|
|
  |
Hämnaren |
|
|
|
01-02-2011, 20:02
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 19:53)  Vem tycker du Västbanken skall tillhöra, Syrien, Jordanien, Israel eller kanske Turkiet?
Edit: Eller skall det kanske till och med göras självständigt och kallas för "Palestina"? Rimligen bör det utgöra en del av en palestinsk stat. Men religiösa judiska extremister anser att de givits "Samarien" av Gud som en del av det "förlovade landet" under Moses tid för mer än 3000 år sen...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
01-02-2011, 20:08
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag vet inte om det är sant men jag har hört att det är bara judar som kan bli fullvärdiga medborgare i Israel. Om det är så får demokratitanken några fula hack i kanten.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
01-02-2011, 20:10
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
alla krig som israel fört har varit försvarskrig.att man ockuperat mark kan ses som säkerhetszoner. golanhöjden ockuperades av israel då man från dem kan skjuta långt in i israel vilket också syrien gjorde. Skulle ifall jag varit militärbefälhavare gått otroligt mycket hårdare fram mot angriparna. Det är ju faktiskt upp till angriparna att normalisera relationerna med israel. Avseende frågan om demokrati så kan man visst jämföra israel med vilket västeuropeiskt land som helst. Fria val-fria partier-öppen debatt-yttrandefrihet-fri press vad är det om inte demokrati. Givetvis har de hårda debatter o meningsskiljaktigheter men kom ihåg ,de befinner sig mer eller mindre i ständigt krigstillstånd. Jag tar inte ställning i frågan palestinier versus judar,kan bara konstatera att varje gång fredsfrågan försöker ta ett steg framåt så kommer det raketer från någon extremorganisation. Hoppas på demokrati o fred i hela området men min mening är att ansvaret för det inte bara kan läggas på Israel. Ulf
|
|
|
|
|
01-02-2011, 20:22
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (malcolm @ 01-02-2011, 00:30)  Jag tror att när arbvärlden börjar kriga på "riktigt" och använder målsökande missiler så är 3:e världskriget inte långt borta. Redan idag finns målsökande robotar som kan träffa en "fluga" pä andra sidan jorden och vi andra får hålla andan för att inte den ultimata katstrofen skall inträffa. Under andra vårldskriget dog över 50 miljoner människor och det lär bli fler i händelse av krig idag. Fördelen idag är att alla skulle förlora ekonomiskt på ett sådant krig, allas ekonomier är ihoplänkade och ett krig mellan tex USA och Kina skulle ruinera båda supermakterna. CITAT (malarmaster @ 01-02-2011, 20:10)  alla krig som israel fört har varit försvarskrig.att man ockuperat mark kan ses som säkerhetszoner. golanhöjden ockuperades av israel då man från dem kan skjuta långt in i israel vilket också syrien gjorde. Skulle ifall jag varit militärbefälhavare gått otroligt mycket hårdare fram mot angriparna. Det är ju faktiskt upp till angriparna att normalisera relationerna med israel. Avseende frågan om demokrati så kan man visst jämföra israel med vilket västeuropeiskt land som helst. Fria val-fria partier-öppen debatt-yttrandefrihet-fri press vad är det om inte demokrati. Givetvis har de hårda debatter o meningsskiljaktigheter men kom ihåg ,de befinner sig mer eller mindre i ständigt krigstillstånd. Jag tar inte ställning i frågan palestinier versus judar,kan bara konstatera att varje gång fredsfrågan försöker ta ett steg framåt så kommer det raketer från någon extremorganisation. Hoppas på demokrati o fred i hela området men min mening är att ansvaret för det inte bara kan läggas på Israel. Ulf Israel har i stort sig själv att skylla för sina fiender då de sedan dag ett gjort alla försök att expandera sitt land. Hade de varit nöjda med det de haft från början så hade vi med största sannolikhet inte haft så mycket problem i mellanöstern. Israel är inget fritt land och är mer eller mindre ett apartheidland där palestinier inte har samma rättighteter som judiska invånare.
|
|
|
|
|
01-02-2011, 20:25
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (malarmaster @ 01-02-2011, 20:10)  alla krig som israel fört har varit försvarskrig.att man ockuperat mark kan ses som säkerhetszoner. golanhöjden ockuperades av israel då man från dem kan skjuta långt in i israel vilket också syrien gjorde. Skulle ifall jag varit militärbefälhavare gått otroligt mycket hårdare fram mot angriparna. Det är ju faktiskt upp till angriparna att normalisera relationerna med israel. Avseende frågan om demokrati så kan man visst jämföra israel med vilket västeuropeiskt land som helst. Fria val-fria partier-öppen debatt-yttrandefrihet-fri press vad är det om inte demokrati. Givetvis har de hårda debatter o meningsskiljaktigheter men kom ihåg ,de befinner sig mer eller mindre i ständigt krigstillstånd. Jag tar inte ställning i frågan palestinier versus judar,kan bara konstatera att varje gång fredsfrågan försöker ta ett steg framåt så kommer det raketer från någon extremorganisation. Hoppas på demokrati o fred i hela området men min mening är att ansvaret för det inte bara kan läggas på Israel. Ulf Att kalla alla krig för "försvarskrig" är en klassisk militär och politisk list. Bush lanserade t.om. begreppet "förebyggande krig", vilkket stämmer väldigt väl in på Sjudagarskriget då Israel slog till först. Närmast fred stod man 1995, då fredens israeliske huvudperson Yitzhak Rabin brutalt mördades av en judisk extremist.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
01-02-2011, 20:27
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (theseraphim @ 01-02-2011, 20:22)  Israel har i stort sig själv att skylla för sina fiender då de sedan dag ett gjort alla försök att expandera sitt land. Hade de varit nöjda med det de haft från början så hade vi med största sannolikhet inte haft så mycket problem i mellanöstern. Israel är inget fritt land och är mer eller mindre ett apartheidland där palestinier inte har samma rättighteter som judiska invånare. Men det är ju bara för dom att byta religion så får dom fullt medborgarskap, hur svårt kan det vara?
|
|
|
|
|
01-02-2011, 20:28
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 19:18)  Men Egypten har ju avsagt sig alla anspråk på Gazaremsan och Jordanien har avsagt sig anspråken på Västbanken? Egypten gör inte anspråk på Gazaremsan sedan 1967. Innan dess styrde de över området. Ointresset för Gazaremsan beror främst på att det mest bor sk palestinska flyktingar där. Dvs de människor som slängdes ut när Israel bildades. Om det vore som du tror, skulle ju inte Israel ha någon anledning att bomba gränsövergången mellan Gaza och Egypten, vilket de gjorde senast hösten 2010. Bombningarna utförs för att förhindra människorna i Gaza att få tillgång till nödvändigt byggmateriel, medicin, mat mm. Ett av skälen till "Ship to Gaza's" försök att nå Gazaremsan sjövägen, var ju just bristen på förnödenheter. Däremot har Egypten då och då underlättat för gazaborna att få in förnödenheter, genom att öppna gränsen. Vad gäller Västbanken, så ockuperade Jordanien den delen av det tänkta Palestina redan 1948. 1988 lämnade Jordanien över Västbanken till PLO/palestinierna. Israel har vid flera tillfällen sagt sig villiga att lämna Västbanken. Men med det nya styret i Israel har man ju helt lämnat den tidigare fredsprocessen( Shimon Peres fick ju tom fredspriset tillsammans med Yassir Arafat och Yitzhak Rabin)enligt Osloavtalet.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
01-02-2011, 20:41
|

Medlem

|
CITAT (Vippan @ 01-02-2011, 19:32)  Varje vecka transporteras tusentals ton med av färska livsmedel och läkemedel och andra konsumtionsvaror med lastbil till Gazas medborgare.Ship to Gaza var mest ett politiskt jippo som var lastat med utgågna läkemedel och operationsmaterial som var osterilt,det som båtarna tänkte leverera levereras redan av Israel fast i ett bättre skick....... Vilken "verklighet" lever du i? Var inhämtar du dina "kunskaper"? Vad ger dig rätt att snacka skit om Ship to Gaza Här kan du lära dig mer.Jag bara undrar.................
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
01-02-2011, 21:37
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Ja i krig förändras alltid gränser. Och vinnaren bestämmer. Israel slogs för sin överlevnad och vann över inkräktarna. I dagsläget är ju Israel militärt o ekonomiskt överlägsen sina grannar. Kunde man bara få dom att sluta med sina bosättningar skulle nog mycket vara vunnet. Och få till en dialog med palestinierna som leder framåt. Åtminstone när det gäller Västbanken. Visst kan man hoppas att demokratin får fäste i MÖ, men jag tvivlar faktiskt. Misstänker att länder som Iran har ett finger med i det som nu händer i t.ex Egypten. Trots allt så är revolutioner ingen garant för frihet utan oftast tvärtom.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
01-02-2011, 22:29
|

Medlem
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 19:03)  Så vitt jag vet innebär demokrati att det är fria val, och det är det i Israel. Fria och rättvisa val hade även Palestina men de straffades av internationella sanktioner för sitt...
--------------------
|
|
|
|
|
01-02-2011, 22:35
|

Medlem
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 19:53)  Vem tycker du Västbanken skall tillhöra, Syrien, Jordanien, Israel eller kanske Turkiet?
Edit: Eller skall det kanske till och med göras självständigt och kallas för "Palestina"? Det brittiska mandatet Palestina ansökte om självständighet runt sekelskiftet 1900 men nekades! Främre orienten koloniserades av Frankrike och England som delade territoriet mellan sig efter att de frigjort sig från Osmanska riket. Sedan utropade FN staten Israel på Palestinas territorium MOT befolkningens vilja. Före Israels utropande förekom etnisk rensning i flera arabiska byar av paramilitära sionistiska styrkor för att vinna land före självständigheten och för att få judisk dominans i vissa områden. FN-planen var en tvåstatslösning med Jerusalem som demilitariserad zon med en gemensam förvaltning. Varför ska man ge bort Västbanken till en annan nation än den som det rättsligen tillhör???
--------------------
|
|
|
|
|
01-02-2011, 22:50
|
Medlem
Antal inlägg: 4 078
Medlem nr: 14 624

|
CITAT (Red Top @ 01-02-2011, 20:41)  Vilken "verklighet" lever du i? Var inhämtar du dina "kunskaper"? Vad ger dig rätt att snacka skit om Ship to Gaza Här kan du lära dig mer.Jag bara undrar................. Fortfarande så har vi yttrandefrihet i Sverige och vad beträffar Israel så har jag varit gäst i landet i några perioder och jag tycker hela mellanösternkonflikten är oerhört tragisk och drabbar oskyldiga människor,och svensk press som driver hatkampanjer mot Israel
|
|
|
|
|
01-02-2011, 23:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 23:48)  Såg en dokumentär på TV4/fakta tidigare ikväll om de tre bombdåden i London 1999, gärningsmannen var vare sig muslim eller tillhörde någon religiös organisation. Han hade placerat ut tre bomber som skadade dussintals människor och dödade tre varav en gravid kvinna så de dödade borde egentligen vara fyra. Denne man, 22 år gammal hade tillhört grupperingar med högerextrimistiska organisationer men gått ur då han inte tyckte sig få några "uppdrag" värdiga honom så han byggde bomber på egen hand och placerade ut dem i invandrartäta kvarter och på en gay-klubb. Han hade lyckats köpa allt materiel i vanlga butiker och knåpat ihop sina djävulsbomber på egen hand och detta vore inte någon omöjlighet i Sverige heller med lite uppfinningsrikedom.
Vet inte riktigt varför jag ser denna typ av program men den mänskliga ondskan fascinerar mig lite fast jag har definitivt inga sådana planer även om jag har den tekniska och praktiska kunskapen för att ådstakomma något liknande. Vanligt svartkrut lärde våran kemilärare hur man gjorde och det är ju i huvudsak tre varor som vem som helst kan köpa för en billigt peng.
|
|
|
|
|
02-02-2011, 07:47
|

Medlem

|
CITAT (Vippan @ 01-02-2011, 22:50)  Fortfarande så har vi yttrandefrihet i Sverige och vad beträffar Israel så har jag varit gäst i landet i några perioder och jag tycker hela mellanösternkonflikten är oerhört tragisk och drabbar oskyldiga människor,och svensk press som driver hatkampanjer mot Israel Om du också hade varit gäst på Västbanken och i Gaza och upplevt hur det är där hade du kanske fått en annan uppfattning. Ingen av sidorna i konflikten kan undgå kritik men Israel är klart värst.
--------------------
|
|
|
|
|
02-02-2011, 09:18
|

Medlem

|
CITAT (Vippan @ 01-02-2011, 22:50)  Fortfarande så har vi yttrandefrihet i Sverige och vad beträffar Israel så har jag varit gäst i landet i några perioder och jag tycker hela mellanösternkonflikten är oerhört tragisk och drabbar oskyldiga människor,och svensk press som driver hatkampanjer mot Israel Nu hann Gossen Ruda före med sitt kloka inlägg. CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2011, 07:47)  Om du också hade varit gäst på Västbanken och i Gaza och upplevt hur det är där hade du kanske fått en annan uppfattning. Ingen av sidorna i konflikten kan undgå kritik men Israel är klart värst. För övrigt så ingår det inte i yttrandefriheten att smutskasta organisationer eller enskilda personer. Det kan i värsta fall hamna under brottsrubriceringen förtal.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
02-02-2011, 19:06
|
Medlem
Antal inlägg: 4 078
Medlem nr: 14 624

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2011, 07:47)  Om du också hade varit gäst på Västbanken och i Gaza och upplevt hur det är där hade du kanske fått en annan uppfattning. Ingen av sidorna i konflikten kan undgå kritik men Israel är klart värst. Israes syfte var inte att utrota ett helt folkslag,utan att försvara sitt land och sitt folk från självmordsbombare, missiler och diverse terrorattacker de har blivit attackerade av många länder samtidigt bara lilla Jerusalem har belägrats ca 50 ggr och förstörts tio ggr ändå så finns den kvar.Svensk press smutskastar alltid Israel med divese hatpropaganda men trots landets konflikter och trots allt hat och våld människor emellan så är det ett fantastiskt land och jag känner mig priviligerad att ha fått besöka detta land sen att det inte är svängdörrar att komma in i landet kan ta upp till 1 timma att komma genom säkerhetskontrollerna
|
|
|
|
|
02-02-2011, 19:28
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Förlåt men du verkar väldigt dåligt påläst för att ha varit gäst i Israel.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
02-02-2011, 19:33
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (*Stintan* @ 02-02-2011, 19:28)  Förlåt men du verkar väldigt dåligt påläst för att ha varit gäst i Israel. Har du varit där eller har några speciella kunskaper av landet ifråga?
|
|
|
|
|
02-02-2011, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (malcolm @ 02-02-2011, 19:33)  Har du varit där eller har några speciella kunskaper av landet ifråga? Jag har inte varit där men familjemedlemmar har varit där och arbetat på båda sidor. Jag har nära vänner bosatta i Israel och inte ens dom resonerar så ensidigt och skyller allt på andra som Vippan gör. Om mina kunskaper är speciella eller inte vill jag låta vara osagt men jag vill nog påstå att jag är rätt väl påläst. Hur är dina egna kunskaper om Israel?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
02-02-2011, 20:18
|

Medlem

|
CITAT (Vippan @ 02-02-2011, 19:06)  Israes syfte var inte att utrota ett helt folkslag,utan att försvara sitt land och sitt folk från självmordsbombare, missiler och diverse terrorattacker de har blivit attackerade av många länder samtidigt bara lilla Jerusalem har belägrats ca 50 ggr och förstörts tio ggr ändå så finns den kvar.Svensk press smutskastar alltid Israel med divese hatpropaganda men trots landets konflikter och trots allt hat och våld människor emellan så är det ett fantastiskt land och jag känner mig priviligerad att ha fått besöka detta land sen att det inte är svängdörrar att komma in i landet kan ta upp till 1 timma att komma genom säkerhetskontrollerna Staten Israel bildades genom att den ursprungliga palestinska befolkningen fördrevs till flyktingläger i Gaza och Libanon. Sedan dess har den judiska invandringen gjort att Israel fortsatt detta med att fördriva palestinierna. Tror du att alla bosättningar på ockuperad mark gjorts med palestiniernas godkännande? Hela tiden håller israelerna på med olika trakasserier mot befolkningen. Man påstår att byggnader byggts utan godkännande av Israel och spränger dessa, trots att det inte är frågan om Israeliskt område och liknade saker. Det är närmast fråga om etnisk rensning. Sånt föder hat men det är Israels fel från början. Att sen Israel besvarar hembyggda raketer som sällan ger skador med massiva bombningar gör inte saken bättre.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|