Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Älskade peperomior, Tänkte göra lite PR :) (bilder)
          fuchsian
          Inlägg 24-11-2010, 11:04
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Det var ju detta jag märkte att de mörkbladiga kan stå lite vardans och trivas och nöjas med mindre ljus än de som är melerade mot ljust och den som är mest ljust i vilka jag har på fönsterbrädan.
          Hade svårt att hitta krukväxter som skulle trivas på de mörkare ställen, men nu har jag inte det problemet och det brukar vara ljuset tänt där också, Jag hoppas verkligen att dessa 3 olika gröna trivs nu hela vintern där jag behöver en växt.

Jag har märkt att den mest gröna har blivit mer intensivt mörkgröna i färgen, men verkar trivas trots med dåligt av ljus. har inte gett gödsel än till dom, köpte dom i början av sept.
          Jag är på allerten att skaffa flera ---- jagar den röda och de småblommiga .... har en utbyggnad i vardagsrumsfönster med en ensam karm i mitten ---- där brukar jag ha hängande växter i olika nivå och håll så blir det inte så trist. Det finns 2 större bordslampor där som tänds automatiskt och förlänger ljuset på vintern.
          Har en orckidee samling på ett The-bord (engelsk stil som andra möblerna). Dom har fått en liten innomhusfontän för fukten och en lampa över som jag har tänd hela dagen. Först nu har jag skapat en miljö för orkideer där de trivs.
          Den nyaste fick jag 2 v sedan som gåva med 3 stängslar mörkröda blommor av en klient som tack.
          Dom äldsta är nu 4 år och jag har bebissar på gång, vilka jag tar hand om efter jul. (det är den vanliga brudorkideen) som jag har misslyckats innan detta flera gånger, så detta gläder mig ... tummenupp.gif .Fuchsian.....(gör en namnändring i anteckningarna)

Redigerat av fuchsian: 24-11-2010, 11:05

Citera
          batski
          Inlägg 24-11-2010, 16:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Trevligt att det finns växter som kan trivas där det är lite mörkare faktiskt. En del pepisar verkar kunna det. Men även bergspalm, zamioculas och silverkalla funkar bra där det inte är så ljust. Det finns säkert fler men dessa vet jag iaf.

Låter fint med vardagsrumsfönstret smile.gif Är det sen du har skaffat fontänen som dina phalisar har börjat trivas?

Tack för namnändringen tummenupp.gif

Citera
          fuchsian
          Inlägg 24-11-2010, 19:00
          Länk hit: #23

Medlem

Jag har provat andra växter till skugga, men det har inte gått eller de skräpar för mycket. Även silverkallan blev "ledsen", så den åkte till en ljusare ställe.
          Det var nog både fontänen och placeringen av dem som blev lyckad. Visserligen är det ljusare vid den breda fönsterutbygnaden, men nej, inte ens med fontän ville de trivas.
          Jag grunnade på det hela och var utan orckireer, men sedan fick jag 3 st en och samma gång, som jag tänkte på den platsen där de är nu.

Jag hade min förra fågelns bur på den the-vagnen, men när " lill-gojan" kom i vårt liv, så behövde vi en större bur och på så sätt blev det en plats ledig.

Jag tror nämligen att mina tidigare ocrkides inte klarade av att jag vädrade vid sidofönstren och att solen på våren steker ganska så bra in om man glömt vicka på persienner. Fönstret är mot öst, till morgonsolen.
          Jag tror helt enkelt att de klarade inte dessa omväxlingar så bra. Där de är nu, finns ju inte nån oro för dem, men jag tror också att trots med lite knappt med ljus på vintertid, trivs de med fontänen och snart är det dags att skaffa en ny fontän, den håller på att ge med sig och vi lämnar den inte på när vi lämnar huset, endast lampan. De har även klarat längre perioder med vanl. vattenkannor utan att torka ut för mycket när vi varit bortresta. ..... Fuchsian .... bravo.gif

Redigerat av fuchsian: 24-11-2010, 19:04

Citera
          batski
          Inlägg 24-11-2010, 19:44
          Länk hit: #24

Medlem

Vad roligt att det funkar bra med orkidéerna! smile.gif

Jag har en phal-hybrid i ett österfösnter som har blommat oavbrutet i flera månader. Till våren har jag tänkt att jag ska skaffa en P. equestris rosea och hänga upp den i en ampel, eller på väggen om jag har hunnit flytta till en ljusare bostad.

Oj så pepisarna klarar sig med mindre ljus än silverkallan? Det var inte illa!

Citera
          fuchsian
          Inlägg 25-11-2010, 12:53
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (batski @ 24-11-2010, 19:44) *
          Vad roligt att det funkar bra med orkidéerna! smile.gif

Jag har en phal-hybrid i ett österfösnter som har blommat oavbrutet i flera månader. Till våren har jag tänkt att jag ska skaffa en P. equestris rosea och hänga upp den i en ampel, eller på väggen om jag har hunnit flytta till en ljusare bostad.

Oj så pepisarna klarar sig med mindre ljus än silverkallan? Det var inte illa!

Så var det hos mig och jag hade köpt en ny silverkalla när den andre dog, men sen denna också dog, har jag haft endast en prydnad där.
          Denna pepisen har tagit sig och det kommer nya blad till och med.
          Jag såg idag att en av mina pepissar i mörkare ställen har fått röda, vackra kanter. En överraskning var det, även att den inte är helt grön utan har ljust mot kanten och nu har färgen blivit röd. En smal kant i varje blad av det röda. Denna får mer ljus än den mörkaste jag har. Plantan mår fint. ...Fuchsian....

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-11-2010, 13:42
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hos mig har det varit tvärtom, att silverkallan har trivs(klarat sig) där det varit skuggigt medan peperomia blivit vackrare i lite mer ljus, även de gröna sorterna har blivit finare i ljus.

jag har haft silverkalla som har växt fint ca 2,5m ifrån nordöst fönster. medan peperomia blev vackrast när den flyttade närmre fönstret (blev kompaktare och finare). bland annat Peperomia rotundifolia slutade tappa blad och fick kortare avstånd mellan noderna och även Peperomia tetragona fick kortare avstånd och började blomma.

Citera
          batski
          Inlägg 25-11-2010, 13:47
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (fuchsian @ 25-11-2010, 12:53) *
          Så var det hos mig och jag hade köpt en ny silverkalla när den andre dog, men sen denna också dog, har jag haft endast en prydnad där.
          Denna pepisen har tagit sig och det kommer nya blad till och med.
          Jag såg idag att en av mina pepissar i mörkare ställen har fått röda, vackra kanter. En överraskning var det, även att den inte är helt grön utan har ljust mot kanten och nu har färgen blivit röd. En smal kant i varje blad av det röda. Denna får mer ljus än den mörkaste jag har. Plantan mår fint. ...Fuchsian....

Vad roligt! smile.gif Vad är det för arter/sorter du har? *nyfiken* rolleyes.gif

Citera
          batski
          Inlägg 25-11-2010, 13:57
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (flaxss @ 25-11-2010, 13:42) *
          bland annat Peperomia rotundifolia slutade tappa blad och fick kortare avstånd mellan noderna och även Peperomia tetragona fick kortare avstånd och började blomma.

Hmm kan det vara därför som min P. trifolia har börjat tappa blad? unsure.gif Det har blivit större avstånd mellan noderna också. Den står iofs i ett (tyvärr något mörkt) österfönster, men har har läst att den klarar sig bra i skuggiga lägen...

PS. Har du nån bild på din rotundifolia? Jag har nyligen blivit informerad av en peperomia-expert om att den växten som brukar säljas under namnet P. rotundifolia egentligen är P. trifolia.

P. trifolia

P. rotundifolia

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-11-2010, 15:31
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (batski @ 25-11-2010, 13:57) *
          Hmm kan det vara därför som min P. trifolia har börjat tappa blad? unsure.gif Det har blivit större avstånd mellan noderna också. Den står iofs i ett (tyvärr något mörkt) österfönster, men har har läst att den klarar sig bra i skuggiga lägen...

PS. Har du nån bild på din rotundifolia? Jag har nyligen blivit informerad av en peperomia-expert om att den växten som brukar säljas under namnet P. rotundifolia egentligen är P. trifolia.

P. trifolia

P. rotundifolia

det är nog en trifolia jag haft om jag jämför bilderna, tror jag kommer inte exakt ihåg hur den såg ut, men den hade små blad. jag har alltid tyckt denna varit kenpig, den fäller blad både av torka och för mycket vatten. men det jag vet att när jag flyttade den nämre fönstret mådde den bättre. har också haft en sådan här småbladig i ett paludarium vilket den trivdes bra med.

jag har ingen bild på någon av dom, det var när jag bodde hemma som jag hade dessa.

Redigerat av flaxss: 25-11-2010, 15:33

Citera
          fuchsian
          Inlägg 25-11-2010, 17:32
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (batski @ 25-11-2010, 13:47) *
          Vad roligt! smile.gif Vad är det för arter/sorter du har? *nyfiken* rolleyes.gif

Jag ska plocka fram namnen åt dig de jag har hemma. Förresten, hittade på Blomsterlandets blad den speciella som har fått röda kanter. Om du har katalogen så är den på s.7, överst, den till höger, där står det också att den får sådana kanter, den som de kallar "Red Margin".
          Jag håller på att byta kamera och program, så kan jag inte än fota mina, men jag ska ge dig bättre svar i morgon. tummenupp.gif ..... Fuchsian ......

Citera
          batski
          Inlägg 25-11-2010, 18:35
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (fuchsian @ 25-11-2010, 17:32) *
          Jag ska plocka fram namnen åt dig de jag har hemma. Förresten, hittade på Blomsterlandets blad den speciella som har fått röda kanter. Om du har katalogen så är den på s.7, överst, den till höger, där står det också att den får sådana kanter, den som de kallar "Red Margin".
          Jag håller på att byta kamera och program, så kan jag inte än fota mina, men jag ska ge dig bättre svar i morgon. tummenupp.gif ..... Fuchsian ......

Tack, det ska bli spännande att höra smile.gif Ja jag har häftet, precis kollat tongue.gif Fina blad

CITAT (flaxss @ 25-11-2010, 15:31) *
          det är nog en trifolia jag haft om jag jämför bilderna, tror jag kommer inte exakt ihåg hur den såg ut, men den hade små blad. jag har alltid tyckt denna varit kenpig, den fäller blad både av torka och för mycket vatten. men det jag vet att när jag flyttade den nämre fönstret mådde den bättre. har också haft en sådan här småbladig i ett paludarium vilket den trivdes bra med.

jag har ingen bild på någon av dom, det var när jag bodde hemma som jag hade dessa.

Så lite mer ljus och högre luftfuktighet alltså. Tack smile.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 25-11-2010, 20:00
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Alla sorter av peperomior trivs i stark ljus men är inte direkt sol de kan stå i väst fönster eller öst fönster men de som har brokiga blad behöver stark ljus så de kan stå öst fönster eller i söder fönster med skugga.

H:Bassam

Citera
          fuchsian
          Inlägg 25-11-2010, 21:59
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Bassam @ 25-11-2010, 20:00) *
          Hej

Alla sorter av peperomior trivs i stark ljus men är inte direkt sol de kan stå i väst fönster eller öst fönster men de som har brokiga blad behöver stark ljus så de kan stå öst fönster eller i söder fönster med skugga.

H:Bassam

Så har jag uppfattat det hela med dessa växter. Provar mig fram just nu var de trivs bäst, men har satt de ljusa på fönsterbänken när det är så mörkt ute i denna årstid. ... Fuchsian....

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-11-2010, 22:06
          Länk hit: #34

Medlem

de flesta växter med brokiga blad trivs i soligare lägen då de har mindre grönt, växter med stora och tunna och gröna blad kan stå klarar av/trivs i skugga då de kan dra mer nytta av det lilla som finns.

men nu går det ju inte jämföra ute skugga med inne skugga en bit ifrån fönstret, växter som trivs i naturen i skugga måste kanske ändå stå ljust inne hos oss.

pepromior är nog sådana som trivs bra i skuggan under träd i naturen. men som kan bli rangliga om dom står för mörkt/skuggigt inne.

jag tycker pepromior blir vackrare om de står i fönsterkarmen i ett norr eller öst fönster, och dom som vill ha mer ljus i väst eller söderfönster (som bassam skrev i söder skugga dom eller flytta en bit ifrån). i norrfönster kan det dock bli lite väl kyligt på vintern närmast fönstret.

Redigerat av flaxss: 25-11-2010, 22:08

Citera
          fuchsian
          Inlägg 25-11-2010, 22:27
          Länk hit: #35

Medlem

Jag har öst- och väst-fönstren att tillgå och i de sneda delarna av fasaden finns fönster till mest åt söder och något mot norr, men där har jag inte några växter.
          Du har helt rätt med det du skriver om olika växtförhållanden och dessa har jag rätt så klart för mig, men nu skulle jag vilja att dessa pepissar kunde trivas där det är mer skugga, dock ljuset på på dagen. .Fuchsian...

Det blev ju så udda mot alla skötselråd med mina brudissar (orcideer) som lever upp som bara den, de äldsta med "bebissar" och de är över 3 år gamla, men återkommer och trivs. Ibland får man helt enkelt gå efter sin egen magkänsla och "snacka" med blommorna hur de vill ha det. ....Fuchsian ....

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 22:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon