Nu har åtminstone jag lite mer tid än vanligt, och kan grunna lite på hur det ska gå med sommarens grönsaksodlingar och vad jag ska så och var.
Jag har ju odlat i kanske sex-sju år rätt flitigt nu. Läst på och testat, lärt mig. Grävt upp nya små land och utökat. Övergått till täckodling för flera år sedan, och täcker även på vintern. Jag tycker jag lyckas riktigt bra med sallater, rödbetor, ärter, bönor, potatis, fröuppdragen blekselleri...
Men ett återkommande bekymmer för mig är att rätt mkt annat jag odlar blir så litet - om man nu jämför med butiksgrönsakerna (jämför med ekologiska, eftersom jag odlar ekologiskt själv). Morötterna blir små, sättlökarna fördubblar inte ens sin storlek, fröuppdragna purjolökarna blir små, blomkålen blir liten liksom broccolin och vitkålen, tomaterna på friland blir små, rotsellerin också. Goda blir de allesammans, men små.
Det bör kanske handla om näringen? Jag täckodlar med gräsklipp, strör också ut lite benmjöl på våren, kompostjord lite här och där. En del hönsgödsel på våren.
Eller handlar det om jorden? Den är mullrik, varken lera eller sand, tycker jag det verkar som.
Några tips för att få större grödor?
Redigerat av EKLO: 26-12-2010, 10:51
|