Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är -ssonnamnen på utdöende?
          Heter dom flesta nåt annat numera?
          Heter du -sson eller något annat?
          Jag är född med -ssonnamn och heter så nu också. [ 7 ] ** [14.00%]
          Jag är född med -ssonnamn men numera gift med annat namn. [ 9 ] ** [18.00%]
          Jag är född med -ssonnamn och numera också gift med -ssonnamn. [ 3 ] ** [6.00%]
          Jag är född med annat namn och heter så nu också. [ 17 ] ** [34.00%]
          Jag är född med annat namn och numera också gift med annat namn. [ 9 ] ** [18.00%]
          Jag är född med annat namn men numera gift med -ssonnamn. [ 5 ] ** [10.00%]
          Totalt antal röster: 50
          Gäster kan inte rösta 
          Myosotis
          Inlägg 18-01-2011, 12:22
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Cacki @ 18-01-2011, 12:08) *
          (Vilken tur, först trodde jag nästan att jag "gått och blitt döö.")

sweatingbullets.gif Ja vilken tur.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 18-01-2011, 13:02
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Jag hade kunnat heta Johansson, men är nog rätt glad att jag inte gör det.
          Min farfar bytte namn från Johansson när min pappa var liten, han tog ett av sina förnamn, tog bort en bokstav och bytte ett V mot ett W, och vips hade han ett ovanligt efternamn istället.
          Det namnet fick jag alltså när jag föddes, idag är det ganska många som heter så, släkten börjar bli stor, men alla är mina släktingar på pappas sida.
          När jag sen gifte mej fick jag ett annat väldigt ovanligt efternamn, min svärfar bytte från Johansson till detta namnet innan min man föddes. Och nu när inte den äldre generationen längre lever är jag, min man och våra barn ensamma om det.
          Sen vet jag inte riktigt vad som menas med påhittade namn, alla namn är väl mer eller mindre det, möjligen då förutom sonnamn som väl från början var vad dom låter som.
          I det stora hela är jag rätt nöjd med mitt namn, även om jag idag kanske hade tyckt det var roligare att ha kvar mitt flicknamn. Kanske ursprunget betyder mer ju äldre man blir.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-01-2011, 13:50
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vanligaste efternamnen kan man hitta här.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-01-2011, 18:47
          Länk hit: #44

Gäster

Undrar vilken plats jag kommer på? wacko.gif Långt ifrån den 80:e iallafall.

Kollade på Birthday där man kan hitta för och efternamn på de som är över 16 år och inte har skyddad identitet. 24 personer heter som jag, men inte alla har det som tilltalsnamn. Hade jag behållit mitt gamla efternamn hade det funnits 8 st som jag. Det finns bara en enda i hela Sverige över 16 år som har samma för och efternamn som min son, med andra ord så är han unik. smile.gif

Och det finns bara en enda som heter som jag om man tar med alla förnamnen. Så förväxlad ska man ju inte kunna bli?

Citera
          Red Top
          Inlägg 18-01-2011, 23:52
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag är född med ett ovanligt efternamn. Finns färre än 10 i Sverige. Som gift har jag behållit mitt flicknam och lagt till ytterligar ett ganska ovanligt efternamn.

Eftersom vi som gift oss efter 1980(osäker på årtalet) inte får ha bindestreck mellan vårt gamla och nya efternamn, betraktas mitt gamla efternamn(flicknamn)som ett tillnamn. I SCB:s statistik står det som förnamn. Förmodligen är det därför så många har Johansson som förnamn, fast det egentligen är deras flicknamn/tillnamn.

Att jag behöll mitt flicknamn berodde främst på att jag var rätt gammal och väl känd under mitt flicknamn. Hade blivit krångligt att ta bort det.

Enligt gammalt så var tillnamnet = gårdsnamnet och skrevs före förnamnet. Vanligast i Dalarna tror jag. En Karl kan t ex heta Ingrid, om han är född på Ingridsgården.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gita
          Inlägg 19-01-2011, 18:57
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Jag är född med både och. Första delen ett -son namn, ganska ovanligt sådant, bildat av min pappas förnamn. Andra delen icke -sonnamn efter gården där jag föddes. Lite kul efterson första delen alltid skiftat medan andra delen är lika genom generationerna sedan 1700-talet.
          Gift med ett vanligt icke -sonnamn.

Jag tycker faktiskt betydligt bättre om de gamla hederliga -sonnamnen än många "tagna" namn varav många är väldigt krystade och fantasifulla intill löjets gräns.
          Gita

Citera
          Meriona
          Inlägg 19-01-2011, 19:02
          Länk hit: #47

Gäster

Jag håller med dig Gita, men det finns även fina (någorlunda) nytagna namn. Min barndomskamrat växte upp med ett taget namn som hennes farfar hittat på, det är jättevackert tycker jag, det slutar på -hage.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 09:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon