| |
|
  |
Nya Supertuffa Sverige. |
|
|
|
|
25-01-2011, 21:55
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 21:45)  Ja, det är bättre att jag stannar här hemma och går på A-kassa i stället, så kan jag ta del av hela det samhälleliga utbudet med rent samvete.
Hur är det med akutsjukvård, förlorar man rätten till den också? Visserligen har jag nästan lika nära till närmsta norska sjukhus efter att de snikna västgötarna stängde alla västra götalands läns akutmottagningar utom de som låg i själva västergötland Ett steg i den så hett efterfrågade effektiviseringen tyvärr!  (tycker också att det draget var helt vansinnigt)
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 21:31)  Förövrigt förlorar jag min rätt till svensk sjukvård nu. Nya regler förbjuder veckopendling till jobb i Norge, man blir tvungen att skriva sig där i stället. Det är som jag känt i flera år nu, det finns ingen plats för mig i det här samhället, alla myndigheter gör vad dom kan för att jaga bort mig. Antingen skall jag flytta in i någon betongförort till de stora städerna där alla arbetsgivande företag samlats, eller så skall jag ut ur landet, några alternativ finns inte. Det är också ett slags utanförskap, det kan jag lova Inte är det från svenskt håll idèn om att ni som pendlar till Norge ska skriva er där utan det är ett norskt påfund. Vad jag förstått så vill man från svenskt håll ha någon annan sorts överenskommelse med Norge just eftersom detta får så mycket konsekvenser. Å andra sidan så har du ju valt själv att arbeta utomlands och inte sjutton finns alla jobb i betongförorterna. Antar att du jobbar i Norge för att du får mer betalt där än i Sverige.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:10
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 21:31)  Förövrigt förlorar jag min rätt till svensk sjukvård nu. Nya regler förbjuder veckopendling till jobb i Norge, man blir tvungen att skriva sig där i stället. Det är som jag känt i flera år nu, det finns ingen plats för mig i det här samhället, alla myndigheter gör vad dom kan för att jaga bort mig. Antingen skall jag flytta in i någon betongförort till de stora städerna där alla arbetsgivande företag samlats, eller så skall jag ut ur landet, några alternativ finns inte. Det är också ett slags utanförskap, det kan jag lova Du har frivilligt valt att jobba i Norge! Så sluta gnäll, eller skaffa jobb i hemlandet om du vill stanna här! Ursäkta tonen, men det är så jag känner. Edit: skrev innan jag läst andras svar. CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 21:45)  Ja, det är bättre att jag stannar här hemma och går på A-kassa i stället, så kan jag ta del av hela det samhälleliga utbudet med rent samvete.
Hur är det med akutsjukvård, förlorar man rätten till den också? Visserligen har jag nästan lika nära till närmsta norska sjukhus efter att de snikna västgötarna stängde alla västra götalands läns akutmottagningar utom de som låg i själva västergötland Så nu duger den svenska påtvingade sjukvården? En vård du inte ens betalar via skattsedeln!!! Snacka om att du vänder kappan efter vinden.... Skaffa jobb i Sverige istället, så slipper du a-kassa. Gratis är gott tydligen.
Redigerat av Anma: 25-01-2011, 22:10
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:17
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 22:09)  Du har frivilligt valt att jobba i Norge! Så sluta gnäll, eller skaffa jobb i hemlandet om du vill stanna här! Ursäkta tonen, men det är så jag känner. Edit: skrev innan jag läst andras svar. Så nu duger den svenska påtvingade sjukvården? En vård du inte ens betalar via skattsedeln!!! Snacka om att du vänder kappan efter vinden....
Skaffa jobb i Sverige istället, så slipper du a-kassa. Ja, lycka till att hitta ett jobb här, arbetsförmedlingen har tre jobb för dörrknackande försäljare samt ett sommarjobb för grönsaksodlare. Som sagt, alternativet är att flytta till Göteborg, och hoppas man överlever till första lönen kommer så man kan köpa sig en skottsäker väst. Jag har sökt jobb här sedan jag började i Norge 2003. Något enstaka tillfälligt jobb har jag lyckats få, och det har mer än väl täckt upp de kostnader samhället haft för mig. Dessutom betalar jag stora summor i fastighetsskatt, bränsleskatt, alkoholskatt och moms. Under tiden jag söker jobb har jag valt att ta umbärandet det innebär att veckopendla till jobb utomlands, för att inte ligga mina medmänniskor till last. Den svenska sjukvården får ju duga, eftersom det inte finns något vettigt alternativ om man inte vill betala två gånger. Jag kommer också förlora rätten att rösta i kommunval och landstingsval, det känns surt kan jag lova.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 21:31)  --- Det är som jag känt i flera år nu, det finns ingen plats för mig i det här samhället, alla myndigheter gör vad dom kan för att jaga bort mig. Antingen skall jag flytta in i någon betongförort till de stora städerna där alla arbetsgivande företag samlats, eller så skall jag ut ur landet, några alternativ finns inte. Det är också ett slags utanförskap, det kan jag lova Snacka om att ta på sig offerrollen. Du som alltid hävdar att det är upp till den enskilde om man inte fixar sin stuation...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:25
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:17)  Ja, lycka till att hitta ett jobb här, arbetsförmedlingen har tre jobb för dörrknackande försäljare samt ett sommarjobb för grönsaksodlare. Som sagt, alternativet är att flytta till Göteborg, och hoppas man överlever till första lönen kommer så man kan köpa sig en skottsäker väst. Jag har sökt jobb här sedan jag började i Norge 2003. Något enstaka tillfälligt jobb har jag lyckats få, och det har mer än väl täckt upp de kostnader samhället haft för mig. Dessutom betalar jag stora summor i fastighetsskatt, bränsleskatt, alkoholskatt och moms. Under tiden jag söker jobb har jag valt att ta umbärandet det innebär att veckopendla till jobb utomlands, för att inte ligga mina medmänniskor till last.
Den svenska sjukvården får ju duga, eftersom det inte finns något vettigt alternativ om man inte vill betala två gånger. Jag kommer också förlora rätten att rösta i kommunval och landstingsval, det känns surt kan jag lova. Du får flytta dit jobben finns! Om det så är jukkasjärvi. Det måste ju alla andra göra. Varför ska det vara annorlunda för just dig? Det finns 54811 lediga jobb i platsbanken just nu, nåt av dem borde väl duga? Sen kan man ta telefonkatalogen och ringa runt till alla företag. Skriver du dig i Norge så är det ju den norska sjukvården du får vända dig till helt enkelt. Det är trots allt i det landet du skattar. CITAT (Aqvakul @ 25-01-2011, 22:22)  Snacka om att ta på sig offerrollen. Du som alltid hävdar att det är upp till den enskilde om man inte fixar sin stuation...  Men det handlar personligt nu om Huggorm, skillnad då tydligen. Jisses.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:25
|

Moderator

|
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2011, 22:22)  Snacka om att ta på sig offerrollen. Du som alltid hävdar att det är upp till den enskilde om man inte fixar sin stuation... Ja, och nu måste jag och tiotusentals andra svenskar hitta ett nytt sätt att klara vår situation
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:28
|
Medlem

|
En massa fastighetsskatt? Hur många kronor handlar det om per dag? CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:25)  Ja, och nu måste jag och tiotusentals andra svenskar hitta ett nytt sätt att klara vår situation Skriv er i Norge, så är det problemet ur världen. Eller duger det landet bara att jobba i? Du har ju rätt att bo i din stuga ändå.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:30
|

Moderator

|
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 22:25)  Du får flytta dit jobben finns! Om det så är jukkasjärvi. Det måste ju alla andra göra. Varför ska det vara annorlunda för just dig? Det finns 54811 lediga jobb i platsbanken just nu, nåt av dem borde väl duga? Sen kan man ta telefonkatalogen och ringa runt till alla företag.
Skriver du dig i Norge så är det ju den norska sjukvården du får vända dig till helt enkelt. Det är trots allt i det landet du skattar. Jo, jag får naturligtvis göra det, men eftersom alla andra gnäller så har jag väll också rätt att göra det? Majoriteten av de där 54811 lediga jobben finns i de större städerna, och de som trots allt finns utanför är det enorm konkurrens om. Jag hade gärna tagit ett jobb i Jukkasjärvi, men där finns knappast heller några jobb. Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt av stadslivet med sin trängsel, betong, smuts och våld, men jag kommer naturligtvis göra det som krävs för att göra rätt för mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:17)  Ja, lycka till att hitta ett jobb här, arbetsförmedlingen har tre jobb för dörrknackande försäljare samt ett sommarjobb för grönsaksodlare. Som sagt, alternativet är att flytta till Göteborg, och hoppas man överlever till första lönen kommer så man kan köpa sig en skottsäker väst. Jag har sökt jobb här sedan jag började i Norge 2003. Något enstaka tillfälligt jobb har jag lyckats få, och det har mer än väl täckt upp de kostnader samhället haft för mig. Dessutom betalar jag stora summor i fastighetsskatt, bränsleskatt, alkoholskatt och moms. Under tiden jag söker jobb har jag valt att ta umbärandet det innebär att veckopendla till jobb utomlands, för att inte ligga mina medmänniskor till last.
Den svenska sjukvården får ju duga, eftersom det inte finns något vettigt alternativ om man inte vill betala två gånger. Jag kommer också förlora rätten att rösta i kommunval och landstingsval, det känns surt kan jag lova. Se det positiva. Norge har väl lika fin välfärd som Sverige. Dessutom betalar du väl lägre skatt. Du får väl rösta i riksdagsvalet och är fortfarande svensk medborgare. Visserligen är det billigare att bo o leva i sverige, men ändå. Hade Norge varit med i EU hade allt nog varit lättare.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:32
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:30)  Jo, jag får naturligtvis göra det, men eftersom alla andra gnäller så har jag väll också rätt att göra det? Majoriteten av de där 54811 lediga jobben finns i de större städerna, och de som trots allt finns utanför är det enorm konkurrens om. Jag hade gärna tagit ett jobb i Jukkasjärvi, men där finns knappast heller några jobb. Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt av stadslivet med sin trängsel, betong, smuts och våld, men jag kommer naturligtvis göra det som krävs för att göra rätt för mig. Det gör de flesta andra också, skillnaden är att du har möjligheten att göra det, som har arbetsförmåga. Den utan arbetsförmåga kan inte det, inte ens med vilje.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:34
|

Moderator

|
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 22:28)  Skriv er i Norge, så är det problemet ur världen. Eller duger det landet bara att jobba i? Du har ju rätt att bo i din stuga ändå. Jag får rätt att besöka min stuga som utlandsturist, jag får inte längre bo här, lika lite som jag får använda mig av sjukvården. Och jag får inte längre köra min svenska bil.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 22:36
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:34)  Jag får rätt att besöka min stuga som utlandsturist, jag får inte längre bo här, lika lite som jag får använda mig av sjukvården. Och jag får inte längre köra min svenska bil. Och det är fortfarande alldeles frivilligt av dig att jobba och skatta i Norge.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 23:14
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Halledudane, så synd om en stackars Huggorm. Har man sågat av den gren som man sitter på, så kan man väl inte skylla på andra. Kan du inte skriva en rad till din kompis Renfält för att bli kompenserad? Och du...med den stuga du bebor lär det inte bli mycket i fastighetsskatt - oj, den har ju alliansen tagit bort! Putz weck! Och du betalar fortfarande? Dummerjöns!!! Kan du inte gråta ett tag innan du sticker tummen i munnen och somnar...
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 23:30
|

Moderator

|
CITAT (Bengalow @ 25-01-2011, 23:14)  Halledudane, så synd om en stackars Huggorm. Har man sågat av den gren som man sitter på, så kan man väl inte skylla på andra. Kan du inte skriva en rad till din kompis Renfält för att bli kompenserad? Och du...med den stuga du bebor lär det inte bli mycket i fastighetsskatt - oj, den har ju alliansen tagit bort! Putz weck! Och du betalar fortfarande? Dummerjöns!!! Kan du inte gråta ett tag innan du sticker tummen i munnen och somnar... Fastighetsskatten är inte borttagen, den är bara omdöpt samt har fått ett tak. Och jag har faktiskt hopp om att regeringen skall ta tag i problemet, jag tror inte dom vill ha ytterligare 25000 arbetslösa sittande ute i stugorna och höja arbetslöshetssiffrorna
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 23:52
|
Medlem

|
Fastighetsskatt var ju Alliansen stora huvudnummer i förra valet! Är den inte borttagen? Tänk sådana politiker du röstar fram - döpa om och hokuspokus är den väck...! Eller inte...? Jodå, den har fått ett tak - så rika människor med >500 m² boyta betalar samma avgift som du med dina 50m² utan riinnande vatten och avlopp. Tack och godnatt för rättvisa! Beträffande dina tankar om ytterligare arbetslösa "i stugorna" så är det precis det dom är ute efter. Ju fler arbetslösa, desto billigare arbetskraft. Speciellt som a-kassa och F-kassa inte får lov att hjälpa de som kommit i "utanförskapet". Du är snart där själv, verkar det som, fastän både ung, oförståndig och arbetsför.
Redigerat av Bengalow: 25-01-2011, 23:54
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 23:54
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 22:28)  En massa fastighetsskatt? Hur många kronor handlar det om per dag?
Skriv er i Norge, så är det problemet ur världen. Eller duger det landet bara att jobba i? Du har ju rätt att bo i din stuga ändå. absolut inte, norge är ett utmärkt land på alla sätt och vis, härligt språk, underbar natur, hur mycket jobb som helst, bra betalt, lätt att hitta bostad, bra vård, socialdemokratiskt regering, ej med i eu, bra sjukförsäkring mm, hade jag jobb i norge skulle jag bosätta mig där direkt! norge har allt sverige har haft!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2011, 23:58
|
Medlem

|
Så rätt herkules!! Men säljer Huggorm stugan, så blir det viss vinstskatt, och det svider nog i ormskinnet!!! Den kan ju gå till snyltare i samhället!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2011, 00:32
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 23:30)  Fastighetsskatten är inte borttagen, den är bara omdöpt samt har fått ett tak. Och jag har faktiskt hopp om att regeringen skall ta tag i problemet, jag tror inte dom vill ha ytterligare 25000 arbetslösa sittande ute i stugorna och höja arbetslöshetssiffrorna Det är ju inte Sveriges regering som bestämmer om ni som jobbar i Norge måste skriva er där. Återstår väl att se om om din polare Reinfeldt kan göra något åt det.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2011, 00:50
|

Moderator

|
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2011, 00:32)  Det är ju inte Sveriges regering som bestämmer om ni som jobbar i Norge måste skriva er där. Återstår väl att se om om din polare Reinfeldt kan göra något åt det. Jag vet inte som det är statsministerns eller utrikesministerns uppgift, men de kan naturligtvis föra en dialog med sin norska motsvarighet. Länder har hållhakar och förpliktelser mot varandra, och kan påverka mer än man tror.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|