Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Så fruktansvärt grymt, jag mår illa
          Gunilla T
          Inlägg 16-12-2010, 15:47
          Länk hit: #21

Gäster

Fruktansvärt men det finns mycket av patriarkala strukturer kvar i världen som nödvändigtvis inte måste ha med någon specifik religion att göra.

Fruktansvärda övergrepp mot kvinnor , barn och civilbefolkning finns i historien men vi har inte, förrän de senaste åren haft teknik att få in bilderna direkt i våra rum. Tänk om man hade filmat övergreppen som gjordes när ryssarna trängde in i Berlin eller scener från de allierades bombningar över Dresden.

Citera
          andersen
          Inlägg 16-12-2010, 16:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Jag vet inte riktigt hur det ser ut idag, men Sverige har/är en stor biståndsgivare till Sudan, man kanske kan sätta press på Sudan via biståndet?

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-12-2010, 17:26
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (andersen @ 16-12-2010, 16:12) *
          Jag vet inte riktigt hur det ser ut idag, men Sverige har/är en stor biståndsgivare till Sudan, man kanske kan sätta press på Sudan via biståndet?

Tja man kan ju alltid försöka men sedan kan det vara så att då drabbas bara de allra fattigaste i Sudan, Sudan har väl en bra sponsor i Kina nuförtiden som säljer en jäkla massa vapen mot olja.

Citera
          Piccante
          Inlägg 16-12-2010, 18:02
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (theseraphim @ 16-12-2010, 17:26) *
          Tja man kan ju alltid försöka men sedan kan det vara så att då drabbas bara de allra fattigaste i Sudan, Sudan har väl en bra sponsor i Kina nuförtiden som säljer en jäkla massa vapen mot olja.

Kina köper upp mycket odlingsmark i Sudan för att kunna förse sin hemmamarknad med livsmedel. Samtidigt handlar konflikten i Darfur delvis om rätten till mark.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-12-2010, 19:09
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Markus_H @ 16-12-2010, 18:02) *
          Kina köper upp mycket odlingsmark i Sudan för att kunna förse sin hemmamarknad med livsmedel. Samtidigt handlar konflikten i Darfur delvis om rätten till mark.

Frågan är hur man skall ställa sig till det där. Frågan är om det inte ändå är positivt att Kina tar tag i Afrika och hjälper kontinenten på fötter. Dyrt kommer det bli för afrikanerna, men jag tror nästan dom tjänar på det i slutänden i alla fall. Europa törs ju inte göra något åt Afrika alls längre, efter alla år av kolonialstyre.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-12-2010, 19:15
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Huggorm @ 16-12-2010, 19:09) *
          Frågan är hur man skall ställa sig till det där. Frågan är om det inte ändå är positivt att Kina tar tag i Afrika och hjälper kontinenten på fötter. Dyrt kommer det bli för afrikanerna, men jag tror nästan dom tjänar på det i slutänden i alla fall. Europa törs ju inte göra något åt Afrika alls längre, efter alla år av kolonialstyre.

Det är väl bättre att ha det sämre än inget alls tyvärr och sålänge man tillhör rätt stam osv i sudan så kan man ha det riktigt bra. Sedan är det ju så att Kina har sagt att alla aktiooner som FN kan ta emot Sudan kommer de lägga in sitt veto mot. Kina köper ju ca 40% av all olja och betalar både med pengar och vapen.

Citera
          netha
          Inlägg 16-12-2010, 19:28
          Länk hit: #27

Gäster

Sharialagar och muslimska lagar ... kvinnor pinas, piskas och dödas s.k heders mord, de nekas ta körkort, nekas jobba osv osv
          År 2010 piskas de om de t.ex haft byxor på sig!!!!

Att olika religioner gjort det ena o andra förr i tiden har ingen betydelse för mig i detta.

Piska kvinnor gör de IDAG och det är vidrigt och ofattbart att det sker!

Citera
          xlxl67
          Inlägg 16-12-2010, 20:00
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Jag vill inte titta på klippet men undrar istället hur man kan göra något. Är det Amnesty man skall stödja?

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 16-12-2010, 20:07
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Detfinns INGET förlåtande i detta. Men håller man fast vid traditioner som är mer än 2000 år gamla så händer sådant. Kvinnan är och kommer alltid att förbli en underlägsen varelse i den världen. Och om jagfårvaradrastisk som motsats – här sätter vi kvinnan på en pedistal.

Jämställdhetsmakarna har alldeles för tjocka handskar. De känner inte finessera. Vare sig kännarna är kvinnor eller män.

Men. Generelt sett så ser kvinnor människorna och männen ser $$$. jäkla god glögg!

Ochdessutom (alldels byside konstaterande) mannenbehöver bara byta skjortor och klarar sig en mörk kostym för att hålla stilen. Kvinnan i chefsställning behöver en hel garderob för att något sånär hålla
          ställningen. Uppriktigt! Jäkligt orättvist och dyrt.

Jag är inte feminist på något sätt. Men kompetens och kunnande är det som avgör.

Numera är jag lagd på komposten pga ålder. Men skulle jag drabbats av ett nedläggningsbeslut så kulle jag hellre ta emot det av en kvinna för hon förstår vad jag känner. En manlig kollega till henna skulle bara klart meddela att den första XX stänger vi fabriken. Hårddragning, men det är ytterligheterna som diskuteras. Däremellan mumlarvi bara.

Det är fan inte lätt att ara arbetsför och utan jobb nu. Men det går faktiskt uppåt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-12-2010, 20:07
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (xlxl67 @ 16-12-2010, 20:00) *
          Jag vill inte titta på klippet men undrar istället hur man kan göra något. Är det Amnesty man skall stödja?

Stöda amnesty ger väll kanske rent samvete, men gör det verkligen någon skillnad för Sudans kvinnor? Jag är tyvärr ganska skeptisk

Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-12-2010, 20:40
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Huggorm @ 16-12-2010, 20:07) *
          Stöda amnesty ger väll kanske rent samvete, men gör det verkligen någon skillnad för Sudans kvinnor? Jag är tyvärr ganska skeptisk

Ärligt talat så gör det nog bara gott för ens egna samvete för Amnesty är nog än mer möjliga att påverka än tex FN.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 21-12-2010, 00:38
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

CITAT (gnon49 @ 16-12-2010, 11:14) *
          Ja stackars människor som tolkar koranen så fel. Kvinnan har nog överinseende med det. För det är väl en engångsföreteelse? crying.gif

Till att börja med ska jag säga att nej, de flesta muslimer är helt normala människor precis som alla andra. För det andra finns det texter i både bibeln, koranen med flera, som visst ger stöd åt diverse våldshandlingar. Sen finns det ju så klart andra texter i samma heliga skrift som säger raka motsatsen. Och mig veterligen kan man inte svinga något magiskt trollspö och på så sätt få reda på hur det ska tolkas.. vadå ska? enligt vem? Gud?

Ville bara påpeka det.

Edit: Är väl även tvungen att påpeka att jag tycker som de flesta i tråden angående de som stödjer/utför sådant.

Redigerat av ryss_борис: 21-12-2010, 00:42

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-12-2025, 08:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon