CITAT (Eva i Skåne @ 24-07-2011, 14:00)

Så skönt att ni löst det. Hur? Är det en tillfällig kur så är den väl snart slut
Det är nog lättare med hundar och medicin, åtminstone de flesta hundar. Inlindat i en bit skinka skulle vi få vår vovve att äta precis vad som helst.
Det där med stinkande får mig att minnas när barnen var små och man skulle ha i dom flytande penicillin. Illaluktande och illasmakande

Tur att dom sköter eventuell medicinering själv numera

Det är en kur på 10 dagar, 2 ggr per dag.
Vi tar fram tabletten ett dygn innan det är dags så att det får "lufta bort" lite av stanken. Bryter sedan ner den i så mikroskopiskt små bitar som är möjligt. Skär rå kycklingfilé i pyttesmå bitar, pillar i en tablettbit och "geggar ihop" kycklingbiten runtom så att ingen del av medicinen sticker ut.
Sedan är det bara att dra ut på kycklingskärarproceduren så pass länge att han är jätteivrig och stampar runt på mina fötter och nästan skriker för att det tar så lång tid. Kyckling, både rå och kokt, är favoritmat.
Ner med tallriken med endast de preparerade bitarna. Då kastar han i sig utan att tänka, och i o m att bitarna är så små, knappt inte tuggar heller. När de är borta så får han ren kyckling i lite större bitar, så han tuggar ordentligt, som belöning.
Förhoppningsvis funkar det här hela kuren ut.
Det är inte lätt för de stackars djuren när de inte förstår att man försöker hjälpa dem.

CITAT (Meriona @ 24-07-2011, 15:53)

Inte är det alltid lätt att peta i avmaskningsmedel och penicillin i en liten gerbil heller.

En del är små änglar, andra är små demoner.
Har bara gett piller till kompisens katt, men han var hur schysst som helst.

Ge gerbiler medicin. Bevare mig väl. De är ju ännu mindre....
Jag är inte avundsjuk på dig Meriona.
Vi har gett honom medicin förut som han glatt tuggade i sig. Men då luktade inte den så här hemskt heller.