CITAT (Ulrika84 @ 07-12-2010, 13:21)

Jag har funderat lite på att starta en studiecirkel, men tycker att studieförbunden verkar lite skumma.
Är det någon som har varit med i en studiecirkel där studieförbundet uppmanar cirkeln till att organisera sig på ett visst sätt för att på så sätt kunna söka mer pengar? Eller varit med om att studieförbund är väldigt angelägna om att man ska gå med i deras förbund bara för att man har nån typ av verksamhet, alltså att de nästa värvar medlemmar?
Jag har förstått att det är ganska vanligt, men jag förstår inte varför studieförbunden är så angelägna om att ha många medlemmar/cirklar som är igång!??! Även om de får mer i bidrag så ska ju de pengarna gå till cirklarna, eller?
Det vore finfint om det var någon som har lite erfarenhet!
Något fiffel är det nog inte utan snarare den verklighet som studieförbunden lever under.
Först - du kan inte som enskild person bli medlem i ett studieförbund, däremot i någon av de lokala organisationer som är medlemmar i studieförbundet. Studieförbunden drivs i kommunerna av olika intresseorganisationer - ABF är arbetarnas bildningsförbund medan Medborgarskolan drivs av moderaterna
Studieförbundens verksamheter drivs genom statsbidrag, kommunbidrag och till en liten del även av deltagaravgifter. De får ersättning dels per studietimme, dels för antalet deltagare, någon sorts mix av detta som jag inte vet hur man räknar riktigt.
I många kommuner har studieförbunden varit rena spargrisar i ekonomiskt kärva tider så det kan säkert se lite olika ut i olika kommuner.
Att någon värvar medlemmar eller att man vill ha så många deltagare som möjligt är alldeles okej, det är liksom grunden för deras existens liksom det är det för vilken förening som helst.