|
Jag har alltid svårt att sova när det är fullmåne, bara ligger och vänder och vrider på mig! Sällan förstod jag varför förrän dagen efter när någon nämnde att det varit fullmåne. När jag utbildade mig inom astrologin för många år sedan läste jag en hel del om månpåverkan. Nätter när jag har extra svårt att sova har jag börjat notera (gammal nu kanske?) och kollar sen mot kalendern kanske någon gång per år och det är verkligen så att jag påverkas enormt av månfaserna!
Men frågan är: Påverkas ni andra?? Och hur?? Någon som har andra "hyss" för sig än att sova dåligt?
Jag blir helt mångalen  äh skoja bara lite men faktum är att både min farsa o jag vi har svårt att sova o vi drömmer väldigt mycket när det är fullmåne....så har det varit i alla år.
Huggorm
19-01-2011, 20:47
Jag har aldrig märkt minsta påverkan
CITAT (Tikka @ 19-01-2011, 20:43)  Jag blir helt mångalen  äh skoja bara lite men faktum är att både min farsa o jag vi har svårt att sova o vi drömmer väldigt mycket när det är fullmåne....så har det varit i alla år. Åh..men du sover i alla fall  Hoppas det är trevliga drömmar och inga mardrömmar?
fuchsian
19-01-2011, 20:52
Visst vet man med sig att det är fullmåne utan att titta i almanackan. Man sover inte, inte ens är trött och en oro kan sprida sig i kroppen så att man börjar med "stora" projekt, storstäda el. annat som man inte ens ids göra på dan. Oftast får jag ro under dessa nätter med min meditationsmusik eller vi snackar natten igenom, eller vi läser, men bägge två är vi lika vakna. ... Råkar man somna, blir det konstiga drömmar eller man får "besök", men det går väl an. Djuren sover ju, så vi störs inte av det om man inte har just något speciellt som ska fixas. ...... Fuchsian ......
CITAT (Huggorm @ 19-01-2011, 20:47)  Jag har aldrig märkt minsta påverkan Vad härligt! Var glad för det!
CITAT (Suz @ 19-01-2011, 20:51)  Åh..men du sover i alla fall Hoppas det är trevliga drömmar och inga mardrömmar? Ja sover gör man ju ändå men oroligt...drömmarna är blandade av båda sorter olika gånger.
sqrulan
19-01-2011, 20:55
Just nu är det nog många vargar som ylar men själv märker jag endast att det blir kallt.
Meriona
19-01-2011, 20:57
Ibland får jag för mig att det är fullmånen som gör att jag sover dåligt, men oftast märker jag inte av fullmånen alls. Så jag gissar att jag inte blir påverkad och att de gånger jag sover dåligt när det är fullmåne, så är det en tillfällighet.
CITAT (sqrulan @ 19-01-2011, 20:55)  Just nu är det nog många vargar som ylar men själv märker jag endast att det blir kallt. Hahaha, ja kyla är inte att leka med!! Är glad jag har badkar och bastu! Ja stackars vargar  CITAT (Meriona @ 19-01-2011, 20:57)  Ibland får jag för mig att det är fullmånen som gör att jag sover dåligt, men oftast märker jag inte av fullmånen alls. Så jag gissar att jag inte blir påverkad och att de gånger jag sover dåligt när det är fullmåne, så är det en tillfällighet. Ja alla har väl perioder i och för sig när det sover mer eller mindre bra! Men kolla...notera och kolla "vettja"
Jag kan ibland få svårt att sova eftersom jag vill ut i skogen och njuta av det vackra, stämningsfulla månskenet!  Dock inte i kväll när det är tokhalt överallt. Olle
fuchsian
19-01-2011, 21:06
Dom som vet, säger att fullmånen påverkar oss mer eller mindre beroende årstider. Hur detta fenomen sen än är, vet jag inte närmare om, men har märkt att det kan variera --- vakenheten ... under olika månader. Det sägs att vissa tider påverkas man mycket mer än en annan gång. Skulle vara kul och ta reda på det, faktiskt. ....Fuchsian .....
CITAT (Olle A @ 19-01-2011, 21:06)  Jag kan ibland få svårt att sova eftersom jag vill ut i skogen och njuta av det vackra, stämningsfulla månskenet!  Dock inte i kväll när det är tokhalt överallt. Olle Ja det är verkligen vackert!
Meriona
19-01-2011, 21:11
Dessutom kan det ha positiva effekter på annat sätt. Igår när jag skulle till bibblan vid 5-tiden så parkerade jag på taket på p-huset. När jag stod där vid automaten kom en kvinna och sa helt spontant, "oj vilken vacker måne". Det blev en liten trevlig pratstund av det, sånt som ger mervärde i vardagen. Inte hade vi börjat tala om en mulen kväll inte?
CITAT (Meriona @ 19-01-2011, 21:11)  Dessutom kan det ha positiva effekter på annat sätt. Igår när jag skulle till bibblan vid 5-tiden så parkerade jag på taket på p-huset. När jag stod där vid automaten kom en kvinna och sa helt spontant, "oj vilken vacker måne". Det blev en liten trevlig pratstund av det, sånt som ger mervärde i vardagen. Inte hade vi börjat tala om en mulen kväll inte? Underbart att få en spontan liten pratstund så! Ja månen är så vacker så det är inte klokt.
sqrulan
19-01-2011, 21:15
CITAT (Meriona @ 19-01-2011, 21:11)  Dessutom kan det ha positiva effekter på annat sätt. Igår när jag skulle till bibblan vid 5-tiden så parkerade jag på taket på p-huset. När jag stod där vid automaten kom en kvinna och sa helt spontant, "oj vilken vacker måne". Det blev en liten trevlig pratstund av det, sånt som ger mervärde i vardagen. Inte hade vi börjat tala om en mulen kväll inte?
Överbölingen
19-01-2011, 21:23
Jag brukar ha svårt att sova. I går kväll vakade jag på räv. Det gick bra för räven. Han tog någon annans sorkar.
Meriona
19-01-2011, 21:26
Det var bra Ö, alla rävar som du inte skjuter gillar jag.
Tror säkert man kan påverkas av månen. Men samtidigt kan ju sömnen påverkas av en hel del annat man inte vet om. Luften, högtryck,lågtryck mm. Jag vill ha totalt mörker när jag sover så en fullmåne kan faktiskt störa mig med sitt vackra men intensiva sken. har för mig att fullmånen spelar roll för vissa djur, liksom ebb o flod.
herkules
19-01-2011, 22:36
jag påverkas inte alls av någon fullmåne och visst finns det väl undersökningar som visar att de som säger sig göra det bara inbillar sig?
sqrulan
19-01-2011, 22:43
CITAT (Meriona @ 19-01-2011, 21:26)  Det var bra Ö, alla rävar som du inte skjuter gillar jag. 
CITAT (Meriona @ 19-01-2011, 20:57)  Ibland får jag för mig att det är fullmånen som gör att jag sover dåligt, men oftast märker jag inte av fullmånen alls. Så jag gissar att jag inte blir påverkad och att de gånger jag sover dåligt när det är fullmåne, så är det en tillfällighet. Eller så beror det på om det är moln eller inte? Mörkt eller ljust ute..? Jag påverkas enormt, det är såååå härligt att få rida på kvällen när Gud tänt ljuset! (Vintertid när det annars är nermörkt).
Och jag blir helt galen av fullmånen! Måste genast springa ut och fota!!! [attachment=57622:IMG_9311...erad_1_0.jpg]
fuchsian
20-01-2011, 10:02
Detta är ju ett ämne som man kan inte ge raka besked, endast höra hur andra upplever/inte upplever det. Även att vi har totalt mörkt i sovrummet, känner jag av när det är fullmåne. Jo, ebb och flod har något med månen att göra, som någon nämnde. ... Fuchsian .....
aanderss
20-01-2011, 10:07
inget tror jag
*Stintan*
20-01-2011, 10:10
CITAT (fuchsian @ 20-01-2011, 10:02)  Detta är ju ett ämne som man kan inte ge raka besked, endast höra hur andra upplever/inte upplever det. Även att vi har totalt mörkt i sovrummet, känner jag av när det är fullmåne. Jo, ebb och flod har något med månen att göra, som någon nämnde. ... Fuchsian ..... Fast du hade ju fullmåne förra veckan så då borde du ju sova gott nu om natten
fuchsian
20-01-2011, 10:17
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2011, 10:10)  Fast du hade ju fullmåne förra veckan så då borde du ju sova gott nu om natten  Helt rätt, men hur sover man gott på natten när maken grunnar och är orolig för det negativa besked han fick i tisdags? ...  Nog har man hjärta att se till honom och finnas till. Ingen av oss har sovit knappt ....Fuchsian....
Sov som en liten gris inatt.Det finns inga vetenskapliga bevis för att månen skulle påverka oss fysiskt, kan vara psykologiska aspekter som spelar in att man sover dåligt.Det sägs att det föds mera barn vid fullmåne, kanske finns det statistik om man vill ta reda på fakta.
*Stintan*
20-01-2011, 12:48
CITAT (fuchsian @ 20-01-2011, 10:17)  Helt rätt, men hur sover man gott på natten när maken grunnar och är orolig för det negativa besked han fick i tisdags? ...  Nog har man hjärta att se till honom och finnas till. Ingen av oss har sovit knappt ....Fuchsian.... Men det har ju inte med fullmånen att göra utan ett annat bekymmer. Tråkigt för din gubbe men det har ni ju vetat om i flera månader. Ta hand om honom och du kan ju vila på dagarna om du sover dåligt på natten. CITAT (Vippan @ 20-01-2011, 12:35)  Sov som en liten gris inatt.Det finns inga vetenskapliga bevis för att månen skulle påverka oss fysiskt, kan vara psykologiska aspekter som spelar in att man sover dåligt.Det sägs att det föds mera barn vid fullmåne, kanske finns det statistik om man vill ta reda på fakta. Det är väl inget konstigt att man påverkas av månen, man påverkas ju även av solen.
malcolm
20-01-2011, 15:57
Påverkas inte alls av fullmånen vad jag märkt.
[attachment=57636:varulv_38066983.jpeg]
Alexander-VG-zon3
20-01-2011, 16:03
jag sov jätte gott i natt (eller när jag väl somnade) och jag brukar inte sova bra, är kanske tvärtom med mig att jag sover bra när det är fullmåne?
Kryddan03
20-01-2011, 20:34
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2011, 10:10)  Fast du hade ju fullmåne förra veckan så då borde du ju sova gott nu om natten  Fullmånen i den här månaden var igår den 19:e. Om du inte menar att F hade sin egna lilla fullmåne i förra veckan, förstås? Vad vet jag?
fuchsian
20-01-2011, 20:37
CITAT (Kryddan03 @ 20-01-2011, 20:34)  Fullmånen i den här månaden var igår den 19:e. Om du inte menar att F hade sin egna lilla fullmåne i förra veckan, förstås. Vad vet jag?  Jag vet att det är fullmåne den 19.1, men andra vet vist bättre än jag hur jag har det, så brukar det vara, alla andra tro sig att veta bäst, men själv vet man inget. ... Fuchsian....
Kryddan03
20-01-2011, 20:42
CITAT (fuchsian @ 20-01-2011, 20:37)  Jag vet att det är fullmåne den 19.1, men andra vet vist bättre än jag hur jag har det, så brukar det vara, alla andra tro sig att veta bäst, men själv vet man inget. ... Fuchsian.... Eh, du såg att jag citera Stintan, eller? Jag har inte ifrågasatt om du visste att det var fullmåne eller inte igår. Det måste vara jobbigt att tolka allt som negativt... Jag undviker dig i möjligaste mån och har gjort så ända sedan du var Tottes matte eftersom jag har insett att det inte är någon idé att diskutera med dig överhuvudtaget. För mig framstår du helt enkelt som genuint elak och känner igen ditt sätt i en gammelmoster till. Hon sitter numera ensam i ett stort hus på landet utan kontakt med någon släkting för att ingen orkar med henne. Det är mycket möjligt att det inte alls stämmer in på dig då jag aldrig träffat dig i verkliga livet, men efter det jag har läst här på forumet är det min personliga åsikt om dig. Med det sagt fortsätter jag att undvika dig även i framtiden och kommer inte att kommentera detta eller något du skriver.
ingrid fuxwall
20-01-2011, 20:46
I går var det så ljust, månen är nästan lika full i kväll men det är inte alls lika ljust.
Numera har jag bra bråddar så vi kan gå ut och gå även i mörker - skönt, tills nästa gång jag tappar dem
Och jag måste backa!! För första gg på länge sov jag heeeeela natten så trots fullmåne....det kanske inte alls beror på fullmåne utan hur uttröttad man är...
*Stintan*
20-01-2011, 20:54
CITAT (fuchsian @ 20-01-2011, 20:37)  Jag vet att det är fullmåne den 19.1, men andra vet vist bättre än jag hur jag har det, så brukar det vara, alla andra tro sig att veta bäst, men själv vet man inget. ... Fuchsian.... Du påstod förra veckan att du sovit dåligt på grund av att det var fullmåne, det är inget jag hittar på. Jag påpekade redan då att din dåliga sömn måste bero på något annat eftersom det inte var fullmåne förrän den 19 januari. Försök inte slingra dig igen och skylla på andra.
Kryddan03
20-01-2011, 20:57
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2011, 20:54)  Du påstod förra veckan att du sovit dåligt på grund av att det var fullmåne, det är inget jag hittar på. Jag påpekade redan då att din dåliga sömn måste bero på något annat eftersom det inte var fullmåne förrän den 19 januari.
Försök inte slingra dig igen och skylla på andra. Där ser man! Allt har sin förklaring!
Har hamnat i fällan själv men lärt mig min läxa så jag ber er (som en del andra gjort) mata inte trollen! Citera inte dem! Inget blir bättre av det! Håll trådarna rena från citeringar av troll! Så trist att se upprepningar på upprepningar av samma saker hela tiden! Troll förstår uppenbarligen inte vårt språk så varför göra oss så mycket möda med att förklara?
Kryddan03
20-01-2011, 21:10
CITAT (Suz @ 20-01-2011, 21:01)  Har hamnat i fällan själv men lärt mig min läxa så jag ber er (som en del andra gjort) mata inte trollen! Citera inte dem! Inget blir bättre av det! Håll trådarna rena från citeringar av troll! Så trist att se upprepningar på upprepningar av samma saker hela tiden! Troll förstår uppenbarligen inte vårt språk så varför göra oss så mycket möda med att förklara? Sorry, har försökt avhålla mig i nästan ett år (mer eller mindre). Men, det var den ökända droppen. Skall, som sagt, återgå till min tidigare strategi dock. För att bli lite mer topic så kan jag också känna av månen. Fast jag får oftast huvudvärk och blir lite mer nedstämd än vanligt. Om det sedan beror på själva månen, om det brukar vara meteoroligiska tryckförändringar just vid fullmåne eller om det helt enkelt beror på att jag oftast vet ungefär när fullmåne brukar vara enligt kalendern låter jag vara osagt.
CITAT (Kryddan03 @ 20-01-2011, 21:10)  Sorry, har försökt avhålla mig i nästan ett år (mer eller mindre). Men, det var den ökända droppen. Skall, som sagt, återgå till min tidigare strategi dock. För att bli lite mer topic så kan jag också känna av månen. Fast jag får oftast huvudvärk och blir lite mer nedstämd än vanligt. Om det sedan beror på själva månen, om det brukar vara meteoroligiska tryckförändringar just vid fullmåne eller om det helt enkelt beror på att jag oftast vet ungefär när fullmåne brukar vara enligt kalendern låter jag vara osagt.  Ja visst är det tusingen så svårt!!  Men vi får hålla i varandra när det blåser  Huvudvärk...min mormor hävdade att hon fick migrän vid fullmåne....jag har dock inga som helst belägg för det.
Alexander-VG-zon3
20-01-2011, 21:26
CITAT (Kryddan03 @ 20-01-2011, 21:10)  Sorry, har försökt avhålla mig i nästan ett år (mer eller mindre). Men, det var den ökända droppen. Skall, som sagt, återgå till min tidigare strategi dock. efter mitt senaste avtramp i den andra tråden ska jag ockås återgå till den strategin. CITAT (Suz @ 20-01-2011, 20:49)  Och jag måste backa!! För första gg på länge sov jag heeeeela natten så trots fullmåne....det kanske inte alls beror på fullmåne utan hur uttröttad man är...  det var väl bra, jag sov inte hela natten, men sov bra den senare delen av natten. som jag skrev innan tror jag att det är tvärtom med mig när det gäller sovandet och fullmåne kanske du också blir som mig ?
Kryddan03
20-01-2011, 21:37
CITAT (Suz @ 20-01-2011, 21:13)  Ja visst är det tusingen så svårt!!  Men vi får hålla i varandra när det blåser  Huvudvärk...min mormor hävdade att hon fick migrän vid fullmåne....jag har dock inga som helst belägg för det. Swish!  Jag brukar få huvudvärk även när det skiftar mellan högtryck och lågtryck. Oftast hjälper inte ens full dos med vanliga värktabletter. När jag beskrev den för en medlem på ett annat forum skrev hon att den var migränliknande. Jag har själv alltid trott att man blev helt utslagen och får s k ljusfenomen av migrän. Men, så var tydligen inte fallet utan det finns olika "grader" eller "nyanser" av migrän (eller hur det nu var h*n uttryckte sig. Om det har något samband med fullmåne vågar jag inte säga, men huvudvärken kan ibland vara likartad. Sedan inträffar den inte alltid när det är fullmåne heller så det kanske kan vara så att när jag får den sortens huvudvärk råkar helt enkelt tryckförändringar och fullmåne sammanfalla.
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-01-2011, 10:02
Jag har visserligen dålig sömn sedan många år tillbaka men dom sista 4 nätter innan fullmåne är det rentav hopplös att sova.
Och jag tittar inte ens längre i kalendern när det är fullmåne. Men varje månad när jag klagar att jag knappt kan sova under några nätter, så brukar en väninna påpeka att det blir ju fullmåne. Så har det varit i många år.
Elisabeth
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2011, 12:48)  Men det har ju inte med fullmånen att göra utan ett annat bekymmer. Tråkigt för din gubbe men det har ni ju vetat om i flera månader. Ta hand om honom och du kan ju vila på dagarna om du sover dåligt på natten.
Det är väl inget konstigt att man påverkas av månen, man påverkas ju även av solen. Att månens gravitation skulle vara större vid fullmåne och påverka människans sömn verkar inte trovärdigt, i så fall borde sömnproblemen vara detsamma vid halvmåne och alla andra faser,gravitationen är lika stark vid fullmåne som vid alla andra faser.
*Stintan*
21-01-2011, 11:21
Det finns väl heller inga vetenskapliga bevis på att månen inte skulle påverka oss människor. Ebb och flod beror ju på månen så varför skulle inte vätskebalansen i våra kroppar kunna påverkas? Vi består ju till största delen av vatten.
maramara
21-01-2011, 11:43
De nätter jag sover sämst eller inget är det ofta fullmåne. Har för mig att personalen på BB kan vänta fler förlossningar när det är fullmåne (bara hörsägen) . Det finns kanske någon barnmorska bland läsarna här, som kan dementera eller instämma??
Såg en dokumentär strax före jul om just detta  Summan av kardemumman var att ljuset från fullmånen kan påverka vissa personer, eftersom det inte är så mörkt som det normalt är på natten och dessa eprsoner inte kan sova pga ljuset. Sömnbrist KAN påverka människor, på olika sätt. Troligen var dock denna påverkan MYCKET större förr, då det normalt var MÖRKT på natten, numera har vi ju lamplor så det är sällan det är helt mörklt på natten mer. ALLA andra sägner om fullmånen; att det föds fler barn, begås fler mord, gör folk galna etc kunde inte på något sätt bevisas vetenskapligt och kan därför ur ett vetenskapligt perspektiv därför anses vara skrock/viskepelse. Men det är ju om man ser vetenskapligt på saken, och det är ju upp till var och en att bestämma sig själv hur de ser på saker och ting
*Stintan*
21-01-2011, 12:44
Vetenskapen är lite konstig tycker jag eftersom man oftast letar bevis för att något förhåller sig på ett visst sätt men sällan letar bevis för motsatsen. I det här fallet säger man att det inte finns bevis för att månen skulle påverka men det finns väl lika lite bevis för att månen inte påverkar. Varför skulle miljontals människor världen över ljuga om att de sover sämre när det är fullmåne? Jag tillhör själv en av dem och ofta vet jag faktiskt inte om förrän efteråt att det varit fullmåne men det blir då en förklaring. Jag sitter inte och kollar när det infaller så att det skulle vara "psykologiskt" på nåt sätt men sover lika illa gör jag oavsett jag vet om fullmånen eller ej.
CITAT (*Stintan* @ 21-01-2011, 12:44)  Vetenskapen är lite konstig tycker jag eftersom man oftast letar bevis för att något förhåller sig på ett visst sätt men sällan letar bevis för motsatsen. Du har på ett sätt helt rätt, men det finns en orsak till det. Vetenskapligt arbetar man nämligen med att man ställer upp en hypotes och sedan undersöker man om hypotesen kan beläggs eller förkastas. I detta fallet skulle hypotesen t.ex. kunna vara "Det föds fler barn vid fullmåne". För att undersöka detta kan man då korrelera antal födslar med tid för fullmåne, och på så sätt ser man om det verkligen föds fler barn vid fullmåne eller ej. När man har data gör man statistiska tester som i korthet visar om det är ett reellt samband eller om ett positivt resultat beror på slumpen. Till sist avgör man om man kan belägga eller förkasta hypotesen. Hypoteser kan också vara negativa, t.ex. det föds INTE fler barn vid fullmåne. Jag förstår hur du menar, men det finns kanske en yttest enkel förklaring; människor utsätts hela tiden för intryck, och otroliga mängder av dessa registreras inte medvetet. Det är förmodligen så att du är känslig för ljus på natten och omedvetet registrerar dina sinnen det ökade ljuset under fullmåne och stör din sömn. Dessutom, det är viktigt att notera att för många kvinnor är de hormonella cyklerna lika långa som månens cykler, och dessa två cykler sammanfaller naturligtvis hos vissa personer och det är vida känt att man påverkas på olika sätt av hormonbalansen i kroppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|