Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fullmånen, Hur påverkas ni av den?
          Suz
          Inlägg 20-01-2011, 21:13
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

CITAT (Kryddan03 @ 20-01-2011, 21:10) *
          Sorry, har försökt avhålla mig i nästan ett år (mer eller mindre). Men, det var den ökända droppen. Skall, som sagt, återgå till min tidigare strategi dock.

För att bli lite mer topic så kan jag också känna av månen. Fast jag får oftast huvudvärk och blir lite mer nedstämd än vanligt. Om det sedan beror på själva månen, om det brukar vara meteoroligiska tryckförändringar just vid fullmåne eller om det helt enkelt beror på att jag oftast vet ungefär när fullmåne brukar vara enligt kalendern låter jag vara osagt. smile.gif

Ja visst är det tusingen så svårt!! smile.gif Men vi får hålla i varandra när det blåser wink.gif

Huvudvärk...min mormor hävdade att hon fick migrän vid fullmåne....jag har dock inga som helst belägg för det.

--------------------
          Zon II

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-01-2011, 21:26
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (Kryddan03 @ 20-01-2011, 21:10) *
          Sorry, har försökt avhålla mig i nästan ett år (mer eller mindre). Men, det var den ökända droppen. Skall, som sagt, återgå till min tidigare strategi dock.

efter mitt senaste avtramp i den andra tråden ska jag ockås återgå till den strategin.

CITAT (Suz @ 20-01-2011, 20:49) *
          Och jag måste backa!!
          För första gg på länge sov jag heeeeela natten så trots fullmåne....det kanske inte alls beror på fullmåne utan hur uttröttad man är... unsure.gif

det var väl bra, jag sov inte hela natten, men sov bra den senare delen av natten. som jag skrev innan tror jag att det är tvärtom med mig när det gäller sovandet och fullmåne kanske du också blir som mig ?

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 20-01-2011, 21:37
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Suz @ 20-01-2011, 21:13) *
          Ja visst är det tusingen så svårt!! smile.gif Men vi får hålla i varandra när det blåser wink.gif

Huvudvärk...min mormor hävdade att hon fick migrän vid fullmåne....jag har dock inga som helst belägg för det.

Swish! smile.gif

Jag brukar få huvudvärk även när det skiftar mellan högtryck och lågtryck. Oftast hjälper inte ens full dos med vanliga värktabletter. När jag beskrev den för en medlem på ett annat forum skrev hon att den var migränliknande. Jag har själv alltid trott att man blev helt utslagen och får s k ljusfenomen av migrän. Men, så var tydligen inte fallet utan det finns olika "grader" eller "nyanser" av migrän (eller hur det nu var h*n uttryckte sig. Om det har något samband med fullmåne vågar jag inte säga, men huvudvärken kan ibland vara likartad. Sedan inträffar den inte alltid när det är fullmåne heller så det kanske kan vara så att när jag får den sortens huvudvärk råkar helt enkelt tryckförändringar och fullmåne sammanfalla.

Redigerat av Kryddan03: 20-01-2011, 21:37

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 21-01-2011, 10:02
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag har visserligen dålig sömn sedan många år tillbaka men dom sista 4 nätter innan fullmåne är det rentav hopplös att sova.

Och jag tittar inte ens längre i kalendern när det är fullmåne. Men varje månad när jag klagar att jag knappt kan sova under några nätter, så brukar en väninna påpeka att det blir ju fullmåne.
          Så har det varit i många år.

Elisabeth

Citera
          Vippan
          Inlägg 21-01-2011, 10:32
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

CITAT (*Stintan* @ 20-01-2011, 12:48) *
          Men det har ju inte med fullmånen att göra utan ett annat bekymmer. Tråkigt för din gubbe men det har ni ju vetat om i flera månader. Ta hand om honom och du kan ju vila på dagarna om du sover dåligt på natten.

Det är väl inget konstigt att man påverkas av månen, man påverkas ju även av solen.

Att månens gravitation skulle vara större vid fullmåne och påverka människans sömn verkar inte trovärdigt, i så fall borde sömnproblemen vara detsamma vid halvmåne och alla andra faser,gravitationen är lika stark vid fullmåne som vid alla andra faser.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-01-2011, 11:21
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det finns väl heller inga vetenskapliga bevis på att månen inte skulle påverka oss människor. Ebb och flod beror ju på månen så varför skulle inte vätskebalansen i våra kroppar kunna påverkas? Vi består ju till största delen av vatten.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          maramara
          Inlägg 21-01-2011, 11:43
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 13 687

De nätter jag sover sämst eller inget är det ofta fullmåne.
          Har för mig att personalen på BB kan vänta fler förlossningar när det är fullmåne (bara hörsägen) . Det finns kanske någon barnmorska bland läsarna här, som kan dementera eller instämma??

Citera
          KRT
          Inlägg 21-01-2011, 11:57
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Såg en dokumentär strax före jul om just detta smile.gif
          Summan av kardemumman var att ljuset från fullmånen kan påverka vissa personer, eftersom det inte är så mörkt som det normalt är på natten och dessa eprsoner inte kan sova pga ljuset. Sömnbrist KAN påverka människor, på olika sätt. Troligen var dock denna påverkan MYCKET större förr, då det normalt var MÖRKT på natten, numera har vi ju lamplor så det är sällan det är helt mörklt på natten mer.

ALLA andra sägner om fullmånen; att det föds fler barn, begås fler mord, gör folk galna etc kunde inte på något sätt bevisas vetenskapligt och kan därför ur ett vetenskapligt perspektiv därför anses vara skrock/viskepelse. Men det är ju om man ser vetenskapligt på saken, och det är ju upp till var och en att bestämma sig själv hur de ser på saker och ting smile.gif

Redigerat av KRT: 21-01-2011, 11:57

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-01-2011, 12:44
          Länk hit: #49

Medlem

Vetenskapen är lite konstig tycker jag eftersom man oftast letar bevis för att något förhåller sig på ett visst sätt men sällan letar bevis för motsatsen. I det här fallet säger man att det inte finns bevis för att månen skulle påverka men det finns väl lika lite bevis för att månen inte påverkar. Varför skulle miljontals människor världen över ljuga om att de sover sämre när det är fullmåne? Jag tillhör själv en av dem och ofta vet jag faktiskt inte om förrän efteråt att det varit fullmåne men det blir då en förklaring. Jag sitter inte och kollar när det infaller så att det skulle vara "psykologiskt" på nåt sätt men sover lika illa gör jag oavsett jag vet om fullmånen eller ej.

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 21-01-2011, 14:27
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (*Stintan* @ 21-01-2011, 12:44) *
          Vetenskapen är lite konstig tycker jag eftersom man oftast letar bevis för att något förhåller sig på ett visst sätt men sällan letar bevis för motsatsen.

Du har på ett sätt helt rätt, men det finns en orsak till det. Vetenskapligt arbetar man nämligen med att man ställer upp en hypotes och sedan undersöker man om hypotesen kan beläggs eller förkastas. I detta fallet skulle hypotesen t.ex. kunna vara "Det föds fler barn vid fullmåne". För att undersöka detta kan man då korrelera antal födslar med tid för fullmåne, och på så sätt ser man om det verkligen föds fler barn vid fullmåne eller ej. När man har data gör man statistiska tester som i korthet visar om det är ett reellt samband eller om ett positivt resultat beror på slumpen. Till sist avgör man om man kan belägga eller förkasta hypotesen. Hypoteser kan också vara negativa, t.ex. det föds INTE fler barn vid fullmåne.

Jag förstår hur du menar, men det finns kanske en yttest enkel förklaring; människor utsätts hela tiden för intryck, och otroliga mängder av dessa registreras inte medvetet. Det är förmodligen så att du är känslig för ljus på natten och omedvetet registrerar dina sinnen det ökade ljuset under fullmåne och stör din sömn.
          Dessutom, det är viktigt att notera att för många kvinnor är de hormonella cyklerna lika långa som månens cykler, och dessa två cykler sammanfaller naturligtvis hos vissa personer och det är vida känt att man påverkas på olika sätt av hormonbalansen i kroppen.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-01-2011, 14:50
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (KRT @ 21-01-2011, 14:27) *
          Du har på ett sätt helt rätt, men det finns en orsak till det. Vetenskapligt arbetar man nämligen med att man ställer upp en hypotes och sedan undersöker man om hypotesen kan beläggs eller förkastas. I detta fallet skulle hypotesen t.ex. kunna vara "Det föds fler barn vid fullmåne". För att undersöka detta kan man då korrelera antal födslar med tid för fullmåne, och på så sätt ser man om det verkligen föds fler barn vid fullmåne eller ej. När man har data gör man statistiska tester som i korthet visar om det är ett reellt samband eller om ett positivt resultat beror på slumpen. Till sist avgör man om man kan belägga eller förkasta hypotesen. Hypoteser kan också vara negativa, t.ex. det föds INTE fler barn vid fullmåne.

Jag förstår hur du menar, men det finns kanske en yttest enkel förklaring; människor utsätts hela tiden för intryck, och otroliga mängder av dessa registreras inte medvetet. Det är förmodligen så att du är känslig för ljus på natten och omedvetet registrerar dina sinnen det ökade ljuset under fullmåne och stör din sömn.
          Dessutom, det är viktigt att notera att för många kvinnor är de hormonella cyklerna lika långa som månens cykler, och dessa två cykler sammanfaller naturligtvis hos vissa personer och det är vida känt att man påverkas på olika sätt av hormonbalansen i kroppen.

Att jag skulle vara känslig för ljus på natten tror jag inte alls eftersom jag alltid har en lampa tänd bredvid sängen och har så haft så länge jag kan minnas. Rullgardin gör det för övrigt helt mörkt i rummet om jag släcker lampan så nej den hypotesen köper jag inte. Sen är det dessutom samma om det är helmulet. De hormonella cyklerna lär jag ha kommit förbi för rätt många år sen flirting.gif

--------------------

Citera
          Carl
          Inlägg 21-01-2011, 16:01
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hornen växer ut på mig och jag törstar efter blod. Då blir det blodpudding till middag

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 21-01-2011, 16:11
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag har alltid lika mörkt/ljust i sovrummet och även jag har dom hormonella cyklerna bakom mig. Och inte heller har jag en gång i månaden för ca 4 dagar psykiska besvär

Elisabeth

Citera
          gnon49
          Inlägg 21-01-2011, 17:38
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Kanske kvinnor påverkas lättare. bara en tanke. Själv sover jag som en stock varenda natt, undantagen om det är för varmt. Men vi är ju levande varelser och kan säkert påverkas av yttre faktorer på ena eller andra sättet.
          Men vi är väl olika, liksom vi har olika förhållningsätt till solen t.ex.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 09:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon