Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Var ju bara en tidsfråga ... nu har det hänt :(
          Carl
          Inlägg 13-12-2010, 13:32
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Chock är ett starkt ord. Känner mig kanske lite förtvivlad att våldsspiralen har tagit några varv till och att våldet kommer närmare och blivit verkligare. Lite maktlös också eftersom jag eller någon inte kan göra något åt det hela. Nu var det bara tur denna gång att ingen oskyldig vart skadad. Kunde blivit mycket värre. Näst gång har kanske självmordsbombaren lite tur. Att spränga en bomb i en folksamling är inte speciellt svårt. Islams varumärke har fått sig en törn igen.

Religion är en styggelse i alla dess former. Finns alltid några som tolkar bibeln som fan själv. Religioner har aldrig fört med sig något gott utan bara splittrat folk och eller utnyttjats för egen vinning.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 13-12-2010, 15:17
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag tyckte det inte var så himla kul att åka in till jobbet i morse, jag jobbar bara några meter ifrån den "sista" smällen. Man måste ju vara ruskigt sjuk för att göra nåt sånt där. Nu tycker jag ännu mindre om innerstan...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-12-2010, 16:03
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (skogstroll @ 13-12-2010, 15:17) *
          jag tyckte det inte var så himla kul att åka in till jobbet i morse, jag jobbar bara några meter ifrån den "sista" smällen. Man måste ju vara ruskigt sjuk för att göra nåt sånt där. Nu tycker jag ännu mindre om innerstan...

Då är det helt ok att känna olust. Lyckligtvis är tokstollar sällsynta här i landet så någon upprepning är nog inte troligt. Åtminstone inte just här.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          herkules
          Inlägg 13-12-2010, 18:18
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2010, 12:45) *
          Igår påstods i Rapport att Sverige var i chock. Skitsnack, jag var iaf inte chockad och förmodligen inte ens hälften av befolkningen.

klart folk är chockade, iaf vi som bor i sthlm!
          tänk om det hade smällt nere i tunnelbanan!!
          folk ute på bystan gnäller över att det finns i varg i skogen - varsågoda, flytta till huvudstaden!
          f-n man borde ha betalt för att bo här!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-12-2010, 19:03
          Länk hit: #85

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (herkules @ 13-12-2010, 18:18) *
          klart folk är chockade, iaf vi som bor i sthlm!
          tänk om det hade smällt nere i tunnelbanan!!
          folk ute på bystan gnäller över att det finns i varg i skogen - varsågoda, flytta till huvudstaden!
          f-n man borde ha betalt för att bo här!

Det finns väll inget som säger att alla terrorattentat måste ske i hufvudstaden? Den aktuella terroristen kom ju faktiskt från Tranås, och det är inte säkert att alla idioter väljer att åka in till Stockholm för att spränga av sina bomber. Det kan smälla nästan vart som helst, skulle jag vilja påstå.

Citera
          herkules
          Inlägg 13-12-2010, 20:02
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (Huggorm @ 13-12-2010, 19:03) *
          Det finns väll inget som säger att alla terrorattentat måste ske i hufvudstaden? Den aktuella terroristen kom ju faktiskt från Tranås, och det är inte säkert att alla idioter väljer att åka in till Stockholm för att spränga av sina bomber. Det kan smälla nästan vart som helst, skulle jag vilja påstå.

tror jag inte, självklart smäller det där det gör mest skada, där det är mest folk, som exvis sthlms tunnelbana.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-12-2010, 20:11
          Länk hit: #87

Moderator

CITAT (herkules @ 13-12-2010, 20:02) *
          tror jag inte, självklart smäller det där det gör mest skada, där det är mest folk, som exvis sthlms tunnelbana.

Eller kanske en viktig motorväg? Här omkring finns flera långa broar på E6:an vilket skulle utgöra bra mål. Eller ett köpcenter? Och jag tror absolut att självmordsbombare kan välja även småstäder ute i landet, särskilt om dom känt sig illa behandlade där.

Citera
          herkules
          Inlägg 13-12-2010, 20:19
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Huggorm @ 13-12-2010, 20:11) *
          Eller kanske en viktig motorväg? Här omkring finns flera långa broar på E6:an vilket skulle utgöra bra mål. Eller ett köpcenter? Och jag tror absolut att självmordsbombare kan välja även småstäder ute i landet, särskilt om dom känt sig illa behandlade där.

nä, jag tror inte det.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 13-12-2010, 20:43
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Nu får vi ju hjälp av FBI och det är ju inte fel. Försöka mota Olle i grind och skaffa sig kunskaper i ämnet terrorism kan löna sig i det långa loppet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-12-2010, 08:23
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har lite svårt att begripa hur han kan annonsera efter en andra fru för att få en stor familj och så spränger han sig i luften? Var stalldörren öppen?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-12-2010, 08:41
          Länk hit: #91

Moderator

Det kanske var när han inte fick några fler fruar som han blev bitter på samhället?

Citera
          skogstroll
          Inlägg 14-12-2010, 10:43
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Huggorm @ 13-12-2010, 19:03) *

Hufvudstaden? fast det är ju rätt sannolikt att de tar sig just dit (uppenbarligen), jag känner mig i alla fall mycket bättre till mods när jag kommit härifrån Centralen och åkt hem för dagen. Ute hos mig skulle de inte få kål på mer än mej, min katt och möjligen grannkatten också och det vore ju rätt meningslöst ur deras synvikel.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Anma
          Inlägg 14-12-2010, 13:13
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Mustafa Can - Inte i mitt namn!

Kopierar in så ni slipper klicka på länken om ni inte vill.

"Några timmar efter den första självmordsattacken i Sverige blir jag uppringd av en vän som undrar om jag följt händelseutvecklingen, om jag i egenskap av journalist vet något mer om motivet, vem mannen är/var. Jag svarar att jag vet lika lite som alla andra.

– Fy fan, säger min vän.

– Fy fan, svarar jag.

– Ja, fy fan, upprepar han.

Efter några sekunders tystnad suckar vännen och tar till orda igen:

– Hur känns det?

Jag vet inte om jag ska uppfatta frågan som hur jag som muslim känner inför att en religiös extremist begår en terrorhandling i mitt namn. Jag undrar inte om han ställer samma fråga till sina etniskt svenska grannar. En tanke slår mig: hur har han känt de gånger unga män i svenskhetens eller i den ariska rasens namn bränt flyktingförläggningar eller mördat männi­skor? Tanken stannar dock vid en tyst fundering.

Kanske borde jag säga att jag inte är det minsta förvånad. Varför skulle det som inträffat i England, Spanien eller Frankrike inte ske i Sverige? Självmordsattacken är en påminnelse om att vi inte lever avskärmade från omvärlden.

Först när jag läser utskriften av den ljudfil som skickades till TT hör jag frågan igen – trots att vi ännu inte vet om den skickades av självmordsbombaren: hur känns det?

”Och till alla muslimer i Sverige säger jag: sluta fjäska och förnedra er själva för ett förnedrande liv långt från islam. Hjälp era bröder och systrar och frukta ingen och inget …” säger rösten.

Alla muslimer? Jag och 400 000 människor till med andra ord. Vilka har jag fjäskat för? Består min förnedring i att jag väljer ett sekulariserat samhälle, där människan tillåts praktisera sin tro så länge den inte ­inskränker på andras fri- och rättigheter, framför att leva i en shariastat där koranviftande mullor sätter gränsen för minsta vardagliga handling?

”Nu är det dags att slå till, vänta inte längre. Kom fram med vad än ni har även om det är en kniv och jag vet att ni har mer än en kniv att komma med.”

Inte bara jag, utan majoriteten av muslimerna i Sverige, vare sig de är ateister eller troende, har mer än en kniv att komma med i händelse av ett heligt krig. Men du eller ni som vill beröva mig friheten att försvara homosexualitet, sex före äktenskapet eller Lars Vilks rätt att teckna vad han vill – vilka intentioner han än har – måste först gå över mitt och många andra lik innan ni kan kapa huvudet av västerlandets otrogna. Eller har ni förträngt att en hel del av muslimerna i Sverige lämnade hem, familjer, smaker, dofter och barndomsljud för att slippa leva under det religiösa paradis ni förespråkar? Skulle samma människor som vandrade över snöklädda berg med barn i famnen, slavarbetade i gränsstäder, trängdes på lastbilsflak och i containrar där de tävlade om luften med andra flyktingar plötsligt avsäga sig friheten de riskerat livet för, för att i stället böja huvud inför den som lockar med sprängdeg och en kungsväg till ett framtida lyckotillstånd?

Men det finns människor som hyser ett slags perverterad hatkärlek till era åsikter och handlingar. De som, likt Jimmie Åkessons sekreterare, ropar ”äntligen” efter en självmordsattack (Alexandra Brunell skrev på Twitter: ”Är det nu man får säga ’vad var det jag sa?’ #äntligen”). De behöver er för att bekräfta rättfärdigheten i sin uppfattning om världen. Också de säger att människor vägrar låta sig väckas ur sin trygghetsslummer trots att världen står i brand. Barbarin, heter det, har kommit innanför grinden och slagit läger mitt ibland oss.

Även de gör allt för att rädsla och misstänksamhet ska härska. Hos dem heter det också att varje tunnelbanevagn, varje taxibil, varje Mustafa eller Aysa är ett potentiellt massförstörelsevapen. Liksom er basunerar de ut att Stockholm och Sverige aldrig kommer att bli vad det en gång var.

Förvisso är allt föränderligt, men i den mån Sverige förändras beror det mer på hur självmordsattacken påverkar våra attityder. Alltså alla vi andra som inte tror på en kamp mellan civilisationer, utan en mellan galenskap och förnuft.

Ni utlovar färdiga moralprogram där människan är gjuten i ett enda stycke. Den människa som desperat strävar efter en entydig identitet uppfinner alltid tydliga fiender.

Genom att ge löfte om en fast identitet åt människan erbjuder ni en ändlig värld. Som om begäret efter ändlighet inte är ofrihet i sin renaste form. Som om friheten inte uppstår mellan oss, utan finns inom oss.

Historien visar att när människan i övermod upphör att intressera sig för omvärlden, när hon mister sin nyfikenhet och i stället isolerar sig i självtillräcklighet, när hon i stället för att blicka bortom bygden blir en lokal trivselfundamentalist, när hon vårdar sin kroniska oskuld och tröstar sig med tron på sin egen moraliska och kulturella överlägsenhet, när hon sätter en absolut och oöverskridlig gräns vid etniciteten, religionen eller bygden – ja, då börjar dödsklockorna alltid att ringa.

För att ge ett annat svar på frågan ”hur känns det?”

Inte i mitt namn, era jävlar!"

Mustafa Can, SvD

Citera
          Lokan
          Inlägg 14-12-2010, 13:21
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Oj vad bra han skriver!!! 000.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          gnon49
          Inlägg 14-12-2010, 14:42
          Länk hit: #95

Medlem

Kloka ord minsann.

--------------------

Citera
          batski
          Inlägg 14-12-2010, 15:19
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (Huggorm @ 11-12-2010, 23:27) *
          Som sagt, en tidsfråga. Vi kommer säkert få se mer av det i framtiden.

Jag tror faktiskt det är det som extremisterna vill. Att skapa rädsla, polarisering och hat mellan väst och den islamiska världen. I Israel är det just extremisterna på båda sidorna som är de största fredsmotståndarna. Även om det hela är betydligt mer komplicerat än så.

Citera
          evelina
          Inlägg 14-12-2010, 16:10
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Tyvärr kommer vi säkert att få se mer av sådant här.
          Ingen tjänar något på panik och vårt försvar har annat för sig.

Vårt försvar!

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Anma
          Inlägg 14-12-2010, 16:32
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Har inte tittat efter om källan stämmer, men något att tänka på i alla fall:

"Av de 1770 terrordåd som begicks i Europa mellan 2006 och 2009 stod vänsterextremister för 106 medan högerextremister, nationalister och separatister låg bakom 1596. För islamister var siffran 6. Islamistiska terrorister står alltså för 0,3 procent av terrorismen i Europa, enligt Europols statistik." (DN, 2010-12-14) "

En annan taken jag fick nu. Det mördas runt 100 personer om året i Sverige. Hedersmord sker väldigt sällan, inte ens årligen i Sverige.

Detta betyder inte att jag anser att dessa händelser är ursäktade, det enda jag vill få fram är att Idioter finns i alla läger, oavsett religion. De flesta muslimer är som folk är mest, precis som de flesta svenskar är som folk är mest.

Redigerat av Anma: 14-12-2010, 16:35

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-12-2010, 17:04
          Länk hit: #99

Moderator

CITAT (Anma @ 14-12-2010, 16:32) *
          Har inte tittat efter om källan stämmer, men något att tänka på i alla fall:

"Av de 1770 terrordåd som begicks i Europa mellan 2006 och 2009 stod vänsterextremister för 106 medan högerextremister, nationalister och separatister låg bakom 1596. För islamister var siffran 6. Islamistiska terrorister står alltså för 0,3 procent av terrorismen i Europa, enligt Europols statistik." (DN, 2010-12-14) "
          En annan taken jag fick nu. Det mördas runt 100 personer om året i Sverige. Hedersmord sker väldigt sällan, inte ens årligen i Sverige.

Detta betyder inte att jag anser att dessa händelser är ursäktade, det enda jag vill få fram är att Idioter finns i alla läger, oavsett religion. De flesta muslimer är som folk är mest, precis som de flesta svenskar är som folk är mest.

Undrar vad exakt de där 1770 terrordåden egentligen består av? Med tanke på hur sällan man hör om europeiska terrordåd i media, så låter siffran hög. Jag antar att allt inte är sprängattentat, för då vore helgens händelse inte mycket till nyhet. Dom har väll inte tagit med en massa småsaker i listan bara för att få den statistik dom är ute efter? Hur blir sifforona om vi enbart räknar självmordsbombare?

Citera
          gnon49
          Inlägg 14-12-2010, 17:26
          Länk hit: #100

Medlem

Det som skrämmer är ju att såna här dåd inte verkar ha något mål eller mening i sig. Offren blir ju helt oskyldiga människor, barn, gamla, som beroende på slumpen befinner sig i skottgluggen. Terrorn mot oskyldiga skiljer nog ut just islamistiska terrorgrupper mot andra, som oftast har ett givet mål o agerar inom ett ganska snävt geografiskt område.

--------------------

Citera

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 15:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon