| |
|
  |
Nya Supertuffa Sverige. |
|
|
|
|
06-02-2011, 18:35
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 18:02)  Jag föraktar inte dej, jag föraktar inte människor för att de har andra åsikter och värderingar än jag själv.Däremot tycker jag ärligt och uppriktigt väldigt, väldigt synd om dig, vilket miserabelt liv du måste ha om du går omkring och föraktar alla som inte delar dina värderingar eller har andra åsikter och erfarenheter. Förakt är ju en känsla som bara drabbar den som föraktar, dvs. i det här fallet dig själv inte mig. Lika lite som jag vet om ditt liv vet du om mitt. Ja, jag tycker att jag har ett bra liv men har jag har aldrig påstått att mycket pengar,champagne och gåslever är det som innebär ett bra liv för mig. Är det det som är din idé om ett bra liv eftersom du tog upp detta? Självklart att pengar innebär frihet och att champagene kan vara trevligt, men har man inte ett bra liv på ett djupare plan är det ganska oviktigt. Nej det är det inte. Det var ett extremt exempel. Men liväl ser du ner på dem som inte har möjligheterna att förändra sitt liv. Sen undrar jag om du misstolkar med flit eller om du verkligen inte förstod vad jag skrev om "val". Om du läser mitt inlägg en gång till så skall du se att jag aldrig påstått att man väljer sjukdom, olyckor eller andra förluster, däremot har man ett val hur man förhåller sig till det man möter i livet. Enligt dig kan ju alla förändra sina liv. Så hur ska man förändra sitt liv om man har obotlig cancer och fk vägrar ge sjukpenning? Göra pinan kort och hoppa framför tåget? Bli en lycklig uteliggare den tid man har kvar?
Den största skillnaden mellan dina och mina värderingar är nog att du anser att vi människor är hjälplösa offer med minimala möjligheter att påverka våra liv medan jag anser att vi människor är starka, kapabla och kloka nog till att bemästra det mesta vi råkar ut för. Du tror på kollektivet medan jag tror på individen. FEL! Den största skillnaden mellan dina och mina värderingar är att jag inser att alla inte är kapabla till att förändra sitt liv.
Det är bra att stå upp för sina åsikter och kämpa för det man anser vara rätt, fortsätt med det. det är mindre bra att visa förakt mot de som har andra åsikter , det är också mindre bra att totalt vägra att ens reflektera över sådant som inte stämmer med den egna världsbilden och det är definitivt inte bra att lägga in egna tolkningar mellan raderna i andras inlägg. Städa framför egen dörr först. Jag kan erbjuda dig kvasten. Jag reflekterar mer än du tror, men jag kommerr aldrig att dela uppfattningen att alla människor har möjligheten att förändra sina liv. många klarar det på egenhand, andra med stöd medan det finns de som inte klarar det.
Egentligen är det både dumt och fåfängt av mig att tjafsa med dig, för du har ju redan bestämt att jag och alla de som står för liknande värderingar som jag är värda ditt förakt. Självklart borde jag helt enkelt hålla mig ifrån detta forum precis som många andra verkar göra numera, men det är svårt eftersom jag precis som du står för mina åsikter och värderingar.Sen gillar jag inte heller inte ditt sätt att kasta skit på mig som person, men återigen, jag föraktar dig inte Ja, nåt är du ju värd. Bra va?. Snälla, gör det lätt istället. Var har jag kastat skit på dig som person? Dessutom skiter jag fullständigt i vad du gillar och inte gillar hos mig. Gita Gita Mina svar i rött.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 18:45
|
Medlem

|
Jag har bestämt mig nu. Du är inte värdig min tid, Gita. Var så goda för underhållningen alla ni som går in här stup i kvarten och läser.  Det var roligt så länge det varade.
Redigerat av Anma: 06-02-2011, 18:51
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 20:36
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 18:45)  Jag har bestämt mig nu. Du är inte värdig min tid, Gita. Var så goda för underhållningen alla ni som går in här stup i kvarten och läser.  Det var roligt så länge det varade. Hahha... det är till att göra det lätt för sig. De som inte tycker som du är alltså inte värda din tid? Att ta till sig något nytänkande , något som inte stämmer vad du alltid tyckt är tydligen inget för dig. Hur som helst, för din skull hoppas jag att du hittar på något mer konstruktivt än att spy galla. gita
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 20:41
|
Medlem

|
Fel, Gita. Du är inte värdig min tid. Till exempel Huggorm kan jag munhuggas med till dödagar. Det är mer värdigt. Han har något du saknar. Stil och humor.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 20:42
|
Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 06-02-2011, 15:10)  Och vem är det då? Eftersom det här inte är ett svar på ett inlägg i tråden så vet jag inte vem du menar, nu msåte jag ju veta? Det är ju lite som sekunden innan man får reda på vem som vunnit Idol eller något nu:-) Vem hon syftar på? En ganska säker gissning är väl att det är mig. Jag tar mig friheten att käfta emot ibland och till och med ifrågasätta "den enda sanningen". Det blir tydligen lite för mycket....... Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 20:53
|
Medlem

|
Jag förstår att det svider att det är över nu, men du får helt enkelt hitta någon annan att käfta med, Gita.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 20:55
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 20:41)  Fel, Gita. Du är inte värdig min tid. Till exempel Huggorm kan jag munhuggas med till dödagar. Det är mer värdigt. Han har något du saknar. Stil och humor. Stil och humor, det trodde jag inte var något för dig, den sidan har du hittills låtit bli att visa upp. Fast du kanske tycker att det är stil att säga sig förakta någon som tycker annorlunda än du och humor är det förstås om man talar om för en debattör att denne borde var j''ligt tyst. Jaja, även om stil och humor kan man ha olika åsikter. Vet du, du är alldeles för humorlös, det är därför det är så kul att tjafsa mot dig(ja ursäkta , det sista var kanske ganska elakt ) Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 21:16
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 20:55)  Stil och humor, det trodde jag inte var något för dig, den sidan har du hittills låtit bli att visa upp. Fast du kanske tycker att det är stil att säga sig förakta någon som tycker annorlunda än du och humor är det förstås om man talar om för en debattör att denne borde var j''ligt tyst. Jaja, även om stil och humor kan man ha olika åsikter. Vet du, du är alldeles för humorlös, det är därför det är så kul att tjafsa mot dig(ja ursäkta , det sista var kanske ganska elakt ) Gita Problem med läsförståelsen? Jag påstod inte att jag hade stil och humor. Jag sa att Huggorm har det. Så. Detta är det sista jag säger till dig. Du kan ju roa dig med att försöka provocera mig till att bryta det, men du kommer inte att lyckas. Som sagt, elakheter får mig att gå i taket och det är inte värt det. Jag skiter i dig, inte för att du tycker olika, utan för ditt sätt att framföra dina åsikter. Och ditt usla sätt att debattera. Dina elakheter och för att jag helt enkelt tycker att den person du framstår som här på forumet inte längre är värdig min tid. Bara så att du vet. Alltså inte på grund av att du tycker olikt mig. Ha ett gott liv. Eller nåt.
Redigerat av Anma: 06-02-2011, 21:35
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 21:19
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 20:55)  Stil och humor, det trodde jag inte var något för dig, den sidan har du hittills låtit bli att visa upp. Fast du kanske tycker att det är stil att säga sig förakta någon som tycker annorlunda än du och humor är det förstås om man talar om för en debattör att denne borde var j''ligt tyst. Jaja, även om stil och humor kan man ha olika åsikter. Vet du, du är alldeles för humorlös, det är därför det är så kul att tjafsa mot dig(ja ursäkta , det sista var kanske ganska elakt ) Gita Är så trött på alla personangrepp..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 21:36
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 21:16)  Problem med läsförståelsen? Jag påstod inte att jag hade stil och humor. Jag sa att Huggorm har det. Så. Detta är det sista jag säger till dig. Du kan ju roa dig med att försöka provocera mig till att bryta det, men du kommer inte att lyckas. Som sagt, elakheter får mig att gå i taket och det är inte värt det.
Ha ett gott liv. Eller nåt. Nu är detta det tredje inlägget där där du säger att det är det sista du säger till mig, jag börjar få svårt att tro dig. Märkligt förresten att elakheter får dig att gå i taket, just elakheter verkar ju vara din absolut starkaste sida, Gita CITAT (Aqvakul @ 06-02-2011, 21:19)  Är så trött på alla personangrepp.. Är du? Är det inte så att det beror på från vilket håll de kommer. Ibland sjunger du faktiskt med ganska så bra. gita
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 22:08
|
Medlem

|
Någon som såg tv4 nyheterna precis? det är just det, bland annat, jag kämpar mot. En Cancersjuk som är på väg att tillfriskna men har enorma biverkningar av medicinerna som gör henne frisk, de ska mitt i behandlingen utförsäkras. Sjukt ju.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 22:36
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 22:08)  Någon som såg tv4 nyheterna precis? det är just det, bland annat, jag kämpar mot. En Cancersjuk som är på väg att tillfriskna men har enorma biverkningar av medicinerna som gör henne frisk, de ska mitt i behandlingen utförsäkras. Sjukt ju. Så synd att du då ägnar din mesta tid åt att nedgöra meningsmoståndare på ett internetforum istället för att ägna din kraft åt att verkligen göra något. Betr. cancer (en sjukdom som tyvärr är alltför vanlig i min ålder) så har jag två nära vänninor som just genomgått urjobbiga behandlingar mot bröstcancer, ingen av dem har haft problem att få all den tid de behöver för att komma tillbaka. Är du säker på att du verkligen fick hela bilden genom ett kort nyhetsinslag?Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 22:56
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Visst skall man kämpa för ett bra eller bättre samhälle. Det är ju därför vi röstar. Sedan finns alltid olika åsikter vad som just är ett bra och bättre samhälle. Och förresten, har vi inte lyckats få ett rättvist samhälle efter alla år av framåtskridande, så lär vi aldrig få det. Orättvisor är inbyggt i alla politiska system. Usa:s"själv är bästa dräng" tror jag inte vi vill ha, och kommunismen"tro inte att du är något" är begravt för evigt. Så i Sverige vill jag leva o bo. Landet lagom gillar jag.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 23:01
|
Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 06-02-2011, 22:56)  Visst skall man kämpa för ett bra eller bättre samhälle. Det är ju därför vi röstar. Sedan finns alltid olika åsikter vad som just är ett bra och bättre samhälle. Och förresten, har vi inte lyckats få ett rättvist samhälle efter alla år av framåtskridande, så lär vi aldrig få det. Orättvisor är inbyggt i alla politiska system. Usa:s"själv är bästa dräng" tror jag inte vi vill ha, och kommunismen"tro inte att du är något" är begravt för evigt. Så i Sverige vill jag leva o bo. Landet lagom gillar jag. Jag är inte heller någon fan av kommunism. Upptäckte idag att det finns de som tror det. Allvarligt sjuka tvingas till SocialenEtt utdrag ur artikeln, läs gärna hela länken. "Margareta Ridderstedt, som svarar för genomgången av de nollklassade och utförsäkrade i Borlänge, ger några exempel på vilka människor som nu hänvisas till socialbidrag:
* En funktionshindrad person som har haft aktivitetsstöd (alltså sjukersättning för unga) i sju-åtta år, behöver ledsagare för att klara sig och en så kallad god man för att tillvarata sina intressen. * En svårt diabetessjuk med amputerade fötter. Skulle teoretiskt sett kunna klara ett anpassat arbete några timmar per dag, får därför inte ersättning från sjukförsäkringen. * En ryggskadad som har haft tillfällig sjukersättning, blivit utförsäkrad och deltagit i så kallade arbetslivsintroduktion. Han är medicinskt färdigbehandlad och har ”ställt upp på allt samhället begärt”, men Arbetsförmedlingen anser att han inte kan arbeta. Nu är han sjukskriven på nytt – men saknar sjukpenninggrundande inkomst, och får alltså ingen sjukpenning. * En cancersjuk som nekas permanent sjukersättning eftersom det inte är säkert att sjukdomen är dödlig, och arbetsförmågan alltså kan tänkas återkomma."
Redigerat av Anma: 06-02-2011, 23:01
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 22:36)  Så synd att du då ägnar din mesta tid åt att nedgöra meningsmoståndare på ett internetforum istället för att ägna din kraft åt att verkligen göra något.
Betr. cancer (en sjukdom som tyvärr är alltför vanlig i min ålder) så har jag två nära vänninor som just genomgått urjobbiga behandlingar mot bröstcancer, ingen av dem har haft problem att få all den tid de behöver för att komma tillbaka. Är du säker på att du verkligen fick hela bilden genom ett kort nyhetsinslag?Gita Vill inte blanda mig in i kriget mellan er två men även jag har vänner och kamrater som drabbats av cancer och även där var det inga problem. Nyheterna kanske bör säga hur många som får ersättning för att kunna sätta det i rätt fokus. Ungefär som när de basunerade ut att 10-20 hade dött av narkos de senaste 10 åren...men hur många har fått narkos utan problem.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 23:10
|
Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 06-02-2011, 23:07)  Vill inte blanda mig in i kriget mellan er två men även jag har vänner och kamrater som drabbats av cancer och även där var det inga problem. Nyheterna kanske bör säga hur många som får ersättning för att kunna sätta det i rätt fokus. Ungefär som när de basunerade ut att 10-20 hade dött av narkos de senaste 10 åren...men hur många har fått narkos utan problem. För mig är det så att om 2 av 100 blir felbehandlade är det två för mycket.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 23:20
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 23:10)  För mig är det så att om 2 av 100 blir felbehandlade är det två för mycket. förvisso är det så men tyvärr är det bara att inse fakta att oavsett styre och system så kommer det alltid finnas de som felbehandlas både inom bidrag, vård osv för det är människor bakom allt och vi gör fel någon gång. Däremot så kan man arbeta med att när man upptäcker felet att det ska vara både lättare och snabbare att åtgärda det i stället för att slå dövörat till och fortsätta säga att man gjort rätt. PS Hoppas verkligen inte jag skadat någons känslor på Odla för jag vet att jag kan gå fram som en ångvält ibland och är det någon som känner sig sårad så förlåt mig för den biten.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 23:29
|
Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 06-02-2011, 23:20)  förvisso är det så men tyvärr är det bara att inse fakta att oavsett styre och system så kommer det alltid finnas de som felbehandlas både inom bidrag, vård osv för det är människor bakom allt och vi gör fel någon gång. Däremot så kan man arbeta med att när man upptäcker felet att det ska vara både lättare och snabbare att åtgärda det i stället för att slå dövörat till och fortsätta säga att man gjort rätt.
PS Hoppas verkligen inte jag skadat någons känslor på Odla för jag vet att jag kan gå fram som en ångvält ibland och är det någon som känner sig sårad så förlåt mig för den biten. Börjar med ditt PS. Inte mig i alla fall. Självklart blir det fel. Men när felen är inbyggda i systemet så är det något väldigt ruttet i systemet. Det som retar mig något fruktansvärt är den ny sjukministerns utspel. Han har hittat tre områden där sjukförsäkringen måste ändras. Samtidigt skyller han felen som begåtts på FK-personal och läkare. Om det bara var fel på FK-personal och läkare, då behövs inga förändringar i systemet. Så varför ska han då behöva andra? Så dåligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 23:38
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Sen när ser blev alla cancersjukdomar likadana? Sen när tog det lika lång tid för för alla cancerbehandlingar oavsett var i/på kroppen cancern sitter? Det är ju jättebra att de flesta inte behöver hamna mellan stolarna utan får behålla sin sjukersättning. Men varje gång en människa blir utförsäkrad trots att h/n fortfarande är sjuk är en gång för mycket och en katastrof för individen. Hur svårt kan det vara att förstå att ingen blir frisk bara för att inkomsten dras in. tar så lång tid för mig att skriva inlägg så det hinner komma flera före
Redigerat av *Stintan*: 06-02-2011, 23:40
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2011, 23:49
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
[quote name='Anma' date='06-02-2011, 23:01' post='1360551'] Jag är inte heller någon fan av kommunism. Upptäckte idag att det finns de som tror det.  Har nog uppfattad dig som tvättäkta sosse om än på vänsterkanten.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|