Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
theseraphim

IKEA´s grundare och uppenbarligen fortsatta ägare den upplyste och avgudade Ivar Kamprad är i strålkastarljuset och har genomgått en kritisk granskning för första gången i sitt liv uppenbarligen(kanske inte riktigt men....)och blir fly förbannad på en av SVT´s reportrar som börjar fråga ut han angående sitt hemliga fortsatta ägande och styrande av IKEA plus en vääääääldans massa pengar i dolda konton i Lichtenstein(där man inte behöver skatta och som inte lämnar ut uppgifter till andra länder...).
Reporten får som svar av en upprörd och märkbart förbannad Kamprad att han är dum i huvudet, snurrig osv, hade detta gällt tex en Skanska chef så hade det ju tagit hus i helsike och massiva proteststormar från folket osv men nu gällde det Kamprad och då är det i stort bara protester mot...SVT????
Varför spelar det någon roll om den utfrågade är chef för tex Skanska eller IKEA, de är ju människor båda två?
Om det nu är så att Kamprad och gänget har dolt ägande plus eventuellt en massa kosing i andra skatteparadis för att slippa skatter till Sverige så är det väl rimligt att reportrar granskar detta på ett mer kritiskt sätt?

Tycker IKEA är ett jättebra företag och IK är en duktig entreprenör och ledare men när det går till den punkten att han på något sätt tror att vanliga regler inte gäller han och hans företag så känns det bara fel. Skulle ett litet bolag med femtio anställda börja med liknande saker så hade det blivit statliga granskningar, revisioner, utredningar om möjligt skattebrott(även om man får flytta pengar till viss del) osv.
Aqvakul
Ingvar Kamprad har mycket medvetet och målmedvetetlyckats skapa ett mytiskt varumärke både för sig själv och för IKEA. IKEA och IK representerar det goda Sverige; småföretagarandan, den enkla och måttfulla landsortsbon, det bästa vi kan erbjuda i detta landet..
Att kasta omkull allt detta låter sig inte göras i en handvämndning. Det innebär ju nästan att förneka oss själva och den svenska identiteten. Det märkligaste är ju att IKEA krävt och fått enormt mkt stöd från svenska myndigheter, trots att man minimerat sin skatt i Sverige och numera inte alls är ett svenskt företag.
Huggorm
The american dream - fast i Sverige
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 02-02-2011, 16:47) *
The american dream - fast i Sverige

Så är det...
gnon49
Men om det inte strider på svensk lag så gör väl IK o Ikea som all storföretag. Försöker minimera bolagsskatten. Skatteexperter har väl varje storkoncern på lönelistan misstänker jag.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 02-02-2011, 17:30) *
Men om det inte strider på svensk lag så gör väl IK o Ikea som all storföretag. Försöker minimera bolagsskatten. Skatteexperter har väl varje storkoncern på lönelistan misstänker jag.

Ja, annars blir det nog inga storföretag av dem
Red Top
Jag tycker nog IKEA och Ingvar Kamprad bäst svarar på den frågan själva.

IKEA och Ingvar Kamprads kommentarer

Utdrag:

"IKEA betalar naturligtvis skatter enligt de lagar och regler som finns i respektive land där vi verkar. Utöver lagstadgade arbetsgivaravgifter, mervärdeskatt och fastighetsskatt har de svenska IKEA bolagen under den senaste tioårsperioden betalat bolagsskatt med sammanlagt nära 6 miljarder svenska kronor. Det innebär att de svenska IKEA bolagen sammanlagt betalat cirka 600 miljoner kronor i genomsnitt i bolagsskatt varje år i Sverige under nämnda period."

"Det är förvånande att Uppdrag Granskning, trots att företrädare för olika delar inom IKEA har svarat på alla deras frågor, väljer att rycka saker ur sitt sammanhang, insinuera en mängd saker och framställa Inter IKEA som något suspekt. Inter IKEA är franchisegivaren för IKEA konceptet och har till uppgift att säkra dess långsiktiga framgång. Det är inget konstigt med det."

"I programmet visas också en sekvens där jag blir irriterad på TV-teamet. Även det rycker Uppdrag Granskning ur sitt sammanhang. Jag är snart 85 år gammal, hade haft en lång dag och var mycket trött efter att ha hållit mitt årliga jultal och personligen tackat över 1000 medarbetare för det gångna året. Journalisten och en kameraman dök oväntat upp i mörkret på ett område som tillhör IKEA och jag blev irriterad, precis som vem som helst hade kunnat bli i den situationen."

För övrigt tycker jag att just det här avsnittet av 'Uppdrag granskning' var ett bottennapp. Det skämmer liksom alla tidigare fantastiska granskningar.

Ingvar Kamprad bor inte längre i Sverige, så på ren svenska; skiter jag fullständig i hur mycket pengar han har samlat på hög.

Hoppas de möjliggör för honom att leva ett bra liv nu på ålderns höst. All den goodwill som IKEA gett sverige genom åren och all den kämpaglöd han ingjutit i människor går inte att värdera i pengar.

Så det så
Aqvakul
Som sagt, det är märkligt hur annars mkt sansade människor kan försvara IK:s ytterst oförskämda uppträdande...

Jag känner faktiskt flera människor som jobbat nära IK. De är samstämmiga i sin bedömning att han är en genialisk affärsman men absolut inte den enkle och jovialiske människa som han försöker att framstå som.

Kritiken mot IK och IKEA handlar inte om deras affärsmetoder i sig, utan att man sagt en sak och gjort något helt annat. I avsikt att skapa en god image har man uppträtt precis tvärtom och blåljugit i flera decennier.
Red Top
Jag förstår fortfarande inte vad man "blåljugit" om. confused.gif

Tycker bara att det är ytterligare ett exempel på den "kungliga svenska avundsjukan".
Aqvakul
CITAT (Red Top @ 02-02-2011, 18:19) *
Jag förstår fortfarande inte vad man "blåljugit" om. confused.gif

Tycker bara att det är ytterligare ett exempel på den "kungliga svenska avundsjukan".

Han har bl.a. ljugigt om att han fortfarande har ett ägande, inflytande i IKEA och om bolaget i Liechtenstein.
theseraphim
CITAT (Aqvakul @ 02-02-2011, 18:06) *
Som sagt, det är märkligt hur annars mkt sansade människor kan försvara IK:s ytterst oförskämda uppträdande...

Jag känner faktiskt flera människor som jobbat nära IK. De är samstämmiga i sin bedömning att han är en genialisk affärsman men absolut inte den enkle och jovialiske människa som han försöker att framstå som.

Kritiken mot IK och IKEA handlar inte om deras affärsmetoder i sig, utan att man sagt en sak och gjort något helt annat. I avsikt att skapa en god image har man uppträtt precis tvärtom och blåljugit i flera decennier.

Det är ju det som är klämfrågan i det hela, sedan att IK inte är den småmysige handelsmannen från djupet av småland är väl iof inget nytt utan det har ju läckt ut lite ditt och datt från anställda inom organisationen. Sedan är det ju så att de vid flera tillfällen mer eller mindre hotat staten med att regga hela rasket utomlands om inte man kan ge vissa skattelättnader osv(Volvo har gjort samma sak)och på det sättet fått lite gräddfil vilket kan vara bra om det gäller ett företag som går kräftgång men IKEA som är ett av världens kapitalstarkaste företag behöver inget sådant. Och är det sedan så att de medvetet förflyttar kapital utomlands för att på det sättet minska skatterna ännu mer för att sedan blåljuga om ängadeformer osv så är det rent ut sagt förjävligt. Tänk er själva om Ikea precis som alla andra företag som stretar och står i skulle betala skatt för vartenda öre in utan några dolda reserver... Vi snackar enorma belopp till statsbudgeten som kunde användas till betydligt bättre saker än att de ska få ränta i Lichtenstein:-)
Sedan vad han gör med sina privata pengar är upp till han själv men företagets pengar är en annan femma.
Red Top
Om inte Sverige hade haft de skatteregler vi har, så är det många som skulle stannat i Sverige. Både företag och enskilda individer, som idrottsmän t ex.

Det är fånigt att prata om vad IKEA:s skattepengar kunnat bidra med. IKEA är inte svenskt längre. Det är bara att konstatera fakta.
Aqvakul
CITAT (Red Top @ 02-02-2011, 18:47) *
Om inte Sverige hade haft de skatteregler vi har, så är det många som skulle stannat i Sverige. Både företag och enskilda individer, som idrottsmän t ex.
Möjligen är det så, men vi skulle ändå inte kunna konkurrera med "skatteparadisen"..
Det är fånigt att prata om vad IKEA:s skattepengar kunnat bidra med. IKEA är inte svenskt längre. Det är bara att konstatera fakta.
Fast IK och IKEA marknadsför sig hårt med sin svenskhet och utverkar fördelar av svenska staten av samma skäl. Snacka om dubbelmoral.. "gärna ta men inte ge"...

Mina svar är inskrivna med rött..
theseraphim
CITAT (Red Top @ 02-02-2011, 18:47) *

Det är ju faktist just de skatteregler som vi har som gör att vi kan ha det samhälle där staten kan gå in och betala så mycket för våran del. Att sedan en hel privatpersoner inte kan nöja sig med sju miljoner om året utan måste ha tio tex så tycker jag själv det bara är rent ut sagt snålt. Hade jag vunnit 100 mille och fått som val att behålla 95 mille men vart tvungen att flytta till tex Monaco eller behålla 70 mille och få bo kvar i Sverige så hade då inte jag flyttat för det, jag hade ju ändå haft mer pengar än vad man kan göra av med(inom rimliga gränser, man måste ju inte köpa en bil för fem miljoner).
Red Top
CITAT (Aqvakul @ 02-02-2011, 18:59) *
Fast IK och IKEA marknadsför sig hårt med sin svenskhet och utverkar fördelar av svenska staten av samma skäl. Snacka om dubbelmoral.. "gärna ta men inte ge"...

Det är möjligt att jag är dum, men hur jag än letar och söker, kan jag inte hitta något om vilka fördelar Ingvar K och IKEA har fått av svenska staten.

Du kanske kan upplysa mig.

CITAT (theseraphim @ 02-02-2011, 19:01) *
Det är ju faktist just de skatteregler som vi har som gör att vi kan ha det samhälle där staten kan gå in och betala så mycket för våran del. Att sedan en hel privatpersoner inte kan nöja sig med sju miljoner om året utan måste ha tio tex så tycker jag själv det bara är rent ut sagt snålt. Hade jag vunnit 100 mille och fått som val att behålla 95 mille men vart tvungen att flytta till tex Monaco eller behålla 70 mille och få bo kvar i Sverige så hade då inte jag flyttat för det, jag hade ju ändå haft mer pengar än vad man kan göra av med(inom rimliga gränser, man måste ju inte köpa en bil för fem miljoner).

Tyvärr är ju inte alla så godhjärtade som du och Bill Gates.
Aqvakul
CITAT (Red Top @ 02-02-2011, 19:12) *
Det är möjligt att jag är dum, men hur jag än letar och söker, kan jag inte hitta något om vilka fördelar Ingvar K och IKEA har fått av svenska staten.

Du kanske kan upplysa mig.

Nu börjar jag snart betvivla att du sett hela programmet. Där gavs flera exempel på hur detta skett. Boken som kom för något år sen ger ännu mer kött på benen. Bl.a har man bett om och fått svenska hjälp från regeringen att hantera problemen vid företagets etableringar i Ryssland. Svenska ambassader satsar rejäla resurser på att marknadsföra IKEA i utlandet.

Jag har svårt att förstå hur man kan försvara IKEA:s skatteflykt och andra sammanhang kritisera nedmonteringen av det svenska välfärssytemet.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 02-02-2011, 19:21) *
Nu börjar jag snart betvivla att du sett hela programmet. Där gavs flera exempel på hur detta skett. Boken som kom för något år sen ger ännu mer kött på benen. Bl.a har man bett om och fått svenska hjälp från regeringen att hantera problemen vid företagets etableringar i Ryssland. Svenska ambassader satsar rejäla resurser på att marknadsföra IKEA i utlandet.

Jag har svårt att förstå hur man kan försvara IKEA:s skatteflykt och andra sammanhang kritisera nedmonteringen av det svenska välfärssytemet.

Så du tycker inte att IKEA gör något för Sverige då?
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 02-02-2011, 19:32) *
Så du tycker inte att IKEA gör något för Sverige då?

Det kan verkligen diskuteras. Vad tycker du IKEA gör specifikt för Sverige?
*Stintan*
Ja en hel del skatter genererar väl företaget iallafall även om inte företaget längre är svenskt.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 02-02-2011, 19:40) *
Ja en hel del skatter genererar väl företaget iallafall även om inte företaget längre är svenskt.

Det gör förhoppningsvis de flesta företag som är verksamma i Sverige...
Aqvakul
Just nu fortsätter granskningen av IKEA i SVT....
*Stintan*
Titta på uppdrag granskning nu!
Gossen Ruda
Får man fråga om kritikerna av IK läst hans förklaring, att han var trött efter att ha hälsat på och pratat med en massa medarbetare? Efter det har man nog inte lust att tjafsa med någon uppnosig reporter. Fö är jag ingen större beundrare av IKEA:s produkter. Jag sitter nu på en kontorsstol därifråbn som jag definitivt inte är nöjd med.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2011, 20:08) *
Får man fråga om kritikerna av IK läst hans förklaring, att han var trött efter att ha hälsat på och pratat med en massa medarbetare? Efter det har man nog inte lust att tjafsa med någon uppnosig reporter. Fö är jag ingen större beundrare av IKEA:s produkter. Jag sitter nu på en kontorsstol därifråbn som jag definitivt inte är nöjd med.

Min kontorsstol från Jysk är ännu värre tror jag...
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2011, 20:08) *

Självfallet kan man vägra att kommentera. Men om man påstår att reportern är sjuk i huvudet när han har avslöjat en sanning som man velat dölja, då har man gjort bort sig rejält. Jag reagerar starkt mot den inadekvata benämningen "uppnosig" som ofta användes i min barndom när vi ifrågasatt saker som de vuxna inte ville diskutera. En av massmedias viktigaste uppgifter är faktiskt att granska maktkavarna och det innebär absolut inte att man är "uppnosig"...

Program 1 om IKEA - 55 minuter in i programmet kommer "uppträdet" mellan IK och reportern...
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 02-02-2011, 20:51) *
Självfallet kan man vägra att kommentera. Men om man påstår att reportern är sjuk i huvudet när han har avslöjat en sanning som man velat dölja, då har man gjort bort sig rejält. Jag reagerar starkt mot den inadekvata benämningen "uppnosig" som ofta användes i min barndom när vi ifrågasatt saker som de vuxna inte ville diskutera. En av massmedias viktigaste uppgifter är faktiskt att granska maktkavarna och det innebär absolut inte att man är "uppnosig"...

Program 1 om IKEA - 55 minuter in i programmet kommer "uppträdet" mellan IK och reportern...

Jag såg det i ett kort inslag i Rapport, om det nu var samma, och det räckte. Man skall inte tvinga sig på den man vill intervjuva och jag har full respekt för IK:s reaktion med tanke på omständigheterna.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2011, 20:57) *
Jag såg det i ett kort inslag i Rapport, om det nu var samma, och det räckte. Man skall inte tvinga sig på den man vill intervjuva och jag har full respekt för IK:s reaktion med tanke på omständigheterna.

Han är en viktig makthavare med stora affärsintressen i Sverige och med ambitionen att framstå som en riktig "helyllekille", då behandlar man inte ens en lite envis reporter på det sättet. Man kan avböja att kommentera utan att ägna sig åt personligt nedsättande omdömen. Där rämnade verkligen den omsorgsfullt uppbyggda fasaden.
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 02-02-2011, 21:21) *
Han är en viktig makthavare med stora affärsintressen i Sverige och med ambitionen att framstå som en riktig "helyllekille", då behandlar man inte ens en lite envis reporter på det sättet. Man kan avböja att kommentera utan att ägna sig åt personligt nedsättande omdömen. Där rämnade verkligen den omsorgsfullt uppbyggda fasaden.

Inte för mig och tydligen inte för en stor del av den övriga befolkningen.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2011, 20:57) *

Jag håller fullständigt med, dessutom är ju IK 85 år gammal och bara det ger honom rätt att vara irriterad på en efterhängsen reporter som inte kan respektera ett nej
Gita
*Stintan*

Hur vet vi vad som föregick detta uttalande?
gnon49
Har han gjort något som strider mot lagen eller inte? Det är ju det viktigaste. Är det helt legalt så är det ju inget att orda om. Så länge ett företag agerar efter gällande lagar o regler, så är det ju upp till styrelse o ledning att leda företaget till så fina bokslut som möjligt. Och så låg skatt som möjligt. Så gör ju t.om kommunägda bolag.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 02-02-2011, 21:28) *
Hur vet vi vad som föregick detta uttalande?

Det vet vi inte, men kan du komma på något som kan ursäkta uttalandet "Är du sjuk i huvudet?"..
Vinterflickan
Kan tillägga alla kommentarer ovan att IKEA inte är ett guldföretag att jobba på, man har mycket problem med folk som bara får anställningskontrakt på 5 timmar i månaden mm men sedan ändå får jobba mer varje månad. Dvs på det gamla hederliga sättet, sitta & vänta vid telefonen... Man har helt enkelt rätt kassa anställningsvillkor för många av dom anställda & väldigt få i personalen får några ordentliga tjänster, eller hyffsat trygga anställningar. Tycker det är konstigt att sånt diskuteras så lite i sådana här sammanhang, tycker att butiker inom handels borde ta större ansvar & ge sin anställda tjänster som faktiskt går att leva på, vare sig det är IKEA eller nån annan butik.

Här uttalar sig Handels, Lars-Anders Häggström om IKEA globalt, när det gäller arbetsrätten:
http://svtdebatt.se/2011/01/nu-maste-ikea-...a-med-i-facket/
theseraphim

Håller med dig, jag tror inte det var bra för hans karaktärsbild om man säger så utan nu kommer man nog se lite annorlunda på han. I den position han har ingår det i jobbet att ibland handskas med media både planerat och oplanerat och man måste alltid hålla fokus. Däremot när jag lyssnade på det i radion så lät han faktiskt lite...smålullig:-) Kom han inte direkt från en julfest eller dylikt, kasnke tagit sig en liten glöggare eller hutt som den sanna smålänning han är.

CITAT (Vinterflickan @ 02-02-2011, 21:36) *
Kan tillägga alla kommentarer ovan att IKEA inte är ett guldföretag att jobba på, man har mycket problem med folk som bara får anställningskontrakt på 5 timmar i månaden mm men sedan ändå får jobba mer varje månad. Dvs på det gamla hederliga sättet, sitta & vänta vid telefonen... Man har helt enkelt rätt kassa anställningsvillkor för många av dom anställda & väldigt få i personalen får några ordentliga tjänster, eller hyffsat trygga anställningar. Tycker det är konstigt att sånt diskuteras så lite i sådana här sammanhang, tycker att butiker inom handels borde ta större ansvar & ge sin anställda tjänster som faktiskt går att leva på, vare sig det är IKEA eller nån annan butik.

Här uttalar sig Handels, Lars-Anders Häggström om IKEA globalt, när det gäller arbetsrätten:
http://svtdebatt.se/2011/01/nu-maste-ikea-...a-med-i-facket/

Man pratar om det så sällan för IKEA är gärna pigga på att sponsra reklam där det framkommer att "IKEA är där flest vill jobba, där man kan jobba sig uppåt osv" och det stämmer iaf till viss del, de undersökningarna gäller bara de med kontorsjobb och som har akademisk bakgrund som är en liten del av totalen. Fotfolket hör man sällan något om, sen om det är så stor skillnad från tex Bauhaus det vet jag inte men i så fall är det ju ingen höjdare.
*Stintan*
Tror inte att folk bryr sig särskilt mycket om att han kläckte ur sig en otrevlighet till en journalist.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 02-02-2011, 21:31) *
Det vet vi inte, men kan du komma på något som kan ursäkta uttalandet "Är du sjuk i huvudet?"..

Ja, jag kan komma på massor! smile.gif
netha
Öht tycker jag att detta avsnitt av UG var det lägsta av alla. Luktar avundsjuka så det osar.
Vad sjutton ska jag bry mig om hur mycket IK tjänar, i vilket land företaget är registrerat , vem som tjänar storkovan osv osv.
Alla har väl vetat om att IKEA inte längre är svenskt, men de har butiker med anställda och betalar stora summor skatt här varje år.

Att IK blev irriterad ser jag som helt normalt ... han är iaf 84-85 år och var trött efter lång dag.
Jag har systerdotter som jobbar på IKEA, jättenöjd, de får fortbildning och IK är jättetrevlig när han hälsar på i butiken ... har alltid några vänliga ord till var o en och vill höra vad man jobbar med och vad man tycker om jobbet i helhet.
Hur många andra korncernchefer bryr sig om att ens hälsa på en anställd!?
Gita
CITAT (gnon49 @ 02-02-2011, 21:30) *
Har han gjort något som strider mot lagen eller inte? Det är ju det viktigaste. Är det helt legalt så är det ju inget att orda om. Så länge ett företag agerar efter gällande lagar o regler, så är det ju upp till styrelse o ledning att leda företaget till så fina bokslut som möjligt. Och så låg skatt som möjligt. Så gör ju t.om kommunägda bolag.

Vad jag förstår så har absolut ingen påstått att IKEA handlat olagligt, och jag kan inte heller förstå upprördheten över de s.k. lögnerna, skulle inte tro att några företag offentliggör sin strategiska planering.
Sen när det gäller bilden av Kamprad som den snåle, enkle smålänningen så har han ju oerhört skickligt skapat en image som som varit ytterst värdefull för företaget IKEA. Det är väl ändå ingen som är så naiv att man tror att världens rikaste man (trot att han beroende på den låga dollarkursen just nu är rikare än Gates) skulle vara så dum att han inte vett att njuta av sin rikedom.
Slutligen kan man ju undra vad det är för fel på oss i mellanmjölkens land som absolut skall skita ner det enda vi i princip fortfarande kan vara stolta över ute i världen.
Gita
Aqvakul
Uppenbart är Ingvar Kamprad ett helgon, eller ett nationalmonument, som inte får kritiseras ... Intressant.. whist.gif
netha
CITAT (Aqvakul @ 02-02-2011, 22:03) *
Uppenbart är Ingvar Kamprad ett helgon, eller ett nationalmonument, som inte får kritiseras ... Intressant.. whist.gif

Varför skulle han vara ett helgon/nationalmonument!?
Så klart kan han kritiseras, men då ska det också handla om rättvis kritik ... inte avundsjuka.

Varför öht bry sig om en utländsk företagare och hans inkomster!? Finns väl ett antal sådana i vårt land att granska ... eller?
gnon49
Har en Ikea-bokhylla som är hur gammal som helst. Men den hänger med. Men sätta ihop den var en mardröm och drev mig till vansinne. Soffgruppen var däremot rena skräpet. Höll några år bara. Men som förstamöbler så är nog Ikea en bra affär.
theseraphim
CITAT (netha @ 02-02-2011, 22:09) *
Varför skulle han vara ett helgon/nationalmonument!?
Så klart kan han kritiseras, men då ska det också handla om rättvis kritik ... inte avundsjuka.

Varför öht bry sig om en utländsk företagare och hans inkomster!? Finns väl ett antal sådana i vårt land att granska ... eller?

Det är rättvis kritik, hade det handlat om vilket annat svenskt företag så hade det tagit hus i helsike, en VD som tar ut 100-tals miljoner ur ett företag och för över till Lichtenstein, som styr ett företag som är omöjligt att få insikt i, där man inte kan eller få se någon bokföring osv osv....Hade det inte stått IKEA på företagets kontor utan tex SAAB så hade det nog inte varit samma sak.
Problemet med IKEA är just det att ingen vet hur det ägs eller styrs egentligen och upplägget är mer likt de system som organiserad brottslighet använder sig av för att kunna styra utan att synas och att tvätta pengar utan att någon kan komma åt en.
Skulle vara intressant med en betydligt mer djupare inblick i det hela för uppenbarligen får "ägarlandet" Holland inte ett öre i skatt från IKEA heller? Kamprad själv betalar väl ca en mille i skatt varje år eftersom det är praxis där han bor att man får betala mindre ju mer man har.
Nåja jag anar att vi inte sett eller hört det sista i denna fråga för när man väl kikat in under locket så nöjer man sig inte med en liten smula.
Red Top
CITAT (theseraphim @ 03-02-2011, 00:05) *
Det är rättvis kritik, hade det handlat om vilket annat svenskt företag så hade det tagit hus i helsike, en VD som tar ut 100-tals miljoner ur ett företag och för över till Lichtenstein, som styr ett företag som är omöjligt att få insikt i, där man inte kan eller få se någon bokföring osv osv....Hade det inte stått IKEA på företagets kontor utan tex SAAB så hade det nog inte varit samma sak.
Problemet med IKEA är just det att ingen vet hur det ägs eller styrs egentligen och upplägget är mer likt de system som organiserad brottslighet använder sig av för att kunna styra utan att synas och att tvätta pengar utan att någon kan komma åt en.
Skulle vara intressant med en betydligt mer djupare inblick i det hela för uppenbarligen får "ägarlandet" Holland inte ett öre i skatt från IKEA heller? Kamprad själv betalar väl ca en mille i skatt varje år eftersom det är praxis där han bor att man får betala mindre ju mer man har.
Nåja jag anar att vi inte sett eller hört det sista i denna fråga för när man väl kikat in under locket så nöjer man sig inte med en liten smula.

Ungefär som i Sverige då. cool.gif
theseraphim
CITAT (Red Top @ 03-02-2011, 07:17) *
Ungefär som i Sverige då. cool.gif

ja men inte 0.00006% eller vad det är han officiellt betalar i skatt:-)
Elisabeth-Västkustkolonisten
denna avundsjuka........

varenda en människa har samma möjlighet och börja med 2 tomma händer att bygga upp nåt. Men det är klart då kan man inte gå hem efter 8 timmars arbete och lägger sig på soffan eller ha en ledig helg. Familjen får alltid stå tillbaka, inte heller har man 5 veckors semester.

Jag vågar också påstå att varenda en här skulle skatteplanera om man hade dessa pengar. Inte någon skulle ta dessa miljoner och gå till skatteverket och lämna allt där eller be dom att ta det dom vill ha.....

Titta på alla idrottsstjärnor, betalar dom skatt här? Hur mycket fuskar inte dom????? Lyssna på anja P t.ex., hon pratar alltid om att åka hem och då menar hon Sverige. Men betalar hon skatt här?

Och när jag hör att dom säger att dom också måste kunne lever efter att dom slutat, då kan man bli mycket irriterat. Ordet "arbete" har dom aldrig hört talas om. Vem av oss kan gå i pension med 35 eller däromkring.

Att IK blev lite lätt arg när uppdrag granskning kommer, det förstår jag. För inte är dom de trevligaste.

Elisabeth
Alba
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-02-2011, 10:04) *
denna avundsjuka........

varenda en människa har samma möjlighet och börja med 2 tomma händer att bygga upp nåt. Men det är klart då kan man inte gå hem efter 8 timmars arbete och lägger sig på soffan eller ha en ledig helg. Familjen får alltid stå tillbaka, inte heller har man 5 veckors semester.

Jag vågar också påstå att varenda en här skulle skatteplanera om man hade dessa pengar. Inte någon skulle ta dessa miljoner och gå till skatteverket och lämna allt där eller be dom att ta det dom vill ha.....

Titta på alla idrottsstjärnor, betalar dom skatt här? Hur mycket fuskar inte dom????? Lyssna på anja P t.ex., hon pratar alltid om att åka hem och då menar hon Sverige. Men betalar hon skatt här?

Och när jag hör att dom säger att dom också måste kunne lever efter att dom slutat, då kan man bli mycket irriterat. Ordet "arbete" har dom aldrig hört talas om. Vem av oss kan gå i pension med 35 eller däromkring.

Att IK blev lite lätt arg när uppdrag granskning kommer, det förstår jag. För inte är dom de trevligaste.

Elisabeth

tummenupp.gif kunde inte ha sagt det bättre själv.
Aqvakul
Absolut inte avundsjuk, däremot uppskattar jag ärlighet...
theseraphim
CITAT (Alba @ 03-02-2011, 13:05) *
tummenupp.gif kunde inte ha sagt det bättre själv.

Tycker det är skamligt att så fort vissa tjänar pengar, speciellt när man tjänar mer pengar än man kan göra av med så tycker man helt plötsligt att man inte vill bidraga utan bara utnyttja systemet. Om jag som medelsvensson som inte bor i lyxhus, kör lyxvbil osv inte ifrågasätter att betala skatt eftersom jag vet att annars hade jag fått betala allt på andra sätt ändå så jag kan allvarligt inte förstå hur man kan vara så förbaskat snål att man är villig att fly landet för att få någon extra mille.
Det arbete Kamprad lagt ner är inte större än vad många småföretagare lägger ner i sina företag och jag msåte nog säga att jag ser hellre alla dessa småföretagare som sliter o strävar trots att de innerst inne vet att de kommer aldrig kunna gömma pengar i Antillerna osv men trots detta lägger ner sitt hjärta och själ i sina företag, de är förebilder. Kamprad är en PR-Bluff men skicklig företagsledare och IKEA i sig är ett företag jag gärna handlar av.
fuchsian
Det som Elisabeth skrev, håller jag med om i stort sett det mesta.
När en man/kvinna startar med sina tomma händer och bygger upp något som det blir en efterfrågan om och det hela växer och växer till något stort, så vet personen med sig också hur det var när man inte hade många ören i fickan. Det handlar om kunskap och affärsinne och tillverka det som folk köper, det är gement att bli avudsjuk på en sådan person --- hans framgångar och det han tjänar ihop under resans gång .... inte faasiken ska den personen börja tömma sina privata konton till ett avundsjukt folk!!!:::::: ranting.gif

Jag har följd lite i programmen, men inte mer för jag har redan länge sedan fått veta mer om detta och även att han är lite "buttergubbe" till sitt sätt att vara så dömmer det inte honom i affärssammanhang. Jag undrar inte alls att han blir irriterad av allt detta som nu sägs/skrivs om honom.
Finns det någon som tackat att IKEA existerar och att man kan köpa sina möbler i hyffsade priser.????? confused.gif

Det jag inte fattar (har noll koll i affärsvärlden) är dock det att han har jobbat, inte legat på sofflocket och klagat om allt elände. Istället beundrar jag dessa människor som inte har ärvt mer än ett affäride och sinne för det att de inte ska behålla det de har fått ihop.
Kom på att tänka på en annan person som byggde upp det som nu de flesta åker till --- Ullared Ge-Gos. Det är nog ingen ide att dra mer i detta för min del, men jag beundrar och är glad att några har DET innom sig och kan detta och att ha kunnat känna dessa mer än som ett varumärke. ..Fuchsian ....
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 03-02-2011, 13:46) *
Tycker det är skamligt att så fort vissa tjänar pengar, speciellt när man tjänar mer pengar än man kan göra av med så tycker man helt plötsligt att man inte vill bidraga utan bara utnyttja systemet. Om jag som medelsvensson som inte bor i lyxhus, kör lyxvbil osv inte ifrågasätter att betala skatt eftersom jag vet att annars hade jag fått betala allt på andra sätt ändå så jag kan allvarligt inte förstå hur man kan vara så förbaskat snål att man är villig att fly landet för att få någon extra mille.
Det arbete Kamprad lagt ner är inte större än vad många småföretagare lägger ner i sina företag och jag msåte nog säga att jag ser hellre alla dessa småföretagare som sliter o strävar trots att de innerst inne vet att de kommer aldrig kunna gömma pengar i Antillerna osv men trots detta lägger ner sitt hjärta och själ i sina företag, de är förebilder. Kamprad är en PR-Bluff men skicklig företagsledare och IKEA i sig är ett företag jag gärna handlar av.

Utmärkt sammanfattat! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon