tillstånd. Då kan en moderator antingen ta bort hela inlägget eller göra om bildvisningen till en klickbar länk. Likaledes måste exempelvis grova övertramp av lagen rensas bort. Det är dock bra om man då skriver en notering om vad som är gjort, men jag betvivlar att det är nödvändigt.

Fast det är väl en helt annan sak, då gäller det ju brott mot forumregler eller lagen om upphovsskydd.
          Bryter min text inte mot någrqa regler eller lagar så äger jag min text, med eller utan stavfel.
          Gita

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-11-2010, 21:06
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Gita @ 18-11-2010, 21:04) *
          Fast det är väl en helt annan sak, då gäller det ju brott mot forumregler eller lagen om upphovsskydd.
          Bryter min text inte mot någrqa regler eller lagar så äger jag min text, med eller utan stavfel.
          Gita

Tror knappast du kan hävda detta om du skriver på exempelvis Odlas forum. Visserligen en liten gråzon men jag är nästan övertygad om detta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gita
          Inlägg 18-11-2010, 21:17
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 21:06) *
          Tror knappast du kan hävda detta om du skriver på exempelvis Odlas forum. Visserligen en liten gråzon men jag är nästan övertygad om detta.

Menar du att Odla äger min text om jag skriver här? Det är möjligt att det är så, men var går gränsen för vad någon får ändra utan min tillåtelse om vi förutsätter att jag inte bryter mot forumreglerna eller någon lag?
          Gita

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-11-2010, 21:32
          Länk hit: #144

Medlem

CITAT (Gita @ 18-11-2010, 21:17) *
          Menar du att Odla äger min text om jag skriver här? Det är möjligt att det är så, men var går gränsen för vad någon får ändra utan min tillåtelse om vi förutsätter att jag inte bryter mot forumreglerna eller någon lag?
          Gita

Eftersom Odla är ansvariga för vad som skrivs här borde de också ha rätt att göra vad de vill med texterna. Jag har ställt en fråga på ett annat forum där det brukar finnas lagkloka människor, jag återkommer om och när jag fått svar.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 18-11-2010, 21:40
          Länk hit: #145

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 21:32) *
          Eftersom Odla är ansvariga för vad som skrivs här borde de också ha rätt att göra vad de vill med texterna. Jag har ställt en fråga på ett annat forum där det brukar finnas lagkloka människor, jag återkommer om och när jag fått svar.

Fel Rudan! Odla är INTE ansvarig för vad som skrivs här ... det ansvaret tar medlem som skriver inlägg eller lägger in länkar/bilder.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-11-2010, 22:12
          Länk hit: #146

Medlem

CITAT (netha @ 18-11-2010, 21:40) *
          Fel Rudan! Odla är INTE ansvarig för vad som skrivs här ... det ansvaret tar medlem som skriver inlägg eller lägger in länkar/bilder.

Det finns rättsfall där forumägaren blivit åtalad för rasistiska inlägg som andra gjort. Det finns en lag som behandlar elektroniska anslagstavlor och som reglerar detta.

Lagen

Redigerat av Gossen Ruda: 18-11-2010, 22:14

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 18-11-2010, 22:16
          Länk hit: #147

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 22:12) *
          Det finns rättsfall där forumägaren blivit åtalad för rasistiska inlägg som andra gjort. Det finns en lag som behandlar elektroniska anslagstavlor och som reglerar detta.

Användarvillkor

Ansvar för innehållet på tjänsten

Vi gör ingen förhandskontroll eller censur av den information som görs tillgänglig i Forumet eller Albumen på Odla.nu.

Du svarar själv för det du publicerar. Odla.nu ansvarar inte för något innehåll som du skapar eller lägger ut på tjänsten. Du som medverkar genom ditt medlemskap ansvarar själv för innehållet och du kan alltså ställas till svars för detta.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-11-2010, 22:18
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (netha @ 18-11-2010, 22:16) *
          Användarvillkor

Ansvar för innehållet på tjänsten

Vi gör ingen förhandskontroll eller censur av den information som görs tillgänglig i Forumet eller Albumen på Odla.nu.

Du svarar själv för det du publicerar. Odla.nu ansvarar inte för något innehåll som du skapar eller lägger ut på tjänsten. Du som medverkar genom ditt medlemskap ansvarar själv för innehållet och du kan alltså ställas till svars för detta.

Uppriktigt sagt, ren blaja. Odla kan inte friskriva sig från skyldigheten att följa lagen.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 18-11-2010, 22:19
          Länk hit: #149

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 22:18) *
          Uppriktigt sagt, ren blaja. Odla kan inte friskriva sig från skyldigheten att följa lagen.

OK ... får tro på dig ... orkar inte läsa så mycket text som finns i din länk.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-11-2010, 07:58
          Länk hit: #150

Medlem

Liten sammanfattning. Forumägaren har skyldighet att radera inlägg som strider mot lagen enligt Lagen om elektroniska anslagstavlor som jag hänvisat till tidigare. Utöver detta har forumägaren givetvis rätt att radera vilka inlägg som helst, det finns inget krav att få sitt inlägg publicerat i evighet. När det gäller att ändra i texten så blir det lite luddigare. Man kan ju hänvisa till tidningarnas insändarsidor. På GP står det att redaktionen förbehåller sig rätten att stryka och redigera i insänt material, eller för den delen även att slänga det. Skribenten har dock enligt lagen om upphovsrätt ägandet till det skrivna och detta får då inte förvanskas på något sätt, eller spridas vidare. Förutom citat.

Beträffande det aktuella fallet här så finns det alltså inget som hindrar att forumägaren eller någon annan med behörighet går in och rättar exempelvis stavfel i inlägg, men sen är frågan om det är lämpligt. De flesta tycks tycka det. Vem som skall få göra det är upp till forumägaren att bestämma.

--------------------

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 14:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon