|
|
  |
Varför är Kamprad helgonförklarad?, Ang gömt ägandeskap osv |
|
|
|
02-02-2011, 22:12
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Har en Ikea-bokhylla som är hur gammal som helst. Men den hänger med. Men sätta ihop den var en mardröm och drev mig till vansinne. Soffgruppen var däremot rena skräpet. Höll några år bara. Men som förstamöbler så är nog Ikea en bra affär.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
03-02-2011, 00:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (netha @ 02-02-2011, 22:09)  Varför skulle han vara ett helgon/nationalmonument!? Så klart kan han kritiseras, men då ska det också handla om rättvis kritik ... inte avundsjuka.
Varför öht bry sig om en utländsk företagare och hans inkomster!? Finns väl ett antal sådana i vårt land att granska ... eller? Det är rättvis kritik, hade det handlat om vilket annat svenskt företag så hade det tagit hus i helsike, en VD som tar ut 100-tals miljoner ur ett företag och för över till Lichtenstein, som styr ett företag som är omöjligt att få insikt i, där man inte kan eller få se någon bokföring osv osv....Hade det inte stått IKEA på företagets kontor utan tex SAAB så hade det nog inte varit samma sak. Problemet med IKEA är just det att ingen vet hur det ägs eller styrs egentligen och upplägget är mer likt de system som organiserad brottslighet använder sig av för att kunna styra utan att synas och att tvätta pengar utan att någon kan komma åt en. Skulle vara intressant med en betydligt mer djupare inblick i det hela för uppenbarligen får "ägarlandet" Holland inte ett öre i skatt från IKEA heller? Kamprad själv betalar väl ca en mille i skatt varje år eftersom det är praxis där han bor att man får betala mindre ju mer man har. Nåja jag anar att vi inte sett eller hört det sista i denna fråga för när man väl kikat in under locket så nöjer man sig inte med en liten smula.
|
|
|
|
|
03-02-2011, 07:17
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (theseraphim @ 03-02-2011, 00:05)  Det är rättvis kritik, hade det handlat om vilket annat svenskt företag så hade det tagit hus i helsike, en VD som tar ut 100-tals miljoner ur ett företag och för över till Lichtenstein, som styr ett företag som är omöjligt att få insikt i, där man inte kan eller få se någon bokföring osv osv....Hade det inte stått IKEA på företagets kontor utan tex SAAB så hade det nog inte varit samma sak. Problemet med IKEA är just det att ingen vet hur det ägs eller styrs egentligen och upplägget är mer likt de system som organiserad brottslighet använder sig av för att kunna styra utan att synas och att tvätta pengar utan att någon kan komma åt en. Skulle vara intressant med en betydligt mer djupare inblick i det hela för uppenbarligen får "ägarlandet" Holland inte ett öre i skatt från IKEA heller? Kamprad själv betalar väl ca en mille i skatt varje år eftersom det är praxis där han bor att man får betala mindre ju mer man har. Nåja jag anar att vi inte sett eller hört det sista i denna fråga för när man väl kikat in under locket så nöjer man sig inte med en liten smula. Ungefär som i Sverige då.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
03-02-2011, 09:20
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 03-02-2011, 07:17)  Ungefär som i Sverige då.  ja men inte 0.00006% eller vad det är han officiellt betalar i skatt:-)
|
|
|
|
|
03-02-2011, 10:04
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
denna avundsjuka........
varenda en människa har samma möjlighet och börja med 2 tomma händer att bygga upp nåt. Men det är klart då kan man inte gå hem efter 8 timmars arbete och lägger sig på soffan eller ha en ledig helg. Familjen får alltid stå tillbaka, inte heller har man 5 veckors semester.
Jag vågar också påstå att varenda en här skulle skatteplanera om man hade dessa pengar. Inte någon skulle ta dessa miljoner och gå till skatteverket och lämna allt där eller be dom att ta det dom vill ha.....
Titta på alla idrottsstjärnor, betalar dom skatt här? Hur mycket fuskar inte dom????? Lyssna på anja P t.ex., hon pratar alltid om att åka hem och då menar hon Sverige. Men betalar hon skatt här?
Och när jag hör att dom säger att dom också måste kunne lever efter att dom slutat, då kan man bli mycket irriterat. Ordet "arbete" har dom aldrig hört talas om. Vem av oss kan gå i pension med 35 eller däromkring.
Att IK blev lite lätt arg när uppdrag granskning kommer, det förstår jag. För inte är dom de trevligaste.
Elisabeth
|
|
|
|
|
03-02-2011, 13:05
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-02-2011, 10:04)  denna avundsjuka........
varenda en människa har samma möjlighet och börja med 2 tomma händer att bygga upp nåt. Men det är klart då kan man inte gå hem efter 8 timmars arbete och lägger sig på soffan eller ha en ledig helg. Familjen får alltid stå tillbaka, inte heller har man 5 veckors semester.
Jag vågar också påstå att varenda en här skulle skatteplanera om man hade dessa pengar. Inte någon skulle ta dessa miljoner och gå till skatteverket och lämna allt där eller be dom att ta det dom vill ha.....
Titta på alla idrottsstjärnor, betalar dom skatt här? Hur mycket fuskar inte dom????? Lyssna på anja P t.ex., hon pratar alltid om att åka hem och då menar hon Sverige. Men betalar hon skatt här?
Och när jag hör att dom säger att dom också måste kunne lever efter att dom slutat, då kan man bli mycket irriterat. Ordet "arbete" har dom aldrig hört talas om. Vem av oss kan gå i pension med 35 eller däromkring.
Att IK blev lite lätt arg när uppdrag granskning kommer, det förstår jag. För inte är dom de trevligaste.
Elisabeth  kunde inte ha sagt det bättre själv.
|
|
|
|
|
03-02-2011, 13:20
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Absolut inte avundsjuk, däremot uppskattar jag ärlighet...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
03-02-2011, 13:46
|

Medlem

|
CITAT (Alba @ 03-02-2011, 13:05)   kunde inte ha sagt det bättre själv. Tycker det är skamligt att så fort vissa tjänar pengar, speciellt när man tjänar mer pengar än man kan göra av med så tycker man helt plötsligt att man inte vill bidraga utan bara utnyttja systemet. Om jag som medelsvensson som inte bor i lyxhus, kör lyxvbil osv inte ifrågasätter att betala skatt eftersom jag vet att annars hade jag fått betala allt på andra sätt ändå så jag kan allvarligt inte förstå hur man kan vara så förbaskat snål att man är villig att fly landet för att få någon extra mille. Det arbete Kamprad lagt ner är inte större än vad många småföretagare lägger ner i sina företag och jag msåte nog säga att jag ser hellre alla dessa småföretagare som sliter o strävar trots att de innerst inne vet att de kommer aldrig kunna gömma pengar i Antillerna osv men trots detta lägger ner sitt hjärta och själ i sina företag, de är förebilder. Kamprad är en PR-Bluff men skicklig företagsledare och IKEA i sig är ett företag jag gärna handlar av.
|
|
|
|
|
03-02-2011, 14:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Det som Elisabeth skrev, håller jag med om i stort sett det mesta. När en man/kvinna startar med sina tomma händer och bygger upp något som det blir en efterfrågan om och det hela växer och växer till något stort, så vet personen med sig också hur det var när man inte hade många ören i fickan. Det handlar om kunskap och affärsinne och tillverka det som folk köper, det är gement att bli avudsjuk på en sådan person --- hans framgångar och det han tjänar ihop under resans gång .... inte faasiken ska den personen börja tömma sina privata konton till ett avundsjukt folk!!!:::::: Jag har följd lite i programmen, men inte mer för jag har redan länge sedan fått veta mer om detta och även att han är lite "buttergubbe" till sitt sätt att vara så dömmer det inte honom i affärssammanhang. Jag undrar inte alls att han blir irriterad av allt detta som nu sägs/skrivs om honom. Finns det någon som tackat att IKEA existerar och att man kan köpa sina möbler i hyffsade priser.????? Det jag inte fattar (har noll koll i affärsvärlden) är dock det att han har jobbat, inte legat på sofflocket och klagat om allt elände. Istället beundrar jag dessa människor som inte har ärvt mer än ett affäride och sinne för det att de inte ska behålla det de har fått ihop. Kom på att tänka på en annan person som byggde upp det som nu de flesta åker till --- Ullared Ge-Gos. Det är nog ingen ide att dra mer i detta för min del, men jag beundrar och är glad att några har DET innom sig och kan detta och att ha kunnat känna dessa mer än som ett varumärke. ..Fuchsian ....
|
|
|
|
|
03-02-2011, 15:06
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 03-02-2011, 13:46)  Tycker det är skamligt att så fort vissa tjänar pengar, speciellt när man tjänar mer pengar än man kan göra av med så tycker man helt plötsligt att man inte vill bidraga utan bara utnyttja systemet. Om jag som medelsvensson som inte bor i lyxhus, kör lyxvbil osv inte ifrågasätter att betala skatt eftersom jag vet att annars hade jag fått betala allt på andra sätt ändå så jag kan allvarligt inte förstå hur man kan vara så förbaskat snål att man är villig att fly landet för att få någon extra mille. Det arbete Kamprad lagt ner är inte större än vad många småföretagare lägger ner i sina företag och jag msåte nog säga att jag ser hellre alla dessa småföretagare som sliter o strävar trots att de innerst inne vet att de kommer aldrig kunna gömma pengar i Antillerna osv men trots detta lägger ner sitt hjärta och själ i sina företag, de är förebilder. Kamprad är en PR-Bluff men skicklig företagsledare och IKEA i sig är ett företag jag gärna handlar av. Utmärkt sammanfattat!
--------------------
|
|
|
|
|
03-02-2011, 15:29
|

Medlem

|
Precis vad jag ville få fram med mitt inlägg! Jag vet hur det är att börja från ruta noll, mer än nog, därför har jag inte förståelse för avundsjuka för de vet inte vad man har fått offra och hur mycket arbete det ligger bakom "kulisserna". Det vet endast de som är med i ett företag oberoende storlek ....... Fuchsian......
|
|
|
|
|
03-02-2011, 17:18
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (theseraphim @ 03-02-2011, 13:46)  Det arbete Kamprad lagt ner är inte större än vad många småföretagare lägger ner i sina företag och jag msåte nog säga att jag ser hellre alla dessa småföretagare som sliter o strävar trots att de innerst inne vet att de kommer aldrig kunna gömma pengar i Antillerna osv men trots detta lägger ner sitt hjärta och själ i sina företag, de är förebilder. Kamprad är en PR-Bluff men skicklig företagsledare och IKEA i sig är ett företag jag gärna handlar av. Ikea var ju inte så stort över en natt. Jag vet hur det är att vara småföretagare, hade själv eget under 20 år och då alltid jobbat 7 dagar i veckan. Likadant gör mina barn i sina företag. Så jag vet vad det innebär. Elisabeth
|
|
|
|
|
03-02-2011, 23:19
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-02-2011, 17:18)  Ikea var ju inte så stort över en natt.
Jag vet hur det är att vara småföretagare, hade själv eget under 20 år och då alltid jobbat 7 dagar i veckan. Likadant gör mina barn i sina företag. Så jag vet vad det innebär.
Elisabeth Givetvis var det inte så stort över en natt men de hade ju tankar på expansion tidigt i sin idé och har jobbat väldigt länge med att hela tiden bli större och rikare. När du hade eget, tänkte du ens tanken på att di gjorde det för att bli en av de mest framgångsrika i Sverige? Det var en ärlig fråga bara så det var inget påhopp eller så. De flesta egen företagare eller småföretagare man träffar har inte den inställningen utan de vill trivas med det de gör och givetvis tjäna någorlunda bra på det hela. Många gånger är det ju kärleken till entreprenörskapet som går först.
|
|
|
|
|
04-02-2011, 06:06
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2011, 13:20)  Absolut inte avundsjuk, däremot uppskattar jag ärlighet... Men har Kamprad någon som helst plikt att informera dig om vare sig sina privata affärer eller IKEAs inre angelägenheter? Gita Tillägg: Vad vet du om t.ex ICAs inre angelägenheter, skulle inte tro att du ens vet hur din lokala handlare disponerar sina vinster, inte heller vet du hur mycket som undanhålls beskattning i Sverige genom att föras över till ICA Holding (finns i Holland tror jag). När det gäller Kamprad så har han ju ytterst framgångsrikt byggt ett varumärke kring sin egen person. Hur han är som privatperson vet varken du eller jag och jag kan inte se att han skulle behöva upplysa oss om detta heller. Gita
Redigerat av Gita: 04-02-2011, 06:25
|
|
|
|
|
04-02-2011, 07:13
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 06:06)  Men har Kamprad någon som helst plikt att informera dig om vare sig sina privata affärer eller IKEAs inre angelägenheter? Gita Tillägg: Vad vet du om t.ex ICAs inre angelägenheter, skulle inte tro att du ens vet hur din lokala handlare disponerar sina vinster, inte heller vet du hur mycket som undanhålls beskattning i Sverige genom att föras över till ICA Holding (finns i Holland tror jag). När det gäller Kamprad så har han ju ytterst framgångsrikt byggt ett varumärke kring sin egen person. Hur han är som privatperson vet varken du eller jag och jag kan inte se att han skulle behöva upplysa oss om detta heller. Gita Hej, Kan inte låta bli att skriva lite just här. Anledningen är den att det snackas hit och dit om dessa och andra företagare. Jag gillar inte alls detta att de och andra företagen skulle ha någon som helst plikt att redogöra sina privata affärer, hur de förvaltar det, var det finns osv. Kan ingen vara glad att dessa finns till oss alla att kunna handla i??? När de blir för stora som IKEA och en del andra har blivit, så har de slitit mer än nånsin att komma dit de är nu. Är det inte dax att låta dom ha sitt och se sig omkring för att det finns ju en liten uppfinnare hos oss alla som kan bidra med det vad det nu månne vara till andra..... Jag har träffat mer eller mindre många av dessa företagare gm min man och det gör mig så ledsen just dessa intrång i deras privata liv när jag har sett hur de är IRL och jag uppskattar den inblicken jag fått och det finns många som min man håller kontakten med och de är ju människor de med ....  och kan inte förstå att det behöver gå så här långt att "jaga dom". Bättre se till de mindre företagen att de överlever och ger arbete än att de ledsnar och slå igen eller flyttar ur landet. ....Fuchsian ....
Redigerat av fuchsian: 04-02-2011, 07:17
|
|
|
|
|
04-02-2011, 07:33
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 06:06)  Men har Kamprad någon som helst plikt att informera dig om vare sig sina privata affärer eller IKEAs inre angelägenheter? Men när han på eget bevåg vid ett antal tillfällen under en period av tiotalet år berättar saker som uppenbart är lögnaktigt och klart vilseledande, då finns det faktiskt anledning att reagera.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2011, 07:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Hur stort hade IKEA varit om Kamprad inte hade tagit sitt pick o pack och flyttat utomlands för en massa år sen? Det är ju knappast så att alla miljarderna kommer från Sverige.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
04-02-2011, 07:37
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2011, 07:35)  Hur stort hade IKEA varit om Kamprad inte hade tagit sitt pick o pack och flyttat utomlands för en massa år sen? Det är ju knappast så att alla miljarderna kommer från Sverige. Det är inte det kritiken i första hand handlar om , utan att han medvetet ljugit om detta.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2011, 07:38
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 07:33)  Men när han på eget bevåg vid ett antal tillfällen under en period av tiotalet år berättar saker som uppenbart är lögnaktigt och klart vilseledande, då finns det faktiskt anledning att reagera. Har han ljugit eller inte berättat allt? Lite skillnad faktiskt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|