Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur kan kritikerna veta att dietisterna har fel, När det aldrig provat att äta enligt rekommendationerna
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 16:35
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Anma @ 29-11-2010, 16:31) *
          Nej självkart är det ju så att det är olika vad man tål. Min man tål inte för mycket fibrer till exempel, så det där med helkorn och grova bröd går helt bort för honom, fast det ju anses vara nyttigare än ljust bröd.
          Vanliga smörgåsrån ( i rött cellofanpaket) de med extra fibrer har mer socker än de ljusa. Jämför själva. Jag kollar kolhydraterna noga och hur mycket av dem som kommer från socker på grund av makens diabetes. Vi köper inte hem någonting som har större procent än 3, eller i vissa fall 5 i sockerhalt.

Det finns säkert matproducenter som använder fibrer som säljargument samtidigt som de ökar sockermängden för att konsumenterna skall gilla produkten men det kan man väl inte lasta dietisterna för?

Citera
          andersen
          Inlägg 29-11-2010, 16:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Kostråden är väl bara ett råd, varför ta det på sådan allvar? folk som har tex sockersjukan vet väl ändå vad dom skall äta eller inte äta, och om det handlar om att gå ner i vikt,så är det ju så att det handlar om + och- dvs du skall göra av med mera en du förbrukar.Om man är helt frisk och vill gå ner i vikt så är motion ett bra sätt.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Anma
          Inlägg 29-11-2010, 16:49
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 16:35) *
          Det finns säkert matproducenter som använder fibrer som säljargument samtidigt som de ökar sockermängden för att konsumenterna skall gilla produkten men det kan man väl inte lasta dietisterna för?

Var skrev jag att det var dietisternas fel?!
          Dietisten jag pratat med upplyste i för sig inte om detta faktum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-11-2010, 16:59
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 16:33) *
          Men frågan är om de som följer kostråden blir sjuka? När det gäller skolan så är det ju bara ett mål mat för det mesta och när det gäller äldreboenden så är de som bor där oftast redan krassliga och äter en massa läkemedel.

Frågan var väl inte alls om folk som följer kostråden blir sjuka. Å andra sidan så skulle jag faktiskt tro att de flesta äter en varierad kost som innehåller det som rekommenderas även om det inte är precis rätt fördelning alltid.

Skol- och dagismaten anses på en del håll , men tyvärr inte överallt, vara väldigt viktig just för att många barn inte äter så vettigt hemma när folk är hemifrån långa dagar och det kanske bara blir något lättare/enklare mål på kvällen. Varför skulle det vara mindre viktigt med kosten på äldreboenden eller för den delen hemmaboende äldre som får mat genom hemtjänst? Tycker du det är OK att gamla människor dagligen serveras halvfabrikat i en låda som ska värmas i micron. Samma färdiglagade skitmat som man kan hitta i frysen på ICA.

Sen att en del människor väljer en annan kostmetod beror knappast på att dom tror att dom blir sjuka om dom skulle följa de allmäna rekommendationerna. Är man helt frisk och mår bra finns det ju ingen som helst anledning att byta sina kostvanor.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 17:10
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 16:59) *
          Frågan var väl inte alls om folk som följer kostråden blir sjuka. Å andra sidan så skulle jag faktiskt tro att de flesta äter en varierad kost som innehåller det som rekommenderas även om det inte är precis rätt fördelning alltid.

Skol- och dagismaten anses på en del håll , men tyvärr inte överallt, vara väldigt viktig just för att många barn inte äter så vettigt hemma när folk är hemifrån långa dagar och det kanske bara blir något lättare/enklare mål på kvällen. Varför skulle det vara mindre viktigt med kosten på äldreboenden eller för den delen hemmaboende äldre som får mat genom hemtjänst? Tycker du det är OK att gamla människor dagligen serveras halvfabrikat i en låda som ska värmas i micron. Samma färdiglagade skitmat som man kan hitta i frysen på ICA.

Sen att en del människor väljer en annan kostmetod beror knappast på att dom tror att dom blir sjuka om dom skulle följa de allmäna rekommendationerna. Är man helt frisk och mår bra finns det ju ingen som helst anledning att byta sina kostvanor.

Debattens vågor har ju gått höga under senare år och jag har hört många klaga och raljera när det gäller dietister och kostråd men det kanske inte finns någon här i forumet som tycker så.

Citera
          Anma
          Inlägg 29-11-2010, 17:13
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 17:10) *
          Debattens vågor har ju gått höga under senare år och jag har hört många klaga och raljera när det gäller dietister och kostråd men det kanske inte finns någon här i forumet som tycker så.

Det finns en hel massa kassa dietister, till exempel en som rekommenderade becel margarin för att få ner höga kolsestrolvärden. >För bara ett halv år sen. Denna dietist är verksam i Västerås.

Det är inte för inte tillverkaren av becel blivit fälld ett tiotal gånger för falsk marknadsföring!

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 17:28
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Anma @ 29-11-2010, 17:13) *
          Det finns en hel massa kassa dietister, till exempel en som rekommenderade becel margarin för att få ner höga kolsestrolvärden. >För bara ett halv år sen. Denna dietist är verksam i Västerås.

Det är inte för inte tillverkaren av becel blivit fälld ett tiotal gånger för falsk marknadsföring!

Många säger ju kolesterolvärden när de menar höga blodfetter i störta allmänhet. Är därför lite nyfiken på om det var enbart kolesterolet som var högt eller även triglycerider?

Känner inte till Becel men eftersom du skriver som du gör så antar jag att det är ett margarin med inblandning av (vad heter det nu igen?). Min sambo råkade köpa en annan produkt med sådant av misstag.

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 18:21
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 15:14) *
          Många har kopplingar till läkemedels- och livsmedelsindustrin vilket inte jag tycker är så lyckat. Socialstyrelsen har en hel del makt i frågan och där finns folk med kopplingar till samma industrier. När det kommer nya rön så hänger ofta inte dietister med utan det ska köras på i gamla spår. Det tar tid alltså att få gehör. Det är mycket pengar som styr när det gäller kost. Som tur är tänker inte alla dietister resp nutritionister precis likadant när det gäller kost.

Att just LCHF:are är så kritiska beror ju på att många dietister inte vill se att LCHF fungerar trots att Socialstyrelsen godkänt kosten och trots att dietisterna ska följa riktlinjerna. Att man trots godkännandet inte ens vill testa LCHF-kost på typ II diabetiker eller på gravt överviktiga är ganska skrämmande då det faktiskt finns många diabetiker som vittnar om att dom blivit friska/mår bättre och slipper sprutor/mediciner. När det gäller gravt överviktiga så opererar man hellre magen på folk (även ungdomar) än låter dom gå på LCHF för att se om det har effekt. Borde man inte testa alla möjligheter innan man tar till kniven och stympar folk? Det ligger väldigt mycket prestige i detta verkar det som.

Det finns säkert andra orsaker till kritiken också men det var vad jag kom på i all hast.

Låter konstigt att du inte träffat någon som äter enligt rekommendationerna eftersom jag tror att de flesta som har behov av att träffa en dietist äter det dessa rekommenderar. I en hel del kommuner och landsting finns det dietister som är med och gör upp matsedlarna till skolor och äldreboenden mm. Antar att dom då jobbar för att rekommendationerna ska följas så mycket som möjligt.

Glöm inte att kostråd inte är statiska utan de ändras faktiskt över tiden. Vem rekommenderar idag lightprodukter t.ex. annat än möjligen någon gammal stofil som inte hänger med alls.
          Alla kostråd kommer väl från socialstyrelsen eftersom dom måste vara godkända av gubbarna där.

Det markerade håller jag verkligen med om. Det måste gå att lösa utan operation.

Citera
          Anma
          Inlägg 29-11-2010, 18:26
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 17:28) *
          Många säger ju kolesterolvärden när de menar höga blodfetter i störta allmänhet. Är därför lite nyfiken på om det var enbart kolesterolet som var högt eller även triglycerider?

Känner inte till Becel men eftersom du skriver som du gör så antar jag att det är ett margarin med inblandning av (vad heter det nu igen?). Min sambo råkade köpa en annan produkt med sådant av misstag.

Har det någon betydelse för den här tråden om det är blodfetter eller kolesterolet eller både ock som avses? Detta margarin blir inte bättre för det. Inte dietistens råd heller.

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 19:35
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Anma @ 29-11-2010, 18:26) *
          Har det någon betydelse för den här tråden om det är blodfetter eller kolesterolet eller både ock som avses? Detta margarin blir inte bättre för det. Inte dietistens råd heller.

Var intresserad bara.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 29-11-2010, 20:29
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Har 2 kompisar som drabbats av diabetes 2 ganska nyligen och blivit skickade till dietister. Båda har blivit uppmanade att ta en macka då och då och koka sig en tallrik makaroner som mellanmål. Inte ett ord om att undvika kolhydrater. Båda blev också uppmanade att använda lightprodukter såsom lätta på mackan och dricka lättjuicer osv.
          Har visat båda på info på nätet om lchf, den ena sa att han litade fullständigt på sin dietist och läste inte infon - han har fått gå över från tabletter till att injicera insulin. Den andra läste och prakticerade och behöver nu inte ens ta tabletterna för hennes värden är acceptabla.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 20:46
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 29-11-2010, 20:29) *
          Har 2 kompisar som drabbats av diabetes 2 ganska nyligen och blivit skickade till dietister. Båda har blivit uppmanade att ta en macka då och då och koka sig en tallrik makaroner som mellanmål. Inte ett ord om att undvika kolhydrater. Båda blev också uppmanade att använda lightprodukter såsom lätta på mackan och dricka lättjuicer osv.
          Har visat båda på info på nätet om lchf, den ena sa att han litade fullständigt på sin dietist och läste inte infon - han har fått gå över från tabletter till att injicera insulin. Den andra läste och prakticerade och behöver nu inte ens ta tabletterna för hennes värden är acceptabla.

Var dom råden de enda de fick för att bli friska? Inget om motion eller kosten i övrigt?

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 29-11-2010, 20:48
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 20:46) *
          Var dom råden de enda de fick för att bli friska? Inget om motion eller kosten i övrigt?

Naturligtvis fick dom flera råd.

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 20:51
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 29-11-2010, 20:48) *
          Naturligtvis fick dom flera råd.

Det är ju svårt att ha någon åsikt om råden om man inte känner till helheten och om de följde dom fullt ut.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-11-2010, 21:04
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Christa hur många med diabetes typ 2 känner du till som har tillfrisknat till följd av att de följt dietistens kostråd?

Själv vet jag ingen.

Redigerat av *Stintan*: 29-11-2010, 21:05

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 29-11-2010, 21:10
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 20:51) *
          Det är ju svårt att ha någon åsikt om råden om man inte känner till helheten och om de följde dom fullt ut.

Nej det kanske det inte är, men lite mera känner jag till. Bl.a. att han som måste ta insulin promenerar och motionerar massor medan hon som ändrade kosten efter att ha läst är handikappad, gravt överviktig och sitter i rullstol och alltså inte motionerar alls.

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gita
          Inlägg 29-11-2010, 21:34
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (andersen @ 29-11-2010, 16:43) *
          Kostråden är väl bara ett råd, varför ta det på sådan allvar? folk som har tex sockersjukan vet väl ändå vad dom skall äta eller inte äta, och om det handlar om att gå ner i vikt,så är det ju så att det handlar om + och- dvs du skall göra av med mera en du förbrukar.Om man är helt frisk och vill gå ner i vikt så är motion ett bra sätt.

Ja varför ta allsköns dieter och dietister på så blodigt allvar, det finns ju hundratals olika teorier inte sällan helt motsatta varandra. Om man äter allsidigt i måttliga mängder (ja jag har visst sagt detta förut) och rör på sig lite emellanåt så mår man bra (klart att det finns vissa sjukdomstillstånd som kräver specialkost men för de flesta av oss duger vanlig allsidig mat gott) Jag tycker nog att detta grubblande och analyserande av vad man bör äta inte är riktigt friskt, mat skall vara gott men får absolut inte ta över i livet. Det finns ju betydligt roligare och viktigare saker att ägna tid och kraft åt.
          Tycker att kosthållning är ett av få ämnen där faktiskt lagom är bäst.
          Gita

Citera
          Cacki
          Inlägg 29-11-2010, 21:39
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gita @ 29-11-2010, 21:34) *
          Ja varför ta allsköns dieter och dietister på så blodigt allvar, det finns ju hundratals olika teorier inte sällan helt motsatta varandra. Om man äter allsidigt i måttliga mängder (ja jag har visst sagt detta förut) och rör på sig lite emellanåt så mår man bra (klart att det finns vissa sjukdomstillstånd som kräver specialkost men för de flesta av oss duger vanlig allsidig mat gott) Jag tycker nog att detta grubblande och analyserande av vad man bör äta inte är riktigt friskt, mat skall vara gott men får absolut inte ta över i livet. Det finns ju betydligt roligare och viktigare saker att ägna tid och kraft åt.
          Gita

tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif (Med all respekt för dem som behöver ändra kostvanor p.g.a medicinska skäl)

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 21:51
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Gita @ 29-11-2010, 21:34) *
          Gita

Det finns nog väldigt många som tycker att de gör som du säger men blir sjuka i alla fall. Dessutom är det nog så att i den gruppen som tycker att det gör som du föreslår så finns det en väldigt stor spridning. Att äta allsidigt eller att äta varierad kost som en del skriver är ju ingen tydlig beskrivning och kan nog tolkas väldigt olika.

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 22:02
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 21:04) *
          Christa hur många med diabetes typ 2 känner du till som har tillfrisknat till följd av att de följt dietistens kostråd?

Själv vet jag ingen.

Jag känner bara två och de har fått fastesocker inom gränsvärdena genom att sluta med socker och vitt bröd.

Det är ju inte så att jag håller på dietisterna i största allmänhet och egentligen tänkte jag inte på människor som redan blivit sjuka.

Jag avsåg de allmänna kostråden till hela befolkningen. Jag har ju följt debatten på nätet och många förkastar ju kostråden även när det gäller friska människor.

Det finns många som baserar sin åsikt på att de gick ner i vikt med LCHF men de åt både godis, kakor och annat med socker i innan de gick över till LCHF.

Har man redan blivit sjuk så tror jag inte det räcker att följa de allmänna kostråden för att bli frisk. I så fall krävs det nog att man går på typ Friskis och svettis 3 gånger i veckan samtidigt.

Jag är för trött nu för att skriva ett jättebra svar. Inte min tid på dygnet.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 21:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon