Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> nya upphöjda odlingsbäddar, hur får jag en bra jord med halm och hästgödsel???
          evachris
          Inlägg 29-01-2011, 11:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 26 826

Hej!

I höstas gjorde jag nya "odlingsbäddar 120cm*700cm". Ovanpå gräsmattan la jag ca 30-40 cm halm och sedan halvt brunnen hästgödsel blandad med spån ca 10 cm och överst välbrunnen hästgödsel som varit blandad med halm ca 10cm.

Jag hade lite gröna blad som jag la mellan halmen och hästgödslet men det räckte inte överallt.

Min tanke var att få till något liknande odlingslimpa men jag hade inte så mycket grön att använda.

Vad tror ni?

Måste jag gräva upp bäddarna och ta bort grässvålen? Måste jag tillsätta en massa jord? Kan det bli bra att tillsätta hönsgödsel/guldvatten/nässelvatten för att få en snabbare nedbrytning av halmen och få tillskott av näring som behövs vid förmultningen av halmen?

Eller vad kan jag göra??? Måste jag göra om allt på ett nytt sätt?

I höstas tänkte jag att jag inte kan odla så mycket denna sommaren men självklart vill jag inte vänta utan jag vill kunna odla redan denna säsong.

Jag vill odla det mesta men kommer inte denna sommaren odla tex morötter, palsternackor mm som kräver djupare jord på de nya bäddarna.

hälsnigar

Eva-Christin

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 21:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon