Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är högt GI skadligt för fåglar?, Funderade på att ge skatorna lite långfranska
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 17:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (sparvuggla @ 29-11-2010, 15:36) *
          Ja du kan ge dom bröd, men det finns bättre alternativ. Det är FETT fåglarna behöver och matar du enbart med bröd så minskar deras chanser att överleva vintern om det bir en riktig ryssvinter.
          Och absolut inte FÖR gammal bröd med mögel tex.
          Om du får matrester över, är det ett mycket bättre alternativ att ge för dom större fåglarna. Det finns redan länk här på forum, men vivara har faktiskt det mesta för fåglar. T.o.m. insekter. Och talgbollar med inbakade insekter mm. Vill du bli poppis bland fåglarna kan du kolla på:

http://www.vivara.se/main_category/id=1/vi...3;gelfoder.html

Där fanns mycket att välja på. Har du något du speciellt kan rekommendera?

Såg reklam för något liknande som var i färdiga behållare men nu minns jag inte var.

Vivara har i alla fall en som är speciellt för rödhakar och det var ju bra. Vi hade en lite frusen rödhake här förra vintern och den åt av spillet som ramlade ner från talgbollarna när det andra fåglarna hackade.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-11-2010, 17:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (batski @ 29-11-2010, 16:22) *
          Ja frön innehåller en hel del stärkelse, men även protein, mineraler, fett och generellt sett en del näring som inte vitt bröd innehåller.

Vart tar det vägen när man gör bröd? Sen vill jag påpeka en sak när man pratar om fågelmat. Fåglar har en helt annorlunda födointag och förmodligen ämnesomsättning än människor. Att börja prata om GI och LCHF och annat är svammel. En insektsätare som flugsnapparen äter bara insekter och andra smådjur, grönsaker är okända ting. En fink äter bara vegetabilier som frön men även lite insekter. Andra äter bara gräs och örter som duvor. Mesar äter mest frön på vintern men insekter på sommaren. Alla överlever de dock för de är inte så kinkiga. Vad som finns kvar hos oss på vintern är mest fröätare så ge dem det, även om några brödsmulor och ostbitar inte skadar. Lite frukt åt trastarna som stannat kvar. Vad rödhakarna äter vet jag faktiskt inte, de är ju insektsätare men tycks klara sig ändå. Ofta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          andersen
          Inlägg 29-11-2010, 19:14
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Jag tycker synd om alla pensionärer som matar duvorna med bröd, dom måste handla något annat till fåglarna, brödet gick att få istort sätt gratis som överblivet bröd ifrån butiken.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 19:53
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2010, 17:26) *
          Vart tar det vägen när man gör bröd? Sen vill jag påpeka en sak när man pratar om fågelmat. Fåglar har en helt annorlunda födointag och förmodligen ämnesomsättning än människor. Att börja prata om GI och LCHF och annat är svammel. En insektsätare som flugsnapparen äter bara insekter och andra smådjur, grönsaker är okända ting. En fink äter bara vegetabilier som frön men även lite insekter. Andra äter bara gräs och örter som duvor. Mesar äter mest frön på vintern men insekter på sommaren. Alla överlever de dock för de är inte så kinkiga. Vad som finns kvar hos oss på vintern är mest fröätare så ge dem det, även om några brödsmulor och ostbitar inte skadar. Lite frukt åt trastarna som stannat kvar. Vad rödhakarna äter vet jag faktiskt inte, de är ju insektsätare men tycks klara sig ändå. Ofta.

Mycket av näringen finns i grodd och skal. När man gör vitt mjöl så är dom delarna borttagna. Dessutom är vitt bröd väldigt lättsmält vilket gör att energin snabbt kommer ut i blodet och inte varar så länge. På människor höjer det insulinet så att kroppen får svårare att använda fett som bränsle. Jag antar att ämnesomsättningen hos fåglar fungerar på samma sätt. Jag vet att det gör det på katter, hundar och hästar i alla fall.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 29-11-2010, 19:55
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 17:19) *
          Där fanns mycket att välja på. Har du något du speciellt kan rekommendera?

Såg reklam för något liknande som var i färdiga behållare men nu minns jag inte var.

Vivara har i alla fall en som är speciellt för rödhakar och det var ju bra. Vi hade en lite frusen rödhake här förra vintern och den åt av spillet som ramlade ner från talgbollarna när det andra fåglarna hackade.

Maxiblock med nötter och insekter låter smaskens. Vem kan avstå det......? yes.gif

Sen kan du tänka på vad du har för fåglar innan du beställer. Har du koltrast satsa på mat med frukt tex. Det finns få rapporter om rödhake i vinter.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-11-2010, 21:38
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 19:53) *
          Mycket av näringen finns i grodd och skal. När man gör vitt mjöl så är dom delarna borttagna. Dessutom är vitt bröd väldigt lättsmält vilket gör att energin snabbt kommer ut i blodet och inte varar så länge. På människor höjer det insulinet så att kroppen får svårare att använda fett som bränsle. Jag antar att ämnesomsättningen hos fåglar fungerar på samma sätt. Jag vet att det gör det på katter, hundar och hästar i alla fall.

Fåglar är i rakt nedstigande led släktingar till dinosaurierna, däggdjuren lämnade det släktträdet åt sitt öde för ca 300 000 000 år sen. Det har hänt en del på området.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-11-2010, 09:45
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 19:53) *

Nja det är nog en sanning med modifikation för t.ex. hundar kan inte tillgodogöra sig näringsämnen alls på samma sätt som vi människor. Dom kan inte ens smälta all mat utan vissa saker går rakt igenom och fungerar i stort sett bara som bukfyllnad. Vissa saker är t.o.m. giftiga för djuren. Hundar kan dö av avocado, choklad mm. Katter är rovdjur och skulle nog inte må särskilt bra av att leva på nötter och frön. Det finns en anledning till varför djuren äter det dom gör när dom får välja själva.

Fåglar mår inte dåligt av lite vitt bröd emellanåt men dom behöver annat också.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-11-2010, 10:09
          Länk hit: #28

Medlem

När det gäller fåglar så är de i stort behov av näring för flygning är ofta extremt krävande. En flyttfågel kan flyga i timmar i sträck och kan under flyttningen miska mycket i vikt, en siffra jag har i huvudet är 30%. Sen kan de äta upp sig på några dagar. Om bröd innehåller mycket lättsmält näring är det nog den perfekta näringen. Blanda inte in människors komplexfyllda jakt på den perfekta maten när det gäller djur och fåglar.

--------------------

Citera
          Bettis
          Inlägg 30-11-2010, 10:18
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Jag har flera rödhakar hos mig brukar hälla lite frö på backen och trampar sönder en talgboll (det gillar dom) lite äpple, smör, russin, havregryn lägger jag också ut, det tar slut men vem som äter vad vet jag inte har bara sett rödhaken äta av talgbollen och frö.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-11-2010, 10:23
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Bettis @ 30-11-2010, 10:18) *
          Jag har flera rödhakar hos mig brukar hälla lite frö på backen och trampar sönder en talgboll (det gillar dom) lite äpple, smör, russin, havregryn lägger jag också ut, det tar slut men vem som äter vad vet jag inte har bara sett rödhaken äta av talgbollen och frö.

Det är lite märkligt att en insektsätare som rödhaken klarar av att övervintra i vårt vinterklimat men det går. Förmodligen är det en del som inte klarar det.

Redigerat av Gossen Ruda: 30-11-2010, 10:24

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 30-11-2010, 14:14
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Tror ni det funkar att mata änder med hundmat? Alltså hårda bitar. De stackarna får bara bröd, tänkte att det kanske är mer näring i hundmaten?

Citera
          Bengalow
          Inlägg 30-11-2010, 15:33
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nej, änder lever av vegetabilisk föda. Hundmat innehåller proteiner av kött. Ungefär som att mata kor med lammrester - vilket orsakade "galna-ko-sjukan". (D.v.s. scrapie infekterat kött) Eller att mata kycklingar med fiskfoder - pyha vad det smakade illa en tid!
          Änder/fåglar har en näringsupptagning som inte är en allätares......så ge fan i det!! I o.f.s. tror jag inte dom äter det, men ändå...!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-11-2010, 17:09
          Länk hit: #33

Medlem

Det beror nog lite på vad det är för änder. Gräsänder lever mest av vegetabilier, som ungar dock mest av smådjur, men knipor, storskrak och liknande är till 100% rovdjur.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 30-11-2010, 18:02
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Är inte hela denna tråd lite vansinnig, skall vi nu pracka på fåglarna vår sjuka inställning till mat också...?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-11-2010, 18:36
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (malcolm @ 30-11-2010, 18:02) *
          Är inte hela denna tråd lite vansinnig, skall vi nu pracka på fåglarna vår sjuka inställning till mat också...?

Lyckligtvis är internet-anslutningen låg bland våra fåglar. biggrin.gif

--------------------

Citera
          Lokan
          Inlägg 30-11-2010, 18:59
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

rotfl.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Anma
          Inlägg 30-11-2010, 19:21
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Ja, frågar man inget får man inget veta!
          Jag brukar inte mata änder, men när de nu börjar följa efter en fast man har hundarna med sig antar jag att de är extra hungriga. Detta beteende började de med i samband med att snön kom.
          Då blir det bara bröd till änderna då. smile.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 30-11-2010, 19:22
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 09:45) *
          Nja det är nog en sanning med modifikation för t.ex. hundar kan inte tillgodogöra sig näringsämnen alls på samma sätt som vi människor. Dom kan inte ens smälta all mat utan vissa saker går rakt igenom och fungerar i stort sett bara som bukfyllnad. Vissa saker är t.o.m. giftiga för djuren. Hundar kan dö av avocado, choklad mm. Katter är rovdjur och skulle nog inte må särskilt bra av att leva på nötter och frön. Det finns en anledning till varför djuren äter det dom gör när dom får välja själva.

Fåglar mår inte dåligt av lite vitt bröd emellanåt men dom behöver annat också.

Jag menade inte hela deras matsmältning utan det som sker med hjälp av insulin. Jag vet både katter och hundar som har fått diabetes.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-12-2010, 00:07
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 30-11-2010, 19:22) *
          Jag menade inte hela deras matsmältning utan det som sker med hjälp av insulin. Jag vet både katter och hundar som har fått diabetes.

Ja jag vet det också och de hundar jag känner till har inte utfordrats med ett för hunden lämpligt foder utan "skämts bort" med en massa onödiga kolhydrater vilket gjort dom feta och eländiga.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          amaira
          Inlägg 01-12-2010, 07:15
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Anma @ 30-11-2010, 19:21) *
          Ja, frågar man inget får man inget veta!

000.gif Precis. Och så finns det inga dumma frågor utan bara dumma svar. smile.gif

Näringslära är verkligen ingen sjuk inställning till mat. Och allt går att diskutera. Vad vi sätter i oss är viktigt. Hur vi matar våra husdjur är viktigt. Att vi önskar våra vilda vänner det bästa behöver inte vara hysteriskt.
          Även om det finns folk som tänker och handlar tokigt när det gäller föda (egen och andras) på många olika vis .(och just därför är väl tråden bra?)

Jag läste för en tid sedan, att Stockholms kråkor (tror jag det var), var i usel kondition, därför att deras föda bestod av rester efter människors skräpmat (folk spiller glass, godis, snabbmat, osv). Många skator jag sett "i stan" har jag tyckt synd om, för att de är skabbiga och skitiga. Skator som är så vackra.

Så frågan vad vi ska mata våra vilda vänner fåglarna med, är verkligen inte dum. smile.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 11:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon