Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka fåglar ser ni vid fågelbordet?
          Eva i Skåne
          Inlägg 08-12-2010, 15:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Det är ganska mycket samma sorter hos oss läser jag, men sen en del lokala variationer.
          Stenknäck har jag sett för första året vid mitt fågelbord och domherrarna överraskade med att komma redan för ett par veckor sedan när snön kom. Vissa vintrar ser jag dom inte alls. Sen har jag också sett nötväckan som är lite ovanlig vid mitt fågelbord.
          Några grönfinkar har jag, men jag har undrat över att dom är så få, men nu fick jag förklaringen i Gunillas inlägg. Tråkigt med sjukdomen, men vid fågelbordet är det mer lagom antal av dom nu. Dom är annars ganska aggressiva tycker jag och håller sig lite väl mycket framme.

Alltså: blåmes, talgoxe, pilfink, grönfink, rödhake, domherre, bofink, stenknäck, nötväcka, koltrast, skata, råka.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-12-2010, 15:40
          Länk hit: #22

Gäster

Så glad jag blir Eva över dina grönfinkar! De finns tydligen på sina håll här i Sverige men i Mälardalen finns de inte.

...och så glömde jag nämna sparvhöken. Den kommer regelbundet eftersom matplatserna är uppdukade med småfåglar. Jag har gjort det lite svårare för den genom att sätta småfågelmaten i skydd av buskar och träd. Talgbollarna och nötautomaterna hänger jag alltid i granar och för markätande fåglar blir det under någon buske.

Citera
          Ingela i Segersb...
          Inlägg 08-12-2010, 16:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 685
          Medlem nr: 20 750

CITAT (Myosotis @ 08-12-2010, 12:36) *
          Än så länge bara talgoxe, blåmes, entita, talltita, nötväcka, domherre, koltrast, rödhake, gulsparv och nötskrika. Man kan ju alltid hoppas på några fler, någon svartmes och större hackspett hittar säkert hit och jag har hört grå- och grönsiska. Sidensvans har flygit över men de går nästan aldrig ner här. Det är inget bokollonår så bo- och bergfinkarna är någon annanstans. Har inte sett några stenknäckar eller grönfinkar på jättelänge sad.gif
          avundsjuk. Här kommer de aldrig fram ur skogen, men jag har sett dem utnyttja vildsvinsmatningar.

Fast jag har bara 2 st, trots att storskogen börjar precis bakom huset.

Citera
          omk
          Inlägg 09-12-2010, 03:05
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

CITAT (Olle A @ 08-12-2010, 11:33) *
          Samt rådjur, harar och ibland älgar. smile.gif
          Olle

I FÅGELBORDET ??? confused.gif
          "Mina" rådjur, Olle, smaskar jobbets äpplen och päron, men inte från fågelbordet ... tongue.gif

Här har jag annars en del av de fåglar alla nämner, men kan fortf inte se riktig skillnad på grön / gulsparv. Nån av dem har jag i ganska stora mängder iaf.
          Annars, nötväcka, nötskrika, koltrast, blåmes, talgoxe, hackspett (större, har jag precis lärt mej), skata, korp (fast h*n sitter bara uppepå en telefonstolpe och kollar ...), domherre, nån liten bullig typ med lång stjärt (kanske stjärtmes ?), har jag glömt nån ? Det känns så ....
          Jo, en liten brun en, med rödaktigt bröst, bofink ??

Sidensvansarna är inte här, förra året kom några gäng, åt upp rönnbären, sen svischade de vidare, men än har jag inte sett till dem. Det kan bero på att det inte FINNS några rönnbär här i år !?

Redigerat av omk: 09-12-2010, 03:10

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Olle A
          Inlägg 09-12-2010, 07:13
          Länk hit: #25

Gäster

Inte I fågelbordet, men visst är de förtjusta i solrosfrön! smile.gif

Bifogad bild

Redigerat av Olle A: 09-12-2010, 07:20

Citera
          Olle A
          Inlägg 09-12-2010, 07:20
          Länk hit: #26

Gäster

Fast man kan ju alltid försöka...

Bifogad bild

Olle

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 01:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon