Hej!
Jag är ny här. Jag heter Eva och bor i Dalarna. Vi köpte hus och flyttade in i oktober. Efter ett liv i hyreslägenhet står vi nu här med en JÄTTEträdgård. Jag vet inte om den är stor egentligen (ca 3000 kvm) men den känns gigantisk

Innan snön kom hann jag inte (eller orkade inte) med trädgården, så det blev inget höstpyssel. Vi får väl se vad som tittar fram när snön försvinner. Gick med här på forumet för jag inser ju att jag kommer att behöva massor med hjälp - kan i det närmsta ingenting. Jo - jag ser skillnad på gräs och maskrosor
Det jag vet finns i trädgården är 4 äppelträd, 2 körsbärsträd, rabarber och 2 rosenhallonbuskar. Annars är det diverse rabatter och land som jag inte har en aning om vad det är i. Tänker väl ta det rätt lugnt nu första sommaren och se vad som finns redan. Vet ju inte ens om de blommor som finns i rabatterna är såna som kommer tillbaka år efter år, eller om det är "engångs". En sak har jag på min önskelista för i år i alla fall och det är svarta vinbär, så det ska införskaffas och planteras. Hur funkar det? Blir det vinbär i år redan, eller först nästa år?
Sen kanske det blir nån kruka eller liknande vid altanen med några fina blommor. Tips på bra nybörjarblommor?
Tar med tacksamhet emot alla nybörjartips