| |
|
  |
Nya Supertuffa Sverige. |
|
|
|
|
06-02-2011, 12:56
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (theseraphim @ 06-02-2011, 10:17)  Självklart ska det löna sig att arbeta för annars så blir det som det var förut dvs att många hellre går på bidrag än tar småjobb för skillnaden var så liten...däremot så ska ersättning för en sjukpensionär inte vara allt för liten för den delen hellre och vara baserad på den lön personen haft. De som aldrig kunnat jobba däremot och inte har en lön att basera sig på bör väl få ett bidrag som motsvarar en ganska normal lön dvs kasnke inte 15000:- efter skatt eller så. Det är väl ingen som innerst inne som vill att det ska löna sig att vara sjuk för det är ju inte därför man blir sjuk. Förut, innan Alliansen, fick en som inte hade SGI ut 7500:- som sjukpensionär om jag inte minns helt fel, är det för mycket?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 12:59
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 12:56)  Förut, innan Alliansen, fick en som inte hade SGI ut 7500:- som sjukpensionär om jag inte minns helt fel, är det för mycket? Plus bostadsbidrag och andra tillägg då eller? Ingår hyran i de där 7500kr så känns det inte oskäligt generöst.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 13:01
|
Medlem

|
Då kan jag ju då konstatera att jag i alla fall hade rätt i att Gita aldrig behövt kämpa i sitt liv. Det förklarar en hel del. Självklart har alla människor svårigheter i sitt liv, det har nog Gita också haft, det är inte det jag menar. Men alla kloka odliater förstår nog det utan att jag egentligen behöver förtydliga. CITAT (Huggorm @ 06-02-2011, 12:59)  Plus bostadsbidrag och andra tillägg då eller? Ingår hyran i de där 7500kr så känns det inte oskäligt generöst. Ja, de där andra bidragen är ju inkomstbeprövade, som alla har rätt till.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 13:12
|
Medlem

|
Just det ja, Huggorm, den som blir utförsäkrad idag och inte har SGI får 4400:- ungefär, till att börja med. Kom då ihåg att man blir utförsäkrad för att man varit sjuk för länge. Inte för att man blivit bättre eller friskare. så småningom blir summan 0:- . Om man inte lyckas bli återförsäkrad eller få ett jobb. Fast man fortfarande är lika sjuk som innan. Vi har ju minst en odliat som är på väg mot det ödet.
Redigerat av Anma: 06-02-2011, 13:14
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 13:21
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 13:12)  Just det ja, Huggorm, den som blir utförsäkrad idag och inte har SGI får 4400:- ungefär, till att börja med. Kom då ihåg att man blir utförsäkrad för att man varit sjuk för länge. Inte för att man blivit bättre eller friskare. så småningom blir summan 0:- . Om man inte lyckas bli återförsäkrad eller få ett jobb. Fast man fortfarande är lika sjuk som innan. Vi har ju minst en odliat som är på väg mot det ödet. Life sucks, så är det bara
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 13:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 10:58)  Tänk, det är nästan den bild jag får av dig förutom att jag uppfattar dig som en sur gammal gubbe (alltså av det manlig könet, vilket givetvis kan vara fel) nåväl som en betonghäck som fastnat i cementen för bra länge sedan. Sen tycker jag att din bild av människor som hjälplösa offer, varelser som varken vill, kan eller bör ta ansvar för sina egna liv, fatta kloka beslut m.m.är rätt föraktfull. De flesta av oss kan alldeles utmärkt ta hand om oss själva och även klara de svårigheter som mer eller mindre möter oss alla och jag vidhåller att det är fruktansvärt egoistiskt att sätta barn till världen om man inte ens från start är kapabel att ge dem ett bra liv.
Skall kanske korrigera din bild av mig en aning; kvinna, övre medelåldern, hyfsat välutbildad, fortfarande yrkesverksam med ett väldigt spännande, intressant och hyfsat välbetalt jobb, två nu vuxna barn som båda lyckats skapa de liv de vill ha. Kan tillägga att jag sedan nästan 40 å är lyckligt gift med den man som ända sedan tonåren varit och är min stora kärlek och bästa vän.
Så snälla du, ha gärna åsikter om mina åsikter, men ge dig inte på att försöka beskriva mig som person för det blir lika fel som förmodligen min bild av dig är. Gita  Jag har inte på något sätt försökt beskriva dig. Jag talade bara om hur jag uppfattar dig. Inte ändrade sig den uppfattningen efter ditt senaste surkärringsinlägg.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 13:26
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 06-02-2011, 13:21)  Life sucks, så är det bara Menar du att det är ok att Sverige behandlar sina medborgare på det viset? Du har nog aldrig svarat direkt på den frågan.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (gnon49 @ 03-02-2011, 22:38)  Det är väl mest i invandrartäta områden fattigdomen ökat. Det tar ju några år innan man byggt upp sin nya tillvaro och fått arbete. Till dess så är det ganska naturligt knapert i börsen. Är man inte inne i trygghetssystemet får, och har, man alltid fått leva på gränsen. Visst har sjukförsäkringssystemet försämrats, inte tu tal om annat, men i övrigt så är sig allt likt tycker jag. Att vi skall arbeta längre upp i åldrarna och höja pensionsålder verkar alla partier vilja, föruton vänsterpartiet kanske. Tror knappast vi kan förvänta oss några större reformer oavsett vem som styr Svedala. Tror faktiskt att Alliansen o socilademokraterna står varandra närmare än vad som skyltas med utåt. Ideologi är nog bra, men utan välajre är den intet värd. >Ompröva politiken är enda vägen och då sneglar givetvis socialdemokratin på alliansen politik för att utröna vad den har, som dom själva saknar i dagsläget. Sådan är politiken. Och skall väl så vara för att utvecklas. Man gjorde ju jämförelser mellan Alliansen och S inför valet i höstas och i stort så delade dem åsikter i det mesta faktiskt. Givetvis trissar de riktigt invandrartäta problemområdena upp statistiken ta tex Rosengård där arbetslöshet och fattigdom är utbrett. Att sen slå ihop all statistik till en gemensam klump är egentligen urbota dumt för det ger ingen precision för var man ska arbeta för att förebygga osv.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Har nu haft intressant läsning i denna tråd. Om politik säger jag inget, för där är jag novis, men det finns andra saker som jag reagerade på och det var ju att alla vi har inte fått likadan start i livet av olika orsaker, både goda och mindre bra. Man präglas rätt så mycket av det som man fick lära sig som barn, men det vuxna livet kanske inte stämmer alls med det man har planerat för???? Under resans gång händer det saker som man kanske hade undvikit om man hade vetat bättre, men det är ingen ursäkt, endast om man gör samma dumma fel om och om igen. Då kanske kan man stanna upp och tänka efter. Läste en bra bok som hette "Varför händer detta mig igen?", det var tänkvärt. Barnen som föds, frågar inte alltid om det skulle passa nu eller senare, den saken får man ta hand om allteftersom och det är inte deras fel om livet tar en annan vändning man tänkt sig..... Från en dag till nästa kan ens värld bli så kaotiskt fel att man häpnar, men man får klara sig även i den situationen även att det ser välldigt mörkt ut. Ingen passerar sin livscykel utan några som helst avvikelser, olyckor, sjukdommar ---- så tänk för er, ni som inte sitter där med smärtor och dyl. att ni är tills vidare lyckligt lottade, men utan den erfarenheten kan ni inte till fullo förstå dem som av er ligger välldigt illa till. ....  Dessa var mina tankar till denna debatt utan att peka ut någon, det var inte mitt huvudsyffte med detta inlägg. ..Fuchsian ....
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 14:24
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Red Top @ 06-02-2011, 13:22)   Jag har inte på något sätt försökt beskriva dig. Jag talade bara om hur jag uppfattar dig. Inte ändrade sig den uppfattningen efter ditt senaste surkärringsinlägg.  Om du vore något klokare så behöll du din uppfattning om andra forummedlemmar för dig själv, det kan ju faktiskt vara så att dina "uppfattning" säger mer om dig själv än vad dom säger om andra. Och som sagt, bemöt gärna mina inlägg i sak, trevligare dock om du kunde undvika att kalla inlägg som inte faller dig i smaken för "surkärringsinlägg" och dylikt, Din uppfattning 0m mig är din ensak så länge du har vett att behålla den för dig självp Gita
Redigerat av Gita: 06-02-2011, 14:38
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 14:29
|
Medlem

|
Och så har Odlas självutnämnda expert på vem som är klok och vem korkad talat.
Edit: Förlåt, jag menar vem som framstår som klok och vem som framstår som korkad.
Redigerat av Anma: 06-02-2011, 14:30
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 14:53
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 14:24)  Om du vore något klokare så behöll du din uppfattning om andra forummedlemmar för dig själv, det kan ju faktiskt vara så att dina "uppfattning" säger mer om dig själv än vad dom säger om andra. Och som sagt, bemöt gärna mina inlägg i sak, trevligare dock om du kunde undvika att kalla inlägg som inte faller dig i smaken för "surkärringsinlägg" och dylikt, Din uppfattning 0m mig är din ensak så länge du har vett att behålla den för dig självp Gita Gäller det jag fetmarkerat i ditt inlägg ovan endast andra kan man ju undra?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 15:00
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 13:01)  Då kan jag ju då konstatera att jag i alla fall hade rätt i att Gita aldrig behövt kämpa i sitt liv. Det förklarar en hel del. Självklart har alla människor svårigheter i sitt liv, det har nog Gita också haft, det är inte det jag menar. Men alla kloka odliater förstår nog det utan att jag egentligen behöver förtydliga. Ja, de där andra bidragen är ju inkomstbeprövade, som alla har rätt till. Jaså, det kan du konstatera? Det var inte dåligt, att dra slutsatser om andras liv som man inte vet ett dyft om. För din information; Ja, jag är nöjd med mitt liv, jag har både kämpat och arbetat hårt för att få det jag vill ha. Och tro inte att jag på något sätt varit förskonad för motgångar eller stor sorg, men hur man hanterar sådant är ett val man gör. Antingen kan man acceptera verkligheten och göra det bästa av den så som den är eller kan man sätta sig ner och bittert svära över livets orättvisor och kritisera dem som gör andra val. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 15:10
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 14:29)  Och så har Odlas självutnämnda expert på vem som är klok och vem korkad talat.
Edit: Förlåt, jag menar vem som framstår som klok och vem som framstår som korkad. Och vem är det då? Eftersom det här inte är ett svar på ett inlägg i tråden så vet jag inte vem du menar, nu msåte jag ju veta? Det är ju lite som sekunden innan man får reda på vem som vunnit Idol eller något nu:-)
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 15:15
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2011, 14:53)  Gäller det jag fetmarkerat i ditt inlägg ovan endast andra kan man ju undra? Tja, jag försöker att inte bedöma personen bakom inläggen istället för deras åsikter, fast det klart att jag misslyckas ibland. Även solen har sina fläckar, vet du väl. När det gäller de åsikter som framförs så tar jag mig rätten att tycka och uttrycka min mening precis som alla andra. Gita P.s. Börjar bli trött på att ständigt diskutera min person som väl egentligen inte kan vara intressant för andra än de som på något sätt står mig nära. Så svejs på ett tag, nu ni får tjafsa vidare om något annat. D.s
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 15:22
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 15:00)  Jaså, det kan du konstatera? Det var inte dåligt, att dra slutsatser om andras liv som man inte vet ett dyft om. För din information; Ja, jag är nöjd med mitt liv, jag har både kämpat och arbetat hårt för att få det jag vill ha. Och tro inte att jag på något sätt varit förskonad för motgångar eller stor sorg, men hur man hanterar sådant är ett val man gör. Antingen kan man acceptera verkligheten och göra det bästa av den så som den är eller kan man sätta sig ner och bittert svära över livets orättvisor och kritisera dem som gör andra val. Gita Och det kunde man ge sig fan på att just du missade halva inlägget. CITAT Självklart har alla människor svårigheter i sitt liv, det har nog Gita också haft, det är inte det jag menar. Men alla kloka odliater förstår nog det utan att jag egentligen behöver förtydliga.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 15:38
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 15:00)  För din information; Ja, jag är nöjd med mitt liv, jag har både kämpat och arbetat hårt för att få det jag vill ha. Och tro inte att jag på något sätt varit förskonad för motgångar eller stor sorg, men hur man hanterar sådant är ett val man gör. Antingen kan man acceptera verkligheten och göra det bästa av den så som den är eller kan man sätta sig ner och bittert svära över livets orättvisor och kritisera dem som gör andra val. Gita Försök att hitta ett inlägg av mig där jag kritiserar någon för att de lyckats i livet. Försök att hitta ett inlägg av mig där jag inte unnar någon ett bra liv. Försök att hitta ett inlägg av mig där jag säger att jag har ett uselt liv. Försök att hitta ett inlägg från mig där jag är bitter över det som hänt mig och där jag inte accepterat min situation. Du har verkligen helt missuppfattat var jag står och vad jag står för om du tror att jag inte unnar någon annan ett bra liv. Det jag står för och vad jag tycker är att man även ska värna om dem som inte är så lyckade i livet. Det jag står för och vad jag tycker är att jag är ödmjuk nog att förstå att alla människor faktiskt inte har samma möjligheter i livet. Det jag står för och vad jag tycker är att jag anser att en sjuk ska få vara sjuk tills man blir frisk och få samhällets trygghet hela vägen. Det jag står för och vad jag tycker är att människor med dina åsikter, helt oberoende av hur mycket pengar du har på banken eller hur stimulerande jobb du har, är stora egoister som enbart ser till sig själv och sitt eget. Någon som är svag eller sjuk får skylla sig själv för att de gjort fel val från början. Jag föraktar faktiskt sådana åsikter, och därmed föraktar jag människor med den människosynen. Och därmed föraktar jag dig. Det står jag för. Det har ingenting att göra med hur lyckad man är rent ekonomiskt. det har enbart att göra med vad man har för syn på sina medmänniskor. Jag har inget emot att man bor fint och äter gåslever på guldtallrikar varje dag. Men om man gör det samtidigt som man ser ner på de som aldrig ens hört talas om gåslever så är det en annan sak. Comprende?! Nu kan jag nästan svära på att det sitter vissa bakom sina skärmar och tycker att jag är "präktig" och "rättrådig". Möjligen med ett föraktfullt flin på sin läpp. Men sörru, det bjuder jag på. Idag är jag givmild. ------------------------------------- Ett tillägg! Du skriver:"Antingen kan man acceptera verkligheten och göra det bästa av den så som den är eller kan man sätta sig ner och bittert svära över livets orättvisor och kritisera dem som gör andra val." Menar du på fullt allvar att en sjukdom är ett val man gör? Cancer, bilolyckor, ALS? Alla dessa människor har valt sitt öde?!
Redigerat av Anma: 06-02-2011, 15:42
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 18:02
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 15:38)  Försök att hitta ett inlägg av mig där jag kritiserar någon för att de lyckats i livet. Försök att hitta ett inlägg av mig där jag inte unnar någon ett bra liv. Försök att hitta ett inlägg av mig där jag säger att jag har ett uselt liv. Försök att hitta ett inlägg från mig där jag är bitter över det som hänt mig och där jag inte accepterat min situation.
Du har verkligen helt missuppfattat var jag står och vad jag står för om du tror att jag inte unnar någon annan ett bra liv.
Det jag står för och vad jag tycker är att man även ska värna om dem som inte är så lyckade i livet.
Det jag står för och vad jag tycker är att jag är ödmjuk nog att förstå att alla människor faktiskt inte har samma möjligheter i livet.
Det jag står för och vad jag tycker är att jag anser att en sjuk ska få vara sjuk tills man blir frisk och få samhällets trygghet hela vägen.
Det jag står för och vad jag tycker är att människor med dina åsikter, helt oberoende av hur mycket pengar du har på banken eller hur stimulerande jobb du har, är stora egoister som enbart ser till sig själv och sitt eget. Någon som är svag eller sjuk får skylla sig själv för att de gjort fel val från början. Jag föraktar faktiskt sådana åsikter, och därmed föraktar jag människor med den människosynen. Och därmed föraktar jag dig. Det står jag för.
Det har ingenting att göra med hur lyckad man är rent ekonomiskt. det har enbart att göra med vad man har för syn på sina medmänniskor.
Jag har inget emot att man bor fint och äter gåslever på guldtallrikar varje dag. Men om man gör det samtidigt som man ser ner på de som aldrig ens hört talas om gåslever så är det en annan sak.
Comprende?! Nu kan jag nästan svära på att det sitter vissa bakom sina skärmar och tycker att jag är "präktig" och "rättrådig". Möjligen med ett föraktfullt flin på sin läpp.
Men sörru, det bjuder jag på. Idag är jag givmild.
------------------------------------- Ett tillägg! Du skriver:"Antingen kan man acceptera verkligheten och göra det bästa av den så som den är eller kan man sätta sig ner och bittert svära över livets orättvisor och kritisera dem som gör andra val."
Menar du på fullt allvar att en sjukdom är ett val man gör? Cancer, bilolyckor, ALS? Alla dessa människor har valt sitt öde?! Jag föraktar inte dej, jag föraktar inte människor för att de har andra åsikter och värderingar än jag själv.Däremot tycker jag ärligt och uppriktigt väldigt, väldigt synd om dig, vilket miserabelt liv du måste ha om du går omkring och föraktar alla som inte delar dina värderingar eller har andra åsikter och erfarenheter. Förakt är ju en känsla som bara drabbar den som föraktar, dvs. i det här fallet dig själv inte mig. Ja, jag tycker att jag har ett bra liv men har jag har aldrig påstått att mycket pengar,champagne och gåslever är det som innebär ett bra liv för mig. Är det det som är din idé om ett bra liv eftersom du tog upp detta? Självklart att pengar innebär frihet och att champagene kan vara trevligt, men har man inte ett bra liv på ett djupare plan är det ganska oviktigt. Sen undrar jag om du misstolkar med flit eller om du verkligen inte förstod vad jag skrev om "val". Om du läser mitt inlägg en gång till så skall du se att jag aldrig påstått att man väljer sjukdom, olyckor eller andra förluster, däremot har man ett val hur man förhåller sig till det man möter i livet. Den största skillnaden mellan dina och mina värderingar är nog att du anser att vi människor är hjälplösa offer med minimala möjligheter att påverka våra liv medan jag anser att vi människor är starka, kapabla och kloka nog till att bemästra det mesta vi råkar ut för. Du tror på kollektivet medan jag tror på individen. Det är bra att stå upp för sina åsikter och kämpa för det man anser vara rätt, fortsätt med det. det är mindre bra att visa förakt mot de som har andra åsikter , det är också mindre bra att totalt vägra att ens reflektera över sådant som inte stämmer med den egna världsbilden och det är definitivt inte bra att lägga in egna tolkningar mellan raderna i andras inlägg. Egentligen är det både dumt och fåfängt av mig att tjafsa med dig, för du har ju redan bestämt att jag och alla de som står för liknande värderingar som jag är värda ditt förakt. Självklart borde jag helt enkelt hålla mig ifrån detta forum precis som många andra verkar göra numera, men det är svårt eftersom jag precis som du står för mina åsikter och värderingar.Sen gillar jag inte heller inte ditt sätt att kasta skit på mig som person, men återigen, jag föraktar dig inte Gita Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 18:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Man vet inte hela sanningen om allt om en annan person, det borde man lära sig! Endast den personen som det gäller vet HELA sanningen och därför är det bättre att respektera än kritisera personligheter i fråga. Sen är det en annan femma att kritisera åsikter och sånt, men inte själva personen. ......  ...Fuchsian....
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|