| |
|
  |
Nya Supertuffa Sverige. |
|
|
|
|
10-02-2011, 12:16
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
En rejäl manifestation mot nuvarnade sjukersättningssystem är inte fel. Alliansen behöver sig en knäpp på näsan och inse att reforman var ett hastverk. Även socialdemokratin kan få sig en känga som beredde vägen för reformen. Återför tidsbegränsningen och när man väl blir utförsäkrad så skall man ha en ersättning som man kan åtminstone leva på. Tuffare regler i sjukersättningssystemet går att kombinera med en bra o rättvis sjukersättning, bara politikerna lägger manken till. Men intresset hos våra riksdagspartier verkar lågt. Är ju ingen stor väljargrupp det handlar om, tycks dom resonera.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2011, 13:24
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Det finns en ny diagnos som börjat användas. Det heter "Försäkringskasseutlöst depression". Finns mer att läsa om man googlar på Försäkringskasseutlöst depression.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2011, 13:43
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
CITAT (*Stintan* @ 10-02-2011, 12:04)  Vad har du att vara rädd för? Ni har väl myglat undan så att ni klarar er. Det är ju delvis på grund av er skattefifflare som det blir mindre pengar till statskassan och därmed mindre pengar till pensioner mm. Din falskhet har visst inga gränser. Jag tänker mycket längre än till mig själv. Jag har läst om Anmas kamp och flera andras och jag är inte gjort av sten utan har mycket känslor och tycker att det är så orättvist mot dessa som hamnar i kläm eller/och har dessutom så ont. Jag vet vad ett helvetisk smärta innebär IRL, har haft det själv. Man behöver inte för det att låtsas som det regnar, falsk? Det är det minsta jag är, för jag har mycket känslor och erfarenhet om att livet kan vara för jävligt för dem som lider. Det finns flera i min IRL som har råkat få det ena och det andra och jag sviker dom inte, gör mitt så gott det går. Du ska inte angripa min person och det jag har! Det handlar inte om mig utan Anma och alla de andra, förstår du det? Jag är en hel annan diskussion som inte hör hit. ... Fuchsian .....
Redigerat av fuchsian: 10-02-2011, 13:44
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2011, 13:58
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 08-02-2011, 21:30)  Sant. Och det är väldigt många som inte orkar bråka. Tyvärr. Det är ju så att man orkar inte och har man inte nån bredvid sig som orkar ta den biten, så går det nog, men ensam, nej, många lägger ner det för de har endast ork så mycket att bara orka leva och stå ut med i sin vardag. Där stämmer det bra in det du säger ---- försäkringskasseutlöst depression. Visserligen är det bra att det finns kontroll för myglare och div. arbetskygga, men nån måtta borde det vara. Trots allt de flesta som hamnar i detta är/har varit ett bra tag sjuka och försökt bot, men när det inte kanske finns just då, är det fel, helt totalt fel att bli behandlade på detta vis. .Fuchsian ....
Redigerat av fuchsian: 10-02-2011, 14:00
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2011, 14:06
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 10-02-2011, 12:16)  En rejäl manifestation mot nuvarnade sjukersättningssystem är inte fel. Alliansen behöver sig en knäpp på näsan och inse att reforman var ett hastverk. Även socialdemokratin kan få sig en känga som beredde vägen för reformen. Återför tidsbegränsningen och när man väl blir utförsäkrad så skall man ha en ersättning som man kan åtminstone leva på. Tuffare regler i sjukersättningssystemet går att kombinera med en bra o rättvis sjukersättning, bara politikerna lägger manken till. Men intresset hos våra riksdagspartier verkar lågt. Är ju ingen stor väljargrupp det handlar om, tycks dom resonera. Det är något att tänka på. Sätta press åt dom så att det blir lättare för de som är verkligen illa ute och sjuka. Man måste skala bort de som inte är mer än arbetsskygga och hittar på. Känner till fall, så tar inte det ur luften och det gjorde mig piss off när den personen skrattande ringde och berättade om detta. Fyj .....  Sedan dess undvek jag personen, men det blev sedan så att personen råkade illa ut -- olycksfall. ..Fuchsian ..... ANMA, Du har många som vill stödja dig även att de inte skriver just nu, men många vill dig endast väl. Allt kan inte kläs i ord. Jag ställer upp till en manifestation för denna sakens skull --- det är en jädrans otyg.
Redigerat av fuchsian: 10-02-2011, 14:32
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 00:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Minst sagt dubbla budskap. Dessutom verkar Ulf Kristersson inte fatta någonting. "Ulf Kristersson konstaterar att det är ett stort problem att människor kan få mindre pengar när de går över till arbetsmarknadspolitiska åtgärder.- Då bygger vi in incitament för att gå tillbaka till sjukförsäkring och det måste vi se över." Det är väl för bövelen inte pengarna det handlar om, när människor söker sig tillbaka till sjukförsäkringen. Det handlar ju om att de är för sjuka för att arbeta.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 09:02
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 11-02-2011, 00:11)  Minst sagt dubbla budskap. Dessutom verkar Ulf Kristersson inte fatta någonting. "Ulf Kristersson konstaterar att det är ett stort problem att människor kan få mindre pengar när de går över till arbetsmarknadspolitiska åtgärder.- Då bygger vi in incitament för att gå tillbaka till sjukförsäkring och det måste vi se över." Det är väl för bövelen inte pengarna det handlar om, när människor söker sig tillbaka till sjukförsäkringen. Det handlar ju om att de är för sjuka för att arbeta.  Bakom varje "sjukdomsfall, olycksfall, oändliga smärtor" ---- finns en människa, som ska få den hjälpen den behöver --- rehab. ---smärtlindring--och mer därtill, och det viktigaste ---- se på den människans bästa behov, och det är inte att puffa in henne/honom till ett arbete som de inte orkar och kan pga. att man är så sjuk att där ska man se till att personen får behålla sin ersättning för att kunna leva från ena dagen till den andra. Varför är detta så svårt att fatta????  men vi andra ska inte nöja med att våra medmänniskor mår så dåligt. .Fuchsian....
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 09:45
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (fuchsian @ 11-02-2011, 09:02)  Bakom varje "sjukdomsfall, olycksfall, oändliga smärtor" ---- finns en människa, som ska få den hjälpen den behöver --- rehab. ---smärtlindring--och mer därtill, och det viktigaste ---- se på den människans bästa behov, och det är inte att puffa in henne/honom till ett arbete som de inte orkar och kan pga. att man är så sjuk att där ska man se till att personen får behålla sin ersättning för att kunna leva från ena dagen till den andra. Varför är detta så svårt att fatta???? men vi andra ska inte nöja med att våra medmänniskor mår så dåligt. .Fuchsian.... Det kan du ju fråga dom som röstade på alliansen i senaste valet! För det är väl dom du menar med vi andra!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 09:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Ja det är väl som vanligt med politik i Sverige(och en stor del av världen) oavsett politisk inriktning så är det pengar som styr i första hand. Alla lovar en massa inför valen och när de väl får makten så drljer det något halvår så säger de "ja, att göra om systemet kommer kosta mer än vad vi först beräknade och vi får börja med att undersöka ärendet och det kommer en fristående kommision/grupp göra och det beräknas ta ca 2 år sedan ska det göras en propostion och förslag som ska gå till riksdag/regering för slutlig utredning för att sedan röstas på...."
Nu fick jag kanske inte allt i rätt ordning men ni förstår vad jag menar hoppas jag:-) Man behåller det som den förra regeringen skapade med någon mindre ändring, de stora vallöftena läggs på utredning vilket brukar ta något år minst(ungefär så lång tid det brukar ta för väljarna att hitta någon annan fråga som är i toppfokus)för när det gått tillräckligt länge så behöver man inte uppfylla sina vallöften till 100% eftersom de är bortglömda. Politiken är en fin bransch, tror tom den internationella vapenhandeln är ärligare för där så hymlar de iaf inte med vad de sysslar med.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 10:35
|
Medlem

|
Saken är den att oavsett partifärg, om man sätter sig in ordentligt i dagens sjukförsäkringsfråga så inser man att det är väldigt mycket som är uppåt väggarna där och att det måste vi göra något åt! Även om man för övrigt är blåare än vicks blå i sin politiska karta. För det är faktiskt så att inte ens den mest blåblodige med de bästa privata sjukförsäkringarna är trygga idag. Det är nämligen inte längre läkarna som gör bedömningen om du är sjuk eller inte. Det gör FK. Och om FK går efter sina stelbenta regler och du blir friskskriven innan du blir frisk får du ingen ersättning från din försäkring. För du är ju frisk! Dessutom räcker det med att skrapa på ytan på sjukförsäkringen. Jag har inte hela systemet i huvudet, lär mig hela tiden fler och fler tokigheter. Det är precis som att bara för att man röstar på Alliansen så är de gudomliga och kan absolut inte göra några som helst fel i sina beslut. Ja, nu hör ju hur absurt det låter. Ingen människa med ens en liten gnutta vilja att känna sig in och bry sig om sina sjuka medmänniskor kan på allvar tycka att utförsäkringarna, på det vis de görs i dag är bra och riktigt! Om man inte helt saknar empatisk förmåga, vill säga. Nånting kan man göra, var och en av oss. Vi kan gå ut på gator och torg i Påsk, 25 april är det meningen. Vi kan visa att vi är MÅNGA fler som tycker att sjukförsäkringen är fel än vad de i regeringen någonsin kan tro! http://resurs.ning.com/events/paaskupprop-motDär kan man hitta vad som sker i just din stad/närmaste stad, och på facebook.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 11:35
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 10:35)  Saken är den att oavsett partifärg, om man sätter sig in ordentligt i dagens sjukförsäkringsfråga så inser man att det är väldigt mycket som är uppåt väggarna där och att det måste vi göra något åt! Även om man för övrigt är blåare än vicks blå i sin politiska karta. För det är faktiskt så att inte ens den mest blåblodige med de bästa privata sjukförsäkringarna är trygga idag. Det är nämligen inte längre läkarna som gör bedömningen om du är sjuk eller inte. Det gör FK. Och om FK går efter sina stelbenta regler och du blir friskskriven innan du blir frisk får du ingen ersättning från din försäkring. För du är ju frisk! Dessutom räcker det med att skrapa på ytan på sjukförsäkringen. Jag har inte hela systemet i huvudet, lär mig hela tiden fler och fler tokigheter. Det är precis som att bara för att man röstar på Alliansen så är de gudomliga och kan absolut inte göra några som helst fel i sina beslut. Ja, nu hör ju hur absurt det låter. Ingen människa med ens en liten gnutta vilja att känna sig in och bry sig om sina sjuka medmänniskor kan på allvar tycka att utförsäkringarna, på det vis de görs i dag är bra och riktigt! Om man inte helt saknar empatisk förmåga, vill säga. Nånting kan man göra, var och en av oss. Vi kan gå ut på gator och torg i Påsk, 25 april är det meningen. Vi kan visa att vi är MÅNGA fler som tycker att sjukförsäkringen är fel än vad de i regeringen någonsin kan tro! http://resurs.ning.com/events/paaskupprop-motDär kan man hitta vad som sker i just din stad/närmaste stad, och på facebook. Vad som är viktigasgt för en sådan demonstration det är att den inte färgas av politik dvs inga stora röda plakat och liknande för då kommer det bara tappa i trovärdighet plus att då får man inte med de från tex KD, FP och M som tycker att man ska göra om systemet. V och S har ju en förkärlek att nästan ockupera sådana frågor och göra dem till sina egna vilket i sin tur gör att man måste rösta på dem för att få den förändringen. Hoppas att denna manifestation kan vara neutral så att så många som möjligt vill sluta upp för ett humanitärt problem.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 11:44
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 11-02-2011, 09:45)  Det kan du ju fråga dom som röstade på alliansen i senaste valet! För det är väl dom du menar med vi andra! FEL Stintan, Jag snackar inte om politik och partier utom vi andra som orkar och är friskare ställa upp och göra något åt våra medmänniskor, oberoende politisk färg. Här ser jag ingen anledning att ränna runt och kolla vad folk röstade på, endast att ställa upp att regelverket ska kollas upp ordentligt. De som är friska idag --- kan vara illa däran i morgon, men så tänker väl inte de friska .....  .Fuchsian ...... Inlägg till ovanstående; Inga politiska färger men en sjukkasseplakat skulle platsa där. Ge dom tryck.
Redigerat av fuchsian: 11-02-2011, 11:46
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 11:54
|

Medlem

|
CITAT (fuchsian @ 11-02-2011, 11:44)  FEL Stintan, Jag snackar inte om politik och partier utom vi andra som orkar och är friskare ställa upp och göra något åt våra medmänniskor, oberoende politisk färg. Här ser jag ingen anledning att ränna runt och kolla vad folk röstade på, endast att ställa upp att regelverket ska kollas upp ordentligt. De som är friska idag --- kan vara illa däran i morgon, men så tänker väl inte de friska .....  .Fuchsian ...... Inlägg till ovanstående; Inga politiska färger men en sjukkasseplakat skulle platsa där. Ge dom tryck. OK vad tänker du göra?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 11:57
|
Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 11:35)  Vad som är viktigasgt för en sådan demonstration det är att den inte färgas av politik dvs inga stora röda plakat och liknande för då kommer det bara tappa i trovärdighet plus att då får man inte med de från tex KD, FP och M som tycker att man ska göra om systemet. V och S har ju en förkärlek att nästan ockupera sådana frågor och göra dem till sina egna vilket i sin tur gör att man måste rösta på dem för att få den förändringen. Hoppas att denna manifestation kan vara neutral så att så många som möjligt vill sluta upp för ett humanitärt problem. Ja det hoppas ju jag också! Men sen är det ju så att man måste ha tillstånd att demonstrera och om en privatperson ansöker är man helt ensam ansvarig. Därför måste man hitta en organisation som ansöker om tillstånd och då finns ju säkerligen flera med politisk inriktning som kan tänkas ställa upp...
Redigerat av Anma: 11-02-2011, 11:58
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 12:46
|
Medlem

|
Om någon här på ODLA vill vara med och hjälpa till och organisera något i Uppsala får ni jättegärna skicka PM till mig. Jag kommer inte att avslöja er på något sätt om ni inte vill medverka i Offentlighetens Odla. Ingen kan göra allt, alla kan göra något, om man nu ska dra till med en klyscha.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 12:58
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 11:57)  Ja det hoppas ju jag också! Men sen är det ju så att man måste ha tillstånd att demonstrera och om en privatperson ansöker är man helt ensam ansvarig. Därför måste man hitta en organisation som ansöker om tillstånd och då finns ju säkerligen flera med politisk inriktning som kan tänkas ställa upp... Förvisso men som sagt när man ger politiken lillfingret så tar den hela näven vilket vore tråkigt i det här fallet för då tappar den i styrka eftersom en hel del förmodligen inte vill gå med om det gynnar politiska motståndare. Finns det ingen organisation som inte är politisk som kan ställa upp istället?
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
11-02-2011, 13:16
|
Gäster

|
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 11:35)  Vad som är viktigasgt för en sådan demonstration det är att den inte färgas av politik dvs inga stora röda plakat och liknande för då kommer det bara tappa i trovärdighet plus att då får man inte med de från tex KD, FP och M som tycker att man ska göra om systemet. V och S har ju en förkärlek att nästan ockupera sådana frågor och göra dem till sina egna vilket i sin tur gör att man måste rösta på dem för att få den förändringen. Hoppas att denna manifestation kan vara neutral så att så många som möjligt vill sluta upp för ett humanitärt problem. Först - det existerar inga neutrala demonstrationer eller manifestationer. När människor samlas för att protestera är det just för att man vill ändra på något som uppfattas fel eller omoraliskt. Det är en demokratisk rättighet att protestera och inget att skämmas för. Dethär är i allra högsta grad en politisk fråga - den handlar om fördelningen av våra gemensamma resurser dvs det som är en av politikens viktigare uppgifter. Det är heller ingen hastverksreform utan regeringen gick till val på just detta, att sänka skatterna vilket är detsamma som att krympa den offentliga sektorn. Klyftorna ökar i Sverige och det tycker vi olika om men försök inte låtsas som om detta är ett misstag i arbetet för det är det inte. Tyvärr anma bor jag för långt borta.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 13:31
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 11-02-2011, 13:16)  Först - det existerar inga neutrala demonstrationer eller manifestationer. När människor samlas för att protestera är det just för att man vill ändra på något som uppfattas fel eller omoraliskt. Det är en demokratisk rättighet att protestera och inget att skämmas för.
Dethär är i allra högsta grad en politisk fråga - den handlar om fördelningen av våra gemensamma resurser dvs det som är en av politikens viktigare uppgifter. Det är heller ingen hastverksreform utan regeringen gick till val på just detta, att sänka skatterna vilket är detsamma som att krympa den offentliga sektorn.
Klyftorna ökar i Sverige och det tycker vi olika om men försök inte låtsas som om detta är ett misstag i arbetet för det är det inte.
Tyvärr anma bor jag för långt borta.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 14:10
|

Medlem

|
Jag förstår inte vad i hela friden får jag frågorna vad jag röstade på, betalar jag skatt och sen buntas jag ihop med vissa partier, precis som hon visste vad jag röstade på. Det handlar ju att hjälpa dem som har det svårt ---- ingen politik ....... Detta gäller ju sjukkassereformen och att ge sitt stöd för de som hamnat i kläm. .....Fuchsian ......
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|