Nu har åtminstone jag lite mer tid än vanligt, och kan grunna lite på hur det ska gå med sommarens grönsaksodlingar och vad jag ska så och var.
Jag har ju odlat i kanske sex-sju år rätt flitigt nu. Läst på och testat, lärt mig. Grävt upp nya små land och utökat. Övergått till täckodling för flera år sedan, och täcker även på vintern. Jag tycker jag lyckas riktigt bra med sallater, rödbetor, ärter, bönor, potatis, fröuppdragen blekselleri...
Men ett återkommande bekymmer för mig är att rätt mkt annat jag odlar blir så litet - om man nu jämför med butiksgrönsakerna (jämför med ekologiska, eftersom jag odlar ekologiskt själv). Morötterna blir små, sättlökarna fördubblar inte ens sin storlek, fröuppdragna purjolökarna blir små, blomkålen blir liten liksom broccolin och vitkålen, tomaterna på friland blir små, rotsellerin också. Goda blir de allesammans, men små.
Det bör kanske handla om näringen? Jag täckodlar med gräsklipp, strör också ut lite benmjöl på våren, kompostjord lite här och där. En del hönsgödsel på våren.
Eller handlar det om jorden? Den är mullrik, varken lera eller sand, tycker jag det verkar som.
Några tips för att få större grödor?
Preussen
26-12-2010, 12:09
givetvis spelar näringen stor roll men jag tänker mig även sortval samt när du sätter/sår dina grönsaker spelar stor roll. vattentillförsel inverkar det oxå framförallt på tomater. du kanske ska testa att inte täckodla och jämföra med täckodlingen?
Åsa, mälardalen zon 2
26-12-2010, 12:20
+Även hur tätt man planterar/sår spelar roll.
+Även yrkesodlare får ju små grönsaker också men de storlekssorteras ju sedan inför packningen och de små sketna sakerna går väl till kompost eller djurfoder och enbart de stora fina som uppfyller standarden säljs.
Tack för era tankar och tips.
Preussen, jag tror inte det är sortvalen, men vattningen är knivig för mig på vår/försommar - jag odlar här vid sommarstället och hit kan jag bara komma på helgerna, oftast inte ens varje helg utan varannan. Täckodlingen hjälper ju en del mot torkan, men förstås inte helt.
När det gäller morötterna funderar jag över hur man får till en bra odlingsbädd, det ska väl vara en massa sand och djupt förstås? Lite svårt att få till det, men kanske ska jag jobba på det i vår (fast å andra sidan växelodlar jag ju, och då kan jag ju inte göra en särskild morotsbädd, inte varenda år...?
eugenia
27-12-2010, 19:35
Det kan ju vara så att det tar sin tid att få sin jord att funka till allt man vill odla. Men du är säkert på rätt väg. Om du har en mycket porös mjuk jord, så kanske den släpper ifrån sig näringen snabbare än till exempel en kraftig lerjord, som brukar hålla kvar fukt och näring länge. Är det sand eller lerjord du odlar i? Jag tror också att bevattningen har stor betydelse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.