Pelargonerna som stått svalt, 3-5grader, under vintern ser inte så kul ut nu, men de flesta har överlevt. Dom har lysrör ca 10timmar per dygn och får en liten vattenskvätt varannan månad eller så. De i riktigt små krukor kan behöva lite oftare. Dessa pelaronger som står så pass kallt väntar jag lite med att klippa och plantera om. Gärna nån dag med mildväder och minst ett par plusgrader. Då tar jag ut brättet och står ute.
De som jag har i rumstemperatur, några i fönster med extra belysning och en del i hallen med lysrör ca 12timmar, har jag börjat frissera till.
Jag tar sticklingar först och planterar om sen. Det görs väldigt olika. En del gör båda sakerna på en gång och pelargoner är tåliga och verkar acceptera alla varianter. För min del är det av bekvämlighet jag planterar om lite senare - vill gärna kunna stå ute och stöka med jorden
När jag var nybörjare på pelargoner trodde jag att alla pelargoner skulle klippas ner rejält varje vår, men det är ju inte så. Är era pelargoner välväxta behöver ni kanske inte göra något alls. Har man en som är någorlunda kraftig och bara ränt iväg rakt upp kan man stamma upp den. Det är bara att knipa av det som eventuellt kommer på stammen, toppa flera gånger upptill och låta kronan utvecklas. Alla sorter är förstås inte så glada för att grena sig och då kan det vara svårt.
Christa. Jag tycker du ska plantera om dina i större krukor och inte bry dig om att klippa nåt.