| |
|
  |
Nya Supertuffa Sverige. |
|
|
|
|
11-02-2011, 15:07
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 12:58)  Förvisso men som sagt när man ger politiken lillfingret så tar den hela näven vilket vore tråkigt i det här fallet för då tappar den i styrka eftersom en hel del förmodligen inte vill gå med om det gynnar politiska motståndare. Finns det ingen organisation som inte är politisk som kan ställa upp istället? Vi håller på och undersöker saken. CITAT (Gunilla T @ 11-02-2011, 13:16)  Först - det existerar inga neutrala demonstrationer eller manifestationer. När människor samlas för att protestera är det just för att man vill ändra på något som uppfattas fel eller omoraliskt. Det är en demokratisk rättighet att protestera och inget att skämmas för.
Dethär är i allra högsta grad en politisk fråga - den handlar om fördelningen av våra gemensamma resurser dvs det som är en av politikens viktigare uppgifter. Det är heller ingen hastverksreform utan regeringen gick till val på just detta, att sänka skatterna vilket är detsamma som att krympa den offentliga sektorn.
Klyftorna ökar i Sverige och det tycker vi olika om men försök inte låtsas som om detta är ett misstag i arbetet för det är det inte.
Tyvärr anma bor jag för långt borta. Ett bra inlägg. Dessa demonstrationer görs samma dag samma tid över hela sverige. Man måste inte vara aktiv i arbetet, men jag ber dig att avsätta en timme eller två den dagen, 25 april till att samlas och vara med vid manifestationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 15:14
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (Gunilla T @ 11-02-2011, 13:16)  Först - det existerar inga neutrala demonstrationer eller manifestationer. När människor samlas för att protestera är det just för att man vill ändra på något som uppfattas fel eller omoraliskt. Det är en demokratisk rättighet att protestera och inget att skämmas för.
Dethär är i allra högsta grad en politisk fråga - den handlar om fördelningen av våra gemensamma resurser dvs det som är en av politikens viktigare uppgifter. Det är heller ingen hastverksreform utan regeringen gick till val på just detta, att sänka skatterna vilket är detsamma som att krympa den offentliga sektorn.
Klyftorna ökar i Sverige och det tycker vi olika om men försök inte låtsas som om detta är ett misstag i arbetet för det är det inte.
Tyvärr anma bor jag för långt borta. Det är förvisso en demokratisk rättighet men budskapet måste inte vara politiskt i den grad att det handlar om att ett etablerat specifikt parti är den som ska genomföra det. Om man har en manifestation emot kvinnovåld tex så handlar det inte om en politisk fråga som berör ett specifikt parti utan en ren samhällsfråga där alla oavsett politiskt tycke kan göra skillnad. Sen vad folk röstar på är ju upp till var och en eftersom vi lever i ett fritt samhälle och ingen ska behövas dömas för det de röstar på(så länge det inte är extremhögern eller ultrakommunism). För många handlar inte valet av parti om en fråga utan om en helhet.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 15:33
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 15:14)  Det är förvisso en demokratisk rättighet men budskapet måste inte vara politiskt i den grad att det handlar om att ett etablerat specifikt parti är den som ska genomföra det. Om man har en manifestation emot kvinnovåld tex så handlar det inte om en politisk fråga som berör ett specifikt parti utan en ren samhällsfråga där alla oavsett politiskt tycke kan göra skillnad.
Sen vad folk röstar på är ju upp till var och en eftersom vi lever i ett fritt samhälle och ingen ska behövas dömas för det de röstar på(så länge det inte är extremhögern eller ultrakommunism). För många handlar inte valet av parti om en fråga utan om en helhet. Läs Gunilla T:s inlägg en gång till! Just den här frågan är ju politisk i allra högst grad.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
11-02-2011, 15:38
|
Gäster

|
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 15:14)  Det är förvisso en demokratisk rättighet men budskapet måste inte vara politiskt i den grad att det handlar om att ett etablerat specifikt parti är den som ska genomföra det. Om man har en manifestation emot kvinnovåld tex så handlar det inte om en politisk fråga som berör ett specifikt parti utan en ren samhällsfråga där alla oavsett politiskt tycke kan göra skillnad. Dethär en strikt fördelningsfråga som beslutats av regeringen - protester mot reformen och dess konsekvenser kan inte bli annat än politiska. Om du bara visste så olika syn de politiska partierna hade en gång på våld mot kvinnor
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 15:47
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
En sådan här manifestation blir givetvis politisk. Tyvärr får jag säga. Skulle inte förvåna mig om Ohly står på barrikaderna och vädrar morgonluft. Att få regeringen att se över frågan utan att tappa förtroende bland väljarna är en svår balansgång. Men känner regeringen vart väljarvinden blåser så är jag säker på att man förändrar o förbättrar i sjukersättningssystemet. Det är ju trots allt väljarna som avgör regering. Att regeringen just nu har vind i seglen behöver inte betyda att dom har det framledes. Det är lätt att vara efterklok när valet väl är över. Det har om inte annat oppositionen bittert fått erfara,
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 15:51
|
Medlem

|
Ärligt talat skiter jag i (ursäkta språket) om det blir politiskt eller inte, det jag bryr mig om är att budksapet kommer fram och så många som möjligt visar vad de tycker om sjukförsäkringarna, det vill säga, tycker man att det är en massa fel i ystemet som gäller idag mes sjukförsäkringen ska man med och visa det även o man råkar vara moderat eller kristdemokrat eller vad som. Flera allianspartier säger ju nu själva att det inte är bra som det är idag! Står man där på torget och är med och protesterar betyder alltså inte automatiskt att man röstar på vänsterparitet.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 16:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Helt rätt Anma, Detta gäller den reformen som regeringen har godkänt och vi ska demonstrera mot denna reform av sjukkassan som gör fel och bör ses över och omformas, ser inget politiskt i det mer än att detta gäller alla som sitter i regeringen. Jag ska kolla på min ort och ställa upp för dig och dina medsystrar/bröder. Annars PM jag dig. Här gäller inte att är man välbemedlad, ska man strunta i det ---- det gäller att ge sin stöd för hela sjuksystemet. Det gynnar ingen att det blir sämre och sämre för de som så väl behöver stöd. Faasen, man har ju ett hjärta och massa känslor och tanken är att hjälpa till. Ser inte det som något problem, mer än att vissa skiter i det, har inget övers för detta, men alla har ju sin rätt till åsikt, men om man nu kan stoppa detta att bli värre, för det blir det om inget görs, så det gäller nu att ta tag i det innan det slinker ur våra händer helt och hållet. ....  ... Fuchsian .....
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 19:26
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 11-02-2011, 15:38)  Dethär en strikt fördelningsfråga som beslutats av regeringen - protester mot reformen och dess konsekvenser kan inte bli annat än politiska. Om du bara visste så olika syn de politiska partierna hade en gång på våld mot kvinnor  Vad jag menade med att det inte ska vara en politiskt styrd manifestation är att den ska inte vara i något partis färg dvs att de som går med ska inte också behöva sympatisera med tex V, S eller något annat parti. Det vill säga att det ska inte vara ett sätt för olika partier att ragga röster eller att använda det som propaganda. Jag går gärna med i sådant om det är neutralt men skulle det vara så att det var ett parti som anordnade det hade jag vägrat.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 19:29
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag tror också att en manifestation skulle vara effektivare om den skedde utan partipolitiska förtecken...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 19:30
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 11-02-2011, 15:47)  En sådan här manifestation blir givetvis politisk. Tyvärr får jag säga. Skulle inte förvåna mig om Ohly står på barrikaderna och vädrar morgonluft. Att få regeringen att se över frågan utan att tappa förtroende bland väljarna är en svår balansgång. Men känner regeringen vart väljarvinden blåser så är jag säker på att man förändrar o förbättrar i sjukersättningssystemet. Det är ju trots allt väljarna som avgör regering. Att regeringen just nu har vind i seglen behöver inte betyda att dom har det framledes. Det är lätt att vara efterklok när valet väl är över. Det har om inte annat oppositionen bittert fått erfara, Om Ohly, S(tveksamt då de är mer eller mindre utan ledning) osv skulle ställa sig på barrikaderna kommer det ju försvåra det hela tyvärr för då skulle det verka som en eftergift. Kanske skulle peta ett gem i Ohlys dörr lagom till detta eller tipsa han om en jäääättestor tågmässa någonstans....:-)
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Om man kunde skapa en blocköverskridande sjukvårdsreform likt pensionsreformen skulle kanske mycket vara vunnet. Om det nu är möjligt. Pensionerna kan ju inte regeringen påverka, dom följer ju ett givet index. Kanske något att ta efter i sjukvårdsersättningarna.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 19:58
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 11-02-2011, 19:52)  Om man kunde skapa en blocköverskridande sjukvårdsreform likt pensionsreformen skulle kanske mycket vara vunnet. Om det nu är möjligt. Pensionerna kan ju inte regeringen påverka, dom följer ju ett givet index. Kanske något att ta efter i sjukvårdsersättningarna. Helt omöjligt är det ju inte för det krävs ju inte att alla partier måste godkänna det(tror jag inte iaf) och S och M tex har ju ganska lik syn på det hela och bara de tillsammans är väl en bit över 50%. Det skulle vara det absolut bästa i längden plus att politikerna kan sluta använda vården som något slags slagträ i var enda valdebatt.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 20:50
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 19:58)  Helt omöjligt är det ju inte för det krävs ju inte att alla partier måste godkänna det(tror jag inte iaf) och S och M tex har ju ganska lik syn på det hela och bara de tillsammans är väl en bit över 50%. Det skulle vara det absolut bästa i längden plus att politikerna kan sluta använda vården som något slags slagträ i var enda valdebatt. Som alliansanhängare skulle jag verkligen uppskatta en valkampanj helt fri från vårdfrågor
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 20:52
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 20:50)  Som alliansanhängare skulle jag verkligen uppskatta en valkampanj helt fri från vårdfrågor Varför?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 20:53
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 20:50)  Som alliansanhängare skulle jag verkligen uppskatta en valkampanj helt fri från vårdfrågor Det förstår jag. Omsorgen om de svaga är ju alliansens svagaste politikområde...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 22:20
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 20:59)  Det hade varit ganska skönt oavsett för i slutändan så verkar det inte spela någon roll vem som styr, the vård remains the same....ungefär fast mycket inom vården förändras inte på riksdagsnivå utan på mer lokal basis. Tänk att vara med om en valkampanj där vård, skola, omsorg inte nämns för de har reformer som är fasta oavsett styre. Då skulle det blir de mer unika egenskaperna hos partierna som varit avgörande vilket känts mer intressant än det valfläsk som oftast ligger över just de tre stora frågorna. Miljön hade fått högre prio, ett nytt företagsklimat anpassat för framtiden, kollektivtrafiken osv hade lyfts fram på helt nya sätt. Någon som röstar för Odlapartiet?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 22:38
|

Moderator

|
På tal om val så har det ju beslutats om omval. 1,2 miljoner personer i västra götalands län skall göra om landstingsvalet, samt ett av Örebros valkretsar skall göra om kommunalvalet. Detta på grund av socialdemokraternas valfuskande. Tror ni det blir några vårdfrågor i den här valkampanjen?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 22:46
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 22:38)  På tal om val så har det ju beslutats om omval. 1,2 miljoner personer i västra götalands län skall göra om landstingsvalet, samt ett av Örebros valkretsar skall göra om kommunalvalet. Detta på grund av socialdemokraternas valfuskande. Tror ni det blir några vårdfrågor i den här valkampanjen? Om vi ska vara noga, och det ska vi väl, så är det omvalet i en valkrets i Örebro som ska göras om på grund av något som man lite tillspetsat kan kalla för valfusk. Socialdemokraterna där har varit lite väl hjälpsamma när det gällde röstningen med bud. Regionvalet i västra Götaland blev fel genom valfunktionärernas slarv vid hanteringen av röstsedlarna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2011, 22:50
|

Moderator

|
CITAT (Aqvakul @ 11-02-2011, 22:46)  Om vi ska vara noga, och det ska vi väl, så är det omvalet i en valkrets i Örebro som ska göras om på grund av något som man lite tillspetsat kan kalla för valfusk. Socialdemokraterna där har varit lite väl hjälpsamma när det gällde röstningen med bud.
Regionvalet i västra Götaland blev fel genom valfunktionärernas slarv vid hanteringen av röstsedlarna. Stämmer, jag blandade ihop det. Men om jag förstått saken rätt har sossarna valfuskat på fler ställen, men där har resultatet blivit sådant att man inte tror det har påverkat valets utgång, och därför blir det inget omval. Sossarna har haft "valskolor" på många håll i landet, och de har koncentrerat sig på invandrarområden, eftersom de som bor där ofta inte är insatta i svenska politiken och därmed är lättare styra.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|