Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför är Kamprad helgonförklarad?, Ang gömt ägandeskap osv
          theseraphim
          Inlägg 02-02-2011, 16:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

IKEA´s grundare och uppenbarligen fortsatta ägare den upplyste och avgudade Ivar Kamprad är i strålkastarljuset och har genomgått en kritisk granskning för första gången i sitt liv uppenbarligen(kanske inte riktigt men....)och blir fly förbannad på en av SVT´s reportrar som börjar fråga ut han angående sitt hemliga fortsatta ägande och styrande av IKEA plus en vääääääldans massa pengar i dolda konton i Lichtenstein(där man inte behöver skatta och som inte lämnar ut uppgifter till andra länder...).
          Reporten får som svar av en upprörd och märkbart förbannad Kamprad att han är dum i huvudet, snurrig osv, hade detta gällt tex en Skanska chef så hade det ju tagit hus i helsike och massiva proteststormar från folket osv men nu gällde det Kamprad och då är det i stort bara protester mot...SVT????
          Varför spelar det någon roll om den utfrågade är chef för tex Skanska eller IKEA, de är ju människor båda två?
          Om det nu är så att Kamprad och gänget har dolt ägande plus eventuellt en massa kosing i andra skatteparadis för att slippa skatter till Sverige så är det väl rimligt att reportrar granskar detta på ett mer kritiskt sätt?

Tycker IKEA är ett jättebra företag och IK är en duktig entreprenör och ledare men när det går till den punkten att han på något sätt tror att vanliga regler inte gäller han och hans företag så känns det bara fel. Skulle ett litet bolag med femtio anställda börja med liknande saker så hade det blivit statliga granskningar, revisioner, utredningar om möjligt skattebrott(även om man får flytta pengar till viss del) osv.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-02-2011, 16:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Ingvar Kamprad har mycket medvetet och målmedvetetlyckats skapa ett mytiskt varumärke både för sig själv och för IKEA. IKEA och IK representerar det goda Sverige; småföretagarandan, den enkla och måttfulla landsortsbon, det bästa vi kan erbjuda i detta landet..
          Att kasta omkull allt detta låter sig inte göras i en handvämndning. Det innebär ju nästan att förneka oss själva och den svenska identiteten. Det märkligaste är ju att IKEA krävt och fått enormt mkt stöd från svenska myndigheter, trots att man minimerat sin skatt i Sverige och numera inte alls är ett svenskt företag.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-02-2011, 16:47
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

The american dream - fast i Sverige

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-02-2011, 16:58
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Huggorm @ 02-02-2011, 16:47) *
          The american dream - fast i Sverige

Så är det...

--------------------

zon 1

Citera
          gnon49
          Inlägg 02-02-2011, 17:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Men om det inte strider på svensk lag så gör väl IK o Ikea som all storföretag. Försöker minimera bolagsskatten. Skatteexperter har väl varje storkoncern på lönelistan misstänker jag.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-02-2011, 17:31
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (gnon49 @ 02-02-2011, 17:30) *
          Men om det inte strider på svensk lag så gör väl IK o Ikea som all storföretag. Försöker minimera bolagsskatten. Skatteexperter har väl varje storkoncern på lönelistan misstänker jag.

Ja, annars blir det nog inga storföretag av dem

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-02-2011, 17:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag tycker nog IKEA och Ingvar Kamprad bäst svarar på den frågan själva.

IKEA och Ingvar Kamprads kommentarer

Utdrag:

"IKEA betalar naturligtvis skatter enligt de lagar och regler som finns i respektive land där vi verkar. Utöver lagstadgade arbetsgivaravgifter, mervärdeskatt och fastighetsskatt har de svenska IKEA bolagen under den senaste tioårsperioden betalat bolagsskatt med sammanlagt nära 6 miljarder svenska kronor. Det innebär att de svenska IKEA bolagen sammanlagt betalat cirka 600 miljoner kronor i genomsnitt i bolagsskatt varje år i Sverige under nämnda period."

"Det är förvånande att Uppdrag Granskning, trots att företrädare för olika delar inom IKEA har svarat på alla deras frågor, väljer att rycka saker ur sitt sammanhang, insinuera en mängd saker och framställa Inter IKEA som något suspekt. Inter IKEA är franchisegivaren för IKEA konceptet och har till uppgift att säkra dess långsiktiga framgång. Det är inget konstigt med det."

"I programmet visas också en sekvens där jag blir irriterad på TV-teamet. Även det rycker Uppdrag Granskning ur sitt sammanhang. Jag är snart 85 år gammal, hade haft en lång dag och var mycket trött efter att ha hållit mitt årliga jultal och personligen tackat över 1000 medarbetare för det gångna året. Journalisten och en kameraman dök oväntat upp i mörkret på ett område som tillhör IKEA och jag blev irriterad, precis som vem som helst hade kunnat bli i den situationen."

För övrigt tycker jag att just det här avsnittet av 'Uppdrag granskning' var ett bottennapp. Det skämmer liksom alla tidigare fantastiska granskningar.

Ingvar Kamprad bor inte längre i Sverige, så på ren svenska; skiter jag fullständig i hur mycket pengar han har samlat på hög.

Hoppas de möjliggör för honom att leva ett bra liv nu på ålderns höst. All den goodwill som IKEA gett sverige genom åren och all den kämpaglöd han ingjutit i människor går inte att värdera i pengar.

Så det så

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-02-2011, 18:06
          Länk hit: #8

Medlem

Som sagt, det är märkligt hur annars mkt sansade människor kan försvara IK:s ytterst oförskämda uppträdande...

Jag känner faktiskt flera människor som jobbat nära IK. De är samstämmiga i sin bedömning att han är en genialisk affärsman men absolut inte den enkle och jovialiske människa som han försöker att framstå som.

Kritiken mot IK och IKEA handlar inte om deras affärsmetoder i sig, utan att man sagt en sak och gjort något helt annat. I avsikt att skapa en god image har man uppträtt precis tvärtom och blåljugit i flera decennier.

--------------------

zon 1

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-02-2011, 18:19
          Länk hit: #9

Medlem

Jag förstår fortfarande inte vad man "blåljugit" om. confused.gif

Tycker bara att det är ytterligare ett exempel på den "kungliga svenska avundsjukan".

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-02-2011, 18:24
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Red Top @ 02-02-2011, 18:19) *
          Jag förstår fortfarande inte vad man "blåljugit" om. confused.gif

Tycker bara att det är ytterligare ett exempel på den "kungliga svenska avundsjukan".

Han har bl.a. ljugigt om att han fortfarande har ett ägande, inflytande i IKEA och om bolaget i Liechtenstein.

--------------------

zon 1

Citera
          theseraphim
          Inlägg 02-02-2011, 18:26
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 02-02-2011, 18:06) *
          Som sagt, det är märkligt hur annars mkt sansade människor kan försvara IK:s ytterst oförskämda uppträdande...

Jag känner faktiskt flera människor som jobbat nära IK. De är samstämmiga i sin bedömning att han är en genialisk affärsman men absolut inte den enkle och jovialiske människa som han försöker att framstå som.

Kritiken mot IK och IKEA handlar inte om deras affärsmetoder i sig, utan att man sagt en sak och gjort något helt annat. I avsikt att skapa en god image har man uppträtt precis tvärtom och blåljugit i flera decennier.

Det är ju det som är klämfrågan i det hela, sedan att IK inte är den småmysige handelsmannen från djupet av småland är väl iof inget nytt utan det har ju läckt ut lite ditt och datt från anställda inom organisationen. Sedan är det ju så att de vid flera tillfällen mer eller mindre hotat staten med att regga hela rasket utomlands om inte man kan ge vissa skattelättnader osv(Volvo har gjort samma sak)och på det sättet fått lite gräddfil vilket kan vara bra om det gäller ett företag som går kräftgång men IKEA som är ett av världens kapitalstarkaste företag behöver inget sådant. Och är det sedan så att de medvetet förflyttar kapital utomlands för att på det sättet minska skatterna ännu mer för att sedan blåljuga om ängadeformer osv så är det rent ut sagt förjävligt. Tänk er själva om Ikea precis som alla andra företag som stretar och står i skulle betala skatt för vartenda öre in utan några dolda reserver... Vi snackar enorma belopp till statsbudgeten som kunde användas till betydligt bättre saker än att de ska få ränta i Lichtenstein:-)
          Sedan vad han gör med sina privata pengar är upp till han själv men företagets pengar är en annan femma.

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-02-2011, 18:47
          Länk hit: #12

Medlem

Om inte Sverige hade haft de skatteregler vi har, så är det många som skulle stannat i Sverige. Både företag och enskilda individer, som idrottsmän t ex.

Det är fånigt att prata om vad IKEA:s skattepengar kunnat bidra med. IKEA är inte svenskt längre. Det är bara att konstatera fakta.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-02-2011, 18:59
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Red Top @ 02-02-2011, 18:47) *
          Om inte Sverige hade haft de skatteregler vi har, så är det många som skulle stannat i Sverige. Både företag och enskilda individer, som idrottsmän t ex.
          Möjligen är det så, men vi skulle ändå inte kunna konkurrera med "skatteparadisen"..
          Det är fånigt att prata om vad IKEA:s skattepengar kunnat bidra med. IKEA är inte svenskt längre. Det är bara att konstatera fakta.
          Fast IK och IKEA marknadsför sig hårt med sin svenskhet och utverkar fördelar av svenska staten av samma skäl. Snacka om dubbelmoral.. "gärna ta men inte ge"...

Mina svar är inskrivna med rött..

--------------------

zon 1

Citera
          theseraphim
          Inlägg 02-02-2011, 19:01
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Red Top @ 02-02-2011, 18:47) *

Det är ju faktist just de skatteregler som vi har som gör att vi kan ha det samhälle där staten kan gå in och betala så mycket för våran del. Att sedan en hel privatpersoner inte kan nöja sig med sju miljoner om året utan måste ha tio tex så tycker jag själv det bara är rent ut sagt snålt. Hade jag vunnit 100 mille och fått som val att behålla 95 mille men vart tvungen att flytta till tex Monaco eller behålla 70 mille och få bo kvar i Sverige så hade då inte jag flyttat för det, jag hade ju ändå haft mer pengar än vad man kan göra av med(inom rimliga gränser, man måste ju inte köpa en bil för fem miljoner).

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-02-2011, 19:14
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 02-02-2011, 18:59) *
          Fast IK och IKEA marknadsför sig hårt med sin svenskhet och utverkar fördelar av svenska staten av samma skäl. Snacka om dubbelmoral.. "gärna ta men inte ge"...

Det är möjligt att jag är dum, men hur jag än letar och söker, kan jag inte hitta något om vilka fördelar Ingvar K och IKEA har fått av svenska staten.

Du kanske kan upplysa mig.

CITAT (theseraphim @ 02-02-2011, 19:01) *
          Det är ju faktist just de skatteregler som vi har som gör att vi kan ha det samhälle där staten kan gå in och betala så mycket för våran del. Att sedan en hel privatpersoner inte kan nöja sig med sju miljoner om året utan måste ha tio tex så tycker jag själv det bara är rent ut sagt snålt. Hade jag vunnit 100 mille och fått som val att behålla 95 mille men vart tvungen att flytta till tex Monaco eller behålla 70 mille och få bo kvar i Sverige så hade då inte jag flyttat för det, jag hade ju ändå haft mer pengar än vad man kan göra av med(inom rimliga gränser, man måste ju inte köpa en bil för fem miljoner).

Tyvärr är ju inte alla så godhjärtade som du och Bill Gates.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-02-2011, 19:21
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Red Top @ 02-02-2011, 19:12) *
          Det är möjligt att jag är dum, men hur jag än letar och söker, kan jag inte hitta något om vilka fördelar Ingvar K och IKEA har fått av svenska staten.

Du kanske kan upplysa mig.

Nu börjar jag snart betvivla att du sett hela programmet. Där gavs flera exempel på hur detta skett. Boken som kom för något år sen ger ännu mer kött på benen. Bl.a har man bett om och fått svenska hjälp från regeringen att hantera problemen vid företagets etableringar i Ryssland. Svenska ambassader satsar rejäla resurser på att marknadsföra IKEA i utlandet.

Jag har svårt att förstå hur man kan försvara IKEA:s skatteflykt och andra sammanhang kritisera nedmonteringen av det svenska välfärssytemet.

--------------------

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-02-2011, 19:32
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Aqvakul @ 02-02-2011, 19:21) *
          Nu börjar jag snart betvivla att du sett hela programmet. Där gavs flera exempel på hur detta skett. Boken som kom för något år sen ger ännu mer kött på benen. Bl.a har man bett om och fått svenska hjälp från regeringen att hantera problemen vid företagets etableringar i Ryssland. Svenska ambassader satsar rejäla resurser på att marknadsföra IKEA i utlandet.

Jag har svårt att förstå hur man kan försvara IKEA:s skatteflykt och andra sammanhang kritisera nedmonteringen av det svenska välfärssytemet.

Så du tycker inte att IKEA gör något för Sverige då?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-02-2011, 19:34
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 02-02-2011, 19:32) *
          Så du tycker inte att IKEA gör något för Sverige då?

Det kan verkligen diskuteras. Vad tycker du IKEA gör specifikt för Sverige?

--------------------

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-02-2011, 19:40
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja en hel del skatter genererar väl företaget iallafall även om inte företaget längre är svenskt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-02-2011, 19:55
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 02-02-2011, 19:40) *
          Ja en hel del skatter genererar väl företaget iallafall även om inte företaget längre är svenskt.

Det gör förhoppningsvis de flesta företag som är verksamma i Sverige...

--------------------

zon 1

Citera

11 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 08:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon