Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bilköp, Blocket
          Huggorm
          Inlägg 03-12-2010, 22:51
          Länk hit: #21

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 22:35) *
          Det är en hon och för ett par år sedan då vi tog ner den minst sagt vildvuxna häcken mellan våra tomter gjorde hon inte ett handtag för att hjälpa till, det blev en hel del ris och jag insåg att det var för mycket för att frakta bort med släpkärra så jag beställde en container vilket hon inte betalat en krona för men jag fick en utskällning på arabiska eller vad de nu pratar för språk i Israel. Hon hade inga pengar sade hon men ändå anlitade hon folk kort därefter för att bygga en veranda...

Hebreiska förmodar jag, om hon inte är israelisk palestinier för då är det väll arabiska. Men boende i villa och ekonomiskt lagd pekar väll åt hebreiska biggrin.gif

Att registrera bilen på en "målvakt" blir allt vanligare, och det har varit på tal länge att man skall ändra reglerna för att förhindra detta. Man vill göra det möjligt att beslagta bilar som är registrerade på dessa personer, eftersom de är juridiska ägare och ofta har miljonskulder. Varför det inte görs redan vet jag inte.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-12-2010, 22:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 22:42) *
          Det är viktigt att den som säljer bilen skickar in handlingarna om ägarbytet snarast annars kan det komma P-böter och allt möjligt efteråt.

Ännu bättre att man som bilköpare ber att få handlingarna och skickar in dom så att man vet att det blir gjort.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-12-2010, 22:56
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (*Stintan* @ 03-12-2010, 22:52) *
          Ännu bättre att man som bilköpare ber att få handlingarna och skickar in dom så att man vet att det blir gjort.

Det ligger väl mer i säljarens intresse av att inte få oönskade P-böter mm. för en bil man inte längre äger, i mitt fall fick jag dock posta handlingarna själv vilket jag också gjorde på vägen hem efter affären.

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-12-2010, 23:01
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 22:51) *
          Hebreiska förmodar jag, om hon inte är israelisk palestinier för då är det väll arabiska. Men boende i villa och ekonomiskt lagd pekar väll åt hebreiska biggrin.gif

Att registrera bilen på en "målvakt" blir allt vanligare, och det har varit på tal länge att man skall ändra reglerna för att förhindra detta. Man vill göra det möjligt att beslagta bilar som är registrerade på dessa personer, eftersom de är juridiska ägare och ofta har miljonskulder. Varför det inte görs redan vet jag inte.

Jag vet inte varifrån denna kvinna exakt kommer ifrån, inte ens vad hon heter och hon blev skitförbannad på sin dotter för att hon lämnat ut hemtelefonnummer och mobilnummer till mig. Försökte ta reda på vad hon heter via reg.numret och det var då jag upptäckte detta med Norrköping, telefonnumren är "skyddade/hemliga".

Redigerat av malcolm: 03-12-2010, 23:02

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-12-2010, 23:02
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ja, det är alltid säljaren som skall posta. Finns det brevlåda i närheten kan man dock med fördel göra det tillsammans. En gång lät jag mig övertalas att låta köparen posta ägarbytet, och han belönade mig med en räkning från trafikförsäkringsföreningen. Jag ringde och skällde på honom men det hände inte så mycket. Till slut krockade han med en container. Det var i min naiva ungdom innan jag lärde mig att känna igen en pundare.

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-12-2010, 23:11
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 23:02) *
          Ja, det är alltid säljaren som skall posta. Finns det brevlåda i närheten kan man dock med fördel göra det tillsammans. En gång lät jag mig övertalas att låta köparen posta ägarbytet, och han belönade mig med en räkning från trafikförsäkringsföreningen. Jag ringde och skällde på honom men det hände inte så mycket. Till slut krockade han med en container. Det var i min naiva ungdom innan jag lärde mig att känna igen en pundare.

Jag kommer förmodligen att köpa fler bilar via Blocket men nästa gång skall jag vara mer noggrann, det är trots allt mycket billigare att köpa privat än via en bilfirma och någon ny bil lär jag aldrig få råd med. Brorsan gav tex. 50.000 för sin SAAB 900 av 95-års modell hos en bilfirma och den var inte lika fin som denna jag köpt nu. Han fick fö. bara 10.000 för den när han bytte till en ny Subaru i våras så vem har gjort bästa bilaffären trots allt...

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 04-12-2010, 19:50
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

Malcolm, det kan inte stämma att du betalar den förra ägarens försäkring. Du ska försäkra bilen från det datum då ägarbytet skedde, då är det inga problem.
          Det bästa är att man fyller i hela ägarbytet tillsammans och postar det direkt. Försäkringen tecknar du direkt via telefon eller går in på nätet, det är mycket viktigt för att slippa liknande bekymmer.

Det finns givetvis en möjlighet att säljaren har skrivit i felaktigt datum för att på så sätt få tillbaka mer av sin premie. Det är tråkigt när sånt här händer men du får se det som läropengar.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-12-2025, 02:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon