Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ovanliga husdjur?, Någon mer som är lika knasig som mig? ;)
          NiklasTyreso
          Inlägg 29-01-2011, 16:43
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 27 040

CITAT (Myosotis @ 29-01-2011, 14:30) *
          Ja det kan jag förstå. Då är de inte bara mat till andra djur då?

Mina skalbaggar var foderdjur utan vackra färger.

Ett litet terrarium snyggt planterat med fin belysning och några fruktätande gnistrande gröngula skalbaggar, det kan faktiskt vara vackert. Ett alternativ till akvarium.

--------------------
          Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-01-2011, 19:53
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Så söta Therese! Små kyllingar wub.gif

Ps. till Niklas, det finns en singeltråd flirting.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 30-01-2011, 03:23
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Skulle jag räkna upp alla djur som jag haft sedan jag var liten så skulle nog listan vara väääldigt lång. Alltfrån olika grodor, sköldpaddor, fiskar, fåglar och insekter och krabbor.

Där vi bor jst nu får vi inte ha ngra husdjur, och akvarie vågar jag inte ha pga jordbävningsrisken. Har ingen lust att stå för ev kostnader om det välter. Hade jordbävning senast 2 dagar sen-
          Så jag har en liten burk med vattenloppor biggrin.gif

Dock är stora älsklingarna slamkrypare. Små landlevande fiskar.
          Första gången jag såg en slamkrypare var en jag fångade när jag var 9 år i norra Australien. Jag visade min pappa och frågade vad det var för konstigt litet djur som såg ut som en korsning mellan fisk och groda. Han förklarade vad det var och sedan dess var jag fast. Nu 20 år senare i augusti besökte jag samma ställe i australien och fotograferade och studerade dem i en vecka. Det var härligt.
          Under de 20 åren emellan hade jag flera mangrove och bräckvattensakvarier med dessa. Dock den afrikanska och två asiatiska arter. De australiensiska får inte importeras utanför landet.
          Mitt mål är att lyckas föröka dem i fångenskap och ngn i framtiden dra ner på vildfångade exemplar.
          Mer fascinerandeoch roligt djur får man leta efter.

Fåglar är annars stora passionen och jag är imponerad av dina fåglar Therese. HAr du ngn webbsida? möjligen inte en med ngt som heter kull eller så? Säljer du?
          Min sambo hade fler arter av fasaner när han bodde på landet. Det är nog tänkt att den hobby drar igång igen när vi flyttar hem och hittar ett eget hus på landet.

.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Oddball1.jpg ( 116.04k ) Antal nedladdningar: 37
          Bifogad fil  oddball2.jpg ( 177.39k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  Oddball3.jpg ( 107.07k ) Antal nedladdningar: 62
          Bifogad fil  slemmy.jpg ( 76.8k ) Antal nedladdningar: 45
          Bifogad fil  Slemmy1.jpg ( 169.89k ) Antal nedladdningar: 40
          Bifogad fil  slemmy2.jpg ( 165.54k ) Antal nedladdningar: 47
          Bifogad fil  slemmys_fight.jpg ( 202.72k ) Antal nedladdningar: 76
          Bifogad fil  Slemmysmat.jpg ( 129.94k ) Antal nedladdningar: 68

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-01-2011, 11:50
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Slamkrypare är söta!! wub.gif

CITAT (Orkidétjuven @ 30-01-2011, 03:23) *
          Så jag har en liten burk med vattenloppor biggrin.gif

biggrin.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 30-01-2011, 12:03
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Vad häftiga slamkrypare, har inte sett såna innan tummenupp.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 30-01-2011, 20:50
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Myosotis @ 30-01-2011, 11:50) *
          Slamkrypare är söta!! wub.gif
          biggrin.gif

Tänk om man kunde förstärka metalicfärgerna med selektiv avel. Fina djur!

/Niklas

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 30-01-2011, 21:32
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Varför hålla vilda djur som husdjur confused.gif . Det kan ju ändå inte vara för djurens skull confused.gif .

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Olle A
          Inlägg 31-01-2011, 07:05
          Länk hit: #48

Gäster

CITAT (NiklasTyreso @ 30-01-2011, 20:50) *
          Tänk om man kunde förstärka metalicfärgerna med selektiv avel.

Varför det? Det finns redan alldeles tillräckligt med konstlade fiskar i akvariehobbyn. Kan vi inte låta någon fisk se ut som den alltid har gjort?

Olle

Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 31-01-2011, 08:24
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (smuleborg @ 30-01-2011, 21:32) *
          Varför hålla vilda djur som husdjur confused.gif . Det kan ju ändå inte vara för djurens skull confused.gif .

Instämmer! Man ska aldrig ha djur som är fångade vilt. Djur som inte förökar sig i fångenskap ska man låta bli. Det är dessutom olagligt att fånga djur i det vilda.
          / Niklas

--------------------

Citera
          Olle A
          Inlägg 31-01-2011, 08:58
          Länk hit: #50

Gäster

CITAT (NiklasTyreso @ 31-01-2011, 08:24) *
          Instämmer! Man ska aldrig ha djur som är fångade vilt. Djur som inte förökar sig i fångenskap ska man låta bli. Det är dessutom olagligt att fånga djur i det vilda.
          / Niklas

När det gäller däggdjur och fåglar håller jag med, men skulle vilja göra ett undantag för fiskar. Många stimfiskar (t ex neontetror och kilfläcksrasboror) finns i naturen i så enorma mängder att ett uttag för export som akvariefiskar inte spelar någon roll. Tvärtom är det en uthållig inkomstkälla för många avlägsna djungelbyar som inte skulle ha så mycket att leva på annars. Enda alternativet hade ofta varit att hugga ner regnskogen i området.

Olle

Citera
          Therese3z
          Inlägg 31-01-2011, 13:16
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 19 071

CITAT (Orkidétjuven @ 30-01-2011, 03:23) *
          Dock är stora älsklingarna slamkrypare. Små landlevande fiskar.

Fåglar är annars stora passionen och jag är imponerad av dina fåglar Therese. HAr du ngn webbsida? möjligen inte en med ngt som heter kull eller så? Säljer du?
          Min sambo hade fler arter av fasaner när han bodde på landet. Det är nog tänkt att den hobby drar igång igen när vi flyttar hem och hittar ett eget hus på landet.

Slamkrypare är otroligt fascinerande! Jag förstår verkligen din passion för dem!

Jo, du har helt rätt, det är jag som har hemsidan kullholen.se. Jag tyckte det var så frustrerande att det inte fanns någon vettig sida på svenska med fasanfakta, så jag försöker att skriva ner allt allteftersom jag lär mig och hittar "nya" fakta om deras skötsel och allt däromkring. Både för mig egen skull (så jag inte glömmer typ) men framför allt så att andra förhoppningsvis också kan ha glädje och nytta av det. smile.gif

Jag säljer i den mån jag har några att sälja, det beror på hur avelssäsongen går helt enkelt. Jag har funderat på att ha en liten "till salu"-avdelning på sidan, men det har inte blivit av än. (Jag räknar med att om någon är intresserad så mailar väl den och frågar.) smile.gif
          Och det är klart ni ska ha fasaner när ni flyttar hem igen! Dom är underbara!

--------------------
          Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 01-02-2011, 07:20
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (NiklasTyreso @ 31-01-2011, 09:24) *
          Tänk om man kunde förstärka metalicfärgerna med selektiv avel. Fina djur!

/ Niklas

Man kan ju inte avla på några djur som aldrig har avlats i fångenskap. Alla husdjur var ju vilda från början.
          Mitt hopp är ju att kunna föröska dessa just för att slippa fånga i det vilda i framtiden. Detta gäller jhu alla djur.
          Dessutom är det inte riktigt så olagligt som du tror. Många arter är fortfarande vildfångade helt lagligt. Flera Grodor, ormar, fåglar och fiskar. Främst salvattensfiskar där majoriteten är viltfångade. Sen går det ju diskutera detta hurvida det är etiskt osv...

Citera
          smuleborg
          Inlägg 01-02-2011, 20:42
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 01-02-2011, 07:20) *
          Sen går det ju diskutera detta hurvida det är etiskt osv...

Ja, det är ju det.

--------------------

Citera
          Olle A
          Inlägg 02-02-2011, 11:11
          Länk hit: #54

Gäster

Visst kan vi diskutera det etiska i vildfångst av akvariefiskar. Vi kan börja med att jämföra med fångst av matfisk: Den mängd akvariefisk som fångas varje år, motsvarar viktmässigt betydligt mindre än en procent av all matfisk - inklusive vattnet som fanns i påsarna när akvariefiskarna vägdes. Det rör sig alltså om promillen, vilket är bra att känna till när akvariehobbyn utmålas som ett hot mot olika fiskbestånd. Så vitt man vet har akvariefiskfångt hittills inte utrotat några arter. Rykten går ibland, men när det granskas visar det sig så gott som alltid att miljöförstöring är den verkliga boven. Därmed inte sagt att man inte bör ha koll på det hela så att allt går rätt till. Ibland går också rykten om att en stor del av de fångade fiskarna är döda när de kommer fram. Sanningen är att en sändning med mer än 5% döda fiskar anses så dålig att grossisten i regel väljer en annan leverantör nästa gång. Att ge småfiskar ett ekonomiskt värde är en uthållig och bra inkomst för många byar läng med tropiska floder. I regel är fiskarna för små för att kunna ätas, men betalas mångdubbelt mer per kilo än matfisk. Avarter finns säkert, men i stort är akvariehobbyn inte det hot mot miljön den ibland utmålas som.

Olle

Citera
          smuleborg
          Inlägg 02-02-2011, 19:26
          Länk hit: #55

Medlem

Att akvariehobbyn utmålas som ett hot mot olika fiskbestånd är något som gått mig förbi. Olle, jag tror att alla här - så även jag - har förstått att du är en sann djurvän.

Jag ställde frågan, varför hålla vilda djur som husdjur? Det kan väl ändå inte vara för djurens skull? Jag minns för en massa år sedan; under studierna hade jag ett sommarjobb, i fikarummet fanns en sköldpadda i ett litet akvarium. Den kravlade hela tiden mot glaset. Jag led med den och lekte med tanken att släppa ut den, men det hade inte heller varit (i vårt klimat) rätt resonerade jag (eller så hade det varit rätt). Jag har andra exempel. Visst, alla husdjur var vilda från början. Vi kanske ska sätta p för domesticering av vilda djur och sätta p för att hålla vilda djur (ormar, sköldpaddor o.s.v. os.v.) i fångenskap (om det inte handlar om skydd för artens överlevnad). Mitt exempel: sköldpaddan som kravlade mot glaset, såsom en möbel eller ett för människan tidsfördriv.

Nu ska jag hålla käft i denna tråd, förlåt trådskapare (och alla ni andra) för att jag ballade ur.

--------------------

Citera
          Olle A
          Inlägg 02-02-2011, 20:40
          Länk hit: #56

Gäster

Smuleborg, jag tycker gott att du kan fortsätta att skriva då denna diskussion är ganska intressant. Det jag skrev om akvariefiskfångst var inte menat som ett försvar för egen del, utan för hobbyn i stort. Orkidétjuven skrev att de flesta saltvattensfiskar är vildfångade och ifrågasatte det etiska i det, så jag tyckte att lite fakta kunde vara på plats. Själv har jag inte många fiskar som har importerats kommersiellt. Jag håller mest på med killis, en fiskgrupp som anses besvärliga och kortlivade och knappast är intressanta att ha i lager. De flesta killis man ser på utställningar är privatodlade, och härstammar ofta från ett fåtal exemplar som någon akvarist har fångat och tagit hem själv.

Jag håller med om att det är fruktansvärt när någon håller en sköldpadda på det sättet du beskriver. Likaså att ha fiskar i små runda skålar, där de lätt får syrebrist och har det alldeles för trångt för att kunna växa naturligt. Ett skräckexempel jag hörde om en gång var när någon hade köpt en liten paroonhaj till en sådan kupa. Arten är visserligen ingen haj utan en mal, men kan ändå bli två meter lång i det vilda. Att ha vildfångade högre djur än fiskar (och möjligen vissa terrariedjur) är jag mycket tveksam till, och vilka djur man än väljer att ha måste man känna till kraven de har och kunna tillgodose dem. Det hjälper inte hur läckra djuren är, kan man inte ge dem rätt utrymme, miljö, foder osv ska man inte ha dem.

Olle

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 03-02-2011, 06:48
          Länk hit: #57

Medlem

Jag är medveten om det du beskriver om just gällande fiskar. När jag menade etiskt menade jag egentligen alla djur.
          Bara för att rätta mig själv lite. smile.gif

Största hoten mot många djurarter fom extotiska fåglar är just till handeln, svarta marknaden för att "husdjur". Trafficking med djur är faktiskt större och mer inkomstbringandei vad jag har förstått än med handeln med människor är- Det är hemskt. JAg läste en undercoverartikel om och med en "smugglarkung" som kunde fixa allt. Om priset var rätt så en panda, och han hade tom en ödla på listan som har betraktasts utdöd i två årtionden.- Det var bara lite om det. Se om jag kan hitta artikeln till er ifall ni vill läsa den med.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-02-2011, 13:36
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (smuleborg @ 02-02-2011, 19:26) *
          ...Nu ska jag hålla käft i denna tråd...

Nej gör inte det, det är en viktig diskussion. Jag undrar också vad vissa håller på med när de har stora ormar som ligger hoprullade tre varv i pyttesmå terrarier. Man får en känsla av att det är tufft att ha orm, en statussymbol, men det viktiga är ju att ormen får ett bra liv och att husse/matte är påläst. Dvs. jag tycker inte att det är fel att ha orm, men vissa borde inte få ha det. Men det gäller ju i och för sig hund också.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 04-02-2011, 10:44
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Myosotis @ 03-02-2011, 13:36) *
          Nej gör inte det, det är en viktig diskussion. Jag undrar också vad vissa håller på med när de har stora ormar som ligger hoprullade tre varv i pyttesmå terrarier. Man får en känsla av att det är tufft att ha orm, en statussymbol, men det viktiga är ju att ormen får ett bra liv och att husse/matte är påläst. Dvs. jag tycker inte att det är fel att ha orm, men vissa borde inte få ha det. Men det gäller ju i och för sig hund också.

Jo, det gäller alla djur att man ska sköta om dem på rätt sätt.
          Jo, visst dras olämpliga personer till djurslag som kan uppfattas som tuffa och häftiga, precis som det olämpliga personer dras till vissa yrken.
          Synd om de som har ett genuint intresse och föder upp djur ska drabbas av olika stollar som skaffar samma djurslag (eller kanske växtslag också?).

CITAT (Orkidétjuven @ 03-02-2011, 06:48) *
          Största hoten mot många djurarter fom extotiska fåglar är just till handeln, svarta marknaden för att "husdjur". Trafficking med djur är faktiskt större och mer inkomstbringandei vad jag har förstått än med handeln med människor är- Det är hemskt. JAg läste en undercoverartikel om och med en "smugglarkung" som kunde fixa allt. Om priset var rätt så en panda, och han hade tom en ödla på listan som har betraktasts utdöd i två årtionden.- Det var bara lite om det. Se om jag kan hitta artikeln till er ifall ni vill läsa den med.

Hittade du en lista på utrotningshotade djur som var till salu så tycker jag att du ska ta en skärmdump av sidan och tipsa polisen (eller tullen).

CITAT (Olle A @ 31-01-2011, 07:05) *
          Varför det? Det finns redan alldeles tillräckligt med konstlade fiskar i akvariehobbyn. Kan vi inte låta någon fisk se ut som den alltid har gjort?

När djur föds upp i fångenskap annorlunda nya färger, mönster, former än de har i naturen, då minskar efterfrågan på viltfångade djur (som ofta har parasiter och är dåligt anpassade till ett liv i fångenskap).
          Ingen är intresserad av att ha vilda kinesiska karpar i akvarum, när det finns fina guldfiskar (odlade former).

/ Niklas

Redigerat av NiklasTyreso: 04-02-2011, 10:48

--------------------

Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 04-02-2011, 12:31
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (smuleborg @ 02-02-2011, 19:26) *
          Jag ställde frågan, varför hålla vilda djur som husdjur? Det kan väl ändå inte vara för djurens skull? Jag minns för en massa år sedan; under studierna hade jag ett sommarjobb, i fikarummet fanns en sköldpadda i ett litet akvarium. Den kravlade hela tiden mot glaset. Jag led med den och lekte med tanken att släppa ut den, men det hade inte heller varit (i vårt klimat) rätt resonerade jag (eller så hade det varit rätt). Jag har andra exempel. Visst, alla husdjur var vilda från början. Vi kanske ska sätta p för domesticering av vilda djur och sätta p för att hålla vilda djur (ormar, sköldpaddor o.s.v. os.v.) i fångenskap (om det inte handlar om skydd för artens överlevnad). Mitt exempel: sköldpaddan som kravlade mot glaset, såsom en möbel eller ett för människan tidsfördriv.

Sätt inte P för domesticering av vilda djur!
          Domesticera och föd upp djuren istället så behöver man inte fånga vilda djur. Domesticerade djur är mycket bättre anpassade för ett liv i fångenskap och de har ofta vackra utseenden som inte går att få tag på hos vilda djur.

Idag går det bra att köpa även svenskfödda landsköldpaddor med cites-intyg.

/Niklas

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 17:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon