Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur kan kritikerna veta att dietisterna har fel, När det aldrig provat att äta enligt rekommendationerna
          Gita
          Inlägg 29-11-2010, 22:06
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 21:51) *
          Det finns nog väldigt många som tycker att de gör som du säger men blir sjuka i alla fall. Dessutom är det nog så att i den gruppen som tycker att det gör som du föreslår så finns det en väldigt stor spridning. Att äta allsidigt eller att äta varierad kost som en del skriver är ju ingen tydlig beskrivning och kan nog tolkas väldigt olika.

Egentligen förstår jag inte vad du vill komma fram till. Klart att alla kan bli sjuka oberoende av vad vi äter. Att tro att specialdieter botar alla sjukdomar är väl ändå att ta i. Det känns som du fastnat i någon slags spiraltänkande som håller på att helt gå över styr när det gäller kost.
          Jag är helt övertygad om att allsidig kost, lagom motion och sunt förnuft är det hälsosammaste. Det får ju inte bli så att man ägnar så mycket tid åt att äta nyttigt att man inte hinner med livet.
          Gita

Redigerat av Gita: 29-11-2010, 22:07

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 29-11-2010, 22:13
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 22:02) *
          ..............Har man redan blivit sjuk så tror jag inte det räcker att följa de allmänna kostråden för att bli frisk. I så fall krävs det nog att man går på typ Friskis och svettis 3 gånger i veckan samtidigt...............

Om man redan blivit sjuk..... vilken sjukdom kan man bota med att gå på friskis och svettis??

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-11-2010, 22:21
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tror knappast att det finns några garantier att man får vara frisk hela livet även om man skulle hålla strikt på de allmänna kostråden. Sjuk kan man ju bli ändå.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-11-2010, 22:36
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 29-11-2010, 22:06) *
          -----Jag är helt övertygad om att allsidig kost, lagom motion och sunt förnuft är det hälsosammaste. Det får ju inte bli så att man ägnar så mycket tid åt att äta nyttigt att man inte hinner med livet.
          Gita

Nog är det så! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Cacki
          Inlägg 29-11-2010, 23:15
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 21:51) *
          Det finns nog väldigt många som tycker att de gör som du säger men blir sjuka i alla fall. Dessutom är det nog så att i den gruppen som tycker att det gör som du föreslår så finns det en väldigt stor spridning. Att äta allsidigt eller att äta varierad kost som en del skriver är ju ingen tydlig beskrivning och kan nog tolkas väldigt olika.

Men vad vill du veta Chrisa? Vi kan väl inte lägga upp exakta schema över vår matsedel, vi som tror på en allsidig kost. Räcker det med att jag skriver på ett ungefär vad jag försöker tänka på varje vecka?

Minst 2 dagar fisk, helst 1 vegetarisk dag, 1 soppdag, resten får bli lite som andan faller på. Får ingen ångest om vi råkar äta "skräpmat" en dag heller. Helgerna unnar vi oss lite lyxigare utsvävningar om vi känner för det. Försöker att ha tallriksmodellen i bakhuvudet när jag lägger upp min portion. Oftast har vi potatis, ris eller pasta till. Detta gäller middagen.

Lunchen blir det tyvärr lite si och så med när man jobbar i sjukvården. Vissa dagar får man vara glad om det blir någon lunch alls och den består då oftast av medhavd matlåda. Ex.Rester från tidigare middag, keso och frukt, sallad, ibland en baguette.
          Jag är absolut ingen frukostmänniska även om jag är fullt medveten om hur viktigt det målet är. Jag nöjer mej oftast med fil och müsli och ett glas juice. Tvingar jag i mej mer så mår jag inte bra (konstigt nog kan man tycka).
          Jag är inte den som går och tänker "mellanmål" heller. Jag hugger en frukt när jag blir sugen och kan även unna mej en bulle till kvällsfikat då och då. Godis unnar jag mej också ibland...ingen ångest över det heller.

Jag tror att de flesta människor har en baskunskap om vad som är onyttigt att överkonsumera och vad som är viktigt att få i sej och det bär man väl alltid med sej i bakhuvudet antingen man vill eller ej...

(Jag tycker att vikten av regelbundna måltider kommit helt i skymundan i diskussionen. Lika viktigt som vad vi exakt stoppar i oss....inte minst för diabetiker....och det tror jag säkert att de är fullt medvetna om...men kanske inte vi andra alla gånger...) Häri ligger nog mitt dåliga samvete och det får väl bli nästa grej som som jag får ta tag i om jag får för mej att försöka leva lite sundare på matfronten.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 29-11-2010, 23:41
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Je begrip int nå!

OK,jag har hört talas om ett antal bokstavsbantningar tyyp ADHD, GI osv. Om allt nu är bantning? sjukt eller fel är det i alla fall.
          Det finns väl bara en metod att hålla formen!
          Ät det du behöver för att klara den påfrestning ditt jobb kräver. Schosäter /kallasså inorrbotten/ du för att det är gott? Så krävs minst 7 km skogspromead eller 5 km skidtur. Och då ihögt tempo.

Som tillbakadragen pensionär så har jag läst att 1800 kcal/ är ett lagom dygnsintag. Är det jakt och andra aktiviteter så krävs mer.

Har du problem så börja måltiden med ett par glas vatten. Tag lagom med mat och njut av varje minut du är hungrig, för det är då du bantar. tummenupp.gif Och man behöver inte äta för att man är hungrig. Som snart 73-åring så har jag med den filosofin gått från 80 kg till 72. Min matchvikt som vältränad kadett var 68 kg. OK, jag är en liten skit men allt är relativt.

Citera
          Christa
          Inlägg 30-11-2010, 09:14
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Nu blir jag lite villrådig. Trådens syfte var ju att få reda på hur dom som är väldigt kritiska mot dagens kostråd kan veta att dom inte fungerar om dom inte har ätit enligt dom.

Frågan är om jag skall kommentera inlägg som inte handlar om det? Risken är ju att diskussionen till slut handlar om något helt annat.

Det är framförallt dom som anammat LCHF-kosten som ofta är väldigt kritiska. Jag har sett det i debattinlägg på nätet och i pressen. Även i Läkartidningen där Uffe Ravnskov hör till dom som kritiserar kostråden.

Läs denna artikel så förstår ni vad jag menar.
          http://www.aftonbladet.se/debatt/article4269141.ab

En del kritiska uttalanden har även funnits här i forumet.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 30-11-2010, 09:33
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Halvt om halvt ot. Man kan ju inte jämföra människor och djur, katter är rovdjur och människor allätare. Kan i alla fall nämna att massa katter som äter torrfoder och burkmat där det ingår vete, majs och ris bl a har fått diabetes och får ta insulin. De som har gått över till att ge katterna rent kött kan skippa insulinet.
          Finns en del att läsa om det här: http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-11-2010, 10:00
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Christa @ 30-11-2010, 09:14) *
          Nu blir jag lite villrådig. Trådens syfte var ju att få reda på hur dom som är väldigt kritiska mot dagens kostråd kan veta att dom inte fungerar om dom inte har ätit enligt dom.

Frågan är om jag skall kommentera inlägg som inte handlar om det? Risken är ju att diskussionen till slut handlar om något helt annat.

Det är framförallt dom som anammat LCHF-kosten som ofta är väldigt kritiska. Jag har sett det i debattinlägg på nätet och i pressen. Även i Läkartidningen där Uffe Ravnskov hör till dom som kritiserar kostråden.

Läs denna artikel så förstår ni vad jag menar.
          http://www.aftonbladet.se/debatt/article4269141.ab

En del kritiska uttalanden har även funnits här i forumet.

Vad tror du att kritikerna åt innan de gick över till LCHF? Det är ju för att kostråden inte fungerat man gått över. Blir man av med problem när man äter enligt LCHF men inte (och kanske t.o.m. sämre) när man äter enligt dietisternas kostråd så blir man naturligtvis kritisk mot dessa.

--------------------

Citera
          varghem
          Inlägg 30-11-2010, 10:29
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Är det fortfarande aspartam i lightdrycker??? Det är nämligen ett nervgift och används som sötningsmedel?? hmmmmmmmmmm håller mig till min vanliga osunda kost och låter bli att oroa mig så länge det inte finns nåt att oroa sig för. Men lightprodukter är tabu i detta huset

Citera
          Christa
          Inlägg 30-11-2010, 13:07
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 10:00) *
          Vad tror du att kritikerna åt innan de gick över till LCHF? Det är ju för att kostråden inte fungerat man gått över. Blir man av med problem när man äter enligt LCHF men inte (och kanske t.o.m. sämre) när man äter enligt dietisternas kostråd så blir man naturligtvis kritisk mot dessa.

Frågan är ju om de har ätit enligt kostråden under större delen av sitt liv.

Inte ens jag som alltid varit lyhörd för samhällets råd har ju gjort det.

Jag mår mycket bättre om jag följer råden än om jag inte gör det men som idag t ex så var jag ute några ärenden på förmiddagen och hade inte planerat vilka grönsaker jag skulle ha till lunchen och då lyckades jag inte få ihop halva tallriken med grönsaker.

Det finns olika kostkoncept som fungerar men skall man förkasta ett och säga att det inte fungerar som måste man ju ha följt det fullt ut.

Jag mår mycket bättre om jag inte äter bröd men jag har svårt att få ihop det utan bröd. De perioder jag har försökt så har jag ofta varit hungrig.

Hade jag följt Livsmedelsverkets kostråd under hela mitt liv så hade brödet sannolikt inte varit något problem nu. Min sambo mår inte dåligt av att äta bröd men äter han luftbröd så går han upp i vikt.

Citera
          Anma
          Inlägg 30-11-2010, 13:10
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Christa @ 30-11-2010, 13:07) *
          Frågan är ju om de har ätit enligt kostråden under större delen av sitt liv.

Inte ens jag som alltid varit lyhörd för samhällets råd har ju gjort det.

Jag mår mycket bättre om jag följer råden än om jag inte gör det men som idag t ex så var jag ute några ärenden på förmiddagen och hade inte planerat vilka grönsaker jag skulle ha till lunchen och då lyckades jag inte få ihop halva tallriken med grönsaker.

Det finns olika kostkoncept som fungerar men skall man förkasta ett och säga att det inte fungerar som måste man ju ha följt det fullt ut.

Jag mår mycket bättre om jag inte äter bröd men jag har svårt att få ihop det utan bröd. De perioder jag har försökt så har jag ofta varit hungrig.

Hade jag följt Livsmedelsverkets kostråd under hela mitt liv så hade brödet sannolikt inte varit något problem nu. Min sambo mår inte dåligt av att äta bröd men äter han luftbröd så går han upp i vikt.

Du undviker bröd och äter halva tallriken grönsaker. Du äter ju nästan LCHF.

Citera
          Bee
          Inlägg 30-11-2010, 13:12
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Att synen på olika dieter kan vara olika märks bra om man kollar på nätet.
          Min man har diabetes 2, högt blodtryck samt har övervikt. Jag har varit med honom till olika dietister (på Sahlgrenska) och dom har alla varit skeptiska till LCHF. Inte rent kritiska men skeptiska. Dom vill hellre att min man äter varierad kost med tonvikt på lägre fettförbrukning. Vad jag tycker är skönt med dom är avsaknaden av det dogmatiska synsättet man hörde förr. Min mamma fick diabetes på 70-talet och då var det andra tongångar, åtminstone vad gällde socker. Fett sa dom inte mycket om dock!
          Så hamnade jag på ett forum för folk som äter LCHF. Milde tid vilka fanatiker! Det var ju som värsta religiösa sekten! Och deras syn på människor som inte åt som dom var hemsk.
          Nej, varierad kost enligt tallriksmodellen är det vi ägnar oss åt. Människan ÄR skapad att äta allt. Därför har vi den tanduppsättning vi har.
          Jag steker maten i en tesked smör och solros- eller olivolja. Naturliga produkter. För flera år sen köpte vi Becel, både flytande och till smörgåsen. Den fasta formen var äcklig! Och den flytande övergav vi när vi läste innehållsförteckningen. Mildas flytande var bättre näringsmässigt.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 30-11-2010, 15:03
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Anma @ 30-11-2010, 13:10) *
          Du undviker bröd och äter halva tallriken grönsaker. Du äter ju nästan LCHF.

Fast nästan helt utan fett efter vad jag förstått.

CITAT (Bee @ 30-11-2010, 13:12) *
          ........... Mildas flytande var bättre näringsmässigt.

Har du läst den innehållsförteckningen??
          innehåll: vegetabilisk olja (min anm. vilket oftast är palmolja), vatten, härdad vegetabilisk olja, salt (1,5 %), emulgeringsmedel (lecitin från bland annat soja), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), A- och D-vitamin.

Låter det trevligt att stoppa i sig?

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Anma
          Inlägg 30-11-2010, 15:32
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Anki på Öland @ 30-11-2010, 15:03) *
          Fast nästan helt utan fett efter vad jag förstått.

Annars skulle det inte vara nästan. wink.gif

innehåll: vegetabilisk olja (min anm. vilket oftast är palmolja), vatten, härdad vegetabilisk olja, salt (1,5 %), emulgeringsmedel (lecitin från bland annat soja), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), A- och D-vitamin.

Härdat, ja det är ju trevliga transfetter det.

Smör är bäst. Riktig smör. Behöver jag flytande smälter jag smör och låter svalna.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 30-11-2010, 16:23
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Bee @ 30-11-2010, 13:12) *
          Att synen på olika dieter kan vara olika märks bra om man kollar på nätet.
          Min man har diabetes 2, högt blodtryck samt har övervikt. ..............................Så hamnade jag på ett forum för folk som äter LCHF. Milde tid vilka fanatiker! Det var ju som värsta religiösa sekten! Och deras syn på människor som inte åt som dom var hemsk......................

Fast det var väl en lite ologisk orsak till att inte ta reda på mera om sättet att äta då kosten verkar passa din man på mer än ett sätt! När jag kom till odla hamnade jag mitt i 2 "fanatikers" diskussion om Round up men inte slutade jag kolla odla eller odla själv för det - jag kollade upp det och använde mitt eget sunda förnuft......

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          malcolm
          Inlägg 30-11-2010, 17:57
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag skulle vilja veta om alla Ni som följer dessa bokstavdieter etc. mår bra, är ni friska, väger ni som ni skall och har ett lyckligt liv?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-11-2010, 18:18
          Länk hit: #58

Medlem

Mår bra. Har diverse utslitna leder, som ingen kost i världen kan göra hela, vilket gör att jag inte kan motionera så mycket, har några kilo kvar till mitt mål. Jag trivs med mitt liv men kan inte se att ett lyckligt liv har något som helst att göra med vad jag äter.

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 01-12-2010, 00:23
          Länk hit: #59

Medlem

Japp, det var det vi gjorde. Läste innehållsförteckningen alltså. Och kom fram till att Becel var sämre. Betyder inte att jag varken gillar eller använder Milda. Använder som sagt smör och olja.

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 01-12-2010, 00:29
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 30-11-2010, 16:23) *
          Fast det var väl en lite ologisk orsak till att inte ta reda på mera om sättet att äta då kosten verkar passa din man på mer än ett sätt! När jag kom till odla hamnade jag mitt i 2 "fanatikers" diskussion om Round up men inte slutade jag kolla odla eller odla själv för det - jag kollade upp det och använde mitt eget sunda förnuft......

Vad gäller min mans kost så är det en källa till diskussioner i det här huset. Och hans dietist avråder från ren LCHF-kost.

Har allmänt svårt för fanatiker. "Middle-of-the-road is my middle name", typ.

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 21:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon