Ulrika84
Jag har funderat lite på att starta en studiecirkel, men tycker att studieförbunden verkar lite skumma.

Är det någon som har varit med i en studiecirkel där studieförbundet uppmanar cirkeln till att organisera sig på ett visst sätt för att på så sätt kunna söka mer pengar? Eller varit med om att studieförbund är väldigt angelägna om att man ska gå med i deras förbund bara för att man har nån typ av verksamhet, alltså att de nästa värvar medlemmar?

Jag har förstått att det är ganska vanligt, men jag förstår inte varför studieförbunden är så angelägna om att ha många medlemmar/cirklar som är igång!??! Även om de får mer i bidrag så ska ju de pengarna gå till cirklarna, eller?

Det vore finfint om det var någon som har lite erfarenhet!
theseraphim
Ju mer medlemmar förbunden har desto mer pengar får de ungefär som med facket så vitt jag förstått det.
Gunilla T
CITAT (Ulrika84 @ 07-12-2010, 13:21) *
Jag har funderat lite på att starta en studiecirkel, men tycker att studieförbunden verkar lite skumma.

Är det någon som har varit med i en studiecirkel där studieförbundet uppmanar cirkeln till att organisera sig på ett visst sätt för att på så sätt kunna söka mer pengar? Eller varit med om att studieförbund är väldigt angelägna om att man ska gå med i deras förbund bara för att man har nån typ av verksamhet, alltså att de nästa värvar medlemmar?

Jag har förstått att det är ganska vanligt, men jag förstår inte varför studieförbunden är så angelägna om att ha många medlemmar/cirklar som är igång!??! Även om de får mer i bidrag så ska ju de pengarna gå till cirklarna, eller?

Det vore finfint om det var någon som har lite erfarenhet!

Något fiffel är det nog inte utan snarare den verklighet som studieförbunden lever under.

Först - du kan inte som enskild person bli medlem i ett studieförbund, däremot i någon av de lokala organisationer som är medlemmar i studieförbundet. Studieförbunden drivs i kommunerna av olika intresseorganisationer - ABF är arbetarnas bildningsförbund medan Medborgarskolan drivs av moderaterna

Studieförbundens verksamheter drivs genom statsbidrag, kommunbidrag och till en liten del även av deltagaravgifter. De får ersättning dels per studietimme, dels för antalet deltagare, någon sorts mix av detta som jag inte vet hur man räknar riktigt.

I många kommuner har studieförbunden varit rena spargrisar i ekonomiskt kärva tider så det kan säkert se lite olika ut i olika kommuner.

Att någon värvar medlemmar eller att man vill ha så många deltagare som möjligt är alldeles okej, det är liksom grunden för deras existens liksom det är det för vilken förening som helst.
malcolm
Klippt från nätet:

Tjänstemännens Bildningsverksamhet (TBV) bildades 1935. Den 4 oktober 2004 gick TBV samman med Sensus studieförbund under namnet Sensus studieförbund.

gnon49
Cirkelverksamheten skall ju bekosta alla fasta kostnader som ett studieförbund har. Löner, lokaler mm. Ju fler cirklar som genererar vinst(alla gör det inte) desto bättre förutsättningar för studieförbunden. Sedan är vissa cirklar lönsammare än andra. SFI genererar bättre bidrag än målning t.ex. Arbetade med det administrativa inom medborgarskolan under många år.
Jan Lindgren
Hej!
Jag har startat en studiecirkel. Den är på dagtid och vi sysslar med trädgård. Eftersom jag inte tar något arvode så är allt kostadsfritt. Medborgarskolan hjälper till med en del administrativa grejor och kommunen ställer upp med gratis lokal. Eftersom det är på dagtid så är vi bara pensionärer och kommunen gynnas av att aktiva pensionärer behöver mindre vård. Medborgarskolan ordnar massor av gratis eller mycket billiga aktiviteter för pensionärer här i Osby.
MVH
Jan Lindgren
Ulrika84
CITAT (gnon49 @ 07-12-2010, 16:47) *
Cirkelverksamheten skall ju bekosta alla fasta kostnader som ett studieförbund har. Löner, lokaler mm. Ju fler cirklar som genererar vinst(alla gör det inte) desto bättre förutsättningar för studieförbunden. Sedan är vissa cirklar lönsammare än andra. SFI genererar bättre bidrag än målning t.ex. Arbetade med det administrativa inom medborgarskolan under många år.

Hmm... Så cirkelverksamheten är en ren överlevnadsgrej för studieförbunden? För vems skull har de cirkelverksamhet? Jag trodde att det var rent ideellt, och att de bara ville hjälpa till, men samtidigt har de alltså problem med att bara överleva?! Ska studieförbunden gå med vinst?!
theseraphim
CITAT (Ulrika84 @ 08-12-2010, 09:35) *
Hmm... Så cirkelverksamheten är en ren överlevnadsgrej för studieförbunden? För vems skull har de cirkelverksamhet? Jag trodde att det var rent ideellt, och att de bara ville hjälpa till, men samtidigt har de alltså problem med att bara överleva?! Ska studieförbunden gå med vinst?!

Precis som andra har skrivit så måste studieförbunden betala hyra, löner, el osv precis som alla andra verksamheter och får man inte in pengar så läggs de ner i slutändan. Sedan att de vill att man ansluter sig kan ju också vara då det finns vissa krav på vad en cirkel får göra och hur undervisningen går till osv så man får inte göra precis som man vill. Detta för att de som deltar inte ska bli lurade helt enkelt.
Gunilla T

Studieförbunden sysslar med folkbildning genom att i huvudsak driva cirkelverksamhet. Det är nog omöjligt att driva cirkelverksamhet som rent idéellt arbete, även toapappret skall betalas.

Folkbildningens syfte är att ge människor kunskap och bildning utanför ordinarie utbildningsverksamheter. Folkbildning skiljer sig från utbildning genom att det är frivilligt och saknar betygsystem.

Studieförbundens verksamheter betalas via kommun- och statsbidrag men ca 20% - 30% finansieras via deltagaravgifter. Precis som vilket affärsdrivande företag som helst måste studieförbunden även bygga upp ett kapital för löpande kostnader och investeringar. Ev. vinst går ju alltid tillbaka till verksamheten.

*Stintan*

Ska cirkelledare som håller cirklar i kanske egna lokaler med ibland egna maskiner betala för att leda cirklarna menar du eller vart vill du komma. Ingen blir rik på att hålla studiecirkel men genom att man gör det inom ett studieförbund så kan man få bidrag om kriterierna uppfylls.
Solstorm
Måste studiecirklar gå via studieförbunden? Kan man ha en cirkel själv utan att blanda in dem?
Gunilla T
Såklart man kan ordna allt det man vill privat om deltagarna delar på kostnaderna och någon upplåter sitt hem för verksamheten eller man lyckas hitta någon lämplig lokal till en billig ersättning.

En trädgårdscirkel kunde man säkert ordna i trädgården under sommartid - vore säkert trevligt om det fanns intresserade och man inte behövde sätta slantar på marknadsföringen.
Solstorm
Tack Gunilla T!

Jag vill minnas att jag har haft någon information om detta för längesedan, men jag har glömt...
Man kan ha en cirkel och få bidrag för den utan att gå via studieförbunden. Då kan ju det bidraget istället användas till ev studiematerial så man kan köpa in billigare böcker eller vad man nu tänker göra. Jag har googlat men hittar bara information från studieförbunden.

Var hittar jag någon sida med de regler som gäller som inte kommer från studiförbunden?
Gunilla T
..ooops...nu var jag nog otydlig....jag skrev att visst kan man ordna det man vill privat men då är det privat och kostnaderna får man ta själv.
Solstorm
CITAT (Gunilla T @ 08-12-2010, 15:14) *
..ooops...nu var jag nog otydlig....jag skrev att visst kan man ordna det man vill privat men då är det privat och kostnaderna får man ta själv.

Men kan man verkligen inte få det bidraget om man ordnar privat? Är det bara förbunden som får bidrag? Tror att det var annorlunda för längesedan men jag är osäker.
theseraphim
CITAT (Solstorm @ 08-12-2010, 15:17) *
Men kan man verkligen inte få det bidraget om man ordnar privat? Är det bara förbunden som får bidrag? Tror att det var annorlunda för längesedan men jag är osäker.

Jag är inte 100% men jag tror inte att man som privat kan få de bidragen utan man måste på något sätt tillhöra något förbund och detta återigen för att ha någon form av kvalitetssäkring av den utbildning som skall bedrivas.
Gunilla T
Vilket bidrag syftar du på?

Studieförbunden får sina bidrag via stat och kommun och de är hårt granskade och kräver regelbunden redovisning. Kommuner har, såvitt jag vet ingen rättighet att betala ut bidrag direkt till privatpersoner säkert inte staten heller.

theseraphim...studieförbunden bedriver folkbildningsverksamhet, inte utbildning
Solstorm
CITAT (Gunilla T @ 08-12-2010, 15:23) *
Vilket bidrag syftar du på?

Studieförbunden får sina bidrag via stat och kommun och de är hårt granskade och kräver regelbunden redovisning. Kommuner har, såvitt jag vet ingen rättighet att betala ut bidrag direkt till privatpersoner säkert inte staten heller.

theseraphim...studieförbunden bedriver folkbildningsverksamhet, inte utbildning

Jag syftar på det bidrag som studieförbunden får eller en del av det bidraget. Självklart så måste en privat cirkel också redovisa verksamhet och deltagare. Jag har för mig att det för längesedan gick att använda det bidraget till att subventionera studiematerial istället för avlöna cirkelledaren.
Gunilla T
CITAT (Solstorm @ 08-12-2010, 15:36) *
Jag syftar på det bidrag som studieförbunden får eller en del av det bidraget. Självklart så måste en privat cirkel också redovisa verksamhet och deltagare. Jag har för mig att det för längesedan gick att använda det bidraget till att subventionera studiematerial istället för avlöna cirkelledaren.

Nej, det går inte att betala till privatpersoner men du har delvis rätt att man kunde få och ff kan få ett subventionerat studiematerial om cirkelledaren inte tar betalt (om det inte skärpts på senare år) men det gick genom ett studieförbund och inte till någon privatperson.
gnon49

Nej,studieförbunden driver ingen ideell verksamhet. Det måste gå runt och helst med lite vinst. Det ställs höga krav på cirkelledarna och kostar därefter. Trots allt betalar ju deltagarna för att få bästa utbyte av kursen dom vill gå och förkovra sig i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon