Hej,
Mitt första inlägg kommer här.
Köpte mig en liten kolonistuga i september med tomt på ca 350 kvm. Möjligheternas tomt helt enkelt! Finns i stort sett bara gräsmatta, en stor rododendron och en ölandstok-rabatt som omringar husets TVÅ väggar. Här finns mycket kul att göra dock kan jag ingenting om trädgårdsarbete, haha… utan skall lära mig under resans gång. (man får lova att sätta upp ett växthus på 10 kvm, kanske jag gör det i framtiden)
Har läst ÖVERALLT för att skaffa kunskap och blir lite RÄDD. Jösses vilket arbete för att få en blommande trädgård. Behöver man verkligen börja i februari med att förså, plantera om, plantera ut, flytt in, flytta ut osv. osv…..
Har köpt mig ca 50 st. påsar med olika fröer som jag hade tänkt stoppa ner i jorden i april-maj. Så här har jag tänkt. Ölandstoken skall bort, gräva upp, byta jord och sedan slänga ner mina fröer.
Är detta dömt att misslyckas??? Vad säger ni kunniga??? Måste man vara blomsteringenjör för att få en blommande trädgård??? Någon sa till mig, om du sår fröerna direkt i backen i april-maj, kommer 20 % att komma. Är det så illa???
Har ni ett bra råd till mig? Ölandstoken skall bort (gillar inte den alls) och där vill jag ha en mix av ALLT som finns i rosa, röda och vita färgskalor.
Hälsningar från Joco i Göteborg som snart fyller 50 och plötsligt fått ett nytt intresse som jag ALDRIG haft tidigare.
|