Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp mig att äta nyttigare!
          netha
          Inlägg 22-01-2011, 22:38
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (xlxl67 @ 22-01-2011, 20:32) *
          Intressant lista! Precis det som är godast smile.gif

Anmärkningsvärt att gurka kommer så högt som man trodde innehöll mest vatten...

Gurka innehåller, om jag minns rätt 96 -97 % vatten ...det lilla i övrigt innehåll kan man glömma...
          om man inte har för avsikt att äta kanske 100 kg/dag
          Går väl att jämföra med tillsatsen av Omega3 i olika produkter ... du skulle äta typ 12 kg pasta/dag för att få i dig samma mängd som om du åt en liten bit sill.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-01-2011, 22:39
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (omk @ 22-01-2011, 22:34) *
          Sen kan man ju proppa sig full med hur mycket vitaminer som helst. Kroppen tar bara åt sig vad den behöver, resten pissar vi ut ....

Nja, levern kan ju lagra en del godsaker, men bara till en viss nivå förståss

Citera
          Peztis
          Inlägg 22-01-2011, 23:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Så det skulle vara en skröna att C-vitamin (apelsinjuicen) hjälper kroppen att ta upp järnet (blodpuddingen)?
          Och är det i så fall en skröna att man inte ska dricka mjölk till blodpudding för att kalciumet (?) förhindrar kroppen att ta upp järnet?

Det är i så fall två skrönor på raken som jag lever efter! biggrin.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Platinum
          Inlägg 22-01-2011, 23:26
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Och hur var det med blodpudding/korv ? Man var tvungen (i skolan, alltså) att dricka apelsinjuice (??) samtidigt, för att järnet skulle tas upp bättre av kroppen ??? Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Förmodligen en skröna, men jag hänger på Lokans kommentar litegrann.

Kanske kombinationer av olika sorters grönsaker, frukt, "vanlig" mat och dryck OCKSÅ spelar roll ??

Sen kan man ju proppa sig full med hur mycket vitaminer som helst. Kroppen tar bara åt sig vad den behöver, resten pissar vi ut ....

C-vitamin kan göra så att kroppen tar upp mer järn, men jag kan då inte begripa den kombinationen smakmässigt...blodpudding och apelsinjuice. thumbdown.gif De få gånger jag äter blodpudding typ vartannat år äter jag lingonsylt till och lingon är ju smått ett superbär (vitaminer (A, C, B1, B2, B3), kalium, kalcium, magnesium, och fosfor....att så många benämningar ryms i något cm-stort är otroligt).

Äter du varierad kost så borde du få i dig tillräckliga doser av rekommenderat dagligt intag som det så fint heter...undantaget D-vitamin då kanske nu när det är vinter eftersom den största källan när det gäller det vitaminet är solen (annars fisk, ägg).

Vad gäller spårämnen och mineraler så står svamp som nummer ett på min lista - energisnålt, smakrikt och mycket nyttigheter för kroppen om det intas i lagoma doser (svamp är hårdsmält). Att jag föredrar svamp på den punkten beror då inte främst på dess nyttigheter utan för att det är gott.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          omk
          Inlägg 22-01-2011, 23:27
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Jag har ingen aning om det är en skröna, men det känns som om man inte hört talas om detta "60-70-tals-faktum" på MINST 25 år, så kanske är det inte så som det troddes vara ??

(Förtydligande: detta inlägg har med apelsinjuice och blodmat att göra)

Redigerat av omk: 22-01-2011, 23:28

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          herkules
          Inlägg 23-01-2011, 09:13
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (xlxl67 @ 21-01-2011, 18:09) *
          Jag inser att jag behöver äta mer frukt och grönsaker.

Helst så lite frukt som möjligt men vilka 5 frukter resp. 5 grönsaker ger mest vitaminer/näringstillskott och täcker upp behovet?

varför måste du äta mer frukt och grönsaker?
          äter man en hyfsat varierad kost så får man i sig allt man behöver i vitamin/näringsväg.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Red Top
          Inlägg 23-01-2011, 10:14
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Och hur var det med blodpudding/korv ? Man var tvungen (i skolan, alltså) att dricka apelsinjuice (??) samtidigt, för att järnet skulle tas upp bättre av kroppen ??? Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Förmodligen en skröna, men jag hänger på Lokans kommentar litegrann.

Kanske kombinationer av olika sorters grönsaker, frukt, "vanlig" mat och dryck OCKSÅ spelar roll ??

Det finns ju två olika typer av järn. Det som vi får genom animaliska produkter och det som kommer från växtriket.

Vi människor har lättare att tillgodogöra oss järn från animalisk föda. Beror kanske på arvet från våra förfäder, stenåldersmänniskorna, som åt betydligt mer kött än vi gör i dag. wink.gif

C-vitamin underlättar upptaget av järn, främst det järn som finns i vegetabilier.

Kalcium(som finns i mjölkprodukter) hämmar upptaget.

Även kaffe och andra drycker, som innehåller polyfenoler(antioxidanter) hämmar upptagningen av järn och bör inte drickas i direkt anslutning till måltiden.

Saker som påverkar järnupptaget

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Christa
          Inlägg 23-01-2011, 10:50
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (xlxl67 @ 21-01-2011, 18:09) *
          Jag inser att jag behöver äta mer frukt och grönsaker.

Helst så lite frukt som möjligt men vilka 5 frukter resp. 5 grönsaker ger mest vitaminer/näringstillskott och täcker upp behovet?

Frukt är inte nödvändigt så gillar du inte det så kan du hålla dig till grönsaker. Gröna grönsaker är det allra nyttigaste. Skulle jag sätta en i topp så är det grönkål, helst färsk från landet även om man tillagar den. Den fryst har ju tappat mycket i och med att man förvällt den och hällt bort spadet.

Vitkål skulle jag sätta som tvåa eftersom man kan äta den rå.

Spenat är mörkgrön som någon skrev och det är bra. Innehåller dock oxalsyra men hur mycket man kan äta av det har jag inte lyckats får reda på. 3 gånger i veckan är nog bra.

Mangold är lättodlad och mycket nyttig men innehåller också oxalsyra men i mindre omfattning än spenat.

Broccoli är bra men jag har inte satt den överst eftersom man ofta häller bort kokvattnet. Hör dock till de bästa och tar man vara på kokvattnet så är det mycket bra.

Morötter är mycket bra men man bör inte bara äta råa eftersom kroppen har svårt att ta vara på karotenet i råa morötter.

Alla grönsaker är ju bra så jag räknar inte upp fler. Läste dock någonstans att palsternackor ätits som afrodikum (osäker på stavningen).

Citera
          Peztis
          Inlägg 23-01-2011, 11:04
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (Christa @ 23-01-2011, 10:50) *
          Broccoli är bra men jag har inte satt den överst eftersom man ofta häller bort kokvattnet. Hör dock till de bästa och tar man vara på kokvattnet så är det mycket bra.
          ....
          Läste dock någonstans att palsternackor ätits som afrodikum (osäker på stavningen).

Men då borde ju ångkokt broccoli vara jättebra.
          Ska hälsa mannen nästa gång jag tillagar palsternacka att det förr ansågs vara ett afrodisiakum. biggrin.gif Fast jag tror inte att han smakar ändå.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 24-01-2011, 23:00
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Antar det beror på hur mycket du redan får i dig av dessa ämnen osv. Är ej insatt, men vet att Majs är nyttigt, morot också. Tomat är mest vatten, men ska innehålla antioxidanter tror jag. Vitkål är bra har jag hört. Lök likaså. paprika innehåller stora mängder C-vitamin.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 24-01-2011, 23:37
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

För några år sedan fick jag nog av min kropp, inte för att jag var tjock men jag föredrar ett sexpack istället för en bag in box i det här fallet....

Drog ner på sötsakerna, käkar havregrynsgröt till frukost med kanel men äter fortfarande vanlig mat varje dag så ajg är inget hälsofreak ala Anna Skipper men dessa små skillnader har gjort susen+ långa promenader ibland med kameran o ibland utan plus gymmet en gång i veckan.
          Vill du ha något nyttigt o gott så ta en apelsin och en banan och skala dessa och skär dem i bitar, häll dem i en skål och häll på lite nötter eller müsli för att sedan hälla på lite naturell vaniljyougurth....MUMS! och mättar bra o länge.

Annars så är advocado och keso på hårt bröd ett bra mellanmål.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 01:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon