|
|
  |
Ovanliga husdjur?, Någon mer som är lika knasig som mig? ;) |
|
|
|
28-01-2011, 09:35
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
CITAT (Therese3z @ 28-01-2011, 07:12)  Ah, ja, de små Diamantduvorna är lite smått oemotståndliga!   Så söt den är =)
|
|
|
|
|
28-01-2011, 10:24
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Såg ni den där dokumentären om farliga husdjur på Fyran härom kvällen, han som hade en massa ödlor i sin lägenhet tex varaner osv och som de hittade halv uppäten av sina husdjur....Jisses.
|
|
|
|
|
28-01-2011, 11:03
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Therese3z @ 27-01-2011, 21:01)  Ska jag ha en hel tråd med _bara_ bilder på mina fasaner/fåglar? Alltså, jag gillar ju er här på odla = vill ju inte plåga er!  Ja det tycker jag! Folk som plågas av det behöver ju inte öppna tråden. Söt duva! Jag besökte en dam i höstas som har höns, jag hoppades få köpa en svarthöna av henne men hon har inte den rasen längre. Jag tittade på hennes fantastiska stora utegård med alla hönsen och fasanarna, det är som i en saga. Hon föder upp bl.a. röd gullfasan tror jag det var och har vunnit en massa priser med dem, och det kan jag förstå, för de var vansinnigt vackra. Den ene var helt tam och präglad på henne. Däremot tycker jag att vi ska ta hänsyn till folk med spindel- och ormfobi, det hade ju varit synd om de inte kunde titta i den här tråden för att de hela tiden skulle vara rädda för att en bild skulle kunna dyka upp. Jag älskar både spindlar och ormar och röstar för att de får en egen tråd med tydlig rubrik som man kan undvika om man har en fobi. CITAT (Meriona @ 27-01-2011, 21:14)  ...det mest underbara djuret man nånsin kan ha är just gerbiler. Hrm.  Det är höns som är underbarast. CITAT (theseraphim @ 28-01-2011, 10:24)  Såg ni den där dokumentären om farliga husdjur på Fyran härom kvällen, han som hade en massa ödlor i sin lägenhet tex varaner osv och som de hittade halv uppäten av sina husdjur....Jisses. Nej, jag trodde att det var en repris på det med schimpanserna. Hade svårt att somna den kvällen jag såg det, fy vad otäckt det var. Ska inte se fler såna program. Det är så sjukt egoistiskt att ta en schimpansbebis från sin mamma så den blir störd för att sen kunna trösta den och binda den till sig, och sen när den blir könsmogen och aggressiv dumpar man den på zoo eller avlivar den.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
28-01-2011, 11:23
|

Medlem
Antal inlägg: 111
Medlem nr: 19 071

|
CITAT (Myosotis @ 28-01-2011, 11:03)  Däremot tycker jag att vi ska ta hänsyn till folk med spindel- och ormfobi, det hade ju varit synd om de inte kunde titta i den här tråden för att de hela tiden skulle vara rädda för att en bild skulle kunna dyka upp. Jag älskar både spindlar och ormar och röstar för att de får en egen tråd med tydlig rubrik som man kan undvika om man har en fobi. Man kanske kan få länka till bilderna så att de inte syns förrän man klickar på dem? Kombinerat med tydlig bildrubrik så kan alla som vill undvika bilderna, och alla som vill se kan se bilderna!  Men egen tråd är inte fel det heller förstås! Åh, Myosotis, du som är så förtjust i höns kanske vill se den här bilden? (jaaa, ni andra med förstås!) Det är kycklingar av vita Dvärgsilkeshöns. De kläcktes igår! 10 stycken vart det.
dvargsilke.jpg ( 60.39k )
Antal nedladdningar: 29
Redigerat av Therese3z: 28-01-2011, 11:19
--------------------
Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.
|
|
|
|
|
28-01-2011, 11:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
CITAT (Therese3z @ 28-01-2011, 11:23)  Det är kycklingar av vita Dvärgsilkeshöns. De kläcktes igår! 10 stycken vart det.
dvargsilke.jpg ( 60.39k )
Antal nedladdningar: 29Gud så sööööta
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2011, 11:45
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 28-01-2011, 11:03)  Jag besökte en dam i höstas som har höns, jag hoppades få köpa en svarthöna av henne men hon har inte den rasen längre. Jag tittade på hennes fantastiska stora utegård med alla hönsen och fasanarna, det är som i en saga. Hon föder upp bl.a. röd gullfasan tror jag det var och har vunnit en massa priser med dem, och det kan jag förstå, för de var vansinnigt vackra. Den ene var helt tam och präglad på henne. Guldfasaner är både vackra och roliga! Jag inser ju att jag är djupt partisk i frågan  , men jag kan för mitt liv inte förstå varför inte fler har sådana! Det här är min lilla herre! Han fäller fram kragfjädrarna framför ansiktet sådär som på bilden när han vill impa på sina tjejer.. - Nej, de blir inte det minsta imponerade, de ser mest väääldigt trötta ut, typ "åh nej, inte nu igen, gud vad dryg han är.." ;D
guldfasan_uppvisning17.JPG ( 60.24k )
Antal nedladdningar: 25Så här ser han ut "in action": http://www.youtube.com/watch?v=KBsVIdpwgq8(ja, det är han som väser/fräser och ger ifrån sig de små pipiga pipen! och missa inte de små töntiga jämfotahoppen!)
Redigerat av Therese3z: 28-01-2011, 11:47
--------------------
Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.
|
|
|
|
|
28-01-2011, 16:18
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
jag har hund, inget ovanligt men en kanske pyttelite ovanlig ras iaf 
517.jpg ( 64.9k )
Antal nedladdningar: 33PÄRLAN
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
28-01-2011, 17:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 988
Medlem nr: 497

|
Det lät jättebra med båda förslagen som kom om att ha egna trådar med tex spindlar eller om de läggs här som länk med vad man kommer att få se när man klicka på länken om man nu vill det  , så är man ju förvanad! Åh va härligt omtänksamma ni är  Vilka spännande djur ni har o vilka härliga färger på fasanen!
--------------------
************************************************************ Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
|
|
|
|
|
28-01-2011, 20:27
|

Medlem

|
Myosotis: Ja, nog har fasaner en helt annan mentalitet än höns, det är ett som är säkert, men mycket beror också på hur mycket tid man lägger ner på dem. Fasaner är definitivt inga knädjur men å andra sidan så är det enormt härligt när man lyckas vinna deras tillit och de törs komma fram till en och äta ur händerna!  Det är lite tjusningen med dem tycker jag (förutom att de är vackra att se på). Man måste göra sig förtjänt av deras förtroende, det kommer inte av sig själv. ..Men ibland är det också ganska skönt med lättämjda små höns också! Lagom av allt heter det väl?  herkules: Men gud så söt!! Är det en Puli eller vad är det för sort?
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2011, 22:18
|

Medlem
Antal inlägg: 113
Medlem nr: 27 040

|
CITAT (Therese3z @ 27-01-2011, 09:50)  Nyfiken som jag är så vill jag ställa frågan vad ni odla:iter har för husdjur av de lite mer ovanliga slagen! Idag har jag några beskedliga majsormar. Jag har tidigare haft:Kejsarskorpion Kinesisk barkskorpion Eublauberis distantii/ Sexprickig taggig jättekackerlacka Agapadda Grå råttsnok Svensk snok med oranga nackfläckar Endlers guppy (Arten är utrotad i naturen). Svensk husspindel Zoophobas skalbaggar (uppfödning) Mjölmaskar Thailänsk husgecko Vamott fjärilar (uppfödning) Fodermöss Foderråtta. / Niklas
--------------------
Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!
|
|
|
|
|
28-01-2011, 22:28
|

Medlem
Antal inlägg: 113
Medlem nr: 27 040

|
CITAT (Myosotis @ 28-01-2011, 11:03)  Däremot tycker jag att vi ska ta hänsyn till folk med spindel- och ormfobi, det hade ju varit synd om de inte kunde titta i den här tråden för att de hela tiden skulle vara rädda för att en bild skulle kunna dyka upp. Jag älskar både spindlar och ormar och röstar för att de får en egen tråd med tydlig rubrik som man kan undvika om man har en fobi. För att inte provocera avstår jag från bild på ormarna, men borde inte fågelbilderna bort också? Efter Hitchcocks film blev många fågelfobiker. Min syster är fågelfobiker (jo, det är sant). Visst kan man visa viss hänsyn mot fobiker, men de måste också kunna acceptera att vi som inte har sådana sjukdomar får diskutera och och visa bilder på våra djur. Ömsesidig hänsyn borde vara bäst, men det klarar inte den som får fobisk panik. / Niklas
Redigerat av NiklasTyreso: 28-01-2011, 22:32
--------------------
Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!
|
|
|
|
|
29-01-2011, 01:46
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Jag har haft 2st fågelspindlar och en skäggagam (ödla) och sen 3st kopparhuvud (Ormar) ^^
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
29-01-2011, 12:12
|

Medlem

|
CITAT (NiklasTyreso @ 28-01-2011, 22:28)  För att inte provocera avstår jag från bild på ormarna, men borde inte fågelbilderna bort också? Du kan väl starta en orm- och spindeltråd? Jag vet, jag känner faktiskt också en som har fågelfobi, hon tycker det är jobbigt när de visar en fjäder på tv. Lite inkonsekvent tycker jag ändå att har man en så pass ovanlig fobi blir det svårt att ta hänsyn, bilder på fåglar dyker ju upp överallt hela tiden, man kan inte gå ut utan att se fåglar, det finns folk som har hundfobi och då måste alla bilder bort ifall någon vill titta som har en ovanlig fobi. Orm- och spindelfobi är vanligare och vi har ju redan en här som har sagt att hon har svårt för spindlar. Men det är ju bara vad jag tycker, alla gör ju som de vill, men vill man visa orm eller spindel på bild här kanske man kan förvarna först och sen kommer det ett litet avstånd före bilden. Och fobier går att bota, ni som har fobier kan ju fundera på om det inte skulle vara lönt, det måste ju öka livskvalitén väsentligt att slippa vara rädd. CITAT (Myosotis @ 27-01-2011, 17:38)  Är det någon som vet varför man har exotiska skalbaggar som husdjur? Undrar fortfarande... Du Niklas måste ju veta?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
Olle A
|
29-01-2011, 14:17
|
Gäster

|
Tja, varför har man höns, gerbiler eller fiskar som husdjur? En del tycker säkert att exotiska skalbaggar är vackra, intressanta och spännande.
Olle
|
|
|
|
|
29-01-2011, 14:30
|

Medlem

|
CITAT (Olle A @ 29-01-2011, 14:17)  En del tycker säkert att exotiska skalbaggar är vackra, intressanta och spännande. Ja det kan jag förstå. Då är de inte bara mat till andra djur då?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
Olle A
|
29-01-2011, 14:50
|
Gäster

|
I din länk finns ju en lång rad arter listade, som kostar flera hundra kronor paret. Då har jag svårt att tro att de bara är mat åt andra djur. Som mat hade det nog räckt med ett fåtal arter som var lätta att föröka och därmed billiga. I ett av "djungelhusen" på Köpenhamns zoo finns en lång rad med små terrarier för bl a exotiska skalbaggar. Väl värt att stanna upp för. Många är färggranna och säkert mycket fascinerande att syssla med.
Olle
|
|
|
|
|
29-01-2011, 15:05
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
Vi hade två eremitkräftor några år när grabbarna var små. Jag hade blivit allergisk mot vår katt så vi var tvungen att avliva den. Inte riktigt samma goskänsla på de djuren, men grabbarna tyckte det var kul i några år ändå.
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|