Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > köper inte män kläder?, diskriminerande reklam
          Eva i Skåne
          Inlägg 08-12-2010, 16:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag är inte förtjust i att gå i affärer, men handlar mer än min man. Mest blir det dock postorder. Där visar sig ju skillnaderna också med säker 90-10 i procent på dam resp herr. Nåt företag har visst helt slopat herrsortiment.

Jag tittade härom dagen efter en bad/morgonrock till ena sonen. Tänkte göra det bekvämt för mig och beställa en från Ellos eller liknande. Haha, det trodde jag. Sökte på morgonrock och det fanns 10-15 varianter till dam, men inte en enda herr!!! Det fanns en frottévariant som fanns upp till 50/52 som kom upp vid sök på Ellos herr, men inte var jag hjälpt av det. Min son behöver några X förre L:et för att det ska passa.
          Ifjol önskade en annan storvuxen son detsamma. Då fanns det XL/XXL tror jag det var på Dressman. Får väl ge mig ut i affärerna en dag... annars blir det nåt annat i julklapp.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-12-2010, 17:42
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det här är ju helt klart en fråga för feministerna att sätta tänderna i. Eftersom det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor är kvinnorna uppenbarligen diskriminerade, när affärsidkarna är fördomsfulla och tror att de verkligen har sådant klädintresse som myter säger

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-12-2010, 17:47
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 08-12-2010, 17:42) *
          Det här är ju helt klart en fråga för feministerna att sätta tänderna i. Eftersom det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor är kvinnorna uppenbarligen diskriminerade, när affärsidkarna är fördomsfulla och tror att de verkligen har sådant klädintresse som myter säger

Det finns flera sorters feminister: De som anser att vi är väldigt lika är väl de vanligaste, men sen har vi "särartsfeministerna" som anser att kvinnor är helt annorlunda och bättre än män...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-12-2010, 17:50
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Huggorm @ 08-12-2010, 17:42) *

I våra könsroller finns ff alltför stora skillnader men könsroller är inlärda och kan läras om smile.gif

Citera
          theseraphim
          Inlägg 08-12-2010, 17:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Aqvakul @ 08-12-2010, 17:47) *
          Det finns flera sorters feminister: De som anser att vi är väldigt lika är väl de vanligaste, men sen har vi "särartsfeministerna" som anser att kvinnor är helt annorlunda och bättre än män...

Precis och det är ju ofta de som är "särartsfeminister" som har en tendens att citeras i media och som jag personligen tror(perosnligen nu) förstör mer än de gör nytta. Jag är man och vill att alla ska ha rätt tills samma lön och förmåner oavsett kön så det gör väl mig till feminist förmodar jag och det är ju inget man skäms för.
          Sedan att man kan göra reklam till olika målgrupper är ju mer självklart så länge det håller sig inom ramarna så att säga. Har ett företag en kundkrets som till 80% består av kvinnor så är det ju ganska logiskt att deras reklam till 80% riktar sig till kvinnor:-) Men en rolig sak man kan nämna är att dagens reklam för byggföretag mer och mer riktar sig även mot kvinnor.

Citera
          andersen
          Inlägg 08-12-2010, 17:52
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Aqvakul @ 08-12-2010, 17:47) *

Då tycker jag som "särartsfeministerna" kvinnorna är bättre än vi män.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-12-2010, 17:53
          Länk hit: #27

Moderator

CITAT (Gunilla T @ 08-12-2010, 17:50) *
          I våra könsroller finns ff alltför stora skillnader men könsroller är inlärda och kan läras om smile.gif

Vem är det i såna fall som skall lära om i det här fallet, de klädintresserade kvinnorna eller de ointresserade männen?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-12-2010, 17:55
          Länk hit: #28

Gäster

a0a.gif från hjärtat ....kvinnorna....

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-12-2010, 17:58
          Länk hit: #29

Moderator

CITAT (Gunilla T @ 08-12-2010, 17:55) *
          a0a.gif från hjärtat ....kvinnorna....

Än kan det bli en redig karl av dig med flirting.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-12-2010, 17:58
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Carl @ 08-12-2010, 07:44) *
          Titta på antalet skor i hallen! En man har max två par ett par svarta och ett par bruna. En kvinna minst 20par

Då har jag inget manligt skoköparbeteende -fear-.gif Jag har gärna 3-4 par att välja på sommartid; sandaler, sneakers/ skatesko för vardags, en snyggare sko om man behöver klä upp sig och ett par begagnade som man kan ha när man gräver i landet. Vintertid ett par lågskor som passar inomhus och ett par kängor. Fat helst går jag ju barfota men man måste ju ha skor som passar i alla tillfällen!

Bruna skor är big no no efter kl 18 man ska ha svart till aftonkläder säger tanten Ribbing som är etikettexpert.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-12-2010, 18:00
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (Huggorm @ 08-12-2010, 17:58) *
          Än kan det bli en redig karl av dig med flirting.gif

Har ingen önskan om det precis men...kvinna för min hatt duger bra wink.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-12-2010, 18:06
          Länk hit: #32

Moderator

CITAT (Markus_H @ 08-12-2010, 17:58) *
          Då har jag inget manligt skoköparbeteende -fear-.gif

Då följer även du fördomsprofilen perfekt, alla vet ju att homosexuella män är mycket klädintresserade och modemedvetna flirting.gif

Citera
          Skruttis
          Inlägg 08-12-2010, 18:31
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

CITAT (Meriona @ 08-12-2010, 12:55) *
          Då är jag definitivt en man! Lite skrämmande att komma på det så här mitt i livet! -cry-.gif

Då är vi två då!
          Jag avskyr att handla skor. Det är det tråkigaste jag vet och undviks tills de nuvarande totalt ramlar ihop. -fear-.gif

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-12-2010, 18:45
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Bland de könsroller som knappast är föremål för inlärning är barnafödande en.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-12-2010, 18:54
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2010, 18:45) *

Inte då...könsroller är socialt och kulturellt betingade...barnafödande är en biologisk funktion wink.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-12-2010, 19:13
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Gunilla T @ 08-12-2010, 18:54) *
          Inte då...könsroller är socialt och kulturellt betingade...barnafödande är en biologisk funktion wink.gif

Båda delar tycker jag. Det ena är en följd av det andra.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          andersen
          Inlägg 08-12-2010, 19:39
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2010, 18:45) *

För ett tag sedan kunde man läsa i kvällspressen om den gravida mannen,jag vet inte vad det rörde sig om men det stod mycket om honom på löpet.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-12-2010, 20:41
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 08-12-2010, 17:53) *
          Vem är det i såna fall som skall lära om i det här fallet, de klädintresserade kvinnorna eller de ointresserade männen?

tycker att männen borde skärpa sig flirting.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          netha
          Inlägg 08-12-2010, 20:43
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (Markus_H @ 07-12-2010, 22:32) *
          Jag fick reklam från Kapahl idag, ett litet häfte i A5 format med ca 8 sidor. Jag är kanske inte deras främsta målgrupp men de finns nära och jag behöver en ny vinterjacka så jag bläddrade igenom för att se vilka erbjudanden de hade. 3 uppslag med damkläder och 3 uppslag med barnkläder, noll herrkläder!

Likadant är det när postorderfirmor som ellos, H&M Rowells mfl skickar ut extra kataloger med "höstnytt", "julerbjudande" "nytt i sortimentet" m.m. aldrig några herrkläder i dom! Män hänvisas till huvudkatalogen och där utgör ju herrkläder ca 10% av katalogen.

Köper inte svenska män kläder själva??? confused.gif eller är det alltid mamma, flickvän, fru som köper det åt dom hela livet för jag hittar då aldrig någon reklam som vänder sig till mig!

Jag fick samma reklam som du ... ett litet plus var iaf att det följde med rabattkupong 30% på herrkläder
          lika som på barn & dam.

Visst köper svenska män kläder ... inte köper jag åt min man ... men jag kan ibland följa med som smakråd.
          Han köper nytt några ggr/år ...t-shirt och tröja kan bli impulsköp om han ser något han gillar. Skor har han också många par ... man ska inte gå i samma skor en hel dag. Sedan så behövs ju skor för olika tillfällen/klädsel/väder.

Son och svärsöner köper också sina kläder & skor själv ... men har ibland sina resp. med som smakråd.

Antal par skor som står i hallen hos oss, är alltid två ... ett par är mina det andra paret hans. smile.gif

Citera
          Tikka
          Inlägg 08-12-2010, 20:54
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Min man han tycker om att handla kläder, det är han som får släpa in mig istället i butikerna ohmy.gif Han kan ta sig en tur till skräddaren om det är så att han vill ha nåt speciellt...medan jag har hittat Sköna Plagg på torget i Varberg men det är ju inte så ofta men det händer.
          Tycker inte om att prova o vill gärna ha tomt i affären om det är så...itab o engelsson där trivs jag att handla wink.gif Fast skor ja o handväskor det finns en del här o inte är alla dom min mans...

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 18:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon